Kirjoittaja Aihe: Nyt 29  (Luettu 18790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #120 : 25.08.21 - klo:13:31 »
Sadepäivän alakuloon laitoin saunan lämpiämään ja sitä odotellessa n. 45 min katselen näitä eläinvideoita:

https://www.youtube.com/watch?v=hnB8jLCznHI

https://www.youtube.com/watch?v=T9fjY3SR5KE

1.ssä pn opanieli juottamassa karitsaa tuttupullosta. Ihan meidän Bussen näköinen working-spaniel.  Busse oli suurempi näyttely-koiraksi jalostettu.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #121 : 25.08.21 - klo:18:44 »
Sujuuhan tuo sadepäiväkin......
koneella istuskelen, välillä teen hommia, välillä surffailen muuten vaan huvikseni....
ja pistinpähän pitkästä aikaa cd:täkin pyörimään, hytkyn tässä heprealaisen ylistysmusiikin
tahdissa.
Täytyy sanoa että musiikin kuuntelulla on mulla melkoinen mielialaa kohottava vaikutus!

 :109: :023: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #122 : 25.08.21 - klo:18:57 »
Musiikki on minullekin hyvin tärkeä, mutta se voi myös ärsyttää. Olen aika tarkka siitä mitä voin kuunnella, ja on ilmiselvää mitä  e n  voi  tai halua kuunnella.

Sauna iltapäivällä oli todella hyvä idea. Olin maanantaisen 40 min hammaslääkärin tuolissa iatumisen jälkeen jumittanut hartiat ja niskat ja eilinen rollailu niitä vielä pahensi.
Tänään Matti hieroi kahteen otteeseen, voiteli Voltarenilla jo aamulla, mutta saunan sopiva kuiva lämpö nyt ne laukaisi.

Nivelkivut alkoivat koveta heti kun lämpöiset säät loppuivat. Tällainen matalapaine ja asunnon jäähtyminen pahensivat lisää.

Nyt sen tiedän, kuiva sauna on l ä ä k e.

Viime kerralla kun suihkutin saunan laueet ja seivät, niin kivut nivelissä yltyivät. Siis Ei niin ! Oppia ikä kaikki.

https://www.youtube.com/watch?v=H8b4oLpPYdI
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #123 : 30.08.21 - klo:19:38 »
Tänään tuli käytyä pitkästä aikaa uimahallissa. Aloitin kyllä elokuun alussa kun halli avautui,
mutta nyt oli reilun parin viikon tauko.
Pelkkää vesijuoksua nyt pääsääntöisesti, altaassa pystyy olemaan sillä tavalla väljemmin,
ja hyvää liikuntaahan sekin on.
Kotimökillä ruohonleikkuuta iltapäivällä. Taidan mennä huomenna jatkamaan, tuleepahan
ulkoiltua tällä tietoa viimeisenä kesäisenä päivänä.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #124 : 01.09.21 - klo:09:43 »
Olemme syyskuussa. Klapivuosi oli yltäkylläinen, joten saisin jo lopettaa, mutta ei sitä tiedä, että mihin vielä kroppani taipuu. Kaariina sai paljon mansikkaa, mustikkaa ja puutarhan marjoja. Perunan nosto on vielä puolentoista penkin päässä kesken. Hyviä pottuja syödä itse ja antaa niille, jotka haluavat ottaa. Sitten olisi puolukkametsä vuorossa, niin ja Lapissa käynti revontulien perässä. Almanakkaani ei täytä muut kuin Kaariina ja se sopii, sillä Syyrakki kuuluu opettaneen, että "parempi tossun alla kuin taivasalla". Kesällä -65 on tavattu ja toukokuussa -67 meidät on vihitty, ettei tässä ole enää muuta kuin soljuvaa alamäkeä elää. Jumalalle kiitos.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #125 : 01.09.21 - klo:11:16 »
Näinhän se menee meilläkin. Olen puolitoista vuotta Mattia nuorempi, ja nuorempana
' saan määrätä' .  :003:

Matti tekee kun käsketään, mutta ei itse juuri muuta kuin imuroi. Siihenkin hänelle tuli helpotusta kun ostin varsi-imurin jolla kierten pari kertaa viikossa näkymimmät roskat ja pölyt. Selkäni sietää sen.

Nyt Matilla on uusi kulkupeli, sähkö-avusteinen polkupyörä ja sillä hän lähtee tunnin lenkille joka päivä. Se on hänen 80-vuotislahjansa.

Minäkin ajoin autoa pitkästä aikaa kun sitä pyörää käytiin ostamassa. Matti pani minut rattiin jo mennessä ja niin sain tuntumaa yli puolen vuoden tauon jälkeen.
Hän palaili pyörällä ja minä mersulla.
En kyllä halua ajaa huonontuneen näköni takia. No, tyttöjä saatan tarvitessa kuskata meiltä kotiinsa kun  matka on tuttu yli 40 vuoden ajalta, eikä sitä ole kuin 2 km.

Tänään olen vielä viluinen ja nuhjuisen oloinen , mutta en onneksi kovin kipeä, joten huomien meno saattaakin onnistua.

