Kirjoittaja Aihe: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?  (Luettu 55786 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Tulkinta olkoon vapaa ...
« Vastaus #30 : 13.09.06 - klo:20:27 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"
Sanon vielä selvennykseksi edelliseen viestiini, että se ei ollut tarkoitettu "kiistakirjoitukseksi" ketään vastaan,
mutta saa se toki siksikin käsittää.
Olkoon tulkinta vapaa... :-({|=


Enkä myöskään missään tapauksessa tarkoittanut viestiäni sinua vastaan: tuon muotoilun perusteella on helppo ymmärtää kantaasi. Mutta vähän epäilen ettei sinua sen perusteella voi pitää konservatiivien piirissä puhdasoppisena...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Siinäpä se ...
« Vastaus #31 : 13.09.06 - klo:20:34 »
Lainaus
Mutta vähän epäilen ettei sinua sen perusteella voi pitää konservatiivien piirissä puhdasoppisena...

Siinäpä se .... jokin "mättää" ...
... ja se jokin on ymmärrykseni mukaan kirkko-oppi.
Siis seurakuntanäkemys ...

Käytän nykyään mielelläni itsestäni luonnehdintaa:
"Olen Suomen Ev. lut. kirkon jäsen."
Toiset "lokeroikoot" minut sitten mihin "kaappiin" haluavat ...
Taustani on (ollut ?) kuitenkin tuo edellä mainittu.

Tämä tästä. Ei muuta.
koi syö ...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Olen prostestantti
« Vastaus #32 : 13.09.06 - klo:21:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus
Kaikissa ammateissa se ei yksinkertaisesti ole ajankäytöllisesti mahdollista. Nyt ehkä eläkkeellä ehtisi vaan on vuosien kuluessa niin vieraantunut fiktiosta ettei se tavoita. Fakta on aina faktaa, vaikka siitä osa olisikin vielä futuurissa ja vasta mahdollista faktaa.


Enpä ole sellaisiin ammatteihin vielä törmännyt, joissa ihminen ei vapaa-aikanaan voisi lukea kaunokirjallisuutta. Onhan meillä tunnetusti 2 päivää vapaata viikossa. 300-sivun kirjan lukee päivässä. Eikä kaunokirjallinen teos ole välttämättä fiktiota. Minkälainen minä olisinkaan ilman Kiveä, Kiantoa, Waltaria, Hesseä ja Tournieriä? Kaunokirjallisuus kertoo ihmisistä ja elämästä ja ihmisyydestä. Olen oppinut kaunokirjallisuudesta enemmän kuin oppikirjoista. Elämä ilman fiktiota on vain tylsää faktaa.


Tämä on ihan täysin offtopic.  

No nyt törmäsit sellaiseen. Tuolla hightech puolella, kun ei ole vapaapäiviä vaan viikonloput menee lentokoneessa ja matkan aikana kertyneen postin selaamiseen. Lomalla on pakko lähteä jonnekin, että voi olla pikkuisen erillään ja sihteeri lähettää kommunikaattoriin vain valitut sähköpostiviestit ja nekin lyhennettyinä. Vielä ahkeroidessani sain keskimäärin 50 sähköpostiviestiä päivässä ja ilman hyvää sihteeriä en olisi hommistani selvinnyt. Olen tänä iltana soittanut tai vastannut yli 30 puhelua. Isäni joutui sairaalaan ja hoidan sitä suvun puolesta. ja kieliäpuhumaton lankoni yrittää päästä Euroopaasta Suomeen yöksi ja olen soitellut hänen lentolippujaan, jotka olivatkin Berliinin tiskillä tuplahintaiset kuin Suomesta ostettuina. Nyt ne varattiin Suomesta ja lanko meni sitten maksamaan liput varausnumerolla. Saksasta ei voi soitaa suomenkieliseen lennonvarauspuhelimeen, kun Blue1:llä se on  kalliisti maksullinen 1,75€/min + 35€ varausmaksua. Se niistä halpayhtiöistä.

