Kirjoittaja Aihe: elämän tie - vaikea lie  (Luettu 17170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #30 : 05.02.21 - klo:12:15 »
https://www.youtube.com/watch?v=4KuBT18keuk

https://www.youtube.com/watch?v=qFmUZB_OH0g

Samaa mieltä olen minäkin.

Noissa lauluissa kerrotaan ajan hengestä, osaan laulullani niihin yhtyä,
mutta en olemuksellani ja teoillani....rukoilla voisin kyllä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #31 : 05.02.21 - klo:12:16 »
Minä olen arvostellut täällä SV-uudistusta¨. Esim. eräs mielivirteni - 164 - on jätetty sieltä pois.
Sitä pidän huonona, että SV:n sanomaa on haluttu lieventää ja "ajanmukaistaa", eli ajanhengenmukaistaa.
Tuossa pois jääneessä virressä puhutaan kuolemasta, jumalattoman ihmisen kuolemasta.
Ajan henki on mm. se, että kuolema halutaan siirtää pois näkyvistä.

Sehän on rakentavaa kritiikkiä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #32 : 05.02.21 - klo:12:17 »

Olen koulutukseltani humanisti ja olen katsonut maailman uskontoja aikalailla humanistisen suvaitsevaisuuden kautta. En tullut tähän foorumiin tappelemaan enkä kiroamaan toisia. Tulin ystävyydellä kääntämään tekstin, jota minua puhutteli ja jota kuvittelin jossain määrin puhuttelevan körttejä. Meni kuukausia hämmennyksessä, sitten hiljaisuudessa, sitten kohteliaassa puolustautumisessa, ja vasta sitten kovin sanoin tappeluun ja kiroamiseen. Olen muuttanut mieltäni suvaitsevaisuudesta ja kohteliaisuudesta. Vaikka tappelu ja kirous ei muuta kenenkään mieltä asioista, enkä pidä nykyisestä poliittisesta ja uskonnollisesta polarisoinnista, luulen, että kovat sanat ovat oikeat. Uusi Testamentti tuo esiin tappeluja ja kovia sanoja. Jeesus kirjoaa lainoppineita ja Paavali tuomitsee kovin sanoin kanssakristittyjään, jotka ovat eri mieltä hänen kanssaan lain roolista kristityn elämässä. En väitä itse olevani Jumalan työssä, mutta väitän, että Wilhelmi Malmivaara oli. Kun Wilhelmi Malmivaaran Siionin virsiä vastustetaan kamalina ja lahkolaishenkisinä, katson velvollisuudekseni kirota niiden vastustajat. Psalmit, Evankeliumit, ja Ilmestyskirja ovat täynnä sopivia kirouksia. Uskon sydämeni pohjaan asti, että Siionin virret ovat Jumalan eräs voimakas keino ilmoittaa armonsa maailmalle. Niin kiroan jokaisen, joka puhuu halveksivasti niistä tai vastustaa niitä tai niitten kääntämistä. Rakentava kritiikki niiden kääntämisessä oli tervetullut, niin kuin jokainen tietää, joka on perehtynyt siihen ketjun alkupäähän. Mutta kiroukset jäävät voimaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #33 : 05.02.21 - klo:12:17 »
'Aina' ja 'ei koskaan' -huomiot ovat yleensä karkeita yleistyksiä ja sellaisina kaukana totuudesta. Kriittisyys on toki hyväkin asia, ei hurahdeta mukaan ihan mihin tahansa.
Rooman keisari Konstantinuksesta alkoi valtiokirkkojen aika. Vielä nykyisinkin missä esiintyy Pyhän Hengen voimassa herrnhutilais-pietistisen hengellisen herätyksen aaltoja niihin kirkko ja sivistyneistö suhtautuvat kriittisesti.  :eusa_pray:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #34 : 05.02.21 - klo:12:20 »
Rooman keisari Konstantinuksesta alkoi valtiokirkkojen aika. Vielä nykyisinkin missä esiintyy Pyhän Hengen voimassa herrnhutilais-pietistisen hengellisen herätyksen aaltoja niihin kirkko ja sivistyneistö suhtautuvat kriittisesti.  :eusa_pray:

Kun käänsin Siionin virret englanniksi, epäsivistyneistö suhtautuivat kriittisesti.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #35 : 05.02.21 - klo:12:35 »
Käänsin Wilhelmi Malmivaaran Siionin virret englanniksi seitsemän vuotta sitten. Jotkut, jotka alussa sanoivat "hienoa" nyt sanovat toisin. Käänsin ja jätin asian, ajatellen, että joku voisi hyötyä ja sillä siisti. Nyt tilanne on heikompi kuin silloin ennen kuin rupesin kääntämään. Taitaa olla aika ajatella mitä voi tehdä. Mielestäni ne ovat suurinpirtein käyttökelvollisia sellaisinaan. Joku kirjoitusvirhe saattaa vielä olla. Mutta aika tarkoin on käännetty. Ilmeisesti minun pitäisi aggressiivisesti ajaa asiaa. Olen vanha ja on muutakin tekemistä. Mutta vastustus on opettanut, että siinä täytyy olla jotakin hyvä, jos Saatana näkee niin paljon vaivaa, että saa niin paljon körttejä olemaan sitä mieltä, että ovat kamalia ja lahkohenkisiä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #36 : 05.02.21 - klo:12:39 »
Minä olen arvostellut täällä SV-uudistusta¨. Esim. eräs mielivirteni - 164 - on jätetty sieltä pois.
Sitä pidän huonona, että SV:n sanomaa on haluttu lieventää ja "ajanmukaistaa", eli ajanhengenmukaistaa.
Tuossa pois jääneessä virressä puhutaan kuolemasta, jumalattoman ihmisen kuolemasta.
Ajan henki on mm. se, että kuolema halutaan siirtää pois näkyvistä.

Jos uudest SV ovat vesitetty, niin vanhat eivät ole. Voi olla, että suomeksi kieli on niin vanhentunut, että kelvollisuus on kärsinyt. Englanniksi, kieli on enimmäkseen nykyenglantia. Onhan miljoonia ihmisiä, joiden äidinkieli on englanti. Lähetystyöhön vain.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #37 : 05.02.21 - klo:12:58 »
Mutta kiroukset jäävät voimaan.

Voiko tällainen kirous vahingottaa jotenkin kirouksen kohdetta?
Vai onko kyseessä ennemminkin vain tietynlainen voimakas retoriikka, jonka avulla pyritään siihen, että varmasti ymmärretään, että kyseessä on paheksunta ja voimakas erimielisyys?

Onkohan kukaan tutkinut sitä, että kuinka paljon Raamatussa on kirouksia & siunausta?
Jonkinlainen numerotieto tästä voisi olla kiinnostavaa.
Varsinkin Psalmeissa toivotaan välillä kaikenlaisia kauheuksia vastustajille jopa niin, että vähintäänkin lievästi kiusaannun niitä tekstejä lukiessani.
Mutta niitä kuitenkin luen uudelleen ja uudelleen ja nostan kuvannollisesti hattuani, kun en ymmärrä ja jatkan lukemista.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #38 : 05.02.21 - klo:13:07 »
Kun käänsin Siionin virret englanniksi, epäsivistyneistö suhtautuivat kriittisesti.
Kirjoitustaidoton kylähullun- ja juopon maineessa ollut karismaattinen herrnhutilais-pietistinen herätysjohtaja Löyhkä Paavo Ruotsalainenkin ja  yksinkertaiset maalaiset luonnonlapset talonpoikaiset heränneetkin kuuluivat omana aikanaan epäsivistyneistöön.  :eusa_pray: :109:  :icon_xmaslol:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #39 : 05.02.21 - klo:13:23 »
Tuo kiroaminen on ajatuksia herättävä asia.  Onko se joillekin kansoille ominaista, onko vaikkapa intiaanin kirous  tai  juutalaisen kirous erimerkityksinen ?

Itselleni ei le elämässä koskaan tullut, onnekseni, niin vaikeaa paikkaa että on pitänyt kirota.  Olen kyllä ärräpäitä päästellyt vasaralla sormeen iskiessä, kuten moninkin  tavan vuoksi.

Raamatussa kirotaan, vihollisia, omaisiakin.

Jos on noin, minä pyydän Jumalaa auttamaan. ( ei hurskastelua )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #40 : 05.02.21 - klo:13:28 »
Tuo kiroaminen on ajatuksia herättävä asia.  Onko se joillekin kansoille ominaista, onko vaikkapa intiaanin kirous  tai  juutalaisen kirous erimerkityksinen ?

Itselleni ei le elämässä koskaan tullut, onnekseni, niin vaikeaa paikkaa että on pitänyt kirota.  Olen kyllä ärräpäitä päästellyt vasaralla sormeen iskiessä, kuten moninkin  tavan vuoksi.

Raamatussa kirotaan, vihollisia, omaisiakin.

Jos on noin, minä pyydän Jumalaa auttamaan. ( ei hurskastelua )
Raamatun mukaan meidän tulee siunata eikä kirota.  :eusa_pray:

"Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita."
(Room. 12:14-16)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33815
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #41 : 05.02.21 - klo:13:36 »
' Sitä hyvää mitä minä haluan, en tee, vaan teen  sitä pahaa jota en halua', on kuitenkin inhimillistä.

Ymmärrän Thomaksen vihaisuuden kun hänen suuri työnsä on arvoton eräiden 'foorulilaisten' mieletä. Ollaan kuitenkin kristittyjä olevinamme.

Körttiläinen ei myöskään pyri hurskauteen vaan Kristuksen armon varaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #42 : 05.02.21 - klo:13:49 »
Minä olen arvostellut täällä SV-uudistusta¨. Esim. eräs mielivirteni - 164 - on jätetty sieltä pois. Sitä pidän huonona, että SV:n sanomaa on haluttu lieventää ja "ajanmukaistaa", eli ajanhengenmukaistaa.

Tuossa pois jääneessä virressä puhutaan kuolemasta, jumalattoman ihmisen kuolemasta. Ajan henki on mm. se, että kuolema halutaan siirtää pois näkyvistä.
Humanismiin ei kuulu jumalattoman ihmisen kuolemasta puhuminen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #43 : 05.02.21 - klo:14:03 »
Kirjoitustaidoton kylähullun- ja juopon maineessa ollut karismaattinen herrnhutilais-pietistinen herätysjohtaja Löyhkä Paavo Ruotsalainenkin ja  yksinkertaiset maalaiset luonnonlapset talonpoikaiset heränneetkin kuuluivat omana aikanaan epäsivistyneistöön.  :eusa_pray: :109:  :icon_xmaslol:

Niin ajat muuttuvat. Ne jotka vastustavat Malmivaaran SVn kääntämista eri kielillä edes kulttuuritekona ovat selvästi epäsivistyneitä. Ne jotka kieltävät Malmivaaran työn olleen Jumalan työtä vastustavat Jumalan ja ansaitsevat kaikki Raamatun kiroukset.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: elämän tie - vaikea lie
« Vastaus #44 : 05.02.21 - klo:14:08 »

Itselleni ei le elämässä koskaan tullut, onnekseni, niin vaikeaa paikkaa että on pitänyt kirota.  Olen kyllä ärräpäitä päästellyt vasaralla sormeen iskiessä, kuten moninkin  tavan vuoksi.


En minäkään ole tarvinnut lankea kirouksia kenenkään päälle aikaisemmin, vaikka olen nähnyt kaikenlaista. En ole edes päästänyt ärräpäitä vasaralla sormeen iskiessä, vaikka olin rakennustyömaalla kaikki kesät opiskeluaikana. Malmivaaran SV arvostelu tuntuu niin räikeältä, että päätin käyttäytyä raamatullisesti Jeesuksen esimerkkiä seuraten. Onhan niitä kyykärmeitten sikiötä rehentelemässä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.