Kirjoittaja Aihe: Nyt 19  (Luettu 27747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #45 : 08.02.19 - klo:09:36 »
Yksi juttuni on mennyt hukkaan  :017:. Ulkona latasin linnuille ruokaa. Lähtö on taas edessä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Nyt 19
« Vastaus #46 : 12.02.19 - klo:19:22 »
Laitoin saunan lämpiämään, ja odotellessa luen Heikki Hietamiehen menestyskirjaa Äideistä parhain. Elokuvan olen nähnyt mutta kirjaa en ollut lukenut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #47 : 26.02.19 - klo:19:01 »
Lämmitimme maatiaissaunan, on siellä niin kiva kahden lauteilla köllötellä. Iljanteella on piha, mutta onneksi ovat automaattisesti toimivat valot tietä näyttämässä.
Uusi kiuas vielä opetteluttaa isäntää, mutta omissa asioissani olen nyhtyri ja nöyrä ja yritän oppia.
Tällä menolla pääsen Peipporämeelle jo vapulta!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Nyt 19
« Vastaus #48 : 26.02.19 - klo:20:35 »
Kiukaat, ne ovatkin päivän puheenaihe. Kaasut jotka puun polttamisesta syntyy ovat muka maailman tuhoksi siinä missä muovikin.  :017:

Me saunoimme eilen kun minun silmäni ei pääse pesulle eikä saunaan taas viikkoon.
Nyt meillä on sähkösauna, minulle ihan kelpoinen , mutta Matti selvästi kaipaa metsämiehenä ja talonpojan poikana puulämmitystä.

Meidän nuoret saunoivat muutettuaan Kilpiäisiin joka ilta kahden viikon ajan ainakin. Sitten loppuivat polttopuut. Hoksasivat sellaisenkin asian ettei sauna- ja uunipuut kasva liiterissä itekseen. Vähitellen oppivat kun emme ole joka asiassa auttamassa.

Sauna on kyllä ruumiin ja hengen hoitajana mainio. En voi ymmärtää miksi ruotsalaiset ja norjalaiset eivät tätä ymmärrä näin. Jotkut urheilijat käyvät leireillä tai harjoituspaikoissaan saunassa. Ei se ole heille elämäntapa kuten meille suomalaisilla.
Saunanjälkeinen olo on liki taivaallinen olotila. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Nyt 19
« Vastaus #49 : 26.02.19 - klo:22:07 »
 :icon_eek: :icon_sad: :'(

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyt 19
« Vastaus #50 : 27.02.19 - klo:13:34 »
Millaista on mahtanut olla kaupungeissa siihen aikaan, kun kerrostalotkin lämmitettiin puulla. Millainen tuoksu ilmassa?

Itse olen niin nuori, etten ole sitä kokenut. Asunut kyllä olen mm. vuonna 1950 rakennetussa kerrostalossa, jossa vielä oli halkovarasto ja pannuhuone, ja savupiippu katolla, mutta eipä niitä enää käytetty alkuperäiseen tarkoitukseensa silloin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Nyt 19
« Vastaus #51 : 27.02.19 - klo:16:50 »
Koksiajan muistan hyvin. Komisario Palmu erehtyy -elokuvassakin esiintyy koksia kuorma-autolla tuovat miehet. Lontoostakin taisivat smog-hernerokkasumut kadota, kun koksin polttaminen saatiin loppumaan. Halkojaaloista ja -laiturista on hämärämpiä mielikuvia.

https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:km00268h

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 19
« Vastaus #52 : 27.02.19 - klo:17:22 »
Olen yhden talven lämmittänyt koksilla minäkin. Uusasin kattilan ja järjestelmän Kärensaaren ja Peipporämeen puulle, kauan sitten.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nyt 19
« Vastaus #53 : 28.02.19 - klo:15:15 »
Tuola sote-pöydässä olisi "syttypaperia", aivan käsittämätön määrä luettavaa, vai liekö sitä edes luettavaksi tarkoitettu, on siinä pöydällä pinottuna, joskus puhuttiin että päästään turhasta paperin käytöstä eroon kun siirrytään digiaikaan, ehkä sekin aika koittaa.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Nyt 19
« Vastaus #54 : 28.02.19 - klo:15:21 »
 Riitta-mummille piti mainita että ilmeisesti höösäät liikaa sen saunan lämmittämisen kanssa, kun kahta "nappulaa" kääntelet. Luulisin, kiuastasi tuntematta, että toinen nappula on lämmönsäädin, eikä sitä tarvitse nollata joka kerta lämmityksen jälkeen. Pääset puolet helpommalla kun säädät vain ajastinta  :icon_biggrin:.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Nyt 19
« Vastaus #55 : 28.02.19 - klo:15:39 »
Hei kiitos !

Kiuas on Helo, kts. kuvaa https://www.google.com/search?q=helo+kiuas&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjElvKDxd7gAhUhysQBHXkVCH0QsAR6BAgFEAE&biw=1090&bih=512

ylärivin neljäs vasemmalta.  Siinä on kaksi nappulaa ja tunnontarkasti ohjekirjaa noudattaen väännän ensin vasenta liki 4:seen, jos sen yli vääntää menee ajastinpuolelle. Sitten sitä oik.puolista täyteen, niin lämpiää nopeasti, 45 min  niin 70 astetta on saavutettu, se meille vanhoille on sopiva.

Kivasti löylyä irtoaa, ja toisaalta sopivasti helpottaa. Ilmeiseti säädöt on kohdallaan ja ilmanvaihto myös.
Kiva sauna, ja vaivaton. Saunomme nyt useammin. Minun on silmäpiston takia odotettava ensi maanantaihin.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Nyt 19
« Vastaus #56 : 28.02.19 - klo:19:32 »
Nyt kun katsoin Helo-kiukaan kuvaa se olikin 3.vasemmalta. Sen merkki on kuitenkin
Cup 90 STJ.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Nyt 19
« Vastaus #57 : 28.02.19 - klo:19:38 »
Lapsuudessa asuttiin Pasilassa "Kivimuurissa", siis "Toralinnassa". Se on Pasilan ratapihan vieressä. Junan ikkunasta näkyy radan länsipuolella pitkä punatiilinen kasarmirakennus. Siinä oli silloin kuuskytluvun alussa puulämmitys. Keittiössä puuhella ja yhden tai kahden kattilan kaasuliesi. Kamarissa ja salissa oli pystyuuni.
Meidän puuvarasto oli kellarikerroksessa. Puut mätettiin ikkunaluukusta sisään liiteriin. Halkokuormaa tuova auto pysähtyi siihen ikkunan kohdalle ja siitä halot sisään.
Isosiskolla ja -veljillä oli puunkantovuorot. Minä oli sen verran pieni, ettei minun tarvinnut niitä kantaa. Tiiliseinät oli sen verran kylmät, että talvella keittiön seinät hikosivat. Nokea tuli ratapihan vieressä niin paljon sisään, että talvisin seinillä valui nokinen hikivesi. Muistan, kun äiti sitä tuskaili ja pesi joka kevät keittiönseinät. Muissa huoneissa oli tapetit, niin niissä ei sitä ilmiötä ollut.

Kaasun käyttö maksettiin poleteilla. Niitä ostettiin kaupasta. Se oli kolikon näköinen, jossa oli keskellä reikä. En osaa sanoa, miten se toimi.
Vesi tuli sisään, kylmä vesi. Lämmintä ei hanasta saatu. Vesi lämmitettiin hellalla ja pesuvadit oli peseytymistä varten. Sisävessa oli, mutta ei siellä mitään lavuaaria ollut, pytty ainoastaa. Luonnollisesti ei mitään suihkua ollut. Varsinainen peseytyminen tapahtui saunassa.

Nyt kun näitä muistelee, tuntuu nuo olot ihan uskomattomilta. Pitääkin kysyä isosiskolta, miten sitä siihen aikaan hygieniaa oikein hoidettiin.
Lukiokaverini oli kesällä Englannissa kielikoulussa. Siellä oli silloin, ehkä kesä -76, sellainen kuivuus, että veden käyttöä rajoitettiin. Niina asui perheessä, joka rajoitti vedekäytöä. Tytöt saivat käydä suikussa vain joka toinen päivä. Se oli heistä aivan pöyristyttävää. Minä en varmaan kehdannut sanoa, millaisissa oloissa olin lapsena kasvanut.  :003:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Nyt 19
« Vastaus #58 : 28.02.19 - klo:21:14 »
Kaasupoletti laitettiin mittarissa olevaan pyörivään nuppiin. Polettia piti vähän sovitella sen reunassa olevan kolon mukaan. Kun poletti oli nupissa, sitä kierrettiin ja puolen kierroksen jälkeen poletti putosi lukittuun säiliöön. Kaasulaitoksesta käytiin varmaan ajoittain tyhjentämässä lipas.

https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:00000f97

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyt 19
« Vastaus #59 : 28.02.19 - klo:22:05 »
Nyt kun näitä muistelee, tuntuu nuo olot ihan uskomattomilta. Pitääkin kysyä isosiskolta, miten sitä siihen aikaan hygieniaa oikein hoidettiin.
Lukiokaverini oli kesällä Englannissa kielikoulussa. Siellä oli silloin, ehkä kesä -76, sellainen kuivuus, että veden käyttöä rajoitettiin. Niina asui perheessä, joka rajoitti vedekäytöä. Tytöt saivat käydä suikussa vain joka toinen päivä. Se oli heistä aivan pöyristyttävää. Minä en varmaan kehdannut sanoa, millaisissa oloissa olin lapsena kasvanut.  :003:

Hauskaa, kun nämä muistelut ovat ketjussa, jonka nimi on "Nyt".

Vanhoja terveysopin kirjoja olen huvikseni lueskellut, jotain 50-luvulla käytössä olleita, ja ehkä vielä vähän myöhemminkin. Niissä vielä peseytyminen tapahtuu kerran viikossa saunassa. Siinä välillä pestään aamuin illoin kasvot ja kaula. Lisäksi kädet ennen ruokailua ja käymälässä käytyä. Kaulan pesemisen tähdentäminen on jotain minulle erikoista. En varmaan koskaan ole varta vasten pessyt juuri kaulaani. Millaisia muistoja teillä minua vanhemmilla on kaulanpesemisestä?

Isäni vanhemmilla ei maalla asuessaan tullut vettä sisälle muuten kuin kantamalla. Jossakin vaiheessa asennettiin pumppu, jolla sai kaivovedet ulko-oven pieleen. Saunaan tuli läheisestä lammesta ruskeaa humuspitoista vettä, jota ei käytetty keittiövetenä, mutta kyllä minä sitä saunassa janooni hörpin eikä se ollut pahaa eikä mitään tautia tullut. Peseytymiset siis hoidettiin saunassa vielä 1980-luvulla, eikä se mikään ongelma ollut. Miksi minusta tuntuu, että maalla ihminen ei edes niin rupea haisemaan kuin kaupungissa? Kesällä ainakaan. Raikastaako se ilma jotenkin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.