On vaikea arvioida muiden tilannetta ja varon kommentteja toisten olosuhteista, kun toisen housuissa on vaikea olla. Olen työnarkomaani ja siitä en pääse mihinkään, vaikka jo yhdestä paikasta olen terveydellisistä syistä eläkkeellä. Yritän nyt sitten tehdä kaikkea mistä ei makseta hiukan rauhallisemmin, jotta kroppa kestää. Pysytään faktoissa. Ei kaikki illat ole yhtä hektisiä kuin tänään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Olen prostestantti
« Vastaus #33 : 14.09.06 - klo:09:00 »
Lainaus
Tämä on ihan täysin offtopic.


Ihan topiccia tämä on.

[quot] Tuolla hightech puolella, kun ei ole vapaapäiviä vaan viikonloput menee lentokoneessa ja matkan aikana kertyneen postin selaamiseen. Lomalla on pakko lähteä jonnekin, että voi olla pikkuisen erillään ja sihteeri lähettää kommunikaattoriin vain valitut sähköpostiviestit ja nekin lyhennettyinä.[/quote]

On minullakin kieltämättä pitkiä työpäiviä, mutta pysyn pystyssä lähinnä juuri siksi, että luen kaunokirjallisuutta ja käyn lenkeillä. Eli keskitän aikani näihin kahteen asiaan pitääkseni itseni jotenkin järjissä.  

Lainaus
Vielä ahkeroidessani sain keskimäärin 50 sähköpostiviestiä päivässä ja ilman hyvää sihteeriä en olisi hommistani selvinnyt.


Tuo sähköpostitulva on totta. Mutta tosiasiassa olet saanut vähän sähköpostia. Nimittäin itse kohtaan yli 200 sähköpostin tulvan päivittäin.
Valtaosa menee tietysti lähes lukematta roskakoriin, kun on niin informatiivinen työpaikka, että kaikki informoidaan.

Lainaus
On vaikea arvioida muiden tilannetta ja varon kommentteja toisten olosuhteista, kun toisen housuissa on vaikea olla. Olen työnarkomaani ja siitä en pääse mihinkään, vaikka jo yhdestä paikasta olen terveydellisistä syistä eläkkeellä. Yritän nyt sitten tehdä kaikkea mistä ei makseta hiukan rauhallisemmin, jotta kroppa kestää. Pysytään faktoissa. Ei kaikki illat ole yhtä hektisiä kuin tänään.


Minäkin pidän työn tekemisestä niin paljon, että aion olla duunissa ainakin 68 vuotiaaksi ja sen jälkeenkin vielä yrittäjänä, jos terveyttä riittää. Jotta saan tehdä duunia, olen hankkinut vielä lisätöitä. Mutta oma henkireikäni on kaunokirjallisuus, musiikki ja liikunta. Tiukkoina aikoina vain kirjat. Jos niistä luovun, en suoriudu työstäni. Olen siis riippuvainen kirjoista.
Acta, non verba.

Poissa ISOPAAVO

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 21
    • http://fi.msnusers.com/IKHTYS777
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #34 : 14.09.06 - klo:10:12 »
Lapseni

Et ehkä tunne minua, mutta minä tiedän kaiken sinusta. Ps. 139:1 Tiedän milloin istut
ja milloin nouset. Ps. 139:2 Tunnen kaikki sinun tiesi. Ps. 139:3 Olen laskenut kaikki pääsi
hiuksetkin. Matt. 10:29-31 Tein sinut minun kuvakseni. 1. Moos. 1:27 Minussa sinä elät, liikut
ja olet. Ap.t. 17:28 Sillä sinä olet minun lapseni. Ap.t. 17:28

