Kirjoittaja Aihe: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?  (Luettu 5892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Minulle on tullut sellainen vaikutelma, että foorumilaisten kesken on epäselvyyttä siitä, että mikä tai mitä on "ajan henki".
Jotkut tunnustavat suoraan, että eivät tiedä, joku taasen muistaakseni ei uskonut edes sellaisen olemassa oloon.

Lienee paikallaan selvittää, mikä on se "ajan henki" termin merkitys eli mitä sillä tarkoitetaan, kun kuulet kyseisen sanaparin jossain.
Tähän sanapariin nimittäin törmää tiedotusvälineissä ja muissa yhteyksissä, mikäli niitä seuraa.
Saattoi olla tällä viikolla ja tällä kertaa Yle Puheessa, kun törmäsin tuohon sanapariin.

Lainaus täältä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajan_henki
"ajan henki tarkoittamassa kulttuurista ja älyllistä ilmapiiriä"

Täältä löytynee mahdollisesti myös selkeyttä asiaan:
https://www.radiohelsinki.fi/ohjelma/ajan-henki/

Googlettamalla voi myös hakea Pekka Simojoen laulun "Valtakunnassa kaikki hyvin".
Siitä voi löytyä joku näkökulma asiaan. Todella hyvä kappale.


"Ajan hengellä" tarkoitetaan siis muotia, yleistä mielipidettä jostain asiasta, yleistä tapaa ajatella jostakin asiasta.
(Yleinen mielipide tarkoittaa enemmistön mielipidettä.)

"Ajan henki" terminä, irrallaan mistään konkreettisestä, on neutraali käsite.
Vasta sitten, kun se kytketään johonkin ilmiöön/asiaan (ja aikaan, esim. vaikkapa 1960-luku), se saa eri ihmisten mielissä erilaisia positiivisia ja negatiivisia sävyjä.
Kun puhutaan "ajan hengestä" ilman, että on määritelty ajankohta, tarkoitetaan nykyaikaa.

Esim. jos tutkitaan "ajan henkeä" (eli ajalle tyypillisiä erikoispiirteitä) sodan jälkeisessä Suomessa voimme löytää seikkoja, joita emme löydä nykyään Suomesta.

Joku muu tämän termin tunteva voisi jatkaa termin "ajan henki" kuvaamista.
Jos jotain jäi epäselväksi siitä, että mitä "ajan hengellä" tarkoitetaan, niin kysy rohkeasti.
Yritän vastailla parhaani mukaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33819
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #1 : 15.12.21 - klo:18:17 »
Onko se siis tämä ?

Pekka Simojoki, Valtakunnassa kaikki hyvin

https://www.youtube.com/watch?v=qFmUZB_OH0g

Muistelinhan että olen kuullut biisin josta arvelin sinun puhuvan, nyt se löytyi yllättäen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #2 : 15.12.21 - klo:18:24 »
Riitta, joo tuo se on.
Pidän sanoituksesta ja melodiasta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #3 : 15.12.21 - klo:19:05 »
Tuttu laulu, olen sitä kymmeniä kertoja lauleskellut vuosien saatossa, ja ainakin pari
kertaa tännekin linkittänyt.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #4 : 16.12.21 - klo:02:19 »
Lienee paikallaan selvittää, mikä on se "ajan henki" termin merkitys eli mitä sillä tarkoitetaan, kun kuulet kyseisen sanaparin jossain.
Tähän sanapariin nimittäin törmää tiedotusvälineissä ja muissa yhteyksissä, mikäli niitä seuraa.

"Ajan hengellä" tarkoitetaan siis muotia, yleistä mielipidettä jostain asiasta, yleistä tapaa ajatella jostakin asiasta.
(Yleinen mielipide tarkoittaa enemmistön mielipidettä.)

Enpä paljon ole törmännyt, vaikka jonkin verran tiedotusvälineitä seuraan.

Zeitgeist-termin alkuperää eli Hegelin filosofiaa vierastan. Hän ei tainnut käsitteellä ihan yleistä mielipidettä tarkoittaa?

Yleisestä mielipiteestä puhuminen olisi selkeämpää. Ajan henki kuulostaa henkiolennolta, joka operoi ihmisistä riippumatta.

Tietysti se mielipide on myös paikasta riippuvainen. Ei meillä varmaan ajatella kaikesta samoin kuin vaikka Mosambikissa.

Ja jos ihmiset viihtyvät samoin ajattelevien seurassa, voi syntyä väärä käsitys siitä, mikä on yleinen mielipide. Kyllä olen kuullut nytkin väitettävän, että Suomen kansa haluaa että hallitus eroaa. Väitteen perusteena on oman kaveripiirin mielipiteet.

