Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo 2  (Luettu 43243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #60 : 27.03.11 - klo:19:22 »
Jotenkin armottoman tuntuista tuonkaltainen yksin armosta -oppi.

Ilmeisesti Raamattua ei ole luettu, kun et vieläkään ymmärrä.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #61 : 27.03.11 - klo:20:08 »
Ilmeisesti Raamattua ei ole luettu, kun et vieläkään ymmärrä.

Huoh... sanos muuta!

Tämä keskustelu polkee taas paikallaan joten anti olla minun puolesta.  Pitäkää kaikin mokomin horjumaton uskonne omiin voimiinne ja ratkaisuihinne (te jotka niin ajattelette) ja tulkaa uskollanne autuaaksi jos kerran kykenette!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #62 : 27.03.11 - klo:20:17 »
Tämä keskustelu polkee taas paikallaan joten anti olla minun puolesta.

Kuten sanoin, perustele väitteesi niin siirrytään eteenpäin. Koska jos et perustele, niin kirjoitustesi perusteella tulkitsen sinun kannattavan kaksinkertaista predestinaatio-oppia ja olevan siis melko epäluterilainen sen suhteen... Jotenkin liukenet perusteluilta keksimällä mukavan vastaväitteen, joka ei sitten edes välttämättä liity asiaan.

On vähän jännittävää, jos joku nostaa itsensä Jumalan tasolle väittämällä itse olevansa oikeassa (vieläpä ilman lähdeviitteitä). Se vasta onkin jännää, jos ohittaa muiden hyvätkin perustelut ja olettaa, että ne on väärässä ihan siksi että ne on eri mieltä kun ite. Tulee mieleen muuan Babylon torneineen.

En varmaan edes osallistuisi tähän keskusteluun kun en hirveästi ole asiaan perehtynyt enkä todellakaan ajattele, että pelastus olisi ihmisestä ja joistain ratkaisuista kiinni, mutta ärsyttää tuommoinen mihinkään perustumaton ehdottomuus, varsinkin kun minun Raamatussani ja katekismuksessani lukee ihan eri asioita. Kuinkahan monta kertaa olen täälläkin jo kylväjävertaukseen viitannut, siinä sel-ke-äs-ti sanotaan, että riippuu ihmisen asenteesta, luonteesta ja elämäntilanteesta, meneekö hyvä sana perille.
« Viimeksi muokattu: 27.03.11 - klo:20:24 kirjoittanut Sanneli »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #63 : 27.03.11 - klo:21:00 »
Kuten sanoin, perustele väitteesi niin siirrytään eteenpäin. Koska jos et perustele, niin kirjoitustesi perusteella tulkitsen sinun kannattavan kaksinkertaista predestinaatio-oppia ja olevan siis melko epäluterilainen sen suhteen... Jotenkin liukenet perusteluilta keksimällä mukavan vastaväitteen, joka ei sitten edes välttämättä liity asiaan.

On vähän jännittävää, jos joku nostaa itsensä Jumalan tasolle väittämällä itse olevansa oikeassa (vieläpä ilman lähdeviitteitä). Se vasta onkin jännää, jos ohittaa muiden hyvätkin perustelut ja olettaa, että ne on väärässä ihan siksi että ne on eri mieltä kun ite. Tulee mieleen muuan Babylon torneineen.

En varmaan edes osallistuisi tähän keskusteluun kun en hirveästi ole asiaan perehtynyt enkä todellakaan ajattele, että pelastus olisi ihmisestä ja joistain ratkaisuista kiinni, mutta ärsyttää tuommoinen mihinkään perustumaton ehdottomuus, varsinkin kun minun Raamatussani ja katekismuksessani lukee ihan eri asioita. Kuinkahan monta kertaa olen täälläkin jo kylväjävertaukseen viitannut, siinä sel-ke-äs-ti sanotaan, että riippuu ihmisen asenteesta, luonteesta ja elämäntilanteesta, meneekö hyvä sana perille.



Nuorena ihminen on yleensä ehdoton ja kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta. Iän karttuessa mieli muuttuu.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #64 : 27.03.11 - klo:21:55 »
"Autuas, ken uskoen Pyhän kirjan lupauksiin
vastaan ottaa Jeesuksen. Ei hän sorru houkutuksiin
ihmisjärjen, tiedon määrän,
harhaan vievän, usein väärän."