Tunsin sinut jo ennen syntymääsi. Jer. 1:4-5 Valitsin sinut, kun suunnittelin luomakuntaa.
Ef. 1:11-12 Et ollut vahinko. Ps. 139:15-16 Kaikki sinun päiväsi on kirjoitettu minun
kirjaani. Ps. 139:15-16 Päätin tarkkaan, milloin synnyt ja missä asut. Ap.t. 17:26 Sinä olet
ihme, suuri ihme. Ps. 139:14 Kudoin sinut kokoon äitisi kohdussa. Ps. 139:13 Saatoin sinut
maailmaan syntymäpäivänäsi. Ps. 71:6

Ne, jotka eivät tunne minua, ovat antaneet minusta väärän kuvan. Joh. 8:41-44 En
ole kaukainen enkä vihainen vaan täydellinen rakkaus. 1. Joh. 4:16 Ja haluan antaa sinulle
ylen määrin rakkauttani 1. Joh. 3:1 vain siksi, että olet minun lapseni ja minä olen
Isäsi. 1. Joh. 3:1 Tarjoan sinulle enemmän kuin maallinen isäsi koskaan kykenisi. Matt. 7:11
Sillä minä olen täydellinen Isä. Matt. 5:48 Kaikki hyvä, mitä saat, tulee minulta. Jaak. 1:17
Minä olen sinun huolenpitäjäsi ja täytän kaikki tarpeesi. Matt. 6:31-33 Suunnitelmani
sinun tulevaisuutesi varalle on aina ollut täynnä toivoa. Jer. 29:11 Minä rakastan sinua
ikuisella rakkaudella. Jer. 31:3 Ajatukseni sinua kohtaan ovat lukemattomat kuin
hiekan jyväset meren rannalla. Ps. 139:17-18 Minä iloitsen sinusta laulaen. Sef. 3:17 En koskaan
lakkaa tekemästä sinulle hyvää. Jer. 32:40 Sillä sinä olet minun aarteeni. 2. Moos. 19:5

Haluan koko sydämestäni ja sielustani palauttaa asemasi lapsenani. Jer. 32:41 Ja
tahdon näyttää sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita. Jer. 33:3 Jos etsit minua koko sydämestäsi,
löydät minut. 5. Moos. 4:29 Iloitse minussa, ja annan sinulle, mitä sydämesi toivoo,
Ps. 37:4 koska juuri minä olen antanut sinulle ne toiveet. Fil. 2:13 Voin tehdä sinulle
enemmän kuin osaat edes kuvitella, Ef. 3:20 sillä olen suurin rohkaisijasi. 2. Tess. 2:16-17

Olen myös Isä, joka lohduttaa sinua kaikissa murheissasi. 2. Kor. 1:3-4 Kun sydämesi
on särkynyt, olen lähelläsi. Ps. 34:18 Kannan sinua sylissäni niin kuin paimen kantaa
lammastaan. Jes. 40:11 Kerran tulee päivä, jolloin pyyhin silmistäsi kaikki kyyneleet. Ilm.
21:3-4 Ja otan pois kaiken sen tuskan, jota olet kärsinyt maan päällä. Ilm. 21:3-4

Olen Isäsi ja rakastan sinua aivan kuin poikaani Jeesusta. Joh. 17:23 Jeesuksessa
rakkauteni sinuun tulee ilmi. Joh. 17:26 Hän on olemukseni täydellinen kuva. Hepr. 1:3
Hän tuli osoittamaan, että olen puolellasi, en sinua vastaan, Room. 8:31 ja kertomaan,
etten pidä kirjaa synneistäsi. 2. Kor. 5:18-19 Jeesus kuoli, jotta sinä ja minä voisimme tehdä
sovinnon. 2. Kor. 5:18-19 Hänen kuolemansa oli lopullinen osoitus rakkaudestani sinua
kohtaan. 1. Joh. 4:10 Annoin kaiken, mitä rakastin, saadakseni sinun rakkautesi. Room. 8:
31-32 Jos otat vastaan Jeesuksen, otat vastaan minut. 1. Joh. 2:23 Eikä mikään enää erota
sinua minun rakkaudestani. Room. 8:38-39

Tule kotiin, ja järjestän taivaassa kaikkien aikojen juhlat. Luuk. 15:7 Olen aina
ollut ja tulen aina olemaan Isä. Ef. 3:14-15 Kysyn sinulta: haluatko olla lapseni? Joh. 1:12-13
Minä odotan sinua. Luuk. 15:11-32
"Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Veljeni
« Vastaus #35 : 14.09.06 - klo:10:46 »
Lainaus käyttäjältä: "ISOPAAVO"
Lapseni

Et ehkä tunne minua, mutta minä tiedän kaiken sinusta. Ps. 139:1 Tiedän milloin istut
ja milloin nouset. Ps. 139:2 Tunnen kaikki sinun tiesi. Ps. 139:3 Olen laskenut kaikki pääsi
hiuksetkin. Matt. 10:29-31 Tein sinut minun kuvakseni. 1. Moos. 1:27 Minussa sinä elät, liikut
ja olet. Ap.t. 17:28 Sillä sinä olet minun lapseni. Ap.t. 17:28

Tunsin sinut jo ennen syntymääsi. Jer. 1:4-5 Valitsin sinut, kun suunnittelin luomakuntaa.
Ef. 1:11-12 Et ollut vahinko. Ps. 139:15-16 Kaikki sinun päiväsi on kirjoitettu minun
kirjaani. Ps. 139:15-16 Päätin tarkkaan, milloin synnyt ja missä asut. Ap.t. 17:26 Sinä olet
ihme, suuri ihme. Ps. 139:14 Kudoin sinut kokoon äitisi kohdussa. Ps. 139:13 Saatoin sinut
maailmaan syntymäpäivänäsi. Ps. 71:6

Ne, jotka eivät tunne minua, ovat antaneet minusta väärän kuvan. Joh. 8:41-44 En
ole kaukainen enkä vihainen vaan täydellinen rakkaus. 1. Joh. 4:16 Ja haluan antaa sinulle
ylen määrin rakkauttani 1. Joh. 3:1 vain siksi, että olet minun lapseni ja minä olen
Isäsi. 1. Joh. 3:1 Tarjoan sinulle enemmän kuin maallinen isäsi koskaan kykenisi. Matt. 7:11
Sillä minä olen täydellinen Isä. Matt. 5:48 Kaikki hyvä, mitä saat, tulee minulta. Jaak. 1:17
Minä olen sinun huolenpitäjäsi ja täytän kaikki tarpeesi. Matt. 6:31-33 Suunnitelmani
sinun tulevaisuutesi varalle on aina ollut täynnä toivoa. Jer. 29:11 Minä rakastan sinua
ikuisella rakkaudella. Jer. 31:3 Ajatukseni sinua kohtaan ovat lukemattomat kuin
hiekan jyväset meren rannalla. Ps. 139:17-18 Minä iloitsen sinusta laulaen. Sef. 3:17 En koskaan
lakkaa tekemästä sinulle hyvää. Jer. 32:40 Sillä sinä olet minun aarteeni. 2. Moos. 19:5

Haluan koko sydämestäni ja sielustani palauttaa asemasi lapsenani. Jer. 32:41 Ja
tahdon näyttää sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita. Jer. 33:3 Jos etsit minua koko sydämestäsi,
löydät minut. 5. Moos. 4:29 Iloitse minussa, ja annan sinulle, mitä sydämesi toivoo,
Ps. 37:4 koska juuri minä olen antanut sinulle ne toiveet. Fil. 2:13 Voin tehdä sinulle
enemmän kuin osaat edes kuvitella, Ef. 3:20 sillä olen suurin rohkaisijasi. 2. Tess. 2:16-17