Kuuntelen Enni Mustosen Sotaleskeä. Siinä kuljetaan minulle tutuissa ja rakkaissa paikoissa.
Hki-Riihimäki-Lahti-Kouvola-Luumäki-Lappeenranta-Viipuri-Valkjärvi-Metsäpirtti, kaikki koskevat myös oman perheeni elämää.
Nyt ollaan Talvisodan alussa. Moneen kertaan olen näistä lukenut ja kuullut, mutta yhä kiinnostaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #126 : 01.09.21 - klo:11:54 »
Jep, tutuntuntuista jutustelua täällä vanhempien pariskuntien yhteiselosta.
Vähän sama juttu täälläkin, ei käy kieltäminen...ainakin jos puhutaan ukkopuolisen henkilön
aktiivisuudesta ja taidoista ja oma-aloitteisuudesta kotiaskareiden suhteen.
No, onhan sitä huru-ukoilla sentään joitain omia juttujakin.  :eusa_angel: :023:
Yhteisiä rukousaiheita piisaa, mm. jälkikasvu, tylleröt vanhempineen ja omat sisarukset ym.
Tylleröitä onkin nyt neljä, viimeisin tässä ihan vartin ajomatkan päässä ja toistaiseksi ainakin
on lupa viikoittain käydä katsomassa.  :109:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #127 : 01.09.21 - klo:12:05 »
Onnea neljännen tyllerön johdosta !

Teillä menee samoin kuin Matin suvussa. Heitä oli neljä veljestä ( kaksi on kuollut ) ja kun alkoivat lapset syntyä tuli ensin viisi tyttöä ja vasta sitten pojat vanhimmalle ja nuorimmalle veljelle. Me jäimme ilman poikaa.

On aivan selvää että yli seitsemänkymppiset miehet ovat saaneet poika-kasvatuksen ja niihin kuuluivat hevoset, autot ja trakrorit. Naisille ruoanlaitto ja siivous sekä käsityöt.

Näistä on vähitellen kotitöitä jaettu taitojen kasvaessa tai toisen puolison voimien väheteeä.

Nuoremmat miehet osaavat, kokata, leipoa, pyykätä ja siivota. Näin meilläkin vävyt ja lapsenlapsiet tekevät. Yksi jopa ulkoiluttaa kissaa remmissä.  :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #128 : 01.09.21 - klo:12:17 »
Kiitos!   :eusa_angel:

Ja kiitos myös ymmärryksestä ja rohkaisevista sanoista miehen roolin suhteen.
Itse olen "vanhan kansan äijä", varsin kiitollinen terveydestä, liikunnallisuudesta.
Ja, voi voi sentään, taidan olla lähempänä tylleröitä nyt kuin omia poikia aikoinaan.
Mutta kyllä olen pojilleni kuitenkin tärkeä, ja tylleröille.
Tuntuu tosi hyvältä kun nuorin on tässä lähellä, hänen isänsä on hämmästyttävän monitaitoinen,
nyt uusi tulokas on hänelle todella rakas.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #129 : 02.09.21 - klo:11:44 »
Kävin rämeellä viemässä viiteen huonoon paikkaan vähän suuteita, että ensi keväänä pääsisi varemmin hommiin. Kun kaivatin muutama vuosi sitten 300 m kanavaa, niin siihen syntyi kovan maan rintuusta, josta  Zetorin takalaitteeseen oli nätty luoda lapiollakin kuormaa. Kiva tunne havaata, että maamiehen hommiinkin vielä kykenen. Laite on entinen lantatalikko, sellainen kuormansa pudottava. Hitsasin piikkien tilalle peltilevyn ja kumpaankin laitaan toiset levyt, että maa ei valuisi pois ja parantaa tuollainen ansastustakin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #130 : 04.09.21 - klo:21:55 »
Ei tullutkaan vielä uni. Panin radion kuulumaan ja alkoi kuulua tämä jota olen etsimällä etsinyt jonkin aikaa jo. Uutta hengellistä musaa:

Älä tulen anna sammua   https://www.youtube.com/watch?v=JuJKb4G9VPM
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #131 : 04.09.21 - klo:22:13 »
Nyt yritän uudelleen käydä nukkumaan. Hyvä tuutulaulu on La Mer Charles Trenet´n
hienosti esittämänä:

https://www.youtube.com/watch?v=fztkUuunI7g :059: :059:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nyt 29
« Vastaus #132 : 04.09.21 - klo:23:24 »
Kiitos Riitta tuosta Sailan laulusta "Älä tulen anna sammua"
Se on Sailan viimeisimmällä albumilla mikä ensi kuulemalta mielestäni aika tavalla
erilainen kuin hänen aikaisemmat albumit.
Jotenkin tämä viimeisin ei minuun kolahtanut siten kuin aikaisemmat.
Nyt huomasin syyn, ainakin tuon laulun sanat on sellaiset että on todella keskityttävä
kuuntelemaan, ajatusta ja sanomaa on vaikka miten paljon, kuulijan on päästävä vain
oikealle aaltopituudelle, vastaanottavaiselle avoimelle mielelle.
Tuohon mielialaan ei pääse "taustamusiikkina" kuunnellen.

Hyvää yötä!   :109: :eusa_pray: :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 29
« Vastaus #133 : 09.09.21 - klo:16:34 »
Kirjoittelen Pyssykylän kämppärillä, jonne äsken tulimme aikeena nähdä revontulia ja ruskaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Nyt 29
« Vastaus #134 : 09.09.21 - klo:16:44 »
Olette varmaan Sodankylän Pyssykylässä, Jalasjärveltäkin löytyy samanniminen kylä.

Täällä on satanut koko päivän, liekö siellä poutaa ? Revontulet ei nävy sateella, vai ?

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)