Keskustelu > Kirjoitelmia ja päiväkirjoja-herännäisyyden hengessä

Virolahti-muistelmia

<< < (2/6) > >>

karjalaisenkyösti:
Toimi Yrjölä, lähetyssaarnaaja, on Haapasaaresta kotoisin.
Luin hänen elämänkertansa, joka tosin loppui varmaan vuoteen 1979.
Tuon jälkeen ehti vielä tapahtua yhtä ja toista.

luterilainen:
Virolahden bunkkerimuseo https://www.youtube.com/watch?v=CnxgI_uInpc

Salpalinja Virolahti  https://www.youtube.com/watch?v=eiGxHUQbQEk

1944:
Virolahden kautta olen jonkun kesäisen matkani Poksi Dacian koukussa suunnitellut tekeväni. Miten käynee, koska vuosi vanhan vanhattaa (mutta kaksi lapsen kasvattaa).

Nuorena RUK:n oppilaana sain johdattaa komppaniaani Haminasta Virolahden suuntaan hiihtäen ainakin 25 km. Väsytti, koska minulle puhkesi kurkkuangina ja oksetti. Selvisin tavoitemaastoon, ryhmitin joukkueet omille paikoilleen kerta ne luutnantille kelpasi. Otin reppuni ja hiihdin lääkintäpuolen teltalle, jossa kuumeeni mitattiin ja kurkkuuni tähystettiin. Ylivääpeli lähetti heti yötä myöten JSP:n auton viemään minut varuskuntasairaalaan, että en kerinnyt "omilleni" mitään kertoa. Olin sairaalassa viikon verran.

Tulevaisuus on lyhyinä jaksoina edessäni, mutta mennestä tekee mieli kertoa.

Pena:
Pitkäpaasi on merkittävä saari, se on nimetty vanhoissa merenkulun kartoissakin (Pidkepos). Minulle se on tutumpi sukunimenä. Pitkäaikainen opettajatoverini Heikki Pitkäpaasi oli tuolta saarelta kotoisin. Hänen kesämökkinsä sijaitsi Virolahdella paikassa, josta näki rajan yli vanhaan kotisaareen.

Riitta-mummi:
Äitini muisteli lapsuuttaan ja nuoruuttaan Virolahden Orslahdessa josta kesäiset venematkat Pitkäpaateen viettämään kesä-sunnuntaita lettutaikina mukana maitokannussa.
Perillä tejtiin nuotio, keitettiin kahvia, paistettiin lettuja ja nautittiin auringon kimaltelusta meren laineilla.

Äiti muisteli Pitkäpaatta Kymen Sanomiin sekä runon, että suorasanaisen muodoissa.

Sen menetyksen kaipuu ja kaiho on myös minussa, yleisemmin koko kauniin Karjalan ja vilkkaan Viipurin, jossa isä oli poliisina ennen sotia. Sodan aikan hän toimi sotapoliisissa. Niissä töissä hän tapasi lotta-äitini Vaalimaalla. Heidät vihittiin Virolahden kirkossa Marianpäivänä 1942.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta