Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevaisuuden sapelin Sivallus / Suvaitsevaisuuden sammakko  (Luettu 15502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Mitäs joutavia !   Ei ole mitään anteeksipyydettävää, sinulla.

Minulta vain ' pinna'  loppui ko. aiheen pyörittelyyn. Sain sapelille töitä.

Anteeksipyyntöni, karjalaisenkyösti !  Shalom.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Uupunut olen, ah, sydänjuurihin saakka!
Liikako lienee pantukin paatinen taakka?
Tai olen niitä, joilla on tahto, ei voima?
Voittoni tyhjä, työn tulos tuntoni soima.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Olen loukannut eri ihmisiä ainakin tässä ketjussa, siitä ei ole epäilystäkään.
Pyydän anteeksi niin vilpittömästi, kuin se tämän kurjan syntiinlangenneen olemukseni suhteen on mahdollista.
Hyvää ja rentouttavaa kesää toivon kaikille ja mennään eteenpäin tuon anteeksiantamuksen siivittämänä, josta Riittakin niin ansiokkaasti usein puhuu.

Et ole ainakaan minua loukannut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Eri mieltä oleminen ei ole loukkaus. Joskus taitaa samaa mieltä oleminen loukata enemmän. Tarkoitan, että liian heppoinen myöntely tuntuu siltä, ettei tuon pöllön kanssa kannata edes keskustella.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Eri mieltä oleminen ei ole loukkaus. Joskus taitaa samaa mieltä oleminen loukata enemmän. Tarkoitan, että liian heppoinen myöntely tuntuu siltä, ettei tuon pöllön kanssa kannata edes keskustella.


Eri mieltä oleminen on piristävää, jos on kunnioitusta. Jos kunnioitus puuttuu, sama mieltä oleminen voi olla loukkaavaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Kilpailkaamme toistemme kunnioittamisessa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Minä teen tutkimusta siitä, millä erilaisilla tavoilla sana "suvaitsevainen" ymmärretään suomalaisten parissa.
Tässä vaiheessa tutkimustyötäni olen saanut jo koottua jonkin verran ainestoa kokoon.
Projektini ei ole vielä valmis, vaan tiedon keruu ja sen jäsentäminen on edelleen kesken.
Tuskin olen ensimmäinen ihminen, joka tutkii sitä, kuinka erilaisten sanojen merkityksiä ymmärretään eri käyttäjien kesken.
Tässä hommassa joutuu viilaamaan pilkkua ja vääntämään rautalangasta.

Sinun pitää opiskella lingvistiikka. Se tarjoaa menetelmiä projektiisi. Siellähän tehdään mm. juuri tuota - selvitetään, miten sanaa todelisuudessa käytetään, mikä kertoo siitä miten se ymmäretään. On olemassa laajoja tekstikorpuksia, joista voisit kerätä kaikki sanan "suvaitsevainen" esiintymät ja katsoa, mitä niillä oikeasti tehdään. Tehdään, sillä sanat ovat työkaluja.

Tässä ketjussa oli esillä Liisa-niminen taiteilija, ja muutamia hänen sanojaan. Yksikään niistä ei ollut "suvaitsevainen" tai "suvaitsevaisuus". Sinä kuitenkin sitä sanaa käytit, kun  taisit olettaa, ettähän itsensä sellaiseksi mieltäisi? Tässä siis yksi käyttötapaus. - En ihmettelisi, jos sanan käytöstä löytyisi akateemisia opinnäytteitä jopa, tai ainakin se voisi esiintyä sellaisissa esimerkkinä.

Itse bongasin toisenlaisen esiintymän pari päivää sitten: Puolueistamme Kansallisen Kokoomuksen arvoissa mainitaan suvaitsevaisuus. Ehkä sinun kannattaisi haastatella kokoomuslaisia, kun he siis suvaitsevaisiksi näin ilmoittautuvat? Kirsi Pihan hiljattain ilmestyneestä "Kenen Kokoomus?" -pamfletista tämän löysin; se on vapaasti netissä saatavilla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
todellisuus on se, että  "suvaitsevaisuus" ymmärretään hyvin monella eri tavalla. Tältä todellisuudelta mielestäni ei pidä sulkea silmiä, vaan hyväksyä, että näin on.
Maailma on siis tämän käsitteen suhteen varsin moninainen ja monikirjava ja meidän pitää vain hyväksyä, että näin on.


Miksi se pitäisi hyväksyä?

Minä myönnän, että asia on niin, mutta en hyväksy! Vaan ainakin omalta osaltani pyrin termien käytössä selkeyteen. Niinhän tekevät matemaatikotkin, kyllä kaikki pyritään määrittelemään.

Pidättäydyn heittelemästä suvaitsevaisuutta ja suvaitsemattomuutta sinne tänne ja varsinkaan en halua käyttää niitä lyömäaseina.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Oletko kokeillut ihan vaikka Google-hakua "argumentti suvaitsevainen"? Heti löytyy linkkejä,jotka voivat olla hankkeesi kannalta jotenkin relevantteja.

Vaikka nyt tällainen valtio-opin gradu kuin Suomi – selviätkö suvaitsevaisuuden sävyistä? - Helda - Helsinki.fi
kirjoittanut E Nguyen. Siinä käsitettä analysoidaan.
« Viimeksi muokattu: 09.07.21 - klo:02:46 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
Joo ja tietysti Timo Airaksinen, Heta Gylling: Suvaitsevaisuus – erään taistelun kuvaus (Arktinen Banaani 2020). En ole itse lukenut, mutta Airaksinen sentään on merkittävimpiä filosofejamme, ja filosofia on pitkälti käsiteanalyysia, joten olisi varmaan juuri sinulle.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340
OT, koska tällä ei oletekemistä suvaitsevaisuuden kanssa mitenkään:


Mikä on mielestäsi parempi hengellisessä elämässä:
- tutkia Raamattua paljon ja pyrkiä pääsemään sen eri yksityikohdista perille ja ennen kaikkea pyrkiä ymmärtämään
vaiko
- jättää Raamatun tutkimisen suurelta osalta tekemättä ja omassa mielessään päätellä oman mielensä ja muiden puheiden perusteella, mitä Raamattu mistäkin asiasta kertoo?

Nämäkö ovat ainoat vaihtoehdot?

Eiköhän parasta ole tutkia Raamattua paljon ja pyrkiä ymmärtämään, ja samalla myöntää, että se oma kunkinhetkinen ymmärrys suurelta osin perustuu oman mielen päätelmiin ja muiden kertomaan.

 Varsinkaan jälkimmäinen ei edes ole mikään ongelma edes, sillä "muita" nimenomaan on käsketty kertomaan (esim. lähetyskäsky). Miksi seurakunta muuten mitään opettaisi, jos riittäisi vain jakaa Raamatut kaikille? Miksi olisi pyhäkoulut ja rippikoulut ja muut, kun voitaisiin vain antaa Raamatut ja sanoa "lue tuosta". Kristityissä kodeissa kai opetuksen tulisi mennä niin, että isä ja äiti ja vanhemmat sisarukset vaitonaisina lukevat Raamattujaan, ja jos lapsi kysyy mitä siitä on, sanovat että saat sitten aikanaan itse lukea - näin, jotta mikään ei perustuisi kuulopuheisiin vaan ihan vain omaan Raamatun tutkimiseen.

Seon osa sitä apostolisen uskontunnustuksen kolmatta kohtaa eli uskoa Pyhään Henkeen, että nämä kaikki seurakunnan levittämät kuulopuheet eivät ole silkkaa pötyä.

Raamattua lukeva ja opiskeleva fundamentalisti tietää tämän, koska se Raamatussa eri puolilla tuodaan esille.
Joka ei Raamattua tunne, saattaa luulla itseään hyväksikin ihmiseksi Jumalan edessä.

Myös Raamattua lukeva ja opiskeleva voi luulla itseään hyväksikin ihmiseksi. Tai jos ei nyt hyväksi, niin ainakin vähän paremmaksi kuin moni muu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6340

Ennemminkin pitää ajatella niin, että mitä enemmän sukellat Raamattuun, Jumalan Sanaan, sitä enemmän opit Jumalasta, joka on Rakkaus ja mitä vähemmän olet sen kanssa tekemisissä, sitä vähemmän tunnet rakastavaa Jumalaa.

Entäs, jos ihminen ei edes ryhdy lukemaan? Eipä sitä  tekstin ymmärtämisapuakaan tarvita, kun ei ole edes sitä tekstiä.


Eipä ensimmäisillä kristityilläkään ollut Uutta Testamenttia. Vanhan kieltä taas moneteivät osanneet.

Suurimman osan kristinuskon historiaa väki on ollut isolta osin lukutaidotonta. Tarpeeksi kehitysvammaisena etvieläkään osaa lukea.

Kyllä Jumalasta oppii keskimäärin enemmän sen kautta, että joku rakastaa ja armahtaa. Katkerimmat ateistit vasta hartaasti Raamattua tutkivatkin, kaikki epäjohdonmukaisuudet löytääkseen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Kyllä Jumalasta oppii keskimäärin enemmän sen kautta, että joku rakastaa ja armahtaa.


Se joku on Jumala.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Kyllä Jumalasta oppii keskimäärin enemmän sen kautta, että joku rakastaa ja armahtaa.

Perinteinen järjestys lienee, että ensin saarnataan lakia ja sitten sen säikäyttämille evankeliumi. Onkohan tämä oikeastaan koskaan toiminut? Kuulin seurapuheen, jossa käännettiin mielestäni viisaasti järjestys toiseksi. Ajatus oli, että vain armollisen Jumalan rakkauteen tutustunut haluaa etsiä Hänen tahtoaan ja tietä sen toteuttamiseen. Tähän voi liittää senkin, että perinteinen järjestys taitaa keskittyä lain vanhatastamentillisiin kieltoihin, kun käänteinen kiinnittää huomion Uudessa testamentissa ilmaistuihin hyvän elämän ihanteisiin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10403

Perinteinen järjestys lienee, että ensin saarnataan lakia ja sitten sen säikäyttämille evankeliumi. Onkohan tämä oikeastaan koskaan toiminut? Kuulin seurapuheen, jossa käännettiin mielestäni viisaasti järjestys toiseksi. Ajatus oli, että vain armollisen Jumalan rakkauteen tutustunut haluaa etsiä Hänen tahtoaan ja tietä sen toteuttamiseen. Tähän voi liittää senkin, että perinteinen järjestys taitaa keskittyä lain vanhatastamentillisiin kieltoihin, kun käänteinen kiinnittää huomion Uudessa testamentissa ilmaistuihin hyvän elämän ihanteisiin.

   Vanhan liiton Jeppenä Laki-Evenkeliumi -järjestys tuntuu oikeammalta. Ahdistuneelle ja armoa etsivälle puhuessaan julistaja lähtee sanankuulijan tasolta. He alkavat yhdessä etsiä pääsyä lain alta Armollisen Vapahtajan helmaan - ja löytävät Ilosanoman!

   Jos aloitetaan Evankeliumista - ja päädytään Lain alle! Eihän ole edes minkään uskonnon tarkoitus kehua ensin, että täälläpä on vapaus, mutta sinun osasi on vankila.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024