SV. 74 (Lars Nyberg)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #65 : 27.03.11 - klo:21:59 »
Lainaus
Nuorena ihminen on yleensä ehdoton ja kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta. Iän karttuessa mieli muuttuu.
  :icon_lol:

ai Jampe käyttää nyt itse tätä asennetta, josta valitteli tuolla aikaisemmin.

Jampe viisveisaajalle:
Lainaus
Onko tarkoituksenasi vähätellä Onesimuksen näkemyksiä vai mitä yrität tuolla sanoa?

Minusta Onesimus perustelee ajatuksiaan eikä vain heittele niitä, mitä soisin usean muunkin tekevän.
Vaikka olenkin hänen kanssa tästä eri mieltä niin ei tämä ole mikään "kunhan kasvat aikuiseksi niin ymmärrät" -kysymys. Tämä on näkemysero. 
Ei nämä mitään helppoja ja yksinkertaisia asioita ole.

Miehellä ON - näin tulkoon todistetuksi - myös lyhyt muisti.  :icon_biggrin:
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #66 : 28.03.11 - klo:08:38 »
"Autuas, ken uskoen Pyhän kirjan lupauksiin
vastaan ottaa Jeesuksen. Ei hän sorru houkutuksiin
ihmisjärjen, tiedon määrän,
harhaan vievän, usein väärän."


SV. 74 (Lars Nyberg)

Yrität todistaa nyt omaa kantaasi oikeaksi. Se tie saattaa olla vaarallinen.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #67 : 28.03.11 - klo:09:06 »
"Autuas, ken uskoen Pyhän kirjan lupauksiin
vastaan ottaa Jeesuksen. Ei hän sorru houkutuksiin
ihmisjärjen, tiedon määrän,
harhaan vievän, usein väärän."


SV. 74 (Lars Nyberg)
Vastaan ottaminen lienee ratkaisevasti eri asia kuin ottaminen. Se on lähempänä saamista. Ottaa voi, vaikka kukaan ei antaisikaan, mutta vastaanottaja tarvitsee antajan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #68 : 28.03.11 - klo:10:25 »
Vastaan ottaminen lienee ratkaisevasti eri asia kuin ottaminen. Se on lähempänä saamista. Ottaa voi, vaikka kukaan ei antaisikaan, mutta vastaanottaja tarvitsee antajan.

Tuossa on viisautta. Jos kukaan ei ole antamassa, ottaminen on rosvousta. Mutta olla ottamatta vastaan, kun kaikki on viimeisen päälle valmista, on mitää suurin loukkaus Antajaa kohtaan. Ihmeen paljon Siionin Virsissä puhutaan juuri siitä oikeasta vastaanottamisesta.

"Jeesuksen rakkautta käykäämme kaikki katsomaan.
Ristillä virrannutta Armoa vastaanottamaan.
Se, mitä turhaan haimme maailman turuilta,
sen Jeesuksessa saimme: Hän antaa rauhansa.
Jumalan lapsi olla on osa autuain,
Golgatan kalliolla on armahduksen paikka vain."


SV. 249

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #69 : 28.03.11 - klo:14:30 »
Nuorena ihminen on yleensä ehdoton ja kuvittelee tietävänsä kaiken kaikesta. Iän karttuessa mieli muuttuu.

Huono keskustelija yleensä menee reilusti vääristeltyihin henkilökohtaisuuksiin, kun ei osaa enää vastata järkevästi.

Kuten jo sanoin, minä en ole tässä oikein kenenkään tai minkään puolella. Eikä mulla ole mitään MAAILMAN SUURIMPANA TOTUUTENA julistettavaa mielipidettä keskustelun aiheesta kuten sinulla, vaan pelkkiä haja-ajatuksia.

Kunhan ärsyttää se, että Onesimus perustelee väitteensä ja keskustelee huomioonottavaisesti ja avoimella mielellä, sinä et juurikaan perustele väitteitäsi (jos sanot että Luther sanoo jotakin tai Raamattu sanoo jotakin niin lähdeviitteet kiitos! Suustaladattavan Jeesuksen/Lutherin käyttö keskustelussa ei ole hirveän fiksua) ja olet niissä niin ehdoton, että jos vastaväittäjän sanoissa sattuu olemaan seassa jokin asia, mikä on hyvin perusteltu ja totta, joko ohitat sen tai vääristät asian niin, että siitä tulee pirun suuhun sopiva.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #70 : 28.03.11 - klo:14:33 »
Tuossa on viisautta. Jos kukaan ei ole antamassa, ottaminen on rosvousta. Mutta olla ottamatta vastaan, kun kaikki on viimeisen päälle valmista, on mitää suurin loukkaus Antajaa kohtaan. Ihmeen paljon Siionin Virsissä puhutaan juuri siitä oikeasta vastaanottamisesta.

"Jeesuksen rakkautta käykäämme kaikki katsomaan.
Ristillä virrannutta Armoa vastaanottamaan.
Se, mitä turhaan haimme maailman turuilta,
sen Jeesuksessa saimme: Hän antaa rauhansa.
Jumalan lapsi olla on osa autuain,
Golgatan kalliolla on armahduksen paikka vain."

SV. 249


Eikös ole niin, että kun armoa annetaan, niin se on pakko vastaanottaa?

« Viimeksi muokattu: 28.03.11 - klo:14:35 kirjoittanut seppos »
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #71 : 28.03.11 - klo:14:54 »

Eikös ole niin, että kun armoa annetaan, niin se on pakko vastaanottaa?

Ei. Aika monen vastaus on: EVVK.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #72 : 28.03.11 - klo:16:30 »

 

Sanotaan nyt vaikka näin, että et sinä Sanneli ole tuonut tähän keskusteluun mitään uutta. Me olemme Onesimuksen ja muutaman muun kanssa tästä vaihtaneet mielipiteitä jo melko pitkään ja perusteellisesti. Keskustelu on alkanut polkea paikallaan kun kenellään ei ole enää mitään uutta sanottavaa. Sitten hyppää sivusta kyytiin Sanneli, joka ei viitsi edes lukea mitä täällä on aiemmin sanottu ja alkaa toistaa uusina samoja asioita joita Onesimus on jo sanonut moneen kertaan.

Lääkkeeksi tuohon ainaiseen "minua ärsyttää" -vaivaasi suosittelen miettimään ettet sinä ja erinomaiset mielipiteesi ole aina kaiken keskipiste! Joku voi olla eri mieltäkin, siihen pitää vaan tottua. Aiheetta pitempään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #73 : 28.03.11 - klo:16:31 »
  :icon_lol:

ai Jampe käyttää nyt itse tätä asennetta, josta valitteli tuolla aikaisemmin.

Jampe viisveisaajalle:
Miehellä ON - näin tulkoon todistetuksi - myös lyhyt muisti.  :icon_biggrin:

Ehdin jo ihmetelläkin, milloin Tuu-Tikki rientää apuun... :eusa_clap:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #74 : 28.03.11 - klo:17:04 »
Me olemme Onesimuksen ja muutaman muun kanssa tästä vaihtaneet mielipiteitä jo melko pitkään ja perusteellisesti. Keskustelu on alkanut polkea paikallaan kun kenellään ei ole enää mitään uutta sanottavaa. Sitten hyppää sivusta kyytiin Sanneli, joka ei viitsi edes lukea mitä täällä on aiemmin sanottu ja alkaa toistaa uusina samoja asioita joita Onesimus on jo sanonut moneen kertaan.

Olen seurannut keskustelua ja osallistunut siihen aivan alusta asti. Nyt vain kysyin, miksi tunnut kannattavan kaksinkertaista predestinaatiota, joka ei todellakaan ole luterilainen oppi. Taisi olla liian vaikea kysymys, kun pitää sen takia toisen kurkkuun hyökätä.

Lääkkeeksi tuohon ainaiseen "minua ärsyttää" -vaivaasi suosittelen miettimään ettet sinä ja erinomaiset mielipiteesi ole aina kaiken keskipiste!

Huono keskustelija yleensä menee reilusti vääristeltyihin henkilökohtaisuuksiin, kun ei osaa enää vastata järkevästi. Minun mielipiteistäni ei ole kyse, vaan siitä, kuinka kanssakeskustelijoita kuuluu kohdella, jos tahtoo, ettei keskustelu polje paikallaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna