Kirjoittaja Aihe: Mää lähen pois!  (Luettu 12451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Optaatus

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 43
Mää lähen pois!
« Vastaus #30 : 16.12.08 - klo:20:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Jos murrekeskustelu loppui jo, niin kuinka monta kieltä Suomessa perinteisesti puhutaan?


Pohjois-, inarin- ja kolttasaame ovat kai virallisesti kolme eri kieltä. Inarinsaame olisi tällöin kaikkein suomalaisin kieli, nimittäin ainoa pelkästään Suomen alueella puhuttu kieli ;-)
Ja jonkun luokituksen mukaan Salmin ja Suojärven murteet Laatokan Karjalassa olivat ennemmin karjala-aunusta (jos se lasketaan omaksi kielekseen) kuin suomea. Ja eikös venäjääkin oltu puhuttu vuosisatoja joissain Kannaksen kylissä, ainakin Kyyrölässä.

hm

  • Vieras

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Mää lähen pois!
« Vastaus #32 : 16.12.08 - klo:21:31 »
Luettelin suomalaisia kieliä, joita olen kuullut. Muistelin kyllä eri saamenkielet, mutta kun en niitä osaa toisistaan erottaa (kun en sitä kieltä osaa), niin pistin sen yhdeksi kieleksi.

Mutta on vielä ainakin yksi kieli, jota Suomessa käytetään yleisesti, mutta minä en sitä ole kuullut. En sitä vielä kerro, vaan arvuuttelen muilta - mikä kieli se on?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Mää lähen pois!
« Vastaus #33 : 16.12.08 - klo:21:36 »
Esperanto
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Mää lähen pois!
« Vastaus #34 : 16.12.08 - klo:21:37 »
Paras kieli on Tornionjokilaakson meänkieli.

- hoota vaijjoka paikhaan!

Sielä met menhään ja tulhaan, ostethaan Ruottista
hantuukit ja ämpärit ja funteerathaan sitte jälkheenpäin mitä
tuli tehyks. Ja kläpit juoksevak kartanolla ko hullut.
Häätyy vishiin kohta mennä nukkuhmaa.
Herra armahda.

hm

  • Vieras
Mää lähen pois!
« Vastaus #35 : 16.12.08 - klo:21:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Luettelin suomalaisia kieliä, joita olen kuullut. Muistelin kyllä eri saamenkielet, mutta kun en niitä osaa toisistaan erottaa (kun en sitä kieltä osaa), niin pistin sen yhdeksi kieleksi.

Mutta on vielä ainakin yksi kieli, jota Suomessa käytetään yleisesti, mutta minä en sitä ole kuullut. En sitä vielä kerro, vaan arvuuttelen muilta - mikä kieli se on?


No viittomakielihän se.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Mää lähen pois!
« Vastaus #36 : 16.12.08 - klo:21:52 »
Seppos!

Tuolla aikaisemmin luettelin jo ne ruotsit ja mustalaiskielen. Mutta yhtä kinusin, jota en ole Suomessa kuullut.

hm oivalsi oikein, eli viittomakieltä en ole kuullut! Suomessa puhutaan suomalaista viittomakieltä. Lahdessa toimii myös "Lauletaan viittoen-kuoro" joka oli mm. viime pyhänä Ristinkirkossa Kauneimmissa Joululauluissa esiintymässä ja samalla tulkkasi joululaulut monelle kirkkovieraalle.

Meän kieltä oon kuullut usein pohjoisen reisuilla.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mää lähen pois!
« Vastaus #37 : 25.12.08 - klo:15:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Tuo "salollaa" on kiintoisa. Se on nimittäin päijäthämäläistä vaikutusta Etelä-Savossa, peräisin kai Hollolan Lahlest :D. "Salollaa" tarkoittaa näet yleiskielisesti "sadollaan". Päijäthämäläiset ja eteläsavolaiset ovat siis olleet jo varhain toistensa kanssa kosketuksissa, tekemisissä tai tukkanuottasilla... Mene tiedä.

Myöhäinen täydennys Ruohon murre- ja kielitieteelliseen katsaukseen - pääsin näet vasta joulunpyhiksi maakuntahistoriallisen kirjallisuuden sijaintipaikkaan.

Savon ja Hämeen vanha maakuntaraja kulkee Hirvensalmen pitäjän länsilaitaa. Vahvaselän kylää Suonteen rannalla pidetään Savon läntisimpänä kylänä ja sen lähistön tyypillisiä rajaseutunimiä ovat Rajakangas ja Hämeenmäki. Keskiajalla Hirvensalmen lounaislaidalle on saattanut tulla asutusta juuri Hollolan suunnasta. Paikkakunnan vanhoista sukunimistä voidaan havaita myös jonkin verran hämäläisperäisiä nimiä. Suhteellisen myöhään säilynyt hämäläinen piirre on Vahvaselän kylän kova reikäleipä.

Keskiajalla Savon ja Hämeen asumaton raja-alue oli kummankin heimon erämaata, ja eränautinta-alueet sijaitsivät melkoisen sekaisin. Tästä aiheutui riitoja 1400-luvulla. Riitaisuuksista kertonevat muun muassa paikannimet Toralahti ja Torakallio. Rajariitojen ratkaisussa osapuolet esittivät viranomaisille käsityksiä, joiden nykyiseen versioon voi tutustua esim. Helsingin ja Sipoon pakkoliitoskeskusteluissa. Kruunun määrittelemästä rajasta huolimatta riidat jatkuivat 1800-luvulle saakka pitäjien välisinä vääntöinä, joihin osallistuivat muun muassa joutsalaiset.

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Mää lähen pois!
« Vastaus #38 : 15.08.21 - klo:12:19 »
   Haaskoo murrekeskustelua tässä ketjussa

Sanneli!

Mulle on sama, miten Nivalasa tai Ylivieskasa puhutaan, tai Pajingisa. Mää puhun niinku oon Sievisä aikanaan oppinu! Sievisä ei oo yhtään sannaa, josa ois dee-kirijain.

Muistelee Mauno


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024