Kirjoittaja Aihe: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla  (Luettu 3782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« : 31.10.21 - klo:16:22 »


      Henkis-hengellis-taloudellisesti onnistuneimmat 2010-luvun herättäjäjuhlat olivat käsittääkseni Lapualla. Ne järjestettiin vuonna 2014. Kokonaisvaltaisesti mielestäni noin tosiaan oli, sitä se oli myös henkilökohtaisesti. Haapajärvellä - 2013 - oli muutama hyvä puhe. Tampereella - 2018 - oli yksi hyvä puhe, jopa uskonnollis-kirkollisesti ajoittain varsin vaisu Helsingin Sanomat noteerasi sen. Nivalassa - 2019 - oli kokonaisuudessaan joitakin hyviä hetkiä. Henkilökohtaisesti jäi mieleeni Alpo Järvestä tekemäni syntymäpäivähaastattelu, jonka Nivala-lehti julkaisi.

   Nämä poiminnat kestomuististani. Sinulla on tietenkin omat näkemykset, omat muistot. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #1 : 31.10.21 - klo:17:51 »
Miksi ryhdyt arvioimaan juhlien ja niillä pidettyjen puheiden paremmuutta? Minusta on selvää, että kokemus siitä, mitkä sanat käyvät kohti, on hyvin yksilö- ja tilannekohtainen. Kenties Haapajärvellä sinua koskettanut puhe olisi Tampereen juhlilla kuultuna mennyt korvastasi sisään ja toisesta ulos.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #2 : 31.10.21 - klo:18:05 »

      Henkis-hengellis-taloudellisesti onnistuneimmat 2010-luvun herättäjäjuhlat olivat käsittääkseni Lapualla. Ne järjestettiin vuonna 2014. Kokonaisvaltaisesti mielestäni noin tosiaan oli, sitä se oli myös henkilökohtaisesti. Haapajärvellä - 2013 - oli muutama hyvä puhe. Tampereella - 2018 - oli yksi hyvä puhe, jopa uskonnollis-kirkollisesti ajoittain varsin vaisu Helsingin Sanomat noteerasi sen. Nivalassa - 2019 - oli kokonaisuudessaan joitakin hyviä hetkiä. Henkilökohtaisesti jäi mieleeni Alpo Järvestä tekemäni syntymäpäivähaastattelu, jonka Nivala-lehti julkaisi.

   Nämä poiminnat kestomuististani. Sinulla on tietenkin omat näkemykset, omat muistot. :kahvi:

Minullakin on parhaat muistot Lapualta v. 2014.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #3 : 31.10.21 - klo:19:08 »
Miksi ryhdyt arvioimaan juhlien ja niillä pidettyjen puheiden paremmuutta? Minusta on selvää, että kokemus siitä, mitkä sanat käyvät kohti, on hyvin yksilö- ja tilannekohtainen. Kenties Haapajärvellä sinua koskettanut puhe olisi Tampereen juhlilla kuultuna mennyt korvastasi sisään ja toisesta ulos.

Miksi en arvioisi? Mitä väärää sinä on? Kukin halukas kertokoon päällimmäisiä muistojaan ja havaintojaan 2010-luvun herättäjäjuhlilta. On mielestäni ihan mukava kuulla ja nähdä mitä itse kullekin on jäänyt juhlilta mieleen. Voi toki jättää myös arvioimatta. Vapaaehtoistahan tämä on. Ihmettelen kuinka muistoni ja havaintoni rassaavat Penaa. Ihmettelen. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #4 : 31.10.21 - klo:20:10 »
Ihmettelen kuinka muistoni ja havaintoni rassaavat Penaa.

Katseli juuri televisiosta Tanssii tähtien kanssa -kilpailua. Niinpä olin kuulevinani tätä lukiessani: "Tuomaristo on antanut pisteensä. Kalistaja: seitsemän!" Sen, mitä on jäänyt juhlilta mieleen, voi kertoa muutenkin kuin asettamalla niitä paremmuusjärjestykseen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #5 : 31.10.21 - klo:20:31 »
Seuraavissa Talviveisuissa olen käynyt:

Kuopion Puijo 2011
Rauma 2012
Lappeenrannan Sammonlahti 2013
Lahdessa 2019

Kuopiossa tapasin sivullisen ja hippiäisen.
Raumalla olimme samassa majapaikassa kuin mami puolisoineen.
Lappeenrannassa kahvittelimme jo isommalla joukolla. Ainakin Atanasia, Pena, Pyryharakka ja Tiitiäinen, sekä Antti-Juhani olivat samoilla kahveilla. Myös tosikkoko on ollut jossakin, ehkä kesällä on tavattu Oulussa. Oulussa ukkoskuuro ajoi meidät juhanin pieneen karkki-varastoon. Tunnelma oli tiivis ja lämmin. PekkaV kuunteli huoleni. Kiitos vieläkin Pekka ! Nyt se murheenkryyni on kohta valmis maisteri.
Lahdessa myin ruokalippuja ja istuin Pekan vieressä penkissä.

