Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa 19  (Luettu 16001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #45 : 15.08.23 - klo:19:27 »
On. Se on vastoin yhdenvertaisuuslakia.

Itse asiassa joo, tuohan on paljon tiukempi kuin mitä kuvittelin, ja koskee myös yksityisiä työnantajia: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325#L3P12

Toki se on tulkinnanvaraista kuten jokseenkin kaikki lainsäädäntö. Ja tuota rikotaan ihan sumeilematta, oli syrjintäperuste mikä tahansa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #46 : 15.08.23 - klo:19:37 »
Ovatko Trumpin vastustajat rasisteja?
Trump uskoo vakaasti asiaansa, hän kokee negatiivisesti kohtaamansa syrjinnän.
Häneltä puuttuu kyky muuttaa itsensä toisenlaiseksi.

Mistä me sen tiedämme, ovatko rasisteja. Ehkä enimmäkseen eivät. Ehkä joukkoon silti joku rasistikin mahtuu.

Onko Trump sitten kohdannut jotakin syrjintää? Kuka tahansa poliitikko kokee negatiivisesti sen, että kaikki eivät äänestä häntä, mutta äänestämättä jättäminen ei vielä ole syrjintää. Jos joku ei tykkää Trumpista hänen mielipiteittensä vuoksi, niin ei sekään.

Jos esittämällesi linjalle lähdetään, niin meillä ei tietenkään ole kenelläkään kykyä muuttaa itseämme toisenlaiseksi. Emme kerta kaikkiaan pysty käyttäytymään kohteliaamme toisiamme kohtaan. Joillakin se kaasujalka vain on niin raskas että aina menee ylinopeuden puolelle. Ja käsi sujauttaa karkkipussiin punnituksen jälkeen muutaman lisää ja rohmuaa työnantajan varastosta toimistotarvikkeita, joille löytyy kotonakin käyttöä. Ei voi mitään ja ihan epistä jos saa näpistystuomion tai potkut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #47 : 15.08.23 - klo:21:36 »
Etsin viime vuonna vuokralaista ja löytyikin hyvä. Ihannevuokralainen on kireä, toisia kyttäävä vanhempi täti, koska sellainen on huolellinen vuokralainen.
En tietystikään voi laittaa tuollaista ilmoitusta, koska se syrjii muita.
Haluan itse valita vuokralaisen aivan itse valitsemieni periaatteiden mukaan.
Siksi etsinkin sitä niin, ettei tarvitsisi ilmoittaa julkisesti, koska saattaisin syyllistyä syrjintään.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #48 : 15.08.23 - klo:22:02 »
No, minulle ei tullut tuollaista kuvaamaani vuokralaista, vaan toisenlainen hyvä vuokralainen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #49 : 16.08.23 - klo:06:21 »
Siksi etsinkin sitä niin, ettei tarvitsisi ilmoittaa julkisesti, koska saattaisin syyllistyä syrjintään.

Voiko syrjintään syyllistyä tietämättään? Ehkä. Syrjivät asenteet lienevät usein niin alitajuisia, että ne vaikuttavat huomaamatta. Taitaakin olla niin, että itselleen rehellinen ihminen huomaa omat ennakkoluulonsa. Joka väittää olevansa niistä vapaa, ei tunne itseään perinpohjin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #50 : 16.08.23 - klo:07:17 »
Aina ei ihmiselle ole selvää, kuinka laki syrjinnän määrittelee. Tästä johtuen voi syyllistyä tietämättään.
Haluan valita vuokralaisen asuntoon  aivan niin kuin itse haluan niin, että kukaan ulkopuolinen sotkeutuisi valintaani ja pakottaisi minut ottamaan sellaisen, jota en halua. Jos voin julkisella ilmoituksella taata tämän, sitten sitäkin voisin tulevaisuudessa käyttää.

Jos olisi kyse liiketilasta, joka etsii vuokralaista, sellaiseen käytän julkista ilmoitusta.



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #51 : 16.08.23 - klo:08:36 »
Voiko syrjintään syyllistyä tietämättään? Ehkä. Syrjivät asenteet lienevät usein niin alitajuisia, että ne vaikuttavat huomaamatta. Taitaakin olla niin, että itselleen rehellinen ihminen huomaa omat ennakkoluulonsa. Joka väittää olevansa niistä vapaa, ei tunne itseään perinpohjin.

Jäin tätä Penan retoristakin kysymystä kohdallani miettimään. Huomasin että kyllä voi.

Opetettuna ja naiivina uutena uskovaisena opin homofobikoksi vastoin sisintä sydämeni ääntä.
Tytär minua siitä moittikin, enkä heti luovuttanut oppimastani.

Kun kohtasin elävän Kristuksen ja ymmärsin rakkauden kaikkivoittavan totuuden oli helppo ' kääntää kelkka'. Sen jälkeen ei ole sisälläni ollut väärinajattelemisen tuntoa.

Jatkuva rukous poistaa enimmät pahat ajatukset, mutta se on loputon työmaa.

Nyt toimin niin kun jotain soimaavaa syntyy mielessäni, että en heti laukaise sitä ulos.
Harkinta, rukous ja perusteellinen pohdinta selvittävät ongelman.

Olen aina ollut kriittinen, milloin mitäkin asiaa kohtaan. Pyrin erottamaan hyvän ja huonon.
Kun koen että jokin on väärin, olen valmis taistelemaan oikean näkemyksen puolesta.

Toisin ajatteleva on tietenkin omaa mieltään. Ei sille mitään voi. Paitsi rukoilla että kova sydän murtuisi, tai väärät valinnat huomattaisiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #52 : 16.08.23 - klo:09:13 »
Aina ei ihmiselle ole selvää, kuinka laki syrjinnän määrittelee.

Saahan nykyisin tietoa, jos ei jokin ole selvää. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141325

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #53 : 16.08.23 - klo:11:25 »
Kävin tunti sitten roskat viemässä katokseen. Pihapöydässä istui talon 'mukavin pappa', samanvuotinen kuin Matti, mutta aivan alkuvuotinen. Hän asuu nyt yksin kun vaimo joutui palvelutaloon.
Hämäläiseksi hän on puhelias, ja kaipaamaansa juttuseuraa hän saa kun istuu pihapöydän ääressä usein ja ilm. aika pitkäänkin.
Myös tavernan terasilla hän käy kuulemassa mitä maailmalla meinataan.

Puhuimme vähän 'piha-politiikkaa'. Kysäisin mitä hän on mieltä pressa-ehdokkaista.
' Mie oon demari ! hän vastasi reippaasti.
Tämä olikin hyvä aloitus. Pidän siitä kun ihminen tietää mitä on ja sanoo sen häpeilemättä.
Itse kerroin mitä kaikkea olen ollut. Kai hän kuuli väärin kun sanoi KD. 'Ai, RKP ! 'hän vastasi ja ajattelin että niinkö hän on minut arvioinut.

Kun kerroin kannattavani Pekka Haavistoa, hän sanoi myös pitävänsä Pekkaa viisaana ja maailmaa nähneenä miehenä. Seksuaalisuudesta olimme samaa mieltä. Se on jokaisen omaa johon ei saa sanoa: Väärin !

Kun tulin roskat tyhjennettyäni vielä muutaman sanan vaihtamaan, kysyin: Onko sinulla ystäviä. Hän vaikuttaa jotenkin yksinäiseltä. Hän sanoi: Kaikki tässä talossa on miun ystäviä.

Hieno mies tämä vanha demari. :052:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #54 : 17.08.23 - klo:05:57 »
Yhdenvertaisuuslaista kun oli puhetta, niin Turussa tällainen tapaus, että olisi haluttu palkata nuorisotyöhön nimenomaan romani, mutta katsottiin, että laki estää. Näinköhän? https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009786743.html
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #55 : 17.08.23 - klo:07:15 »
Romanin palkkaaminen vain siksi, että hän on romani, taitaa olla lain kirjainta vastaan. Pitäisi olla muita, työn vaatimuksiin liittyviä perusteita.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #56 : 17.08.23 - klo:15:03 »
^ Tuossa esitettynä perusteena olisi ollut, että romaninuorten parissa tehtävässä työssä taustasta olisi hyötyä.

Yhdenvertaisuuslaki antaa mahdollisuuden poiketa normaaleista säädöksistään, jos perusteet ovat tarpeeksi hyvät. Sitten tarvitaankin jo juristia miettimään, ovatko ne.  :017:  Teatterit ovat aiemmin saaneet palkata mies- tai naisnäyttelijöitä. Siitä huolimatta aikoinaan työvoimatoimisto pisti tuntemani naispuolisen näyttelijän hakemaan vapaata miesnäyttelijän paikkaa. Tunnollisena työttömänä hän haki ja vakuutti, että voi tietysti esittää myös miestä; eikös erilaisten roolien esittäminen ole niinkuin näyttelijöiden ydinosaamisaluetta. Ei kuitenkaan paikkaa saanut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22082
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #57 : 17.08.23 - klo:18:56 »
Tuossa esitettynä perusteena olisi ollut, että romaninuorten parissa tehtävässä työssä taustasta olisi hyötyä.

Perusteluksi olisi varmaan käynyt 'pitkäaikaiseen kokemukseen pohjautva romanikulttuurin perusteellinen tunteminen'.  :003:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #58 : 17.08.23 - klo:19:46 »
Jos Jutta Urpilainen panttaa ilmoitustaan suostua SDPn presidenttiehdokkaaksi jää aikaa mahd. seuraavalle kovin vähän.
Tästä puhuin päivällä Matille, ja äsken huomasin ISn puuttuneen samaan asiaan.

Kuka muu se voisi olla SDP stä ? Heinäluoma tuskin ainakaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 19
« Vastaus #59 : 17.08.23 - klo:20:31 »
^ Onko demareissa ketään, joka oikeasti haluaisi? Anna kun mietin... mites se Tuppurainen vaikka? Vai pitäisikö jostain kaivaa joku uusi Ahtisaari? Kaivettaisko naftaliinista vaikka Johannes Koskinen, jolla tosin ei taida olla minkäänlaista ulkopoliittista kokemusta. Olisi enemmän sellainen arvojohtaja vain.

Kokoomuksen piirissä on pyrkyä senkin edestä sitten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.