Kirjoittaja Aihe: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?  (Luettu 24772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #15 : 18.09.14 - klo:08:44 »
Ripittäytyjälle voi kai pappi harkintansa mukaan määrätä katumusharjoituksia, mutta onko niiden suorittaminen pelastumisen ehto  :017:. Ja määrätäänkö koskaan mitään niin isoa kuin pyhiinvaellus?

Kyllä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #16 : 20.09.14 - klo:01:57 »
Missä ja milloin näin on ollut? Olen luullut, että ne ovat aina olleet vapaaehtoisia juttuja.

Eivät olleet ja olivat pelastuksen ehto, väittävät kirkkohistorioittijat. Voivat tietysti erehtyä. Jos syyllistyi kuolemansyntiin siinähän tallustelit. Myöhempi aika salli korvattavan rahalahjana kirkolle, anekauppa oikeastaan tästä sovitustyön korvikkeesta alkoi. Kiireinen liikeihmnen voi täten ostaa itsensä vapaaksi viidestätoista Ave Mariasta vaikkapa. Esimerkkinä näin. Taksa taisi olla tousinaan syntikohtainen, mutta ajan kuluessa yhä suuremmassa määrässä pappiskohtainen.

Näistä puhuivat kun vaelsimme pyhiin ensi kettaa tai kun olin ensi kertaa mukana. Silloin vaelsimme mariologiaan toisella pysyin terveenä ja vaelsimme renessanssiin. Ynnä grappaan. Vaikka usevimmista Limoncevllo parempaa on.   Oli meillä messu joka päivä. Mietiskelinkin, plataanit kukkivat, olin hyvin onnellinen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #17 : 21.09.14 - klo:12:27 »
Jos tahtoo perehtyä, löytyy Mediapinnan kustantamana kaksikin kirjaa vanhasta tutusta espanjalaisesta reitistä, kokemusneen, pysähdyspaikkoineen.  Joku sen kulkenut on kummankin kirjoittanut, kehuivat hyviksi kun seuroissa kävin. Kävin kuulolla, kun eräs nuori nsinen, tyttö oikeastaan, kertoi kun oli sen kävellyt.

Kokemus muistutti hieman Lapin vaellusta. Siinä pääsee eri tavoin arjesta eroon, kun fyysisten rasitusten kanssa toimeen tulemisesta tuleekin pääasia, kuten kävellään kaatosateessa kun ei voi paikallekaan jäädä, yritetään sytyttää nuotio ja lsittaa ruokaa, siis, asiat jotka kuuluvat siihen kuonka voi, ja juuri ruumiillisuus, kyllä korostuvat. Mielensisällöistä karisee pois muu kuin että kuinkahan tää suo selvitetään. Missäs olisi hyvä vessan paikka. Kuka pystyttää teltan.

Muinaiset vaellukset olivat liiankin haastavia, saattoi vaeltaja jäädä sille tielleen.  Kaikesta rasittavuudesta huolimatta Lapin vaelluksille aina vaan piti päästä. Ilman ei olisi jaksanut arkea.

Yksinäisyys on myös hyvä tapa kohdata ajatuksensa. Tai äänetön taivaltaminen, kuunnelka hiljaa toisten juttuja. Vaellettaessa pyhiin piti kai meditoida ja rukoilla.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22068
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #18 : 21.09.14 - klo:13:49 »
Tänään Kymin kirkossa saarnaja mainitsi evankeliumitekstiin viitaten pyhiinvaelluksen. Lukukappalehan alkoi: Tämän jälkeen oli eräs juutalaisten juhla, ja Jeesus lähti Jerusalemiin. Pyhiinvaellukset ja juhlat kuuluivat keskiajallakin yhteen. Vaellusreitit kulkivat kirkolta kirkolle niin, että saattoi matkata kunkin kirkon nimikkopyhimyksen juhlamessusta toiseen. Pyhimyskalenteri taisi toimia siis matkasuunnitelmanakin. (Koetin löytää tälle tiedolleni varmistusta, mutta en tähän hätään löytänyt. Olkoon kategoriassa "tietääkseni"!)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #19 : 22.09.14 - klo:07:25 »
Kyllä pyhiinvaellusta mainitaan Raamatussa, ainakin: 5Moos. 12:5  vaan se paikka, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee teidän sukukuntienne alueelta ja johon hän asettaa nimensä asuaksensa siellä, se etsikää, ja mene sinne.
Deu 12:6  Ja sinne viekää polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne, kätenne anti, lupausuhrinne ja vapaaehtoiset uhrinne sekä raavaittenne ja lampaittenne esikoiset.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #21 : 16.02.15 - klo:15:28 »
Huomenna koetan vaeltaa määrättyihin pyhiin eli kertoa hyvin suuresti pitämälleni entiselle esinaiselle mitä vuosi sitten todella tapahtui. Minä en saa tätä mielestäni. Minulta on puuttunut rohkeutta ja kaikkea. Ja sanovat että pelkurit eivät peri Taivasten Valtakuntaa.

