Kirjoittaja Aihe: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?  (Luettu 18525 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #45 : 02.06.13 - klo:23:03 »



  Sanottu on ja se pitää: Totuus on tekevä teidät vapaiksi! :kahvi:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #46 : 02.06.13 - klo:23:41 »
Liioittelu on kiikun kaakun valehtelemista. Liioittelen. :icon_sad:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #47 : 03.06.13 - klo:07:11 »
Runoilijat liioittelevat. Onko se valehtelemista. Kts. Laulujen laulu !

Eri ammateissa kehittyy silmä ja vaisto joka erottaa valehtelun värittämisestä. Siitä oli hyötyä työssäni.  Kyllä se kotonakin on harjaantunut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #48 : 03.06.13 - klo:08:09 »
Lapset, nuoret ja voimakkaan tunnemaailman omaavat liiottelevat usein vilpittömästi, koska kokemusmaailma/elämys voi olla niin voimakas. Usein vastaanottaja pystyy laimentamaan kuulemaansa, ja arvioimaan lisävärityksen määrää, suunnilleen.

Benkku

  • Vieras
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #49 : 03.06.13 - klo:09:52 »
Lapset, nuoret ja voimakkaan tunnemaailman omaavat liiottelevat usein vilpittömästi, koska kokemusmaailma/elämys voi olla niin voimakas. Usein vastaanottaja pystyy laimentamaan kuulemaansa, ja arvioimaan lisävärityksen määrää, suunnilleen.
Välillä tuntuu kyllä minusta, että vastaanottajalta puuttuu todellakin mielikuvitusta. Olisikohan syynä, että on kasvanut "patterin välissä" ja elämää katsotaan vain ravihevosen näkökulmasta,kierretään samaa rataa päivästä ja vuodesta toiseen.  :icon_wink:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #50 : 09.06.21 - klo:16:06 »

  Pystytkö erottamaan totuuden valheesta ihmisissä, asioissa, eri tilanteissa ja ylipäätään eteen tulevissa tapahtumissa? Huomaatko joukosta ne tarkoitushakuiset ja valheelliset pahanpuhujat, joista ystäväni Z.  sanoi aikoinaan, että markalla saa monta puhujaa? Näetkö ulkoisesti kirkollisen ihmisen valheellisen mädän, huomaatko maallisten tapahtumien asianjärjestelijäin pukinsorkat? Näetkö tapahtumajärjestäjän hymyn läpi?


Puhuin aiheesta Totuuden henki körttiseuroissa Keravalla vuonna 2009. Tuo aihe ei jätä minua vieläkään...! Tuosta aiheesta on myös osuva virsi. :kahvi:

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #51 : 09.06.21 - klo:17:17 »
Otsikon kysymykseen vastaan:  Erotan.  Kuulun sellaiseen ihmistyyppiin ( HSP ) jolla sanotaan olevan ns. kuudennen aistin. Luen herkästi kasvoja, etekin poliitikot tv;ssä paljastavat aika hyvin milloin valehtelevat. Muutamat ovat erityisen helppoja tulkita.

Näitä piirteitä osataan elokuva,ja-tv-tuotannossa hyödyntää.

Kirkollisissa tilaisuuksissa en ole tätä niinkään huomannut, vai enkö ole ollut tarkkana.
Oletan 'lapsellisesti' että kirkon piirissä ei valehdella. Eriäviä mielipiteitä ei pidä tällä tavoin seuloakaan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #52 : 09.06.21 - klo:17:35 »
 Silloin nuorena, kun tapasin ekan kerran seurakunnan porukkaa hengellisen murrokseni jälkeen, niin pidin niitä pyhimyksinä kaikkia.
Sen aikainen tyttöystäväni sanoi, mulle, et ei ne oo ja toikin pahoinpitelee vaimoaan ja on lapsille ankara.
En ollut uskoa ja en uskonut silloin.
Nyt pikkasen huomannut, että on pyhimyksiäkin, mutta vähissä ne seuriksissa on.

Mua on helppo huijata, en osaa katsoa, josko joku valehtelee.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #53 : 09.06.21 - klo:17:56 »
Usein olen tulkinnut itseäni toisin, kuin muut ovat minua tulkinneet.
Monesti olen tulkinnut muita eri tavalla, kuin he itseänsä tulkitsevat.

