Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevaisuuden sapelin Sivallus / Suvaitsevaisuuden sammakko  (Luettu 15522 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Mua ainakin ahdistais, jos olisin Raamattua tutkiva fundamentalisti, joka elää ja vaikuttaa Raamatullisen tulkintansa mukaan. Eihän tiukinkaan fundamentalisti pysty elämään Raamatun mukaan, vaikka kuinka yrittäisi, ei edes Päivi Räsänen.
En ole uskossa pelastettu enkä valittu, mutta yritän ymmärtää lähimmäistäni, suvaita ja rakastaa sillä samalla lapsuuden uskollani, jonka jo lapsuudessa sain.
Tunnustan huonouteni, syntisyyteni ja oppimattomuuteni Jumalan edessä, mutta en vain kykene ihmisenä muuhun.
Viimeisellä tuomiolla on armon varassa pelastukseni.
https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/211479087_10158864522158292_435792832662200070_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-3&_nc_sid=825194&_nc_ohc=S0h0lAZMwpwAX_CiL05&_nc_ht=scontent.fqlf1-1.fna&oh=504bb39b4a0119c7b81548e78264e5cb&oe=60E516AE
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Jumalan edessä olemme kaikki samanlaisia, luotuja. Olemme syntiä tehneet ihmisten ja Jumalan edessä. Myös luomakuntaa olemme kohdelleet kaltoin, hyödyntäneet yli tarpeen. Paljon vähempi olisi riittänyt, mutta ahneus kasvaa syödessä...

Kun Raamattu tunnetaan vaikka joka kirjaimelta, ja sitä selitetään miljoonilla eri tavoin, se ei mielestäni ole muuta kuin orjuutta , lain alla olemista.

Kun Kristus kohdataan ja tunnetaan sisällisesti, se on suurempaa kuin Raamatun kirjain. Kirjain on vain kapalo, tai ruumisliina. Sana ( Jeesus ) on Henki. Henki tekee uskon eläväksi.

Se elämä on rakkautta ja armoa tuntevaa lähimmäisyyttä, erityisesti niitä kohtaan jotka ovat tästä rakkaudesta osattomia.

Rakkaus levittää evankeliumia aivan arkisesti, joka päivä, arjessamme.

Olikohan tämä ajatus se sammakko.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Mua ainakin ahdistais, jos olisin Raamattua tutkiva fundamentalisti, joka elää ja vaikuttaa Raamatullisen tulkintansa mukaan.

Koska olen Raamattua tutkiva fundamentalisti, niin tuli paneuduttua tähän Mörtin viestiin.
Ensinnäkin painottaisin sitä seikkaa, että tekstin tulkinta on sama asia, kuin tekstin ymmärtäminen.
Kun tulkitsen tekstiä, se tarkoittaa sitä, että pyrin ymmärtämään, mitä tekstissä sanotaan.
Näin on silloin, kun luen Raamattua,  Helsingin Sanomia tai vaikkapa jotain kirjaa.
Jos haluaa lukea tekstiä ilman, että tulkitsee tekstiä, eli ymmärtää tekstiä, on valittava jokin sellaisen kielen teksti, jota kieltä ei ymmärrä. Jos ei ymmärrä vaikkapa puolan kieltä, puolan kielinen teksti käy silloin hyvin tähän tarkoitukseen.

Jos suunnistat kaupungissa kartan avulla, tulkitset karttaa ja pyrit toimimaan tulkintasi mukaan.
Jos käytät jotain lääkettä, luet ehkä käyttöohjeita ja pyrit niitä tulkitsemaan oikein, jotta osaisit annostella lääkettä oikein.
Jne.
Raamattua lukeva fundamentalisti - esim. minä - Raamattua lukiessani yritän ymmärtää, mitä tekstissä sanotaan. Käytän myös ymmärtämisen tueksi välillä erilaisia apuvälineitä, kuten selitysteoksia.

Jos en lue karttaa vieraassa kaupungissa (tai käytän lääkettä ilman käyttöohjeisiin tutustumista), tuskin monestikaan löydän perille.
Sama Raamatunkin suhteen.
Mikä on mielestäsi parempi hengellisessä elämässä:
- tutkia Raamattua paljon ja pyrkiä pääsemään sen eri yksityikohdista perille ja ennen kaikkea pyrkiä ymmärtämään
vaiko
- jättää Raamatun tutkimisen suurelta osalta tekemättä ja omassa mielessään päätellä oman mielensä ja muiden puheiden perusteella, mitä Raamattu mistäkin asiasta kertoo?


Eihän tiukinkaan fundamentalisti pysty elämään Raamatun mukaan, vaikka kuinka yrittäisi, ei edes Päivi Räsänen.

Raamattua lukeva ja opiskeleva fundamentalisti tietää tämän, koska se Raamatussa eri puolilla tuodaan esille.
Joka ei Raamattua tunne, saattaa luulla itseään hyväksikin ihmiseksi Jumalan edessä.

Tässä joitain ajatuksia, en tiedä, oliko ne rakentavia vaiko ei. Niin paljon turhaa me jokainen sanomme ja kirjoitamme.

Mitä pahaa on pyrkiä selvittämään, mitä Raamattu kertoo ja sen jälkeen pyrkiä elämään sen mukaan, vaikka monesti ei pystykään elämään?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163

Se elämä on rakkautta ja armoa tuntevaa lähimmäisyyttä, erityisesti niitä kohtaan jotka ovat tästä rakkaudesta osattomia.

Rakkaus levittää evankeliumia aivan arkisesti, joka päivä, arjessamme.

Olikohan tämä ajatus se sammakko.

Tuo on hyvä "sammakko", tärkeä sellainen.  :-)

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
No hyvä jos näin on. En näin Kauhavan Herättäjäjuhlia juhliessani halua sivaltaa suvaitsevaista kipeämmin.

Sanon kuitenkin, että on suuri ero meidän Raamatun osaajien ja Kristuksen rakkaudesta elävien kesken.

Tutkia ja osata on eri asia kuin tuntea ja ymmärtää.

Tekstiä voi lukea myös ymmärtämättä. Eikö Filippuskin kysynyt Etiopian keisarin hoviherralta. Ymmärrätkö sinä mitä luet ?

Sanat voi lukea, mutta niiden merkitystä ei kaikki ymmärrä. Ulkoluku onkin sitten jo pahempi asia. Litaniat eikä vuosiluvut auta pelastumaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Sanon kuitenkin, että on suuri ero meidän Raamatun osaajien ja Kristuksen rakkaudesta elävien kesken.

Ymmärrän, mitä tarkoitat.
Tuskin kuitenkaan voidaan ajatella niin, että mitä enemmän tunnet Raamattua, sitä vähemmän tunnet Kristuksen rakkautta ja sitä vähemmän on edellytyksiä elää sen mukaan.
Tällainen tuntuisi jopa varsin hassulta, koska Raamattu juuri kertoo rakastavasta Jumalasta.
Ennemminkin pitää ajatella niin, että mitä enemmän sukellat Raamattuun, Jumalan Sanaan, sitä enemmän opit Jumalasta, joka on Rakkaus ja mitä vähemmän olet sen kanssa tekemisissä, sitä vähemmän tunnet rakastavaa Jumalaa.


Tutkia ja osata on eri asia kuin tuntea ja ymmärtää.

Näin minäkin ymmärrän asian.
Tosiasia on kuitenkin se, että jos ei tunne Raamattua, ei voi sitä ymmärtää.
Mitä enemmän Raamattua tutkii, sitä todennäköisemmin sitä enemmän ymmärtää.
Mitä vähemmän sitä tutkii, sitä todennäköisimmin sitä ei ymmärrä.
ja jos ei tunne yhtään Raamattua, on varsin varmaa, että ei tunne sitä yhtään.


Tekstiä voi lukea myös ymmärtämättä. Eikö Filippuskin kysynyt Etiopian keisarin hoviherralta. Ymmärrätkö sinä mitä luet ?

Totta, tekstiä voi lukea niin, että ei sitä ymmärrä ja sitä voi lukea myös niin, että ymmärtää.
Hoviherra tarvitsi apua ja sitä mekin monesti tarvitsemme ja meille in tätä apua helpommin saatavissa, kuin hoviherralla.
Hoviherra ryhtyi lukemaan ja Jumala johti hänelle apua.
Entäs, jos ihminen ei edes ryhdy lukemaan? Eipä sitä  tekstin ymmärtämisapuakaan tarvita, kun ei ole edes sitä tekstiä.


Sanat voi lukea, mutta niiden merkitystä ei kaikki ymmärrä. Ulkoluku onkin sitten jo pahempi asia. Litaniat eikä vuosiluvut auta pelastumaan.

Raamatun tekstin ulkoluku on ollut varsinkin vainotulle seurakunnalle mitä tärkein asia.
Psalmejakin on helpompi laulaa, kun osaa niitä ulkoa.
Raamatun tekstien ulkoa osaaminen ja niiden sisältöä mielessä pohtiminen on erittäin oikeaa toimintaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kaksi janoista ihmistä hoiperteli kuuman hiekkaeramaan laidalle, jossa oli keidas.
Keitaalla oli lähde. Lähteen reunalla oli muutama juomakippo.
Kaverukset juuri ja juuri onnistuivat raahautumaan lähteen reunalle, voimat olivat loppu, nestevajaus oli valtava.
Toinen kaveruksista otti yhden juomamukin, huuhteli sen varmuuden vuoksi vedessä ja joi suuren kupillisen jos toisenkin.
Voimat alkoivat pikkuhiljaa palata.
Toinen matkalainen epäröi ja lopulta päätti olla juomatta. Juuri itsensä virkistänyt kaveri ihmetellen kysyi kaveriltaan, että mistä on kyse?
Siihen kaveri vastaa: "Kipoissa voi olla bakteereja ja saan jonkun taudin. Sitä paitsi on myös mahdollista, että kulautan vettä kerralla liian paljon liian suurella nopeudella ja hukun".
Oikeassahan hän oli. Baktereja voi olla kipossa, ja onhan tuo jälkimmäinenkin mahdollista, joskin äärimmäisen epätodennäköistä.

Muutaman tunnin päästä matka jatkui, tällä kertaa vain yhden ihmisen voimin.
Siinä sitä yksinäinen matkailija kävellessään pohti, että oikeassahan tuo kaveri oli, mutta suhteellisuuden tajukin lienee eräs hyveistä.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Ymmärrän jo itsekin että olen , jos uskallan näin hienosti sanoa, mystikko.

Minulle on tarkoitettu tämä tie.

Olen sitä paljon rukoillut että Herra näyttäisi tieni. Kun sain juhanilta ensimmäiset nimet kristillisistä mystikoista, tunsin hengen yhteyttä.

Körteissä on mystikoita. Ovat jopa tehneet matkoja Keski-Eurooppaan kulkeakseen ja kuunnellakseen heidän askeleissaan.

Näin raihnainen ei enää noille matkoille pääse, mutta saan lukea kirjoituksia.

Viimeisin aarre on Johannes Viiniköynnksen  Palava ruoko. Se odottaakin kirjastossa noutamista.
Sitä ennen googlasin kirjoittajan:

https://www.ortodoksi.net/index.php/Johannes_Viinik%C3%B6ynn%C3%B6s

ja kirjan:

https://www.ortodoksi.net/index.php/Palava_ruoko_(kirja)

Häntä luonnehditaan näin:

Johannes ei eräiden muiden aikalaistensa tavoin koskaan rakentanut suuria teoreettisia rakennelmia. Hän puhui omasta kokemuksestaan. Hän pyrki viestittämään sanoillaan siitä mahdollisimman tarkasti ja rajoittamaan pois sellaiset sanat, jotka eivät välitä sitä todellisuutta, josta hän haluaa puhua. Hänen sanoistaan välittyy se, mitä hän on nähnyt ja mikä häneen on elämänsä aikana ”kiinni tarttunut”

Koen samautta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen sanoen: 'Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset'. " (Matt. 23: 1-2)

Fariseukset ja saddukeukset olivat uskonnollisia juutalaisia oppineita ja lainopettajia, joille Mooseksen laki ja siihen lisätyt isien perinnäissäädökset olivat tärkeämpää kuin Herran Jeesuksen sanoma armosta ja lähimmäisenrakkaudesta.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Tässä juuri on  s e   ero !

Kiva Mörtti kun kirjoitat Juhla-päivänä. Tuntuu kuin olisin Lapuan Juhlilla jossa tavattiin viimeeksi. :039:

Sama hellekin on säänä. Hyvät juhlat nämä on näin kotonakin, olenhan näin ollutkin Tamperren Juhlien jälkeen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen sanoen: 'Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset'. " (Matt. 23: 1-2)

Fariseukset ja saddukeukset olivat uskonnollisia juutalaisia oppineita ja lainopettajia, joille Mooseksen laki ja siihen lisätyt isien perinnäissäädökset olivat tärkeämpää kuin Herran Jeesuksen sanoma armosta ja lähimmäisenrakkaudesta.

Liittyykö tämä  jotenkin Herättäjäjuhlien puhujiin vai kehen tällä viitataan?
Jos tämä liittyy vain minuun, niin sitten OK, jos Herättäjäjuhlien puhujiin tai muihin puhujiin, niin mielelläni kuulisin enemmän asiaa avaavia näkökohtia, mikäli mahdollista.

On hyvä, että Suomessa on paljon kristillisiä kesäjuhlia. Mukava olisi, jos eivät menisi päällekäin, kuten nyt menevät.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Kiitos Riitta! :039:
Kyösti tekee vilpittömästi sitä mitä hänen uskova sydän sanoo ja minusta ei ainakaan ole häntä neuvomaan ja arvostelemaan. Arvostan suuresti Kyöstin kristillistä elämää. :109:

Tärkeintä on kuitenkin meille se, että Jeesuksessa Sana muuttui lihaksi ja opetukset eläviksi meidän seurattaviksi. :eusa_angel:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Kyllä kyösti on aito kristitty, ei mikään peluri eikä käännyttäjä.

Meillä kaikilla on oma tehtävä, olkoon vaikka  tutkiminen. Ei tutkiminen ole sen huonompaa kuin pohtiminen. Jyvän voi löytää myös täysi pakana.

Kiva minun on kyöstin kanssa vääntää.
Lappeenranta-syntyiset molemmin puolin.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tärkeintä on kuitenkin meille se, että Jeesuksessa Sana muuttui lihaksi ja opetukset eläviksi meidän seurattaviksi. :eusa_angel:

Näin se on.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Meillä kaikilla on oma tehtävä, olkoon vaikka  tutkiminen.

Näin on. Tehtäviä on moninaisia, kuten ruumiissa on useita eri jäseniä.
Tuntuu, että olen joihinkin entisiin tehtäviini jotenkin loppuun palanut ja ei monia asioita jaksa tehdä, mutta lukeminen tuntuu hyvältä, eikä ollenkaan vastenmieliseltä.
Olen ajatellut niin, että ehkäpä tällä hetkellä minun tehtäväni on mm. lukea pääasiassa Raamattua ja siihen enemmän tai vähemmän liittyvää kirjallisuutta, valmistautua kuolemaan, vaikka minulla ei ole mitään kiirettä täältä pois, viihdyn täälläkin.

Raamattua lukiessani usein törmään juuri tähän täälläkin puhuttuun asiaan, eli hyvän tekemiseen ympärillä oleville ihmisille.
Kyllä tämä asia monesti kirpaisee mieltä, kun siihen Raamattua lukiessani törmään kun huomaa, kuinka vähän sitä hyvää ympärillään oleville tekee.

Tehtävät ovat moninaiset. Jonkun tehtävä on jaella kristillisiä traktaatteja kadulla, joku vie laitapuolen kulkijoille ruokaa ja juttelee heidän kanssaan, joku laulaa kuorossa, joku on talkoolainen Herättäjäjuhlilla tai jossain muussa vastaavassa juhlassa, jollakin on erityinen esirukouksen tehtävä, joku kääntää Siionin Virsiä, joku jotain muuta miljoonasta eri vaihtoehdosta.
Kaikki tärkeitä tehtäviä, kukaan ei tee kaikkea.


Kiva minun on kyöstin kanssa vääntää.
Lappeenranta-syntyiset molemmin puolin.  :003:

Ystävien kesken saa välillä vääntää, olla eri mieltä, ei myös haittaa, jos tulee väärinkäsityksiä, eikä ole niin haudan vakavaa, jos ei aina tule edes ymmärretyksi.

Kyllä monestii saan itseni kiinni kirjoituksistani (esim. vastaus Mörtille tai Riitalle jne.), joista epäilen, että en niitä ole oikealla mielellä kirjoittanut. Asiaa saatan pitää hyvinkin oikeana, mutta väärällä mielellä esiin tuotuna.

Kirjoittelu ja yhdessä olo foorumilla kuitenkin jatkuu...