Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevaisuuden sapelin Sivallus / Suvaitsevaisuuden sammakko  (Luettu 15421 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Röppölän taajaman liepeillä sijaitsi kolmen asunnon rivitalo.
Rivitalon pohjoispäädyssä asui Alpo Aamu-Uninen, poikamies.
Keskimmäisessä asunnossa asui Saku Suvakki, myös poikamies.
Eteläisessä päädyssä asui Ilta-Unisen perhe, isi, äiti ja kaksi lasta.

Saku Suvakki oli suunnitellut bileitä tulevalle perjantaille, alkaen klo 20.
Bileiden loppuajakohtaa ei oltu määritelty, mutta arvattavasti ne loppuisivat aamu-yöllä klo 5 mennessä.
Saku oli hyvien tapojen mukaisesti laittanut hyvissä ajoin bileistä ilmoituksen taloyhtiön ilmoitustaululle pesutupaan ja
oli etukäteen ilmoituksessa pahoitellut bileistä mahdollisesti seuraavia meluhaittoja.

Perjantai iltana Sakun luokse kokoontui noin 20 henkilön iloinen ja jossain määrin myös äänekäs porukka.
Musiikki soi ja keskustelun äänen voimakkuus kasvoi bileiden vanhetessa.

Seinän takana asvuvaa Alpo Aamu-Unista eivät bileiden äänet haittaa, ei hän muutenkaan kovin aikaisin nukkumaan mene.
Metelöikööt.
Ja sitten kun Alpo nukkumaan menee, eivät pienet äänet silloinkaan häntä haittaa.

Toisen seinän takana asiat eivät olleetkaan aivan yhtä hyvin - ainakaan kaikkien osalta.
Kun Ilta-Unisten perhe vetäytyi makuuhuoneeseen klo 21 tietämillä, äiti Ilta-Uninen sai heti unen päästä kiinni.
Ei häntä seinän takaa kuuluva meteli haitannut - ja vaimensihan seinä suurimman osan hälystä.

Isä Ilta-Unisen tilanne oli haastavampi. Hän usein kärsi unettomuudesta eikä uni aina tahtonut helposti tulla silmään.
Ja niin kauan, kuin bileet jatkuvat, ei ole toivoakaan saada unta, vaikka korvatulpat oli työnnetty korviin.

Lapsetkaan eivät saaneet unta, vaan ryhtyivät väsymyksestä kiukuttelemaan ja olivat varsin itkuisia.
Nuorempi jopa hivenen pelkäsi seinän takaa tulevaa meteliä.

Klo 23 tietämillä Ilta-Unisen isi puki aamutakin päälleen ja meni varovasti koputtelemaan naapurin ovea.
Hän pyysi hivenen nolona ja niin kohteliaasti, kuin osasi, että juhliva väki kääntäisi musiikin volyymiä pienemmälle.
Jonkin verran ärtymystä ja suuttumusta tosin isin kasvoilla näkyi, mutta suurimman osan siitä hän onnistui pitämään piilossa.

"Vai haluaa se äijä, että me lopettaisimme nämä bileet", huusi joku juhlivasta väestä.
"Vai että musiikkia pitäisi saada hiljemmalle", ärjäisi ärtyneenä joku toinen.
"Onko tuollaisia suvaitsemattomia äijiä vielä nykyaikana keskuudessamme", ärähti kolmas.
"Aina nuo suvaitsemattomat tyypit ovat sotkeutumassa toisten elämään", kuului kahdestakin suusta asunnon perältä.
"Minä olen varsin suvaitsevainen ihminen, vain suvaitsemattomuutta en jaksa suvaita", ärisi Saku Suvakki keittiöstä,
ja jatkoi: "työntäkää se heppu ulos ja sulkekaa ovi".
Isi meni allapäin ja suuttuneena kotiinsa. Juhliva väki jäi kehuskelemaan omaa suvaitsevaisuuttaan ja päivittelämään sitä,
että kuinka nykyaikana vielä voikaan olla suvaitsemattomiakin ihmisiä, jotka sotkeutuvat toisten elämään ja haluavat sitä rajoittaa.

Viimein väsymys ja itku voittivat Ilta-Unisen perheen lapset ja he nukahtivat levottomaan uneen.
Kun bileet loppuivat joskus klo 5 tienoilla ei uni aivan heti tullut perheen isin silmiin.
Hän pohti bileväen kommentteja ja käsitettä "suvaitsevaisuus".
Kyllä hän ymmärsi olleensa suvaitsematon, silti häneen isketty suvaitsemattoman leima harmitti.
Ja eihän se suvaitsemattomuus kohdistunut bileisiin kokonaisuutena.
Metelihän se oli se juttu, jota hän ei voinut suvaita.
Ja olihan siihen suvaitsemattomuuteen perheen isin mielestä hyvät syytkin:
meteli ahdistaa hänen psyykenmaailmaansa siten, että hän ei pysty nukkumaan ja siitä taasen seuraa fyysisiä ei-toivottuja oireita.
Voisiko ajatella, että tuo porukka suhtautui varsin suvaitsemattomasti häntä kohtaan?
Näitä pohdiskellessa ja mitään varmaa vastausta löytämättä hän sitten viimein nukahti.

Aamulla Alpo Aamu-Uninen vieraili Ilta-Unisilla sokeria lainaamassa.
Samalla hän tuli kysäisseeksi, kuinka Ilta-Unisilla oli nukuttu edellisenä yönä.
Saatuaan kuulla, kuinka ilta ja yö oli mennyt lapsilla ja perheen isillä ja mitä oli tapahtunut, kun isi oli käynyt
Saku Suvakin ovella, hän närkästyi kovasti.
Hän meni suoralta kädeltä soittamaan Saku Suvakin ovikelloa ja kehotti, että Saku menisi pyytämään anteeksi Ilta-Unisen perheeltä.
"Jos joku ei voi suvaita edes pieniä bileitä, ei hän ansaitse mitään anteeksipyyntöjä", kivahti Saku.
"Sen äijän vaimo on paljo suvaitsevaisempi, antoi meidän olla rauhassa. Ahdasmieliset suvaitsemattomat ihmiset pitäisi häätää koko Röppölästä", jatkoi Saku vuodatustaan.
Sakulla oli pää kipeä, joka toki vaikutti siihen, että hänen sanavalintansa oli varsin voimakasta.
"Saku hyvä", aloitti Alpo ja jatkoi: "Ei tämä ensisijaisesti ole mikään suvaitsevaisuus-suvaitsemattomuus-kysymys.
Tässä on kyse oikeasta ja väärästä. Sinä tässä olet rikkonut hyviä tapoja, erilaisia järjestyssääntöjä ja muita lakipykäliä vaastaan.
Suvaitsevaisuus on taitolaji. Jos suvaitset oikeita asioita, suvaitsevaisuus on oikeassa käytössä,
jos suvaitset vääriä asioita, käytät suvaitsevaisuutta väärin.
Ja sama toisin päin. Jos olet suvaitsematon vääriä asioita kohtaan teet oikein.
Jos olet suvaitsematon oikeita asioita kohtaan, teet väärin."

"Ärrrrhhhhhg! Häivy pihaltani, huusi Saku".
Alpo lähti.

Kun Sakun pääkipu oli hellittänyt ja olokin oli tullut paremmaksi, hän kävi ostamassa suuren kukkakimpun ja suklaarasian.
Ensin hän vei kukkakimpun Ilta-Unisille ja pyysi anteeksi. Suklaarasian hän kiikutti Alpolle anteeksipyynnön saattelemana.
Rauhallisuus oli palannut taloyhtiöön ja oleminen jatkui, kuten ennenkin.
« Viimeksi muokattu: 11.06.21 - klo:20:18 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392

   Kiitos, opettaja.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Kristillinen ihanne lienee, että suostumme siihen, että itseämme loukataan, mutta taistelemme sitä vastaan, että vähäisimpiä veljiämme loukataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Jotenkin olen tyytyväinen hankkeeseeni tavoitella yhtä riviä.   :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Tuo Kössin kertoma juttu taloyhtiön naapuruksista on kyllä varsin todellisen tuntuinen,
elävää elämää.
Lopussa kerrotut sovinnon eleet tapahtumien jälkeen on kyllä aika harvinaista, luulen että
paljon useammin tilanne jää päälle ja siirtää naapurusten välit pitkäksi aikaa
huonommalle ja kyttäävämmälle tasolle.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Kuten tavallista, KKn kirjoitus puhuttelee.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Kuten tavallista, KKn kirjoitus puhuttelee.

Niin tekee. Tuon tapainen tilanne tuli tutuksi lakkiaispäivänä, tosin pihajuhlissa ja keskellä kirkasta päivää. Harmittaa vain, että Sakulle annettiin tuo asenteellinen nimi Suvakki.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Niin tekee. Tuon tapainen tilanne tuli tutuksi lakkiaispäivänä, tosin pihajuhlissa ja keskellä kirkasta päivää. Harmittaa vain, että Sakulle annettiin tuo asenteellinen nimi Suvakki.

Se ojl vissii ironista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Huomenta kaikille.
Tässä on ainakin 2 pääpointtia, joita tuossa jutussa on esillä.
Mitä veikkaatte, mitä ne ovat?
Toisen tekstin tulkitseminen ei aina ole helppoa.

Kerron oikeat vastaukset myöhemmin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Olen löytävinäni tarinan opetuksen näistä sanoista: "Suvaitsevaisuus on taitolaji. Jos suvaitset oikeita asioita, suvaitsevaisuus on oikeassa käytössä, jos suvaitset vääriä asioita, käytät suvaitsevaisuutta väärin. Ja sama toisin päin. Jos olet suvaitsematon vääriä asioita kohtaan teet oikein. Jos olet suvaitsematon oikeita asioita kohtaan, teet väärin." Tästähän nousee sitten se kysymys siitä, mitkä asiat ovat oikeita ja mitkä vääriä. Kysymyksen voi ymmärtää eettisenä (hyvä vai paha), moraalisena (oikein vai väärin) tai moralistisenakin (sopivaa vai sopimatonta).

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Olen löytävinäni tarinan opetuksen näistä sanoista: "Suvaitsevaisuus on taitolaji. Jos suvaitset oikeita asioita, suvaitsevaisuus on oikeassa käytössä, jos suvaitset vääriä asioita, käytät suvaitsevaisuutta väärin. Ja sama toisin päin. Jos olet suvaitsematon vääriä asioita kohtaan teet oikein. Jos olet suvaitsematon oikeita asioita kohtaan, teet väärin." Tästähän nousee sitten se kysymys siitä, mitkä asiat ovat oikeita ja mitkä vääriä. Kysymyksen voi ymmärtää eettisenä (hyvä vai paha), moraalisena (oikein vai väärin) tai moralistisenakin (sopivaa vai sopimatonta).

Tämä oli ainakin oikea.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Olen löytävinäni tarinan opetuksen näistä sanoista: "Suvaitsevaisuus on taitolaji. Jos suvaitset oikeita asioita, suvaitsevaisuus on oikeassa käytössä, jos suvaitset vääriä asioita, käytät suvaitsevaisuutta väärin. Ja sama toisin päin. Jos olet suvaitsematon vääriä asioita kohtaan teet oikein. Jos olet suvaitsematon oikeita asioita kohtaan, teet väärin."

Tämä juuri on pääajatus tekstissäni.

Tämän ajatuksen jälkeen pitäisi sitten edetä johonkin tämän kaltaiseen ajatukseen & kysymykseen, joka on varsin kattavasti esitetty tässä:

Tästähän nousee sitten se kysymys siitä, mitkä asiat ovat oikeita ja mitkä vääriä. Kysymyksen voi ymmärtää eettisenä (hyvä vai paha), moraalisena (oikein vai väärin) tai moralistisenakin (sopivaa vai sopimatonta).