Olen myös Isä, joka lohduttaa sinua kaikissa murheissasi. 2. Kor. 1:3-4 Kun sydämesi
on särkynyt, olen lähelläsi. Ps. 34:18 Kannan sinua sylissäni niin kuin paimen kantaa
lammastaan. Jes. 40:11 Kerran tulee päivä, jolloin pyyhin silmistäsi kaikki kyyneleet. Ilm.
21:3-4 Ja otan pois kaiken sen tuskan, jota olet kärsinyt maan päällä. Ilm. 21:3-4

Olen Isäsi ja rakastan sinua aivan kuin poikaani Jeesusta. Joh. 17:23 Jeesuksessa
rakkauteni sinuun tulee ilmi. Joh. 17:26 Hän on olemukseni täydellinen kuva. Hepr. 1:3
Hän tuli osoittamaan, että olen puolellasi, en sinua vastaan, Room. 8:31 ja kertomaan,
etten pidä kirjaa synneistäsi. 2. Kor. 5:18-19 Jeesus kuoli, jotta sinä ja minä voisimme tehdä
sovinnon. 2. Kor. 5:18-19 Hänen kuolemansa oli lopullinen osoitus rakkaudestani sinua
kohtaan. 1. Joh. 4:10 Annoin kaiken, mitä rakastin, saadakseni sinun rakkautesi. Room. 8:
31-32 Jos otat vastaan Jeesuksen, otat vastaan minut. 1. Joh. 2:23 Eikä mikään enää erota
sinua minun rakkaudestani. Room. 8:38-39

Tule kotiin, ja järjestän taivaassa kaikkien aikojen juhlat. Luuk. 15:7 Olen aina
ollut ja tulen aina olemaan Isä. Ef. 3:14-15 Kysyn sinulta: haluatko olla lapseni? Joh. 1:12-13
Minä odotan sinua. Luuk. 15:11-32


Veljeni

Huomaan, että osaat raamattusi, mutta yksi sinulta puuttu ja sen mukana kaikki, kristuksen sisällinen tunto.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Veljeni
« Vastaus #36 : 14.09.06 - klo:14:13 »
Lainaus
Huomaan, että osaat raamattusi, mutta yksi sinulta puuttu ja sen mukana kaikki, kristuksen sisällinen tunto.


Veit varpaat suustani.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #37 : 14.09.06 - klo:14:14 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Piti lähteä sitten tuonnekin tappelemaan - en kerta kaikkiaan pysty hillitsemään kiivauttani näissä etiikka-asioissa. Miten voi näitä asioita käsitellä rakentavasti kun huutaa vastustajalle kurkku suorana? Päinvastoin, jos kerran on varma asiastaan niin pitäisi olla varaa esittää se avarassa hengessä, kuten minua paljon paremmat körttiläiset sen perinteisesti pystyvät tekemään. Sille ei vain voi mitään, että minusta konservatismi lyö armotta kaikein heikoimpia ja syrjityimpiä, ja kerta kaikkiaan tekee väkivaltaa kristinuskon universaalille vapautuksen sanomalle, mutta pitäisi sitä pystyä tämä esittämään edes alkeellisella kohteliaisuudella ja vastapuolen kunnioituksella. Ei hyvä.


Minusta sinä onnistuit ihan hyvin, olit asiallinen ja perustelit kantasi. Saa sitä olla tuimakin kun on syytä. Oli ilo lukea sun juttuja siellä, kun jostain masokistisesta syystä olen roikkunut siellä viime päivinä keräämässä ahdistusta (ilmeisesti menee elämässä liian hyvin).

Paitsi että keskustelunaiheet siellä tuntuvat kovin vierailta (mm. "Pitäisikö naisten peittää päänsä jumalanpalveluksessa" ja pitkä teologinen debatti naisen hiusten symboliikasta), huomaan, että minua myös loukkaavat sellaiset sanat kuin että me, jotka tulkitsemme Raamattua eri tavalla, olemme "hylänneet" sen tai revimme ja silppuamme sen, kunnes siitä ja uskosta ei ole mitään jäljellä. Tai minä ainakin koen että siinä puhutaan minulle, koskapa olen körttiläinen pappi. Muun muassa.