Siitä on tullut meille perheen oma vaakunakilpi mikä lukee siinä tai noin. Jos nyt sitten olisi ja molemmilla. On aivan samantekevää mitä ammattia harjoitetaan, tällä ei nyt ole sen kanssa kuin reunaltaan tekemistä ja se reuna täytyy minun itseni pureskella.

Ja sikäli vaellan pyhiin, että ponnistelen kohti suurinta mahdollista rehellisyyttä ja myös luopumista jos on välttämätöntä. Syksyn minä vain pänttäsin päähän muuta aineistoa ja tentin monia tenttejä. Se oli hyvää vaellusmaastoa kyllä. Nyt yritän päästä johonkin, jonne vuori on korkea ja tiekin vaivalloinen. Kuitenkin kulkea yli ahdingoitten aion perille tälle vuorelle.

Aion minä, vaikka ei siltä tunnu kaikin ajoin.

 :026: "Vain täydessä tämänpuolisuudessa, sen ilossa, tuskassa, epävarmuudessa, kärsimyksessä oppii uskomaan. Silloin ei enää kärsi itse, silloin kärsii Kristuksen kanssa Getsemanessa, vasta silloin oppii täydellisesti heittäytymään Jumalan käsivarsille" minä sanoin tämän Leenalle sata kertaa Leena ei aina kuin   :kieli:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #22 : 16.02.15 - klo:15:29 »
Docens vaelsi omiin pyhiinsä hänkin. Kun osaisi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #23 : 16.02.15 - klo:23:31 »
Kai niitä on olemassa kun museoonkin on saatu näytille: http://vapriikki.fi/nayttelyt/suomalaisten-pyhiinvaellukset-keskiajalla/
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #24 : 18.02.15 - klo:13:10 »
Arjen kristittynä minä menen pyhiinvaellusmatkalle Vantaalle Citymarketiin ja ostan ruokaa lompakon tyhjäksi. Lapset syövät hirmuisesti. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #25 : 19.02.15 - klo:19:40 »
Jos voisit mennä Lidliin, Sinä säästäisit ihan kunnolla. Meillä on vain kahden hengen senioritalous ja silti käytämme Lidliä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #26 : 19.02.15 - klo:20:22 »
Olen sellainen homespää... sitten kun CM-marketista tulen, niin diktaattori määrää mm. Liiteriin....
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #27 : 23.02.15 - klo:15:43 »
Arjen kristittynä minä menen pyhiinvaellusmatkalle Vantaalle Citymarketiin ja ostan ruokaa lompakon tyhjäksi. Lapset syövät hirmuisesti.

Voisiko ajatella sitten myös paastoa?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22068
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #28 : 23.02.15 - klo:15:58 »
Marketin hyllyjen välissä on oikea aika ja paikka ajatella paastoa. Jostakin on kuitenkin pakko kieltäytyä ja jokin arvioitava tarpeelliseksi. Perheellisen on myös muistettava ostoskärryä kuormatessaan lähimpiään.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Onko pyhiinvaellusta todella olemassa?
« Vastaus #29 : 24.02.15 - klo:19:15 »

Mulle ei kyllä mitään hengellistä yleensä tuu mieleen kaupassa.
Ainut joskus tullut leipätiskillä Jeesuksen vertaus, olen elämänleipä.
Jotenkin ruislimppu samalla ollut mielessä.
Tiiä sitten miksi mieli niin on toiminut.
Kaikki valta tekoälylle!