Kirjoittaja Aihe: Nyt 29  (Luettu 18522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #15 : 01.06.21 - klo:09:33 »
Aamu urkeni kauniina kuten Leena vähän aiemmin runosieluna kirjoitti. Olen puuhannut Kaarinalle perunamaata. Kylmät ja sateiset päivät estivät sen, ettei toukokuun puolella päästy hommiin. Nyt on lämpöä riittävästi. Karhitsin maan vielä kerran, sitten vaihdoin 3-piikkiseen aatraan ja tein vaot. Kaariina jatkaa tästä, niin on ollut aina. Menneisyydessä yritin koneellista perunoiden peittämistä ja siitä ei tullut hyvää tulosta. Multauksen teen taas koneellisesti.

Vähän tässä pirtissä puhallan ja hyppään Stiga Tornadon pukille ja alan leikata ruohoja.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #16 : 01.06.21 - klo:11:10 »
Siisi tänään jo tuo kaikki.... :eusa_angel: :023:

Minä tässä vasta ihmettelen mitä tänään pitää tai saa tehdä, vai olisko oleskelupäivä.   :kahvi:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #17 : 01.06.21 - klo:11:45 »
Hehee, Sinä et arvaakaan, että kuinka laveat pellot tässä mökissä ovatkaan työn alla :003:. Olen pirtissä lueskelemassa, sitten Kaarina antaa uusia ohjeitaan. Kuulemma tänä keväänä taas saisin piloittaa perunat Zetorilaisellani. Onkohan Kaarina tulossa vanhemmaksi hänkin, että antaa koneelle arvoa, saan mielessäni kysyä.
Päältäajettavalla huristelin kuin aikamies kelhät nurin. Saavat kuivua huomiseen ja sitten katsotaan, että onko uudesta laitteestani sweeperistä mihinkään. Toivon, että olisi senverran apua, ettei tarvitsisi kaikkia paikkoja haravoida. Kottikärryä en enää tartte, kun voin talikolla nostella sweeperin kitaan ja sillä viedä aina kerrallinen lustepellon polttopaikan lähettyville.
Elämä on laiffii tuumasi muinoin yksi Matti.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #18 : 02.06.21 - klo:18:22 »
Lämmitin kuuman saunan. Maamiehelle ja hänen naiselleen loikoilu kuumassa löylyssä saunalakanoiden päällä rentouttaa kireät lihakset.

Ja nyt alkavat urheilut. Onpas tämä yhtä suurta juhlaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #19 : 02.06.21 - klo:23:42 »
Mullahan jäi tuo urheilulähetys melkein puoliksi näkemättä, yhden taloyhtiön hallituksessa
meni turhan kauan aikaa kun tuli vähän vääntämistä mielestäni pienestä asiasta.

Elmo Lakan se-juoksun sentään näin, on ne sprintterit vaan aika patukoita verrattuna
maratoonareihin.  :eusa_angel:

Tuosta Veneheiton perunapellosta tuli mieleen että on sillä sentään sen verran kokoa että
Zetori mahtuu työskentelemään.
Itsellä oli vuosia sitten pieni perunamaaläntti kotimökillä, vaimon kanssa siellä
käsisahroilla hommia tehtiin kun oltiin vielä keski-ikäisiä ja jaksavia.
Oli siellä vanhempieni aikaan isompikin perunamaa missä naapurin isäntä oli David Brownilla
auttamassa.
Tuo kokopunainen Taavetti (siis ei keltanokkainen malli) olikin naapurilla kelpo vehje.
Kesti todella kauan, enkä tällä isännällä muista muita traktoreita olleenkaan.
Sen Taavetin hankintaankin liittyi jotain kummallista, mikä minulle ei oikein selvinnyt,
muistanpahan vaan....
Ilmeisesti isäni ja tämä isäntä olivat keskustelleet traktorin hankinnasta etukäteen.
Isäntä tuli sitten näyttämään Taavettia hankinnan jälkeen ja tuntui olevan vähän epäselvää
oliko se sovittu yhteishankintana heidän kesken vai ei.
Siihen aikaan yhteishankinnat naapuritalojen kesken oli yleisiä.
No, tuo juttu saattoi olla leikin laskuakin, sarjassa mukavat ojan penger keskustelut
joita muistan olleen aika paljon.

Jep...mutta lopetan taas turisemisen ja palstatilan täyttämiset.
Vähän nuutunut olo, kuulunee asiaan tähän aikaan vuorokaujdesta.

Hyvää yötä!   :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #20 : 03.06.21 - klo:22:51 »
Kaunis lämmin kesäpäivä illassa.
Iltapäivällä liki hellettä ulkona ja sisällä. Tällaisina päivinä ilmalämpöpumppu olisi tarpeen,
eipä ole tullut hankittua.
Tänään on ollut aamusta alkaen matonpesupäivä. Vuosia sitten oli kesän ohjelmanumero
käydä rannalla matonpesupaikalla, tässä lähistöllä pari paikkaa.
Nyt on kuitenkin viime aikoina matot pesty kylppärin lattialla, siellä hyvin mahtuu.
Ulkona nopeasti kuivuu. Huomenna vielä homma jatkuu, kuivatuspaikat on ns. pullonkaula.

Iltapäivällä tein tänä vuonna vasta ekan metsälenkkini Tenholan poluilla, mukava oli siellä
pitkästä aikaa kävellä. Vartosin vaan turhan pitkälle latupohjien jäiden sulamista, muutama
keväänä olin sinne kiirehtinyt juurikin niin aikaisin että poluilla vielä jääpaikkoja.
Minäkin siellä kävin takavuosina hiihtämässä, mutta en enää lonkkaleikkausten jälkeen,
on niin mäkistä seutua että on riski pahasti kaatua.
On siellä muutama sellainen vastamäki että pienellä vaihteella ja isolla sykkeellä,
nenä metrin korkeudella maan pinnasta kun normaalisti 1,70, päälaki 1,85...näin se menee.
Ei sentään kontata tarvinnut.
Mustikan kukkia näytti olevan aika lupaavasti, käen kukkumista kaipailin, ei vaan, kyllä ne nyt
minua karttaa kovasti.

Olipahan mielenkiintoiset puolivälierät jääkiekossa, saattaa se ennakoimani Suomi - Kanada
uusintaottelu olla tulossa, USA voi kyllä pistää kampoihin.

Hyvää yötä!   :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #21 : 04.06.21 - klo:16:35 »
^Googletin Tenholan polut, olipahan hienoja kuvia. Ei meilläkään ole ilmalämpöpumppua, on vain sellaisia propelleita.

Päältäajettavaan leikkuriin ostamani sweepperi on estepeli, kertakaikkiaan. Saa nyt nähdä, että miten se kestää, kun pihamaamme on niin möykkyinen. Pitää sitten huoltaa ja korjata. Uusi peli niin löytyy siihen varaosaa vaikka kuinka kauan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #22 : 04.06.21 - klo:22:56 »
Kiitos vinkistä veli!   Vähän yllätyin että tuollaista olisi löytynyt.
Arvelin että tutkit jotain muuta seutua, mm. Raaseporissakohan se oli kun on Tenholan polkuja myös.
Mutta tosiaan, löytyyhän niitä linkkejä näköjään useampiakin "Tenholan linnavuoren ympäristöt" ym.
Eilen menin linnavuoren laavun ohi, täytyypä kiivetä ylöskin, ehkä piankin, jos haluan nähdä
sen ison kieloalueen kukkavaiheessa, ja toki komeat maisemat Vanajanselälle.

Hieno kesäpäivä tänäänkin, lähes hellettä, voi olla että tällä lämpöjaksolla näillä seuduilla
helleraja ei ylity, vasta yksi hellepäivä ollut, siitä jo aikaa.

Niin, eilen tuli äänioikeuteni käytettyä, ja tänään oli sitten koronarokote meille vuorossa, hyvin
sujui. Kymmenen päivän päästä on taas se varsin kivulias eligard-piikki jälleen vuorossa.

Aamulla sain huoneeni maton pestyä, ohjeistusta tuli ennen ja jälkeen toimenpiteen, että mikäs
mulla pestessä, mutta silti tuli sellainen töppäys että pesin liian lämpimällä vedellä.
En tiedä sitten näkyykö se jälkikäteen jotenkin...oppia ikä kaikki niin sanotusti.

Alkuillasta kävin kotimökillä ihan vaan oleilemassa, nuotiolla paistoin makkaraa, kuuntelin
lintujen laulua, pakosta myös moottoritien ääntä tällä kertaa, ilmanpaine sellainen.
Kokeilin saanko kosketinsoittimella vielä yhtään säestystä aikaan vanhoilla käsillä ja sormilla,
yllättävän hyvinkin tällä kertaa, ehkä vielä ajoittain saan vähän tukea haettua laulamiseen.

Äsken tuossa vielä tehtiin lyhyt iltakävely.

Hyvää yötä!   :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #23 : 05.06.21 - klo:06:33 »
Juu, kyllä kävin kummassakin karttapaikassa, mutta arvelin sitten, että linnavuori on H-linnaa lähempänä. Kun on ihmisiä paljon, niin niiden joukossa on aktiiveja, jotka suunnittelevat ja johtavat polkujen ja taulujen teot. Kun on vähän väkeä, niin kunnallinen palvelu on kuitenkin olemassa.
Asuinalueesi on vanhaa suomalaisen heimon asuttamaa seutua.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #24 : 05.06.21 - klo:09:59 »
Helleaikana pitää rämeelle ehtiä aikaisin. Toisen koivuistani olin kaatanut, pätkinyt ja nakellut laatikkoon. Toisen kaadoin ja oksatonta tyviosaa sahatessani kuului reipas poksaus ja saha lopetti käyntinsä. Sen verran äänestä päättelin, että ei metalli kilissyt, ettei mäntävaurio sentään. En rämeellä alkanut tutkia vikaa, sillä kavereita kuhisi ihan liikaa. Olin töljännyt sääskikarkotteella paljaat ihon kohtani, mutta huonosti kerta sääsket pistelivät.
Pihassa purin sahaa sen verran, että vika löytyi: jengoiltaan irronnut tulppa. Sitten sain jännittää, että onko jengat vioittuneet. Vedin tulpan kireälle ja nykäisin moottorin käyntiin. Ns helpottunut olo, kun pääsin noin vähällä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #25 : 05.06.21 - klo:15:04 »
Joo, Hattulan liikunta-asiat oli parikymmentä vuotta sitten aika heikossa jamassa,
ja pitkälti seurojen ja vapaaehtoisten harteilla.
Kunta on paljon saanut aikaiseksi nykyisen aktiivisen liikuntasihteerin/päällikön ansiosta,
hänet äskettäin palkittiin isolla huomionosoituksella.
Hyvät ulkoilumaastot on, laavua ja kotaa, yms.
Ainoa mikä mielestäni puuttuu on uimahalli, sitäkin joskus suunniteltiin puolustusvoimien kanssa
yhteishankkeena, mutta jäi ainakin toistaiseksi.
Tämä liikuntapäällikkö on mulle vanha tuttu jo Kalvolan ajoilta, kun pian 2005 muuttoni jälkeen
hänet kohtasin kylillä, hän kysyi joko olen löytänyt harjureitit, osittain olin, ja edelleen yksi
reitti minulla on koluamatta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #26 : 05.06.21 - klo:15:13 »
Kiertelehän kaikki reitit, niin voit esittää kiitoksesi ja parannusehdotuksesi. Kaikille, jotka puuhaavat tulisi aina esittää kiitokset. Hyvä, että tämä aikaansaava kaveri on palkittu.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Nyt 29
« Vastaus #27 : 06.06.21 - klo:21:49 »
Onpa hiljaista naapurustossani. Katselevatkohan kaikki muut sitä pyhää jääkiekkoa? Ilmeisesti ei tule maalejakaan nyt, kun ei kuulu mitään.

Piti mennä tenttiin, mutta en päässyt sisälle rakennukseen, jossa se olisi ollut. Luulin, että opiskelijakortti automaattisesti kelpaisi kulkukortiksi sen jälkeen kun vahtimestari viime syksynä oli tehnyt taikojaan. Miksei kulkuoikeuksia saa suoraan opiskelijarekisteristä? Olisi teille veronmaksajille halvempaa kuin juoksuttaa niitä vahtimestareita.

Istun nyt sitten pihalla ja nautin suhteellisesta hiljaisuudesta. Kuuluu peipponen, sepelkyyhky, tervapääsky ja tuuli. Ja vähän kaupungin taustahuminaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #28 : 06.06.21 - klo:22:00 »
Kolmas erä juuri alkoi, sivukorvalla tässä olen seuraillut.

Kanadan turnauksen alun ongelmat on taakse jäänyttä ja Suomi tiukoilla.
Tilanne 1-1, johonkin muuhun päättyy.   :023:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #29 : 06.06.21 - klo:22:54 »
Kas kummaa miten pääsi käymään.

Hyvää yötä!