Sitten sitä vain haukkoo henkeään eikä saa otetta omista ajatuksistaan, jotta voisi muotoilla ne jotenkin asiallisesti sinne. Ja pitää purkaa täällä "kotona". Niin että kyllä oli mukava lukea, kun sinä olit saanut ajatuksia kasaan.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #38 : 14.09.06 - klo:14:22 »
Toi "Raamatun repinen" on aika tyypillinen argumentti ja se normaalisti päättää järkevän keskustelun, mutta sittne on myös meitä, jotka aletaan jostain idioottimaisesta syystä jankkaamaan omaan väsähtämiseen saakka. Aika iso harmi, että foorum-keskustelu on usein juuri sellaista. Se on tainnut varmistaa, että perusluterilaisista pieni vähemmistö viitsii kirjoitella hengellisiä verkossa. :( Olisihan se kiva, jos saisi perusluterilaiset jotenkin aktivoitia verkkoon pohtimaan uskoa, hengellisyyttä, jumalallisuutta, kirkkoa jne. Epäilen kuitenkin, että en sellaista tule omana elinaikanani näkemään, vaikka se onkin näkynä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #39 : 14.09.06 - klo:14:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Toi "Raamatun repinen" on aika tyypillinen argumentti ja se normaalisti päättää järkevän keskustelun, mutta sittne on myös meitä, jotka aletaan jostain idioottimaisesta syystä jankkaamaan omaan väsähtämiseen saakka.


Kysymyshän on "ideologisesta" taistelusta, jota fundamentalistit käyvät jatkuvasti.

Tarkoituksena on syyllistää kaikki muulla tavalla ajattelevat ja tehdä heistä pilkkaa.

Fundamentalistien mielestä oikeaoppisuus on vain heidän hallussaan ja siksi on tuomittava.

On erittäin tärkeä, että me muut pidämme oikeudesta sanoa asiamme, mielipiteemme ja uskonkäsityksemme ja että vastustamme autoritaarista pyrkimystä sulkea eri tavalla ajattelevien suut.
Acta, non verba.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #40 : 14.09.06 - klo:14:50 »
Yli 4 vuotta olen pyörittänyt nettipalveluita harrastuksena. Sinä aikana on tullut nähtyä paljon mielenkiintoisempiakin tapoja sanoa:"Turpa kiinni". Parhaimmillaan ne on näkyneet netissä aika laajalla alueella. ;) Mitähän kaikkea minuun on kohdistettu...

* luopio - se tarkoittaa vapaakirkollisessa kielenkäytössä aika suoraa helvettituomiota. Silloin muuten sattu....
* Pyhän Hengen pilkasta syytetty - eli suomeksi:"Päädyt muuten helvettiin, eikä sinulla ole mitään muuta mahdollisuutta... hähää.. .pysyppä siellä"
* Raamatun repiminen / Raamatun opetuksesta luopuminen - voi voi.
* Salaisesta synnista syytetty - jaah. Pitää olla sitten julkisyntinen. ;)
(Ja lisäksi sitten syytten nostolla uhkailu, väkivallalla uhkailu ja mitähän muuta vielä... on tämä elämä ollut hurjaa.)

Jostain syystä mm. helvetti on kadonnut teologisesta maailmastani vähitellen. Ehdoton armo on sitten taas korostunut. Ja ei enää yhtään "yhteiskristillistä projektia" tältä äijältä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #41 : 14.09.06 - klo:15:14 »
Lainaus
on tämä elämä ollut hurjaa


Ajattele. Ja kaiken aiheuttaa se, että kiivaillaan opeista.

