Kirjoittaja Aihe: Jos et olisi körttiläinen..  (Luettu 49181 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Jos et olisi körttiläinen..
« : 05.05.06 - klo:15:59 »
Niin mihin herätysliikkeeseen kuuluisit?
ja miksi juuri siihen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #1 : 05.05.06 - klo:16:49 »
Piiloevankelisena menisin SLEY:läiseksi, mutta ongelmakohtana on se, että pari kolme SLEYtä on. Ja ryhtyisin ruohonjuuritasolta laittamaan uudessa firmassa kapuloita naispappeusproblematiikkaan. Hyvä yleinen pappeus ja naispapit!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #2 : 05.05.06 - klo:17:15 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Piiloevankelisena menisin SLEY:läiseksi, mutta ongelmakohtana on se, että pari kolme SLEYtä on. Ja ryhtyisin ruohonjuuritasolta laittamaan uudessa firmassa kapuloita naispappeusproblematiikkaan. Hyvä yleinen pappeus ja naispapit!


ongelmakohtana on se, että pari kolme SLEYtä on. :shock:  voitko tarkentaa.

Ja ryhtyisin ruohonjuuritasolta laittamaan uudessa firmassa kapuloita naispappeusproblematiikkaan. Hyvä yleinen pappeus ja naispapit! :smt023

Mä varmaan liittyisin johonkin samantapaiseen mitä körttiläisyys on ja varmaan liikeeseen jossa tahdotaan naispappein lisäksi myös naispiispat.  8)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
tarkentaminen
« Vastaus #3 : 05.05.06 - klo:20:31 »
SLEY on evankelisen johtoryhmä.
SLEY on ruohonjuuritason työntekijät.
SLEY on kannattajat.

N. kolme kpl SLEYtä ja ne ovat aivan erilaisia maailmankuvaltaan, Jumalakuvaltaan, valtapyrkimyksiltään, rationaalisuudeltaan ja hurskaudeltaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Lentoaura

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 225
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #4 : 05.05.06 - klo:21:44 »
En kyllä mihinkään varmaan. Joko olisin sellanen ihan normi kristitty, tai sitten rupeisin vauhkoilemaan jossain yltiöhurmoksellisessa amerikkalaissyntyisessä anarkovegaanilahkossa, johon luonnollisesti kaikki coolit joogaa harrastavat hollywood tähdet jo kuuluisivat.

Tai sitten perustaisin oman uskonlahkon. Palvottaisiin vuohia tm
työnsin pääni vesimeloniin

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #5 : 05.05.06 - klo:22:46 »
Olisin yleiskristillinen, sellainen, jolla ei ole herätysliiketaustaa.
Mutta kun kysyit, mihin herätysliikkeeseen kuuluisin, ja ajattelit varmaan kristillisiä:
Eikö Urho Muroman liike ole Kansan raamattuseura? Heitä on srk:ssamme, ja  evankeelisiä, jos olen oikein ymmärtänyt. Valitsisin edellisen. Olen saanut käsityksen, että se on modernimpi.
Kysyt tätä, Felix, koska haluat korostaa ekumeniaa?
Täytyy todeta, etten haluaisi lähteä tästä mihinkään. Kun lähetystyö on esillä, ajattelen, mihin tästä nyt taas on lähdettävä.
Ymmärrän, että on inhimillistä pyrkiä olemaan samassa sopassa, yhteyteen, yhteen, samanmielisyyteen, sopuun, sopia, että ymmärrämme ja hyväksymme, ilman kaunaa, eriseuraisuutta, kateutta, vihaa. Se on enemmän kuin hyväksyttävää.

Kunnioitan etäisyyttä välillämme. Katson maailmaa koskematta siihen. Kaikki on oikein.

....................................................................................................................     :smt014
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #6 : 06.05.06 - klo:00:19 »
Saattaisi siionin virsien takia olla jopa lestadiolaisuus. Rukoilevaisuuksia ja muita en niin hyvin tunne, mutta eikös lestadiolaisetkin veisaa siikkareita? Ainakin olen luullut niin... Kuiteskaan en ehkä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyisi, kun olen niin vapaasti tottunut elämään, mutta vähän näihin modernempiin tai ainakin sivusta seuraamaan. On niissäkin ihan fiksuja tyyppejä, mutta kieltämättä osa on niitä kaiken tuomitsijoita. Itse ajattelen, että kunhan vain itse "tietää" tekevänsä oikein, niin ei sitä tarvitse muita olla tuomitsemassa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #7 : 06.05.06 - klo:01:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Saattaisi siionin virsien takia olla jopa lestadiolaisuus. Rukoilevaisuuksia ja muita en niin hyvin tunne, mutta eikös lestadiolaisetkin veisaa siikkareita? Ainakin olen luullut niin... Kuiteskaan en ehkä vanhoillislestadiolaisuuteen liittyisi, kun olen niin vapaasti tottunut elämään, mutta vähän näihin modernempiin tai ainakin sivusta seuraamaan. On niissäkin ihan fiksuja tyyppejä, mutta kieltämättä osa on niitä kaiken tuomitsijoita. Itse ajattelen, että kunhan vain itse "tietää" tekevänsä oikein, niin ei sitä tarvitse muita olla tuomitsemassa.