Luulen, että minulta puuttuu tuo Riitan kyky onnistua tulkitsemaan toisia ihmisiä oikein silloin, kun tätä kykyä tarvittaisiin.
Tunnettua on (meidän perheen kesken), että en monestikaan ymmärrä edes ihmisten kertomia vitsejä, muut ehkä nauravat, mutta minä en ymmärtänyt.
Onneksi voin kysellä vaimoltani ja hän sitten kertoo minulle, mikä oli siinä vitsissä ajatuksena ja sen jälken saattaa minuakin naurattaa, kun saan langanpäästä kiinni, että mistä siinä oli kysymys.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #54 : 09.06.21 - klo:18:04 »
Mulle tulee päänsärkyä, kun yritän tulkita karjalaisejnkyöstin kirjoituksia. Herrasta itsestään puhumattakaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22085
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #55 : 09.06.21 - klo:18:40 »
’Kirkollisissa piireissä’ taitaa kiusallisesta totuudesta vaikeneminen olla se valheen laji, jota eniten harjoitetaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #56 : 09.06.21 - klo:19:54 »
Mulle tulee päänsärkyä, kun yritän tulkita karjalaisejnkyöstin kirjoituksia. Herrasta itsestään puhumattakaan.

Minä taas iloitsen niistä, vaikka hän on poliittisesti toisella laidalla.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #57 : 11.06.21 - klo:10:04 »
Kyllä kai on vedätetty, varsinkin jos ei puhuta kuin muutama lause tai lueta yksi viesti.

Sitten kyllä herää vähintään epäilykset jos kuuntelen taikka netistä luen juttua pidempään, silloin tarinointi kaikkineen  alkaa  hieman oudoksuttaa.

Saattaahan se outokin tarina olla täyttä totta ja yllättävän usein, mitä oudompi tarina sitä varmemmin tosi. 

.  Yksityiskohdat ne tavallisesti alkavat pahoin kummastuttaa,  olkoot vaikka kirjoitusvirheitä...  mikäli toistuvat.   Tai jos juuri semmoisia ei kerta kaikkiaan tulisi esiintyä jos kerran... tai siis, kun nyt oletetaan, että...   tai kun tämä henkilö useasti sanoo jotta...    :icon_cool: 

.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #58 : 12.06.21 - klo:12:37 »


  Sanottu on ja se pitää: Totuus on tekevä teidät vapaiksi! :kahvi:

Te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaaksi.

................

Muistan edelleen  tekstejä käännöksestä 1938.  En löytänyt kohtaa enää. Missä lienee koko laitos.

-----------------


Tahtoisin tietää tulemmeko siis tuntemaan totuuksia vai hänet  itsensä,  joka on tie, totuus ja elämä --- kaikki pienellä uusimmassa käännöksessä ainakin --- jonka kautta ainoastaan voimme päästä Isän luo.  :kahvi:


"Ei kukaan pääse Isän luo muuten, kuin minun kauttani"  Joh 14:6
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Erotatko sen milloin puhutaan totta, milloin valehdelllaan?
« Vastaus #59 : 23.06.21 - klo:10:29 »

  Pystytkö erottamaan totuuden valheesta ihmisissä, asioissa, eri tilanteissa ja ylipäätään eteen tulevissa tapahtumissa? Huomaatko joukosta ne tarkoitushakuiset ja valheelliset pahanpuhujat, joista ystäväni Z.  sanoi aikoinaan, että markalla saa monta puhujaa? Näetkö ulkoisesti kirkollisen ihmisen valheellisen mädän, huomaatko maallisten tapahtumien asianjärjestelijäin pukinsorkat? Näetkö tapahtumajärjestäjän hymyn läpi?


Puhuin aiheesta Totuuden henki körttiseuroissa Keravalla vuonna 2009. Tuo aihe ei jätä minua vieläkään...! Tuosta aiheesta on myös osuva virsi. :kahvi:

Heitänpä pallon takaisin kentälle  ja kysyn, erotatko milloin laskettelet itse luikuria? 

Katsellaan nyt yli kesän, vastaako kukaan.   :003:


 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.