Juhlapaikkakuntani ovat:

Lahti  2007
Seinäjoki 2009
Oulu 2011
Lapua 2014
Vantaa 2016
Tampere 2018

Säät tuntuvat muistuvan parhaiten. Lahdessa oli ukkoshelle, Seinäjoella kylmä,Oulussa kuin Lahdessa, Lapualla kuumaa, Vantaalla vaihtelevaa säätä. Kuplahallissa jonotettiin ruokaa melko kauan Tiitin,sekä Pyrtsin ja ukkokullanan kanssa.
Vantaa poikkesi sillä tavoin että olin joukkokuljetuksella ja tutustuin penkkikaveriin.
Tampereella oli taas kuuma, liian kuuma. Jalat turposivat eivätkä kantaneet vaan piti lähteä kesken hotelliin. Saimme saman taksikyydin rovasti Mikko Lännenpään kanssa. Hän oli Tampereen poikia, kuoli muutama vuosi sitten.

Sen jälkeen alkoi tapahtua paljon terveydessä, ja olen tyytynyt Körttiradion välityksellä Juhliin. Se on ollutkin antoisaa kun kotona viihdyn aina parhaiten.
Myös nettisivut palvelevat kuvin ja sanoin, ja nykyisinä aikoina nettiseuroinkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #6 : 31.10.21 - klo:21:48 »
Juhlapaikkakuntani ovat:

Lapua 2014

Säät tuntuvat muistuvan parhaiten.

Taisit tavata Lapualla 2014 englanninkielisten vanhojen Siionin virsien kääntäjän ohimennen, Jaakko Löytyn kanssa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #7 : 01.11.21 - klo:06:52 »
Kyllä tapasin. Muistan hyvin mistä me keskustelimme.

Olimme Lapualla myös isommalla joukolla juttelemassa lauantaina väliajalla. Siinä olivat ainakin Pikkumummo sähkömopoineen, Mörtti kirjan kanssa, jonka hän lahjoitti minulle. Pena oli ja Pekkakin taisi olla.

Myös veli-Veneheitto, alias 1944 piipahti tervehtimässä.

Enää en muista kenet missäkin tapasin kun valokuvia on otettu vain Oulussa. Ne olen kerran tai pari linkittänytkin tänne.

Nämä ovat mukavia muistella. Muutama on jo kuollut, mutta kuvissa elävät.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #8 : 01.11.21 - klo:08:46 »
Musiikin ja siioninvirsien ystävänä on ollut ilo kuulla Samuli Korkalaisen johtamia kuoroja mm. Talviveisuissa. YouTubessa löytyy valikoimaa jota voi kotona kuunnella, kuten näitä:

https://www.youtube.com/watch?v=C3BZIbqULmU&list=RDmsNg6vnb3jk&index=2

https://www.youtube.com/watch?v=msNg6vnb3jk&list=RDmsNg6vnb3jk&start_radio=1
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #9 : 01.11.21 - klo:10:36 »
Miksi ryhdyt arvioimaan juhlien ja niillä pidettyjen puheiden paremmuutta? Minusta on selvää, että kokemus siitä, mitkä sanat käyvät kohti, on hyvin yksilö- ja tilannekohtainen. Kenties Haapajärvellä sinua koskettanut puhe olisi Tampereen juhlilla kuultuna mennyt korvastasi sisään ja toisesta ulos.

Pena kyselee arviointini perään. No niin. Sinänsä jännää, että Pena on arvioinut ihmisiä ja taiteellisia tekoja työkseen. Ymmärtääkseni Penan koulutyövuosien aikana - ainakin valtaosassa niistä - hän on antanut oppilaille numeron/tekstin kuvaamataidosta. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #10 : 01.11.21 - klo:10:41 »
Pena on arvioinut ihmisiä ja taiteellisia tekoja työkseen.

Opettaja ei arvioi ihmisiä, ainoastaan heidän oppisuorituksiaan. Arvioinnille on selkeät kriteerit, joihin ei kuulu taiteellisuus.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #11 : 01.11.21 - klo:10:51 »
Opettaja ei arvioi ihmisiä, ainoastaan heidän oppisuorituksiaan. Arvioinnille on selkeät kriteerit, joihin ei kuulu taiteellisuus.