VL ja muut lestadiolais-haarat veisaavat Siionin Matkalauluja. Tosin muistan että siiäkin sitten osalla on jokin toinen painos Siionin Matkalauluista, mutta en ole varma.

Kyllä kaikkia lestadiolaisuuteen mahtuu, kuten meihin körtteihinkin: On ikävää kun pienet marginaaliset "riehujat" antavat sitten leimaa koko liikkeelle.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Re: Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #8 : 06.05.06 - klo:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"

Mutta kun kysyit, mihin herätysliikkeeseen kuuluisin, ja ajattelit varmaan kristillisiä:

Kysyt tätä, Felix, koska haluat korostaa ekumeniaa?


Ajattelin nimenomaan Kristillisiä.

Kysyin tätä koska tahdon yleisesti ajatella kirkollisia asioita- En tahtonut tällä topicilla korostaa ekumeniaa, vaikka se onkin sydämeni asia.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Re: Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #9 : 06.05.06 - klo:12:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
Kysyin tätä koska tahdon yleisesti ajatella kirkollisia asioita-


Miksi?

............................................................................................................................    :-k
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Re: Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #10 : 06.05.06 - klo:12:36 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
Kysyin tätä koska tahdon yleisesti ajatella kirkollisia asioita-


Miksi?

............................................................................................................................    :-k


koska tahdon tietää asioita.. olen äärimmäisen tiedonjanoinen. :wink:
Asiasta olen antanut sinulle satman YV:llä lisäselvitystä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #11 : 06.05.06 - klo:16:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
VL ja muut lestadiolais-haarat veisaavat Siionin Matkalauluja. Tosin muistan että siiäkin sitten osalla on jokin toinen painos Siionin Matkalauluista, mutta en ole varma.


Justiinsa...    No,  kyllä se edes alkoi Siionilla ja siitä kai minulle se väärä kuva siikkareista lestadiolaisilla olikin tullut.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #12 : 07.05.06 - klo:22:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Justiinsa...    No,  kyllä se edes alkoi Siionilla ja siitä kai minulle se väärä kuva siikkareista lestadiolaisilla olikin tullut.

Onhan evankelisillaki Siionin kannel.

Mää en kyllä oikeestaan tiiä mimmosta rukoilevaisuus on mutta semmonen mää varmaan kuitenki olisin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #13 : 08.05.06 - klo:07:53 »
Tätä olen tullut jostain syystä miettineeksi. Kuulunko johonkin liikkeeseen? Jos kuulun tähän, sulkeeko se muut pois? Jos en kuulu tähän, kuulunko silloin johonkin toiseen?
Oma kokemukseni on, että olen sidoksissa vähän sinne ja tänne. Osa siteistä on käytännöllisiä ja osa tunnesiteitä. Suurin osa on niin löysiä, että saan ihan tarpeeksi liikkumavaraa. Mikään ei suorastaan ahdista.
En siis osaa vastata kysymykseen, mutta kiitän kysyjää, joka sai ajattelemaan.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #14 : 08.05.06 - klo:20:22 »
Itse kun on tässä evankelishenkisessä kirkkokuorossa kolme vuotta veisaillut voi sanoa et on tullut Siionin kanteleenkin laulut tutuksi, vaikka se perusta onkin körttiläisyys edelleen. Kantelleen ja siikkareiden laulut merkkaa vähän eri asioita. Eli tutustuminen kaikenlaisiin liikkeisiin lienee sallittua, ellei jopa suotavaa!

Kai voi sanoa et en kaipaa elämääni uskonnollista liikettä, jolla olisi tarve kontrolloida koko elämääni (esim. vanhoillislestaadiolaisuutta voisi, ainakin näin naisnäkökulmasta, pitää sellaisena), vaan kaipaan enemmänkin henkistä pääomaa,toki yhteisöllisyyttäkään unohtamatta.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä