Kirjoittaja Aihe: Paras Siionin Virsi ja miksi  (Luettu 14361 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #30 : 01.11.17 - klo:10:31 »
(Nyt menee ohi aiheen) Raamattu on kristittyjen pyhä kirja. Mutta keskustelua lukiessa tulee mieleen että onko sen pyhyys käsitetty niin pelottavan pyhäksi, ettei sitä uskalleta avata? Vähän niin kuin katolilaisilla on Maria ja pyhimykset rukousten välittäjänä, Jeesus koetaan tuomarina. Eihän se ihan näin taida olla, kyseessä on kaiketi vain yhteisön "lait" ja periaatteet. Ristillä ja Raamatulla näyttää olevan sellainen voima että joko niitä halutaan karttaa tai niiden läheisyyteen hakeudutaan. Niin kuin eräs alkoholisti kerran eräässä toimistossa jossa oli risti seinällä: "voitko ottaa tuon ristin seinältä, en kestä katsoa sitä". Se haastaa ihmisen, se ärsyttää, se nostaa voimakkaita tunteita joita vastaan pitää suojautua jotenkin. Mutta tämä on vain yksi puoli, syitä puolustautuvaan reagointiin voi olla esim. allergisuus aggressiiviselle uskonnollisuudelle. Joka tapauksessa surullista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #31 : 01.11.17 - klo:11:57 »
Olen ymmärtänyt seurapuheiden perinteisen asenteen Raamattuun pikemmin näin: Kun puhujan on Raamattua jakeita lukemalla niin helppo rakentaa ansaitsematonta arvovaltaa itselleen, on parempi jättää kirja kotiin (tai taskuun) ja sanoittaa viestinsä seuraväelle omia sanoja käyttäen. Varotaan siis niin sanottua Raamatulla päähän paukuttamista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #32 : 01.11.17 - klo:14:07 »
Just näin. Ja näin meilläkin yleensä toimitaan. Papit ottavat joskus kyseisen sunnuntain tekstistä aiheen puheeseen, mutta puhuvat silti ' omasta päästään'.

Kerran olen ollut paikalla kun puhuja heilutti Raamattua kädessään korkealla, luki siitä ja rukoilutti pitkään. Se oli hänen näkemyksensä, mutta väki ei yleisesti tykännyt tästä tyylistä.

Kun Jumala on salattu, niin ettei Hän ole ilmoittanut nimekseen kuin Olen Se Mikä Olen, voi häestä käyttää vaikka nimeä Allah, Jehova, Korkein,Luoja tai Herra, kunhan tarkoitetaan Yhtä ja Ainoaa Jumalaa.

Toissapäivänä juttelin kurdi-ravintolassa paikan rouvan kanssa Jumalasta. En tarjonnut Jeesusta eikä hän Muhamedia. Kaksi äitiä vain kertoi rukoilemisestaan ja hän lapsistaan minä jälkikasvustani, kun ovat olleet samassa päiväkodissa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #33 : 01.11.17 - klo:14:14 »
Kun ollaan suomenkielisen väestön parissa, nimi Allah ei viittaa Jahveen.
Kun ollaan jollain toisella kielialueella, tilanne saattaa hyvinkin olla toinen.

Raamatussa on valtava määrä erilaisia nimiä Jumalalle, joitain niistä Riitta tuossa jo luettelikin.
Monet niistä nimistä kuvaavat Jumalan eri ominaisuuksia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #34 : 01.11.17 - klo:14:22 »
Just näin. Ja näin meilläkin yleensä toimitaan. Papit ottavat joskus kyseisen sunnuntain tekstistä aiheen puheeseen, mutta puhuvat silti ' omasta päästään'.

Minulla on vankka kokemus helluntalaisuudesta.
Minulle tuli lapsuudessa sellainen kuva, että jos saarnaaja puhui ikäänkuin "omasta päästään", eli että ei ollut kirjoittanut puhettaan paperille, se oli jonkinlainen hengellisyyden merkki. Tekstit toki Raamatusta luettiin.
Nykyään tilanne taitaa olla onneksi jo muuttunut siten, että puheen valmistelua pidetään arvossaan.

Tätä minun mainitsemaa "omasta päästään" ei toki sisällä samaa ajatusta, kuin Riitan mainitsema "omasta päästään".
Riitan mainitsema puhuja todennäköisesti on valmistautunut hyvin ja ehkä on kirjoittanut jotain paperillekin.

Raamatun fyysinen puuttuminen körttiseuroista ei toki tarvitse tarkoittaa sitä, että Raamattu sieltä puuttuisi.
Raamatun asioista voi puhua vaikka Raamattu fyysisesti ei olisi mukana.
Se minua vähän kuitenkin häiritsee, että siihen Raamatun fyysiseen puuttumiseen sisältyy jonkinlaista fanaattista Raamatun fyysisen puuttumisen vaalimista jonkinlaisena tärkeänä ja tavoiteltavana arvona. Toki ymmärrän syyn Raamatun puuttumiseen, mutta minusta ne ovat vähän hassuja syitä.
Tarkoitan sitä, että tuohon syyhyn minun mielestäni ei pitäisi reagoida niin dramaattisesti.
Tulee lastentarha mieleen. Tuolla edellisellä lauseella en halua loukata ketään ja toivottavasti loukkaisin mahd. vähän.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #35 : 01.11.17 - klo:15:03 »
Jos opettelee uuden kielen, maailma ympärillä laajenee.
Pari uutta kieltä laajentaa maailmaa entisestään.
Jne.

Sama pätee erilaisiin kristillisiin kulttuuriperinteisiin.
Jos harjoittelee kulttuurien sietämisen taidon, laajentaa se omaa maailmaa.
Jos ei anna esim. seuraavien asioiden häiritä, mitä ilmeisimmin voi ammentaa rikkauksia omaan hengelliseen elämäänsä tai muuten kasvaa ihmisenä:
- Raamatun esillä pitämisen pelko (körttiläiset)
- Raamatun heiluttaminen ylhäällä väkkärän tavoin (vapaat suunnat)
- Erilaiset äänenvärit (kaikki suunnat)
- Opetetuksi tuleminen
- Siionin virsien laulaminen (joku vapaista suunnista helposti kompastuu yksitoikkoiseen säveleen ja näin jää sanomasta paitsi)
+ kaikki muut ulkoiset tavat, jotka jätin tässä mainitsematta

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #36 : 01.11.17 - klo:16:39 »
Jep...oppia ikä kaikki...ennakkoluulottomasti ja kaavoihin kangistumatta eteenpäin!   :023:

Kyllä Jumala hulluistaan huolen pitää!   :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #37 : 01.11.17 - klo:18:41 »
Kun ollaan suomenkielisen väestön parissa, nimi Allah ei viittaa Jahveen.

Sanonta 'Allahin uskoiset' on kuitenkin yhtä epätarkka kuin 'Gottin', 'Dieun' tai 'Bogin' uskoiset. Eri kielet käyttävät omaa sanaansa Jumalasta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #38 : 13.11.17 - klo:16:06 »

Mulle osuvin on se siikkari sata.

Anteeksi kun hyppäsin ohi kinastelunne oliko Raamatun käytöstä lyömiseen?

>Äh ei nyt löydy sanat, mutta jotenkin siinä tää virren kirjoittaja antaa tajuta jotain aika körttiläistä.
En osaa rukoilla oikein enkä muutakaan, vaan armoon turvaudun.

Siinä annetaan tilaa epäonnistumiselle ja kivasti tossa virressä on jotain sellaista, kun jengiä autetaan antamaan iteleen anteeksi ja olla epäonnistunut, mutta kuitenkin ihan ookoo eikä yhtään huonompi kuin kukaan muu.

Jotenkin saan tosta sata siikkarista eniten. vaikka en tiedä onko Korkalainen saanut sekoitettua ton virren paikan uudistamisillaan.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #39 : 13.11.17 - klo:16:23 »
Sinä tarkoitat Vanhojen Siioninvirsiä nro 100

https://www.h-y.fi/509-vanhat-virret-91-100#100


Uusien SV: n nro sata on minun ja ainakin myös Penan mielivirsi

https://www.h-y.fi/5009-siionin-virret-91100#100
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #40 : 13.11.17 - klo:17:45 »

Teidän virressänne salatussa Jumalassa on varmaan iso ymmärrys.

Tähän virteen josta vanhempi ja parempi soviteltakin on ja johon vittaan.
Hermo menee, kun Korkalainen sekoittelee nämä virret ja me vanhat ei jakseta noille nuorille körteille vastaan sanoa.
Ja kuten Espoon virren rouvan kaa juteltiin, öö Ripatti muistaakseni, niin hän kuten minäkin todettiin. Antaa nuorten yrittää-

Kuitenkin minusta hharhaan ja ajan hengen mukaan meni ton pahuksen Korkalaisen vääntö.
Ei ollut niinkuin tarkoitettu.

Kai se nyt niin on, ett' herännäisyys muutetaan johkin jo siihen ei vanhat voi mitään.

Nuorilla on paljon hyviä ja parempia ajatuksia ja ne tekee köteistä ties mitä.
Harmittaa, kun vanhat kuolee ja nuoret tekee mitä tekee.

Korkalainen, Kupatchi ,, Kuparinen ja moni muu körteistä on homoja ja lesboja ja se ei ole mikään pahe tai huono asia, mutta toi voimakas vaatimus saada muut olle kuin itse, niin mua ainakin häiristsee, kun eihän sillä pitäisi olla körttilaisyyden kanssa mitään?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #41 : 17.11.17 - klo:09:52 »
SV155 vanhalla numeroinnilla, Käy isänmaataan kohti ain - minulle se on körttiläisyyden "kansallishymni", ikävää julmasta maailmasta kohti sitä oikeaa kotia. Sävelmä vielä majesteettinen, surumielinen kansanmuunnelma.

Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Paras Siionin Virsi ja miksi
« Vastaus #42 : 17.11.17 - klo:10:37 »
^

Noin voin ajatella itsekin. Nyt kuitenkin "kahden maan kansalainen " vetoaa.