Minä arvioin körttipuheita. En puhunut ihmisistä nimiltä mitään. Miten puheen/puheitten arviointi eroaa siitä kuin sinä arvioit ihmisten toimia/osaamista heidän kuvaamataitotuntiensa aikana? :kahvi:

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #12 : 01.11.21 - klo:10:55 »
Seuraavissa Talviveisuissa olen käynyt:

Kuopion Puijo 2011
Rauma 2012
Lappeenrannan Sammonlahti 2013
Lahdessa 2019

Kuopiossa tapasin sivullisen ja hippiäisen.
Raumalla olimme samassa majapaikassa kuin mami puolisoineen.
Lappeenrannassa kahvittelimme jo isommalla joukolla. Ainakin Atanasia, Pena, Pyryharakka ja Tiitiäinen, sekä Antti-Juhani olivat samoilla kahveilla. Myös tosikkoko on ollut jossakin, ehkä kesällä on tavattu Oulussa. Oulussa ukkoskuuro ajoi meidät juhanin pieneen karkki-varastoon. Tunnelma oli tiivis ja lämmin. PekkaV kuunteli huoleni. Kiitos vieläkin Pekka ! Nyt se murheenkryyni on kohta valmis maisteri.
Lahdessa myin ruokalippuja ja istuin Pekan vieressä penkissä.

Juhlapaikkakuntani ovat:

Lahti  2007
Seinäjoki 2009
Oulu 2011
Lapua 2014
Vantaa 2016
Tampere 2018

Säät tuntuvat muistuvan parhaiten. Lahdessa oli ukkoshelle, Seinäjoella kylmä,Oulussa kuin Lahdessa, Lapualla kuumaa, Vantaalla vaihtelevaa säätä. Kuplahallissa jonotettiin ruokaa melko kauan Tiitin,sekä Pyrtsin ja ukkokullanan kanssa.
Vantaa poikkesi sillä tavoin että olin joukkokuljetuksella ja tutustuin penkkikaveriin.
Tampereella oli taas kuuma, liian kuuma. Jalat turposivat eivätkä kantaneet vaan piti lähteä kesken hotelliin. Saimme saman taksikyydin rovasti Mikko Lännenpään kanssa. Hän oli Tampereen poikia, kuoli muutama vuosi sitten.

Sen jälkeen alkoi tapahtua paljon terveydessä, ja olen tyytynyt Körttiradion välityksellä Juhliin. Se on ollutkin antoisaa kun kotona viihdyn aina parhaiten.
Myös nettisivut palvelevat kuvin ja sanoin, ja nykyisinä aikoina nettiseuroinkin.

Riitta-mummi! Sain mennä lahtelaisten kanssa linja-autolla Nivalan herättäjäjuhlille vuonna 2019. Puhuimme, veisasimme ja keskustelimme antoisasti jo autossa. Se oli hyvä retki. Ymmärtääkseni Lahdesta retkeillään herättäjäjuhlille myös nyt 2020-luvulla. Joudatko Joensuuhun? Linja-autossa on leppoisa ja huoleton mennä. Kyllä minä sinut Joensuun herättäjäjuhlilla - 2022 - kernaasti näkisin. :kahvi: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #13 : 01.11.21 - klo:11:01 »
Niin minäkin sinut. Syötäisiinkö taas Karjalanpaistia ? Mutta... minun istumiseni, seisomiseni , saati liikkumiseni on huonoa.

Henki on altis, mutta liha on heikko.

Olen tavannut Kalistajan sekä kotonani haastattelunteossa, että seurapuhujana. Myös Juhlilla on nähny, valokuvakin on sinusta istumassa Oulun juhlilla seurapenkillä taukopaikalla.

Voin linkittää kuvat Oulusta, jos kannatetaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjäjuhlat 2010-luvulla
« Vastaus #14 : 01.11.21 - klo:11:35 »
Niin minäkin sinut. Syötäisiinkö taas Karjalanpaistia ? Mutta... minun istumiseni, seisomiseni , saati liikkumiseni on huonoa.

Henki on altis, mutta liha on heikko.

Olen tavannut Kalistajan sekä kotonani haastattelunteossa, että seurapuhujana. Myös Juhlilla on nähny, valokuvakin on sinusta istumassa Oulun juhlilla seurapenkillä taukopaikalla.

Voin linkittää kuvat Oulusta, jos kannatetaan.

Se muinainen haastatteluhetki kotonanne on muutenkin minulla muistissa kuin saamani karvahatun vuoksi. Osasit kertoa ytimekkäästi joskin myös värikkäästi eteemme hypähtäneistä asioista. Kun Lahdessa näimme seuroissa muutama vuosi sitten, niin vaikutit reippaalta ja ryhdikkäältä. Kun bussi kuljettaa Joensuussa ihan juhla-alueen viereen, niin silloinhan ei kovin paljon tarvitse liikkua. Mitä kuvaan Oulusta tulee, ja varsinkin jos siinä kuvassa on muita myös, niin voihan se mielestäni tällä sivustolla olla. Oulun herättäjäjuhlien jälkeen parta on minulla harmaantunut ja koko joukko aivosoluja on päästäni poistunut, mutta sellaista se elämä on, kun se riittävästi etenee. :kahvi: