Kirjoittaja Aihe: Tänään 74  (Luettu 14001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Tänään 74
« : 28.03.21 - klo:09:41 »
Hyvää Palmusunnuntaita  !


Loru Kannakselta (M-L):
Virpoi, varpoi, tuoreeks terveeks.
Isännäl, iso vassa
emännäl perä leviä.
Poika tuokoon minijän
tytär hyvän sulhaisen.
siulle vissat, miulle palkka.
Miulle muna kanasestais
maitotilkka lehmäsestäs,
vähä voita vakkasestas
kopeekka kukkarostas.
Luoja sinnuu siunatkoon.

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 74
« Vastaus #1 : 31.03.21 - klo:19:58 »
Käytin aikaani etsiäkseni tavarat valmiiksi huomista koettani varten. Tällaisessa vanhassa paikassa on eri-ikäistä tavaraa, ei sillä arvoa ole, mutta ei ole poiskaan heitetty.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 74
« Vastaus #2 : 01.04.21 - klo:07:46 »
Täytyy tunnustaa, että meinasin puoliltapäivin tänne kirjoittaa aprillijutun köysiratani toiminnasta. En sitten uskaltanutkaan.

Eilen jutun pääkoppaani rakentelin ja siksi "niitä tavaroita" etsiskelin. On hieno aamu, yöllä max -2,5

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 74
« Vastaus #3 : 03.04.21 - klo:17:55 »
Lauran kanssa kera Nepin olemme olleet paljon nätissä säässä ulkona. Elintilaa "lebensraumia" olemme tehneet. Lauralla kevyt petkele ja minulla tylsä tuura ja tehtävänä on lohkoa maasta irronnutta jäätä jo sulaneelle lingotulle tiealueelle. Kuluu aika näinkin.
En ymmärrä, että mikä lintu oli kyseessä, kun se oli punainen kuin joku papukaija ja kesyn oloinen eli ei lähtenyt pakolentoon, vaan kurkotteli kuusessa silmuja. Nevö seen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tänään 74
« Vastaus #4 : 03.04.21 - klo:18:41 »
Vaikuttaa taviokuurnalta. Niitä vaeltaa joskus idästä Suomeenkin asti. https://fi.wikipedia.org/wiki/Taviokuurna

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 74
« Vastaus #5 : 03.04.21 - klo:20:28 »
Kyllä, tarkistin asian Pohjolan lintukirjastakin, missä väritys oli paremmin tehty. Kesyydestä erityisesti mainittiin. Kerta se on ensimmäinen taviokuurnallekin

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 74
« Vastaus #6 : 04.04.21 - klo:08:16 »
Pääsiäisriemua yli rajojen:

https://www.youtube.com/watch?v=akb0kD7EHIk
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tänään 74
« Vastaus #7 : 04.04.21 - klo:15:26 »
Loru Kannakselta (M-L):
Virpoi, varpoi, tuoreeks terveeks.
Isännäl, iso vassa
emännäl perä leviä.

Loru viime yön unistani: Vispoi, vaspoi, tuojeeks teeveeks.

Siinä oli joku ärrävikainen lapsi, joka korvasi tuon vaikean äänteen millä se kulloinkin helpointa oli. "Vispoi" oli ehkä osin sekaannus, ts. tehtävä liike muistuttaa vispaamista (kuin kermavaahdon), joten koko toimituskin on vispomista sitten.

En muista että minua olisi koskaan virvottu, mutta mainitut toivotut ruumiinmuodot olen silti onnistunut hankkimaan.

Taviokuurnia olen minäkin nähnyt vain kerran. Lasken yhdeksi kerraksi sen, kun ne muutamana perättäisenä päivänä kävivät ruokailemassa silloisen pihani pihlajassa. Useamman kymmenen parvi niitä oli. Näin etelässä eivät taida olla kovin yleisiä. Koreita tosiaan, ukot varsinkin. Toinen (aiempi) kerta on se, kun sain joulukortin, jossa oli taviokuurna. Jännä nimi linnulla, miten lienee muodostunut?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Tänään 74
« Vastaus #8 : 05.04.21 - klo:08:10 »
Olisiko teistä hullunkurista, jos minua virvottaisi ehdottamalla kirjallisuuden nobellipalkinnon Siionin virsien kääntämisestä? Joko? Olen samaa mieltä. Se olisi aivan hullua. Mutta se ei ole läheskään niin hullua kuin mitä täällä on tehty ja miten täällä on suhtauduttu Siionin virsien kääntämiseen.
Admin ei reagoinut millään tavalla eikä kukaan muu, kun sivullinen viittasi piispan sanoilla "kulttuuritekooni" käyttäen sellaisia sanoja kuin "kamala", "lahkohenkinen", "hihhuli", ja "kuvottava". Eikä ketään edes hävetä.
Milloin minä saan oikeutta?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 74
« Vastaus #9 : 05.04.21 - klo:08:20 »
VK  102 a   Murhemielin , kyynelöiden

https://www.youtube.com/watch?v=dWqbhKG7BZc

1.
Murhemielin, kyynelöiden
oppilasta kaksi käy
mestariaan ikävöiden,
Jeesusta ei enää näy.
Mutta katso, Jeesus siellä
lähestyy jo heitä tiellä,
heidän kanssaan vaeltaa.
Kohta murhe kaikkoaa.

2.
Moni arka kulkee tiellä
hiljaisessa murheessaan,
niin kuin Jeesus yhä vielä
olisikin haudassaan.
Moni kulkee yksinänsä,
huokaa epäilyksissänsä,
kunnes täyttää sydämen
läsnäolo Jeesuksen.

3.
Tiedän, ettei Jeesus jätä
meitä valtaan ikävän.
Kun on sydämessä hätä,
arvaamatta tulee hän.
Vaikka sydän surren kysyy,
miksi Jeesus poissa pysyy,
aivan lähellä hän on,
auttajamme verraton.

4.
Uskollisin ystävistä,
viivy aina luonani.
Mitä onkaan pelkäämistä,
kun vain pääsen turvaasi?
Vaikka murheen myrskyt pauhaa,
sinä suojaat, annat rauhaa.
Sinut seuraani kun saan,
sydän syttyy palamaan.

5.
Milloin vaivaa suru syvä,
saata mieleen voittosi,
jonka turvin, Paimen hyvä,
olen sinun omasi.
Lohdutusta, Jeesus, anna,
sanaasi suo toivo panna:
Joka kylvi kyynelin,
leikkaa mielin riemuisin.

6.
Ja kun alkaa mailleen mennä
elinpäivä laskeva
eikä heikko silmä enää
näe missään apua,
seiso, Jeesus, rinnallani,
auta viime sodassani,
että loppuun kestäisin,
voiton kruunun perisin.




Johann Neunherz 1707. Suom. Julius Krohn 1880. Virsikirjaan 1886. | Sävelmä: Toisinto Pohjanmaalta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 74
« Vastaus #10 : 06.04.21 - klo:10:05 »
Jo saapui aamu, arjenkoura,,,mutta minulta ei utulinna kaatunut. Eihän minulla enää sellaista ole, on vain lihaa ja verta luitteni ympärillä. Siis sain ruveta hommaamaan jotakin, pyhäpäivät olivat pitkiä, vaikka oli elämää.
Puuhommia. Iltapäivällä, kun olen vähän hengähtänyt, yritän päästä PuniZ:lla lustepellolle kaatamieni puiden luo. Jospa se onnistuisi, kun vähän vanhusta käsken. Ajatus ei kyllä tunnu kivalta, sillä en ole koskaan tykännyt moottoreilla rälläämisestä. Moottorikelkalla oli vähän eri juttu, kun reissussa olin yleensä yksin, että ei ollut vetoapuja. Siihen hommaan oppi vuosien kuluessa, että en juuri enää kiinni jäänyt. Piti kierrellä kuin kettu ennen raadolle menemistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 74
« Vastaus #11 : 06.04.21 - klo:11:16 »
Kahvinkeitin lopahti lopullisesti. En muista kuinka vanha tämä meidän toinen Moccamaster olikaan, mutta paljon se oli töitä tehnyt. Vanhuuttaan korahteli Pääsiäisajan, ja tänä aamuna laski alleen. Käytiin uusi hankkimassa.