Ajatukseni siis on, että ei suvaitsevaisuus itsessään ole mikään hyve, tai suvaitsemattomuus jokin pahe.
(Tässä viestissäni sanaa "suvaitsevainen" käytän siinä merkityksessä, jota sitä yleisimmin tunnutaan käytettävän, eli 'toimintamahdollisuuksien laajentamisen hyvksymisenä keskusteltavan asian suhteen')
1) Ensin pitää selvittää jokin asia, joka voisi olla esim. laki ampuma-aseen omistamisesta ja mukana pitämisestä.
2) Vasta tämän jälkeen (ei ennen) voidaan jakaa ihmiset eri tavalla suvaitsevaisiksi / suvaitsemattomiksi  tämän asian suhteen. Joku suhtautuu asiaan suvaitsevaiseksi, eli kannattaa samanlaista aselaikia, kuin USAssa, joku toinen taasen on suvaitsematon tämän asian suhteen ja haluaa tiukempaa linjaa, sellaista käytäntöä, joka on Suomessa.
3) Tämän jälkeen seuraa sitten pohdinta siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Tämä pohdintä ei aina ole helppo.

Kohta 2 ja 3 saattavat joskus vaihtaa paikkaa.

Kun kaikki 3 kohtaa on käyty läpi, saattaa olla erimielisyyttä siitä, mikä on oikeaa ja mikä väärää.
Mikäli aselain löysentäminen olisi oikein, suvaitsevainen suhtautuminen siihen olisi tervettä ja hyvää ja suvaitsemattomuus pahaa.
Mikäli aselain löysentäminen olisi väärin, suvaitsematon suhtautuminen siihen olisi tervettä ja hyvää ja suvaitsevaisuus pahaa.

Viestini on se, että kun leimataan ihmisiä suvaitsevaisiksi ja suvaitsemattomiksi, tulisi olla varovainen, koska asia on todellisuusessa varsin mutkikas.
Asioita on paljon ja suvaitsevaisuusindeksin laskeminen on hyvin hyvin monimutkaista. On vaikea laskea sitä, kuinka monta suvaitsevaisuuspistettä itsekukin saa, kun koko asioiden kirjo lasketaan yhteen.

Jos sitten joku uskoisi onnistuneensa laskemaan jonkun suvaitsevaisuuspistemäärän ollaan sen kysymyksen äärellä, että kuinka paljon tässä suvaitsevaisuudessa on ns. oikeaa suvaitsevaisuutta ja kuinka paljon väärää suvaitsevaisuutta. Viimeistään tässä vaiheessa pitäisi nostaa kädet pystyyn. Asia on liian monimutkainen selvitettäväksi. Todellisuudessa pyyhe lentäisi kehään jo tuon suvaitsevaisuusindeksin laskennassa. Asioita on vain niin paljon, joihin maailmankuvamme joutuu ottamaan kantaa.

Eräs pointti tuossa tarinassa oli se, että perheen äiti sekä Aamu-Unisen poikamies suhtautuivat suvaitsevaisesti juhlinnan meteliin, koska heidän fyysinen ja psyykkinen olemuksensa ei sattunut kärsimään melusta. Perheen isä ja lapset taasen olivat suvaitsemattomia siitä syystä, että he eivät juuri tässä yksittäisessä asiassa voineet sietää meteliä psyyken ja fysiikan rajoituksista huolimatta.
Eli ihmisen psyyken ja fysiikan rakenne maailmankuvan lisäksi ovat pohjana sille, missä asioissa ihminen on suvaitsevainen ja missä suvaitsematon.
Mitä muita syitä ihmisessä mielestänne on, jotka vaikuttavat ihmisen suvaitsevaisuuteen?



Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392

   Maailmankuva ei vaikuta suvaitsevaisuuteen vaan päinvastoin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Minusta suvaitsevainen on ihminen joka ei heti lyttää vastakkaista mielipudettä, vaan kuuntelee ja jää pohtimaan.

Myös itseään kohtaan voi olla suvaitsevainen niin että kykenee muuttamaan varman mielipiteensä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Sellaiset sanat kuin suvaita ja hyväksyä ovat hankalia. Niiden merkityksillä on monia sävyjä, jotka mahdollistavat väärinymmärtämisen. Voi esimerkiksi hyväksyä sen, että asiat nyt ovat näin. Se ei välttämättä tarkoita, että olisi sitä mieltä, että asiat olisivat nyt hyvin.