Lainaus
Jostain syystä mm. helvetti on kadonnut teologisesta maailmastani vähitellen. Ehdoton armo on sitten taas korostunut. Ja ei enää yhtään "yhteiskristillistä projektia" tältä äijältä.


Eikös helvetti olekin ikuinen kadotus. Emme joudu helvettiin vaan ikuiseen kadotukseen? Minä uskon armoon, anteeksiantoon ja rakkauteen, mutta joskus on oikein pinnisteltävä, kun joutuu vastaikkain armottoman ja oikeaoppisen fundamentalistin kanssa.

Niin ne vaan tuomitsevat vaikka Jeesus sanoo "Älä tuomitse".
Niin ne vaan antavat väärän todistuksen lähimmäisestä: Vaikka käsky sanoo, ette saa todistaa väärin. Ja niin ne vaan vannovat Jumalan nimeen vaikka käsky sano, ettei pitäis vannoa.

Yhtä kiilusilmäisiä ovat muuten ateistit.
Acta, non verba.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #42 : 14.09.06 - klo:15:30 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Minusta sinä onnistuit ihan hyvin, olit asiallinen ja perustelit kantasi. Saa sitä olla tuimakin kun on syytä. Oli ilo lukea sun juttuja siellä, kun jostain masokistisesta syystä olen roikkunut siellä viime päivinä keräämässä ahdistusta (ilmeisesti menee elämässä liian hyvin).

Paitsi että keskustelunaiheet siellä tuntuvat kovin vierailta (mm. "Pitäisikö naisten peittää päänsä jumalanpalveluksessa" ja pitkä teologinen debatti naisen hiusten symboliikasta), huomaan, että minua myös loukkaavat sellaiset sanat kuin että me, jotka tulkitsemme Raamattua eri tavalla, olemme "hylänneet" sen tai revimme ja silppuamme sen, kunnes siitä ja uskosta ei ole mitään jäljellä. Tai minä ainakin koen että siinä puhutaan minulle, koskapa olen körttiläinen pappi. Muun muassa.


Se alkoi mennä paremmin ja vuoropuhelua syntyä, kun vähän hengähdin ja jatkoin maltillisemmalla kielellä. On kyllä sanottava, että tulee vähän kylmä olo siellä - varmasti ainakin osittain vain erilaisen yhteisön outoutta, mutta jotenkin tuntuu siltä, että se kristillinen rakkaus ei aina kovin suurella liekillä lämmitä oppien ristivedossa. Toivon todella hartaasti, ettei oma kiivauteni täällä tietyissä "lempiaiheissa" osu yhtä pahasti toisiin kirjoittajiin. Itselleni on jotenkin luontaista ajatella, että jokainen mielipide on osin väärä, puutteellinen, mutta kun on kiivas veri niin sanan säilä voi heilua hyvinkin terävästi. Luojan kiitos että tällä palstalla on yleisesti lämmintä eikä armottomilla sanoilla lyödä toisia.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #43 : 14.09.06 - klo:15:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"



Yhtä kiilusilmäisiä ovat muuten ateistit.


Hekin ovat mielestään oikeassa. Vaarallista on oikeassa oleminen. Olkaamme heterodokseja ja älkäämme ikinä luulko, että olemme ainoita oikeassa olevia, sillä silloin olemme väärässä, taatusti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #44 : 14.09.06 - klo:15:39 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"



Yhtä kiilusilmäisiä ovat muuten ateistit.


Hekin ovat mielestään oikeassa. Vaarallista on oikeassa oleminen. Olkaamme heterodokseja ja älkäämme ikinä luulko, että olemme ainoita oikeassa olevia, sillä silloin olemme väärässä, taatusti.



Näin on. Tunsin aina oikeassa olevan miehen eli  besserwisserin.
Hän tiesi kaiken ja niin hyvin, että osasi paikata omat hampaansakin. :wink:
Acta, non verba.