Omia havaintojani siitä, mikä vaikuttaisi olevan yleinen mielipide muutamista asioista:
- Puoliso pitää saada valita itse. Tietysti myös sen puolison mielipiteellä on väliä, mutta ei muiden.
- Koulutus, ammatti ja ura pitää myös saada valita itse, toki sen puitteissa mihin kouluihin ja työpaikkoihin pääsee. Esimerkiksi vanhemmat eivät saa tehdä tätä valintaa lastensa puolesta.
- Lapsilla pitäisi olla kullakin oma huone viimeistään kouluikäisenä.
- Lapsia ei pidä hankkia, jollei pysty niitä elättämään. Jos putoaa tukiaiselätiksi, pitäisi lopettaa lisääntyminen.
- Puolisoilla pitäisi olla omat rahavarat. Voi olla yhteinen kassa, johon pistetään yhteisiin menoihin rahaa esim. tulojen suhteessa, mutta omaakin rahaa pitää jäädä.
- Televisiosta tulee liikaa uusintoja.
- Uskontokin pitää saada valita itse.
- Naisilla pitää olla äänioikeus siinä missä miehilläkin, eivätkä he tietenkään kuulu aina jonkun miehen edusvallan alle.
- Serkusten väliset avioliitot ovat vähän ällöjä.
- Toisen fyysistä koskemattomuutta loukkaavista rikoksista pitäisi antaa ankarampia rangaistuksia.
- Melkein tyhjään bussiin noustessa ei pidä mennä tuntemattoman viereen istumaan.
- Toisten lapsenhankinta-aikeista tai lapsettomuudesta kyseleminen on tökeröä.
- Isovanhemmilla ei ole velvollisuutta osallistua lastenlasten hoitoon, eikä tukea heidän vanhempiaan taloudellisesti. Kenelläkään ei ole velvollisuutta huolehtia ikääntyneistä isovanhemmistaan saati ottaa heitä luokseen asumaan, ja sama kyllä oikeastaan pätee vanhempiinkin.
- Jos puoliso kyllästyttää, on ihan ok erota. Varsinkin jos on löytänyt paremman niin ei pidä jäädä kituuttamaan tylsään suhteeseen. Useat rinnakkaiset seksisuhteet eivät ole ok, useat peräkkäiset ovat. Eli sarjapolygamia on ihan ok.
- On erikseen aamiaisruoat, välipalaruoat ja sitten ne varsinaiset ruoat. Aamiaisella ei oikein voi syödä esimerkiksi kalakeittoa. Lämmintä ruokaa pitäisi syödä päivittäin, sillä se on terveellisempää kuin kylmä.
- Kunnon kansalainen harrastaa jotain liikuntaa.
- Lapsilla kuuluu olla harrastuksia.
- On ihan normaalia esiintyä alastomana kenen tahansa samaa sukupuolta olevan henkilön seurassa esim. pesutiloissa.

Mutta aina ei ihmiset taida oikein edes ymmärtää, miten ajattelevat, sen sanallistaakseen. Haluaisin lisätä listaan nämä:
- Tietenkin valtio on kansallisvaltio! Ei tule kuuloonkaan, että Suomi liittyisi osaksi Ruotsia, jostakin Venäjästä nyt puhumattakaan. Eikä sekään, että me täällä Lapissa/Helsingissä/(vaihda tilalle oma asuinseutusi) eroaisimme omaksi valtioksemme.
- Viranomaisten tulee toimissaan olla puolueettomia ja lahjomattomia. Kansalainen voi odottaa sitä, ja voipa ei-kansalainenkin, milloin viranomaisten kanssa tekemisissä on.

Kaksi viimeistä eivät suinkaan kaikkialla maailmassa päde, ja eipä kyllä nuo muutkaan. Mutta toiseksi viimeinen (kansallisvaltio) on jännä juttu, sillä se on niin uusi, ja silti siitä on tullut täysin itsestäänselvyys. Ja sitten ei huomata, kuinka erilainen voi olla tilanne valtiossa, jossa elää kymmeniä eri kansanryhmiä. Etenkin jos siihen ei liity tuo viranomaisten puolueettomuus.
« Viimeksi muokattu: 16.12.21 - klo:02:28 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #5 : 16.12.21 - klo:02:37 »
Ehkä vielä lisäisin päähineiden käytössä tapahtuneet muutokset. Muistan vielä ajan, kun joillakin vanhemmilla naisilla oli aina pää peitettynä. Siis aina. Junassa kun talvella matkustin, takkinsa riisuivat, mutta karvalakki jäi keikkumaan kutreille.

Ja vähän sitä ennen oli miehillä aina hattu päässä, myös kesällä. Kuulemma opettajaseminaareissa oli työ ja tuska saada jullit oppimaan, että mies ei sitä sisällä pidä.

Tietysti naisten housuasunkin voisi mainita. Onhan se hassua, ettei hametta vastaavasti ole miehillä, mutta kai se on sitten ajan hengen mukaista. Keskiajalla vielä käyttivät mekkoa sentään, nyt sekään ei enää sovi paitsi joillekin taiteilijoille ehkä.

Niin joo, naisethan pääsevät ravintolaankin ilman miesseuralaista. Ja yliopistoon anomatta vapautusta sukupuolestaan. Onhan näitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22086
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #6 : 16.12.21 - klo:07:58 »
Hengellä tarkoitetaan usein samaa kuin ilmapiirillä. "Neuvottelut käytiin rakentavassa hengessä." "Tilaisuudessa vallitsi hyvä henki." "7B:n luokkahenki oli koulun yhtenäisin." Vallitsevaa ilmapiiriä voi toki kuvata vertauskuvallisena henkiolentona vaikka ei sellaisiin uskoisikaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #7 : 16.12.21 - klo:08:57 »
Myös termiä lain henki käytetään, kun viitataan esim. Suomen lakiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33819
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #8 : 16.12.21 - klo:09:28 »
Lakihenkisyys on sitäkin että sitä noudattavat moralisoivat ' ajan henkeä'.

Ajan henko on monimuotoinen, ja siinä on sekä hyvää että huonompaa. Tuomari meillä on sielussamme. Jokainen katsokoon 'itse eteensä' ja olkoon tuomitsematta muita.

Synnin osoittaminen synniksi on eräille mieluista, mutta sen voisi jättää Pyhälle Hengelle, joka on se oikea joka-ajan henki.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33819
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #9 : 16.12.21 - klo:09:33 »
Paavali kirjoittaa roomalaisille:


Laki ja synti



Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: »Älä himoitse.»



Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon




ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman.


Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut.



Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.
Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman? Ei toki, vaan synti. Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti minulle hyvän avulla kuoleman. Näin käsky teki synnin vielä monin verroin pahemmaksi.



Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty.


En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.


Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.


Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain,



mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?



Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.


Ei tässä mainita tuomitsemista, vaan armoa Kristuksessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33819
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22086
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #11 : 16.12.21 - klo:09:51 »
Myös termiä lain henki käytetään, kun viitataan esim. Suomen lakiin.

Lain henki viittaa lain kirjaimen ja lain hengen eroon. Ajatushan on Paavalilta: Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #12 : 16.12.21 - klo:11:57 »
Tällä hetkellä Yle Puheessa soi kappale "Ajan henki".
En ole ennen tuota kuullut enkä tiedä laulajaa enkä tekijää.
Varmaan ne sanottiin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #13 : 16.12.21 - klo:12:05 »
Lakihenkisyys on sitäkin että sitä noudattavat moralisoivat ' ajan henkeä'.

Tuossa edellisessä kertomassani "Ajan henki" -laulussa kritisoitiin joidenkin asioiden osalta ajan henkeä.
Taitaa olla niin, että yleensä, kun ajan hengestä julkisuudessa puhutaan, arvostellaan ajan hengen tuotteita.
Ihminen on tyypillisesti hyvin lakihenkinen, tämä varmaan selittää tämän kritisointi-ilmiön ja yleensäkin sen ilmiön, että ihmiset hyvin yleisesti arvostelevat ja moralisoivat erilaisia maailmankuvia, niiden edustajia ja erilaisia ilmiöitä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33819
Vs: Nostetaan kissa pöydälle: Mikä tai mitä on ajan henki?
« Vastaus #14 : 16.12.21 - klo:12:18 »
Kyllä. Kritiikin antaminen on yleistynyt sitä mukaa kun ihmiset ovat perehtyneet asioihin. Siinä meitä on lisääntynyt tiedonvälitys, nopeat välineet, edesauttanut.

Asioita saa kritisoida, mutta jos ne katsotaan synnillisiksi, ei syntistä, vaan syntiä  pitää arvostellea.

Sinun mielenkiintoiset alustuksesi savat meidät pohtimaan ja ottamaan kantaa. Tämä on hyvä foorumin kannalta. Kun pysytään asiallisissa asioissa, eikä käydä poliittista peliä, on kaikki hyvin, edelleen.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)