Myös lampaanpaisti oli melkein lopussa ja nyt siitä tekeytyy kaalikeitto, kaalin, hapankaalin, porkkanan ja valkosipulin avulla. Sitä syödään vähän illalla ja huomena kun on silmäpisto, on kivaa kun on valmis ruoka lämmittää.

Kohta pistellään grillikanankoipia ja pastaa ja salaattia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 74
« Vastaus #12 : 08.04.21 - klo:14:50 »
Tänään olen ollut aktiivinen. Aamulla kävin kaupassa ja apteekissa ja tein samalla pienen kierroksen ostarilla.

Äsken tuli päivän toinen ulkoilu- ja kulttuuri-annos nautituksi. Ensin ajoimme satamaan jossa jalkauduttiin Pro Puun uusimpaan näyttelyyn Pintoja:

https://propuu.fi/nayttelyt/pintoja

Siitä käveltiin satama-alue ympäri jonka jälkeen ajettiin Niemen rannan lintuja ja Moottoripyörämuseon terassia katsomaan. Terassilla istuu aina 'houkutuslintuna' prätkävaatteisiin puettu nukke tuoppi ( tyhjä ) edessään.

Reitti vei Mukkulan kartanon puisto kierrettyämme kotiin.
Ranta oli jo sulana monta metriä, eikä jäällä ollue enää uskalikkoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tänään 74
« Vastaus #13 : 09.04.21 - klo:15:57 »
Kuulostaa että Lahdessa on tehty ihan mukavaa kävelyretkeä.

Toisin on minulla, tämän päivän lenkki jää väliin, vettä satelee koko ajan ja kova tuuli.
Lauleskellut olen jotain 1,5 tuntia kun oli sopiva tilaisuus ja ääni tuntui kulkevan.
Äsken ajelin kotimökillä käymässä, lähipellolla kaksi joutsenparia näkyi olevan, muutoin
lintuhavainnot vähissä, muutama päivä sitten isoja hanhiparvia lennossa.
Mökiltä lähtiessä käytin autoa uudehkossa autopesulassa, taidan mennä sinne jatkossakin,
minusta parempi tuollainen missä auto paikallaan ja koneisto kulkee edestakaisin
kuin sellainen missä auto pitää saada kuljetuskiskolle hyvin ja käsijarru ja vaihde vapaalle.
Molemmissa tulee kyllä ahtaanpaikan kammo jos rupeaa miettimään meneeköhän nuo koneet
just nyt rikki....no, kesähelteillä pesen itse kasteluletkun kanssa.
Tänään ja huomenna seurannassa tämän kauden viimeiset hiihtokisat.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 74
« Vastaus #14 : 09.04.21 - klo:16:10 »
Mikä on sitten sitä mukavaa. Minulle on mukava kävely n. joka toinen päivä kaupassa kepin kanssa ja joka toinen päivä rollaatorilla 20 - 30 min. Enempään en kykene.

Sadetta on  täälläkin pidelty. Ikkunaan lyö vesisade. Väliin lumi- tai räntähiutaleet leijuvat ilmassa.

Äsken soitti omalääkäri. Sovittiin uuden näytteen otosta labrassa parin viikon päästä.
Lääkärillä oli suomalainen nimi, mutta selvä venakko-aksentti kuului puheessa. En ole rasisti heidänkään suhteen, kunhan ymmärretään toistemme puhe.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)