Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo 2  (Luettu 42701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Uskoontulo 2
« : 22.03.11 - klo:19:40 »
En oikein tunne tätä systeemiä, mutta voidaanko aloittaa näin?

Salis kirjoitti:
Halusin korostaa sitä, ettemme tänään tiedä, mitä huomenna tiedämme. Ja että uskomme on epävakaa, olemme alttiina synneille, teemme syntejä joka päivä. Olemme heikkoja, vajavaisia, kykenemättömiä vaikka julistamme uskovamme

Tuli mieleen tuosta edellisestä, että heikkous, vajavaisuus ja kykenemättömyys ovat aidon uskon edellytyksiä. Jos ihminen kokee olevansa vahva ja kykenevä, hänen on suorastaan mahdoton käsittää Jumalan armoa. Ja kun tässä puhutaan uskoontulosta, niin sellaisen ihmisen mielestä uskoontulo on yleensä pahinta, mitä hän voisi kuvitella itselleen tapahtuvan. Täydellinen vararikkotila on paljon otollisempi tila uskoontuloa ajatellen.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #1 : 22.03.11 - klo:19:46 »
Paavalin esimerkki kertoo että kun hän oli vahvimmillaan ja raivosi eniten vastaan niin Jumala käänsi hänet kesken kaiken.  Siinä mielestäni häviää koko pohja pois "otollisen olotilan" miettimiseltä.

Ihmisen ei tarvitse, eikä hän kykenekään valmistamaan itseään millään tavalla armon vastaanottamiseen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #2 : 22.03.11 - klo:20:13 »
Paavalin esimerkki kertoo että kun hän oli vahvimmillaan ja raivosi eniten vastaan niin Jumala käänsi hänet kesken kaiken.  Siinä mielestäni häviää koko pohja pois "otollisen olotilan" miettimiseltä.

Ihmisen ei tarvitse, eikä hän kykenekään valmistamaan itseään millään tavalla armon vastaanottamiseen.

Poikkeustapauksen perusteella ei pidä rakentaa oppia. Paavali oli selkeä poikkeus. Mutta se ajatus kuulostaa oudolta, että ihmisen pitäisi jotenkin valmistaa itseään vastaanottamiseen. Jumala kutsuu ihmistä ja vetää häntä, mutta silti ihminen vastaa siihen kutsuun. Vaikka ihmisen tahtokin on turmeltunut, se ei aina estä vastaamasta myönteisesti kutsuun.
« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo:20:18 kirjoittanut onesimus »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #3 : 22.03.11 - klo:20:23 »
Poikkeustapauksen perusteella ei pidä rakentaa oppia. Paavali oli selkeä poikkeus. Mutta se ajatus kuulostaa oudolta, että ihmisen pitäisi jotenkin valmistaa itseään vastaanottamiseen. Jumala kutsuu ihmistä ja vetää häntä, mutta silti ihminen vastaa siihen kutsuun. Vaikka ihmisen tahtokin on turmeltunut, se ei aina estä vastaamasta myönteisesti kutsuun,
Miten niin Paavali oli poikkeus?  Mielestäni olen kaksin oikeammin kolmin kerroin samanlainen poikkeus, jas toivon etten neljättä kertaa joudu tuommoista kokemaan sillä minä en enää jaksa!  Minut on käännetty nyt kolmesti juuri sinne päin, minne nimen omaan olen halveksivasti sylkäissyt, ja enää minä en sitä tappelua käy, kiitos. Kyllä siellä on Jumala ollut joka kerta vastassa, ja minä en tajua miten Hän viitsii!  Eikö jo tuo saisi rakastamaan?  Miten joku välittää ihmisestä noin paljon?  

Tänään sain tilaamani kirjat ja aloitin Sidotun ratkaisuvallan ja vau!  Sitä ymmärtää, tarvitsematta takuta viiteen kertaan. Kyllä vain ymmärtääkin. Ja itseäni tunnen sen verran ja omaa itsepäisyyttäni että olen hieman huolissani, minä en jaksaisi enää neljättä isompaa ottelua. Ei enää, kiltti Jumala. Tapahtukoon Sinun tahtosi jos suinkin sopii.
« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo:20:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #4 : 22.03.11 - klo:20:32 »
Jumala kutsuu ihmistä ja vetää häntä, mutta silti ihminen vastaa siihen kutsuun.

Kun nyt kerran sanot noin, niin etkö voisi sen verran myöntää ja antaa periksi että tuo kutsuun vastaaminen tapahtuu Jumalan vaikutuksesta ja Pyhän Hengen antamalla voimalla eikä ihmisen omalla?

Olkoonkin että tämä mainittu Jumalan vaikuttaminen tapahtuu sillä tavoin että Jumala saa ihmisen itse tahtomaan!



Jos tämän myönnät niin ollaan yhtä mieltä. 

Eikä mitään muttia eikä pläp pläppejä siihen lisäksi. :icon_wink:  Sano että JEES niin ollaan samaa mieltä! :002:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #5 : 22.03.11 - klo:20:34 »
Miten niin Paavali oli poikkeus?  Mielestäni olen kaksin oikeammin kolmin kerroin samanlainen poikkeus, jas toivon etten neljättä kertaa joudu tuommoista kokemaan sillä minä en enää jaksa!  Minut on käännetty nyt kolmesti juuri sinne päin, minne nimen omaan olen halveksivasti sylkäissyt, ja enää minä en sitä tappelua käy, kiitos. Kyllä siellä on Jumala ollut joka kerta vastassa, ja minä en tajua miten Hän viitsii!  Eikö jo tuo saisi rakastamaan?  Miten joku välittää ihmisestä noin paljon?  

Tänään sain tilaamani kirjat ja aloitin Sidotun ratkaisuvallan ja vau!  Sitä ymmärtää, tarvitsematta takuta viiteen kertaan. Kyllä vain ymmärtääkin. Ja itseäni tunnen sen verran ja omaa itsepäisyyttäni että olen hieman huolissani, minä en jaksaisi enää neljättä isompaa ottelua. Ei enää, kiltti Jumala. Tapahtukoon Sinun tahtosi jos suinkin sopii.

Minä tykkään Leena näistä sinun kirjoituksista!  Minulla on monessa hyvin samanlaiset käsitykset kanssasi! :kahvi:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #6 : 22.03.11 - klo:20:41 »
Minä tykkään Leena näistä sinun kirjoituksista!  Minulla on monessa hyvin samanlaiset käsitykset kanssasi! :kahvi:
Ja minä sinun!  Nautin!  :kahvi:   :026:  Tahtoisin vain osata Raamatun niin kunnolla ulkoa että' muistaisin muutakin kuin irrallisia lauseita joista en muista kontekstia. Niihin ei viitsi vedota. Harmittelen etten laittanut suosikkeihin sitä Pirskan lähettämää raamatunkohtien loytölinkkiä. Kas, minä en osannut.

Ja arvelen että sinua opetti Luther, minua Dosentti, joka oli aivan Lutherin lumoissa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #7 : 22.03.11 - klo:20:58 »
Miten niin Paavali oli poikkeus?  Mielestäni olen kaksin oikeammin kolmin kerroin samanlainen poikkeus, jas toivon etten neljättä kertaa joudu tuommoista kokemaan sillä minä en enää jaksa!  Minut on käännetty nyt kolmesti juuri sinne päin, minne nimen omaan olen halveksivasti sylkäissyt, ja enää minä en sitä tappelua käy, kiitos. Kyllä siellä on Jumala ollut joka kerta vastassa, ja minä en tajua miten Hän viitsii!  Eikö jo tuo saisi rakastamaan?  Miten joku välittää ihmisestä noin paljon?  

Tänään sain tilaamani kirjat ja aloitin Sidotun ratkaisuvallan ja vau!  Sitä ymmärtää, tarvitsematta takuta viiteen kertaan. Kyllä vain ymmärtääkin. Ja itseäni tunnen sen verran ja omaa itsepäisyyttäni että olen hieman huolissani, minä en jaksaisi enää neljättä isompaa ottelua. Ei enää, kiltti Jumala. Tapahtukoon Sinun tahtosi jos suinkin sopii.

En sanonut, että Paavali oli ainoa poikkeus. Mutta tuskin kuitenkaan ketään toista on käsitelty sillä tavalla. Mutta ihmeen paljon Jumala näkee vaivaa taivuttaakseen jonkun ihmisen. Mutta joiltakin hän vain kysyy: tahdotko.

Mistä muuten sait sen Sidotun ratkaisuvallan ja paljonko jouduit pulittamaan?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #8 : 22.03.11 - klo:21:06 »
En sanonut, että Paavali oli ainoa poikkeus. Mutta tuskin kuitenkaan ketään toista on käsitelty sillä tavalla. Mutta ihmeen paljon Jumala näkee vaivaa taivuttaakseen jonkun ihmisen. Mutta joiltakin hän vain kysyy: tahdotko.

Mistä muuten sait sen Sidotun ratkaisuvallan ja paljonko jouduit pulittamaan?
No minä tilasin sen puhelimella soittamalla sieltä Luther-divarista. Mutta nyt en enää muista mitä se maksoi koska tilasin samalla Galatalaiskirjeen kommentaarin (joka on kuin siihen ei olisi koskettukaan)  sekä yhtä priimakunnossa olevan Aejmeleuksen kirjan Kristinuskon synty, (samoin). Ne olivat satasen. Tuo vm on YT:n eksegetiikan cumun tenttikirja. Nyt on kaikki ittelläni.  Toimitukseen tuli erittäin käsitettävää viivettä, eli sairaustapaus perheessä, ohi jo, muuten muistaisin niiden hinnat erikseen. Pahoittelen. Mutta suosittelen sinne soittamista. Googlettamalla löytyy.  Aivan mahtava kauppa!  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #9 : 22.03.11 - klo:21:08 »
Mistä muuten sait sen Sidotun ratkaisuvallan ja paljonko jouduit pulittamaan?

Hyvä paikka kysyä on uskonnollisten kirjojen antikvariaatti www.pokstaavi.fi Se sijaitsee Helsingissä Suonionkadulla eli lähellä Kallion kirkkoa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #10 : 22.03.11 - klo:21:08 »
Kun nyt kerran sanot noin, niin etkö voisi sen verran myöntää ja antaa periksi että tuo kutsuun vastaaminen tapahtuu Jumalan vaikutuksesta ja Pyhän Hengen antamalla voimalla eikä ihmisen omalla?

Olkoonkin että tämä mainittu Jumalan vaikuttaminen tapahtuu sillä tavoin että Jumala saa ihmisen itse tahtomaan!



Jos tämän myönnät niin ollaan yhtä mieltä. 

Eikä mitään muttia eikä pläp pläppejä siihen lisäksi. :icon_wink:  Sano että JEES niin ollaan samaa mieltä! :002:

Jos sanoisin JEES, niin se tarkoittaisi aika isoja asioita. Jää nimittäin liian suuria kysymyksiä avoimeksi. Suurin niistä on se, että miksi Jumala ei vaikuta sitä kaikissa. Sinä varmaan osaat siihen vastata? Avaapa tämä solmu.

Vaikka omasta kokemuksesta ei pidä tehdä teologiaa, niin omassa uskoontulossani tapahtui siten, että päätin kertoa vanhemmilleni tekemästäni "valinnasta" tai "ratkaisusta". Tai muistanpa sanatarkastikin sen, miten sanoin: "Annoin elämäni Jeesukselle" (siis koko roskakasan). Ja kun sen tein, sisäinen taistelu lakkasi. Mutta en missään tilanteessa voi kerskua sillä, että minäpä sen tein.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #11 : 22.03.11 - klo:21:09 »
En oikein tunne tätä systeemiä, mutta voidaanko aloittaa näin?

Salis kirjoitti:
Halusin korostaa sitä, ettemme tänään tiedä, mitä huomenna tiedämme. Ja että uskomme on epävakaa, olemme alttiina synneille, teemme syntejä joka päivä. Olemme heikkoja, vajavaisia, kykenemättömiä vaikka julistamme uskovamme

Tuli mieleen tuosta edellisestä, että heikkous, vajavaisuus ja kykenemättömyys ovat aidon uskon edellytyksiä. Jos ihminen kokee olevansa vahva ja kykenevä, hänen on suorastaan mahdoton käsittää Jumalan armoa. Ja kun tässä puhutaan uskoontulosta, niin sellaisen ihmisen mielestä uskoontulo on yleensä pahinta, mitä hän voisi kuvitella itselleen tapahtuvan. Täydellinen vararikkotila on paljon otollisempi tila uskoontuloa ajatellen.

Eikö juuri heikkous ja vajavaisuus ole kovin yleistä kaikille ihmisille? Olemme kovin rajallisia Jumalan kaikkivaltiuteen nähden. Ihminen voi uskoa, on hän sitten rikas tai köyhä, voimantunnossa tai heikko.
[/quote]
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #12 : 22.03.11 - klo:21:12 »
Tilaan aina kaiken, sillä jos minut päästää irti antikvariaatissa, ei ole ensi kuussa mitä syödä  >:( .  Ja silti nyt on viimeinen pakko ostaa pätkä Lundiaa. En kestä, kun kirjoja viruu vaatekaapissa ja on pinottuna lattialle.
Ainakin tässä kohdin olen heikko, vajavainen ja intohimoni orja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #13 : 22.03.11 - klo:21:23 »
Tilaan aina kaiken, sillä jos minut päästää irti antikvariaatissa, ei ole ensi kuussa mitä syödä  >:( .  Ja silti nyt on viimeinen pakko ostaa pätkä Lundiaa. En kestä, kun kirjoja viruu vaatekaapissa ja on pinottuna lattialle.
Ainakin tässä kohdin olen heikko, vajavainen ja intohimoni orja.

Teillähän on sitten ihan kotoista. Ei sinänsä heitin juuri kuukausi sitten pois pari sataa tietokone CD-levyä ja kirjoja karttoja niin, että nyt on taas pikkuisen tilaa hyllyssä. Minulla on tässä työhuoneessani 29 hyllymetriä kirjoja ym, mutta ei tahdo riittää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo 2
« Vastaus #14 : 22.03.11 - klo:23:00 »
Tilaan aina kaiken, sillä jos minut päästää irti antikvariaatissa, ei ole ensi kuussa mitä syödä  >:( .

Hyvä huomio. Paperin syömisestä tulee vatta kipiäksi. Mun kaveri on kokeillu..
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna