Kirjoittaja Aihe: Syntitesti  (Luettu 21379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Syntitesti
« Vastaus #30 : 15.09.14 - klo:14:01 »
Heinimäellä on näistä hupainen kirja, seitsemän syntiä, moni tuntee. Se vain ei tunne koko tietämättömyyttä. Lieneekö testin kehittäjä sekottanut sen johonkin toiseen kääntäessään näitä oudoista kielistä?   

Luulen, että Heinimäki juuri on ollut mukana kehittämässä YLEn testiä. Ja testiin piti keksiä enemmän kuin klassiset seitsemän kuolemansyntiä (joiden niidenkin lista on vähän vaihdellut), koska YLE oli päättänyt, että ohjelmasarjassa on 11 osaa. Sillä lailla tuolla testisivustolla kerrottiin. Myöskään tietämättömyyden määritelmä ei ole omani, vaan (muistini mukaisesti) sivustolta lainattu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #31 : 16.09.14 - klo:11:18 »
Luulen, että Heinimäki juuri on ollut mukana kehittämässä YLEn testiä. Ja testiin piti keksiä enemmän kuin klassiset seitsemän kuolemansyntiä (joiden niidenkin lista on vähän vaihdellut), koska YLE oli päättänyt, että ohjelmasarjassa on 11 osaa. Sillä lailla tuolla testisivustolla kerrottiin. Myöskään tietämättömyyden määritelmä ei ole omani, vaan (muistini mukaisesti) sivustolta lainattu.


Heinimäki mainitaan taustavaikuttajana, ei laatijana, ei edes taustatekijänä.
Kunkin synnin vastinparina on jokin hyve. Tietämättömyyttä vastaa hyveenä hiljainen tieto.

Meillä opetettiin että se olisi ymmärrystä, joka karttuu vähitellen kuunnellen ja vuosien saatossa hiljaa uurastaen. Siten pitkään samaa ihmistä hoitaneella sitä on useasti runsaasti.  Itämailla hiljainen tieto kulkee nimellä ba. Sen merkitys on niinikään tämmöinen syvällisempi ymmärrys.  

Tämä testi ei yhdistä yhteiskunnallisiin mittakaavoihin mitään, mutta en ole kuunnellut koko sarjaa kauttaaltaan  Heinimäen kirjan jälkeen muistan hänet esiintymässä. Mistä alkaa öppiäinen ja mihin päättyy yle jäi epäselväksi.
« Viimeksi muokattu: 16.09.14 - klo:11:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Syntitesti
« Vastaus #32 : 16.09.14 - klo:11:26 »
Klassisessa katolisuudessa on ollut ja tulee olemaan seitsemän syntiä... alkaen 300-luvulta jkr:n.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #33 : 16.09.14 - klo:11:30 »
Klassisessa katolisuudessa on ollut ja tulee olemaan seitsemän syntiä... alkaen 300-luvulta jkr:n.

Ja kiirastuli... Alkaen  noin vuodelta 1000 j aa tai jKr.   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Syntitesti
« Vastaus #34 : 16.09.14 - klo:15:58 »
Mistä alkaa öppiäinen ja mihin päättyy yle jäi epäselväksi.

No äh, tässä pelkkä suora lainaus YLEn sivuilta sitten: "Tietämättömyys tai typeryys ei ole tiedon puutetta tai älyn kömpelyyttä vaan kuviteltua (kaikki)tietävyyttä. Tietämättömyyden syntiin syyllistyvä voi tietää paljon, mutta kaikki hänen tietämänsä ei ole tietämisen arvoista."

Onneksi väitin vain luulevani Heinimäestäkin, enkä tietäväni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syntitesti
« Vastaus #35 : 16.09.14 - klo:17:46 »
Pitäisköhän kaikessa hiljaisuudessa paneutua ja tehdä tämä syntitesti.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8323
Vs: Syntitesti
« Vastaus #36 : 16.09.14 - klo:19:47 »
Oliko Juudas Iskariotin kolkko kohtalo jäädä ilman rakkautta ja armoa, kun Jumalan Poika antoi henkensä maailman synnin tähden? Minusta tässä on suuremmasta ongelmasta kysymys kuin ohjaajan ratkaisusta. Ainakin kirjoittaisin Ohjaajan isolla.

Jeesus taisi sanoa jollekkin, kun kysyi Juudaksesta, että hän menee minne menee, mutta katso sinä eteesi.
Oliko niin, että oli puhetta, että Juudas jäisi maanpäälle siksi aikaa kunnes Jeesus tulisi toisen kerran maanpäälle ja siihen Jeesus vastasi noin.

Raamatun moneen kertaa lukeneena pitäis kait tietää ulkomuistista.
Jokatapauksessa Juudaksen kohtalo on toisaalta erikoinen, jos hänen meinataan joutuvan jonnekkin kiirastuleen tai johki tuonelan väärälle puolen juopaa.

Jokainenhan opetuslapsi, jos nyt ei kieltänyt, niin ainakin lähti karkuun pitkänäperjantaina.

Juudaksesta minusta Raamatussa on, että hän oli varas ja varasteli yhteisestä kukkarosta ja ilmeisesti oli ahnekkin kun myi Jeesuksen myös rahasta.
Vaikkakin luulen että Juudaksella oli joku pettymys Jeesukseen, kun hän ei pistänyt pahoja ihmisiä kuriin miekalla, kuten kait siihen aikaan ihmiset uskoivat messiaan tulevan tekemään.

No Juudas meni ja hirttäytyi. se on ainakin suht selvää Raamatun mukaan, vaikka Apogryfikirjoissa on toisenlainenkin kuoleman tapa, muistaakseni pakahtui ja sisälmykset tuli ulos??
Varmaan se itsemurha, jos mikä, oli mielihäiriössä tapahtunut, kuten kaikki itsemurhat, eihän kukaan täysissä järjissään sellaista tee.
Eli ei kait sekään mikään synti jota ei anteeksi saisi?

Juudaksesta tulisi kait aloittaa ihan oma osio, mutta kun oon alkanu jo ties mitä, niin en viitsi.

Yksi asia mikä pikkaisen tympii on Juudaksen aikaan saama viha pettäjiä kohtaan. En nyt itsekkään pettäjiä voine sietää, mutta jos se menee siihen, että jos joku tekee rikoksen, niin sitä ei tulisi paljastaa, koska tulee Juudakseksi ja se on paha on pikkasen ikävää.
Minusta kyllä tulee paljastaa jos näkee jonkun pahemman rikoksen.
« Viimeksi muokattu: 16.09.14 - klo:19:52 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Syntitesti
« Vastaus #37 : 17.09.14 - klo:08:17 »
Ihmiskunta on jotenkin Juudas Iskariot... kaikkihan me menemme rahan ja arvostuksen... siis vallan perään. Rahanlaskijana hän/me oli arvostettu.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Syntitesti
« Vastaus #38 : 17.09.14 - klo:11:03 »
Niin herkästi toista sanomme ahneeksi. Kuitenkin suomalaiset kansakuntana olemme sellaisia, että "puolet" puuttuu.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Syntitesti
« Vastaus #39 : 17.09.14 - klo:18:53 »
Mulla on vieläkin tämä syntitesti tekemättä.
Pitäisköhän perehtyä. :icon_eek:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Syntitesti
« Vastaus #40 : 17.09.14 - klo:19:13 »
Mä kokeilin, en oikein ymmärtänyt, tai jaksanut syventyä.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Syntitesti
« Vastaus #41 : 18.09.14 - klo:20:58 »
Ilokseni totesin, että hyveitä tuli enemmän kuin paheita. Tosin suurimmilla hyveillä oli (kahdella kolmesta) suurimmissa paheissa vastaparinsa. Nimimerkillä huumorintajuinen huumorintajuton.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Syntitesti
« Vastaus #42 : 18.09.14 - klo:21:02 »
Siellä on ne vastaparit tehty tarkoituksella, ettei näytä liian synkältä...huomasin... :003:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Syntitesti
« Vastaus #43 : 19.09.14 - klo:07:15 »
Vaikka Ukko-Martti käski tehdä se päivittäin, minulla on tapana tehdä syntitesti lukemalla käskyjä ainakin kerran viikossa. Olen mahdollisesti vielä lain alla, koska usein keksin syyllisyyttä monen kohdalla. Se ainakin tuntuu toistuvan näin epähengellisen ihmisen kohdalla. Käskyt olivat vanhan virsikirjan ensimmäinen virsi. Huomaan omalta kohdaltani usein aloittavan kaiken alusta. Onneksi armo on olemassa jo alussa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #44 : 19.09.14 - klo:12:11 »
No äh, tässä pelkkä suora lainaus YLEn sivuilta sitten: "Tietämättömyys tai typeryys ei ole tiedon puutetta tai älyn kömpelyyttä vaan kuviteltua (kaikki)tietävyyttä. Tietämättömyyden syntiin syyllistyvä voi tietää paljon, mutta kaikki hänen tietämänsä ei ole tietämisen arvoista."

Onneksi väitin vain luulevani Heinimäestäkin, enkä tietäväni.

No, ei siinä sitten puhuttu opettajista kaikkitietävyyden synnintekijöinä tai it-ihmisistä liioin tietämättöminä, sitä minä paremmin etsin, oliko tätä korrelaatiota joku hakenut. Tai näitä ammatteja, mitä oli,  siitä minä en olisi tiennyt mitään, nimittäin  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.