Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia  (Luettu 50893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #45 : 10.08.12 - klo:12:39 »
On kuulema joku pappi sanonut vainajaa siunatessa: "Maasta sinä olet tullut, maaksi sinun pitää jälleen tuleman ja kolmantena päivänä on Herra sinut jälleen herättävä."

Koska olen ollut papin kanssa naimisissa 22 vuotta (en enää), on tältä alalta kokemusta. Kirkolliset litanit ovat jokseenkin tuttuja papeille, jotka ovat olleet virassa yli 10 vuotta. Usein nämä virheet tapahtuvat siksi, että pappi on ajatuksissaan tai miettii aivan muita asioita. Hän ei ole siis henkisesti eikä hengellisesti läsnä tilanteessa. Monesti virhe pääsee suusta vaikka itse olisi ajatellut sanoa aivan muuta. Errare humanum est. Erehtyminen on normaalia myös papeille. Mikään kirkollinen toimituksen onnistuminen ei riipu sanavirheistä vaan niiden hengellisestä sisällöstä oli sitten kysymys jumalanpalveluksesta, avioliittoon vihkimisestä, lapsen kasteesta tai hautaustilaisuudesta. Olemme näkymättömän ja näkyväisen kirkon jäseniä.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #46 : 10.09.12 - klo:08:24 »
Minulle on tullut kompastuskiveksi viimeisen Hengellisen Kuukauslehden takasivun kirjoitus.  Siinä kirjoitta piispa Simo Peura otsikolla Pyhiinvaeltajan ikävä.
En koe itseäni lainkaan pyhiinvaeltajaksi, vaikka kirjoituksen mukaan tarvetta pitäisi olla. Esimerkiksi ajatukseni askaroivat usein turhuuksissa.  On ajallisia mielipiteitä ja erityisen paljon (nokkelaa)kriittisyyttä. Kriittisyys istuu minussa syntinä,  kuin sisäänrakennettuna .    Jo esivanhemmissani oli sitä.
Näillä eväin pitäisi jo lähteä vaellukselle. Vaan ei, minusta se minulla menisi suorittamisen puolelle.

Tärkein on minullekin Jeesuksen risti, Pääsiäisen suuri sanoma.
Minä en kykene ristille, en kai edes sen juurelle. Katselen silti ja toivon viimehetken armoa ja lupausta: Tänä iltana olet kanssani Paratiisissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #47 : 10.09.12 - klo:10:40 »
Ei kai se pyhiinvaeltaminen ole todellisuudessa samaa kuin Tannhäuserissa: juhlallista askeltamista kuorolaulun tahdissa.

Pyhiinvaeltajat kompastelevat jalat rakoilla ja rinkan hihnat hiertäen miettien, tuliko edellisessä tienhaarassa sittenkään valituksi oikea suunta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #48 : 10.09.12 - klo:11:10 »
Noin minäkin tämän matkateon koen. Mutta Kristityn vaellus ei minun kohdallani täytä sitä mitä pyhiinvaelluksella ymmärrän.
Hyvin maallisella matkalla olen, mutta toivossa Vuorelle pääsy.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #49 : 10.09.12 - klo:12:40 »
Voi olla, että joku osa hurskaista pyhiinvaeltajista olisi parempia. Oikeastaan aika suuri osa kuin minä. Minä olen tänään tehnyt pyhiinvaelluksen Citymarketiin. 9 -henkiselle perheelle ostin Jumalan luomistyön hedelmiä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #50 : 12.09.12 - klo:08:08 »
Olin viime sunnuntaina Leppävaaran kirkossa ja siellä naispappi alkoi yhdessä vaiheessa kikattamaan ja ei meinannut loppua tulla ja siiten hän liturgioissa lopussa sen jälkeen änkytteli, kun lausui väärin sanoja ja oikaisi niitä.

Onneksi ei pahempaa ja sai ainakin kuulijat heräämään ja tarkkaamaan sanomisiaan, kun sekoili.
 :-\ :) :)
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #51 : 16.09.12 - klo:06:52 »
Käskyn "kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit ja menestyisit maan päällä" tuo loppuosa. Alun vielä jotenkin käsittää vaikka kyllä nykypäivänä on varmaan esim. monelle nuorelle vaikeaa kunnioittaa mm. alkoholisoituneita tai huumeita käyttäviä vanhempiaan. Mutta minkä takia täällä nyt pitäisi niin menestyä tai erityisesti elää kauan? Monesti toivon kuolemaa.

Mitenkähän 10 käskyä on ylipäätään syntyneet? Jumalako... ::)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #52 : 16.09.12 - klo:07:22 »
Mitenkähän 10 käskyä on ylipäätään syntyneet? Jumalako... ::)

Uskon, että Jumalan ilmoitus on kirjoitettu Raamattuun ihmisen aikaansa sidotun ymmärryksen kautta. 'Menestys ja kauan eläminen' ovat varmaan olleet parasta, mitä ihmiselle on antiikin aikaan käynyt. Tässä on voitu tarkoittaa vanhuksista huolehtimistakin: Kun huolehdit omien vanhempiesi pitkästä ja onnellisesta vanhuudesta, lapsesi oppivat sen esimerkistäsi ja huolehtivat vuorollaan sinusta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #53 : 16.09.12 - klo:09:21 »
Uskon, että Jumalan ilmoitus on kirjoitettu Raamattuun ihmisen aikaansa sidotun ymmärryksen kautta. 'Menestys ja kauan eläminen' ovat varmaan olleet parasta, mitä ihmiselle on antiikin aikaan käynyt. Tässä on voitu tarkoittaa vanhuksista huolehtimistakin: Kun huolehdit omien vanhempiesi pitkästä ja onnellisesta vanhuudesta, lapsesi oppivat sen esimerkistäsi ja huolehtivat vuorollaan sinusta.

Minäkin olen paljon pohtinut tätä vanhempien kunnioittamista. Minusta se velvoittaa ennen kaikkea meitä vanhempia kohtelemaan lapsiamme niin, että heidän olisi helpompaa kunnioittaa meitä.

Uskon, että ihmiset ovat kirjoittaneet Raamattua Jumalan hengen vaikutuksesta ja Jumala on taatusti tiennyt paremmin kuin me ihmiset, minkälaisia vanhempia maailmassa on nyt ja minkälaisia on vielä tulossa. Luulenpa, että hankalaa vanhemmuutta on ollut iät ja ajat.

Olen kyllä kuullut semmoistakin, että vanhempia täytyy kunnioittaa, koska se on Jumalan käsky. Jos ei vanhempaa voi muuten kunnioittaa niin olemalla kiitollinen siitä, että on saanut elämän.

Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että vanhempani ovat kohdelleet minua niin hyvin, että heitä on helppo kunnioittaa. Olen myös kohdannut ihmisiä, jotka ovat katkeria vanhemmilleen vielä heidän kuoltuaankin.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #54 : 16.09.12 - klo:09:23 »
Ai niin, siitä kauan elämisestäkin oli puhe. Onhan kauan elämisessä se etu, että näkee omia jälkeläisiään moneen polveen. Ellei ole jälkeläisiä, niin sitten näkee kuitenkin itseään nuorempaa polvea ja tämän maailman kehitystä, jossa sentään on hyviäkin puolia.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #55 : 19.09.12 - klo:10:33 »
Kuiva kausi ,  josta aiemmin olin uskonnollisesti huolissani.  Odottaminen on taito josta voi oppia nauttimaan. Kohtaamisen riemu on suurempi, kun kohdataan.
Eihän joulukaan ole joka päivä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #56 : 20.09.12 - klo:12:52 »
Körttiläisyys on odottamista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #57 : 29.09.12 - klo:12:06 »
Minä en ymmärrä - ei oikein avaudu - yksi sanonta, että me olemme esimerkiksi yhtä "Kristuksessa" tai mitä milloinkin - jotenkin minä käsitän kun Paavali puhuu Jumalan suuruudesta ja sanoo, Hänessä me olemme, ja mitä suuremmaksi ja ihmeellisemmäksi muuttuu ymmärryksemme kaikista versumeista, sitä ihmeteltävämpi Jumalakin on...   Miksen minä tuosta saa tolkkua? 

Tämä ei ahdista minua kuten tuo kauhistus jolla avasin ketjun, mutta ymmärtäisin mielihalulla, sillä olen miettinyt vuosikymmeniä aina välillä - me olemme Herrassa sitä ja olemme tätä... Herrassa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #58 : 02.10.12 - klo:11:28 »
Koston Jumala.
Vanha testamentti puhuu paljon Jumalan kostosta. Sitä oikein rukoillaan esim. psalmeissa että viholliselle tulisi Jumalan kosto.

Nykyään puhutaan enemmän Jumalan antamista koettelemuksista.
Mikä on ero ?
Onko meillä joilla on Kristus Vapahtaja vain koettelemuksia. Keille on kostot varattu ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #59 : 02.10.12 - klo:11:45 »
Minäkin olen paljon pohtinut tätä vanhempien kunnioittamista. Minusta se velvoittaa ennen kaikkea meitä vanhempia kohtelemaan lapsiamme niin, että heidän olisi helpompaa kunnioittaa meitä.

Uskon, että ihmiset ovat kirjoittaneet Raamattua Jumalan hengen vaikutuksesta ja Jumala on taatusti tiennyt paremmin kuin me ihmiset, minkälaisia vanhempia maailmassa on nyt ja minkälaisia on vielä tulossa. Luulenpa, että hankalaa vanhemmuutta on ollut iät ja ajat.

Olen kyllä kuullut semmoistakin, että vanhempia täytyy kunnioittaa, koska se on Jumalan käsky. Jos ei vanhempaa voi muuten kunnioittaa niin olemalla kiitollinen siitä, että on saanut elämän.

Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että vanhempani ovat kohdelleet minua niin hyvin, että heitä on helppo kunnioittaa. Olen myös kohdannut ihmisiä, jotka ovat katkeria vanhemmilleen vielä heidän kuoltuaankin.



Käsky on syntynyt aikana, jolloin kaikki oppi saatiin vanhemmilta eikä kouluista etc. Asiaa on hyvä miettiä siinä valossa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi