Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa, osa 15  (Luettu 23451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #165 : 06.12.20 - klo:14:53 »
Onko nimittelyä, kun sanoo kissaa kissaksi? Populisti on asiallinen nimitys siinä kuin kapitalisti tai sosialistikin. Jos kokee sen loukkaavaksi, on syytä miettiä omaa yhteiskunnallista ajatteluaan.
Myös vasemmistopopulisti on asiallinen nimitys. Jos joku kokee sen loukkaavaksi, silloin on syytä miettiä omaa yhteiskunnallista ajatteluaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #166 : 06.12.20 - klo:15:35 »
Jos haluaa määritellä jonkun tuoksi tai täksi, on esitettävä perusteita. Vasemmistopopulismin merkityksestä netistä löytyy tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vasemmistopopulismi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #167 : 06.12.20 - klo:16:10 »
Onko joillekin vielä vasemmisto samaa kuin kommunistit ?

On.

Asiasta hieman toiseen, kumma kun yhä edelleen näkee sitä käsitystä, että vasemmistolaisuus tarkoittaisi Venäjän diggailua. Eihän nyky-Venäjällä ole paljon mitään, mitä vasemmistolainen arvostaisi. 

Valtio siinä missä muutkin, hallinto ihan muuta kuin mitä valtiolle haluaisin. Kielen valitsin 70-luvulla koulussa opintoihini, mutta siihen syynä oli kielitieteellinen mielenkiinto, ei politiikka. Ranska olisi myös kelvannut. 80-luvulla asuin opiskelijasolussa, kämppis luki venäläisiä klassikkoja ja kertoi hätkähtäneensä, että tasan sama byrokraattinen systeemi siellä oli tsaarinaikaankin, se ei ole neukkujen keksintöä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #168 : 06.12.20 - klo:16:14 »
Siinähän te kaksi taas toisenne yhtä vastaan löysitte. Pitäkää vaan toisistanne kiinni.

Lady R-M sinulla on pilkkakirves kädessäsi, aina joskus.

Anteeksi kun puutun keskusteluunne, mutta mikä tuossa Riitta-mummin viestissä on pilkkaamista?

Minusta se ihan oikein toteaa, että ns. vasemmalla on monenlaista ajattelua. Eivät kaikki siellä ole samaa mieltä keskenään.

Samoin on myös oikealla. On populistista oikeistoa mutta ei kaikki oikeisto sitä ole. On liberaalia oikeistoa ja on konservatiivista.

Oikealta katsoessaan näkee paljon vasemmistolaisia; Vasemmalta katsoessaan näkee paljon oikeistolaisia.

Näin juuri. "Vihreät ovat Kokoomuksen puisto-osasto", olen kuullut jostakin sangen vasemmalta luonnehdittavan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #169 : 06.12.20 - klo:16:29 »
Asettelin ajatukseni kysymyksien muotoon jotta jospa joku vastaisi, ja osallistuisi pohtimaan.

Muistan lapsuudenkodista kuinka N-L:a ja kommunisteja pelättiin. Kun käytiin kyläilemässä Vaalimaalla piti saada litterat Bycklingin kauppiaalta. Ylä-Pihlajaan asti kuulema näkyivät valonheittimien kiilat rajan piinnasta, äitini syntymäkodista päin, rajan takaa.

Nyky-politiikka on aivan eri asia kuin sodanjälkeinen, jolloin täällä tehtiin vallankumoustakin ( ? ). Hertta Kuusista inhottiin Pienoisparlamentissa.

Opiskeliapolitiikka oli 1960-luvulta asti radikaalia ja ' maailmaa parantavaa', vallankumoushenkistäkin kun muistellaan Kuuban kriisiä, Chilen Pinochetia, ja kylmää sotaa.

Niistä on opittu. Kuitenkin maailmassa on aina vihollisuutta. Nyt sitä lietsoo USA ja siihen vastaavat arabit. Venäjä on hiljaa ja murisee. Ruotsi pelkää Venäjän vakoilijota.

Koronan suhteen Ruotsi on kehitysmaa, vaikka Suomi antaa mallia.   :003:

Ehkä näin itsenäisyyspäivänä veli-Veneheittoon kalikka kolahti.
Osaan kyllä piikitellä jos haluan, mutta en halua kun Bengtkin on nyt hiljaa.

Ajatukseni on matkalla muuttunut IKL-Lotta-kodista, kokoomuslaisuuden ja KD:n kautta ' ei minkään puoluelaiseksi'.
Kuten arvostamani Pena, minäkin äänestän asiantuntijaa asian ollessa sopiva.

Kiitos Öppis ! ymmärsit.   :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #170 : 06.12.20 - klo:16:53 »
Täällä aina toisinaan muutamat (jollakin tapaa) oikestolaisesti ajattelevat valittavat, kun foorumilla on niin vihervassarihegemonia.

Ja sitten taas muutamat (jollakin tapaa) vasemmistolaisesti ajattelevat valittavat, ettei tilaa ole muuta kuin oikeistolle.

Ilmeisesti on asiat siis tasapainossa ja hyvin  :017:

Vai pitäisikö huolestua, kun ei kuulu keskustalaisten valitusta, että ei täällä saa olla muuta kuin noiden äärilaitojen edustajia.

Usein mietityttää, mikä on itse kunkin poliittisten näkemysten taustalla. Ehkä jollekulle isänmaa on aina ollut se sykähdyttävin asia, ja (jonkinlaisen) oikeiston on nähty sen asiaa ajavan. Se ei liene salaisuus että edustan foorumin vasenta laitaa. Siinä on taustalla jo hyvin pienestä kokemani solidaarisuus heikoimmassa asemassa olevia kohtaan (joihin itse en edes katso kuuluvani). En ole sitä mieltä, että ihminen on oman onnensa seppä, paljon on sitä minkä saa lahjana - tai ei saa. Kodin perintöä näkemykseni eivät ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #171 : 06.12.20 - klo:17:02 »
"Vihreät ovat Kokoomuksen puisto-osasto", olen kuullut jostakin sangen vasemmalta luonnehdittavan.
Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen vuonna 2009 moitti vihreitä kokoomuksen puisto-osastoksi.

Räsäsen mukaan monet kristillisdemokraattisten arvojen kannattajat tuntevat huolta ympäristön tilasta, mutta vierastavat vihreiden arvoliberaaleja tavoitteita.

Lähde

Räsänen: Vihreät ovat kokoomuksen puisto-osasto
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rasanen-vihreat-ovat-kokoomuksen-puisto-osasto/1870090#gs.mszmuh

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #172 : 06.12.20 - klo:17:05 »
Ei minunkaan muutokseni tällä matkalla liity kotini arvoihin jotka olivat sitä mitä sotaan aktiivisesti osallistuneet vanhammet edustivat.

Olen jo vuosikausia sitten sanonut että minä menen takaperin verrattuna heihin jotka noudattavat  Björn Wahlroosin mallia: Nuorena vasemmistoa, vanhana konservatiivi.

Tämän on elämä minulle näyttänyt ja valinnut.

En häpeäisi sanoa olevani vasemmistoa, jota en ihan tunne olevani, kun heille ei Kristus ole samassa arvossa kuin minulle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #173 : 06.12.20 - klo:17:37 »
Montakos teitä on nyt samalla puolella kirjoittelemassa yksin lukien?

Tämä on vasemmistolainen/vihreä foorumi enemmistöltään.
Kirjoitteluhan on vapaata, pitäisi olla minullekin ilman, että koko revohka villiintyy. Toiset useampaankin kertaan.

Olen täällä enää sen vuoksi, että avasin esikoiseni asian muutama vuosi sitten. Olen vartiossa, jos nyt joku haluaa ymmärtää tällaista.

Olkaa sellaiset onnellisia, joilla asianne ovat kunnossa.

Sitten ylivoimaa korostetaan kiittelemällä,,,,,,,,
« Viimeksi muokattu: 06.12.20 - klo:17:43 kirjoittanut 1944 »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #174 : 06.12.20 - klo:19:28 »
Perussuomalaiset on viimeisimmän tutkimuksen mukaan Suomen suurinta kannatusta omaava puolue.
Julkisesti ei kannata kuitenkaan tunnustautua tuon puolueen kannattajaksi, koska on noloa ja koetaan yleisesti sopimattomalta kannattaa Suomen suurinta puoluetta.
Demareiden kannatuksen nopea nousu oli vahvasti sidoksissa koronakriisiin. Nyt tämä vaikutus on hiipunut. Perussuomalaisten ja vihreiden välillä oli rakentunut vastakkainasettelu, joka on muodostumassa entistä enemmän demareiden ja perussuomalaisten välillä äänestäjien jakautuessa vahvasti liberaali-konservatiivi -akselilla. Perussuomalaisten vahvistunut kannatus kertoo äänestäjistä, jotka mieltävät itsensä arvokonservatiiveiksi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #175 : 06.12.20 - klo:19:56 »
Perussuomalaisten ja vihreiden välillä oli rakentunut vastakkainasettelu, joka on muodostumassa entistä enemmän demareiden ja perussuomalaisten välillä äänestäjien jakautuessa vahvasti liberaali-konservatiivi -akselilla.

Pidänkin vastakkainasettelujen kärjistymistä Perussuomalaisten politiikan suorana seurauksena. Se on mielestäni erittäin valitetava kehityssuunta yhteisten asioiden hyvän hoitamisen kannalta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #176 : 06.12.20 - klo:22:11 »
Pidänkin vastakkainasettelujen kärjistymistä Perussuomalaisten politiikan suorana seurauksena. Se on mielestäni erittäin valitetava kehityssuunta yhteisten asioiden hyvän hoitamisen kannalta.

Jos KDtä ei olisi, ei minulla taitaisi olla muuta vaihtoehtoa kuin perussuomalaiset.  Ikävää on, jos minun maailmankuvani on ikäänkuin riidan kylvämistä.
Tällaisessa tilanteessa minulla olisi vain huonolta tuntuvia vaihtoehtoja, jolloin valitsisin omalta kannaltani pienimmän 'pahan'.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #177 : 06.12.20 - klo:22:16 »
Köyhän ihmisen asian ajaminen ei ole vasemmiston yksinoikeus,  se on muidenkin tavoite. Luonnon suojelu ei ole vain Vihreiden agendalla. Yritystoiminnan menestymistä kannattaa muutkin, kuin oikeisto.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #178 : 06.12.20 - klo:22:21 »
Perussuomalaiset on viimeisimmän tutkimuksen mukaan Suomen suurinta kannatusta omaava puolue.
Perussuomalaiset on ohittanut demarit maamme suosituimpana puolueena. Ylen kyselyn mukaan perussuomalaisten 20,9 prosentin kannatus on puolueelle korkein sitten alkuvuoden, jolloin perussuomalaiset oli edellisen kerran kannatusmittauksissa piikkipaikalla. Demareiden koronalisä on sulanut 20,6 prosentin kannatukseen. Sosialistisen pääministeripuolueen kannatus on huvennut kahdessa peräkkäisessä mittauksessa lokakuusta lähtien. Kokoomuksen alavireinen oppositiotaival jatkuu kannatuksen vajotessa jo hieman alle 16 prosenttiin. Mustat pilvet kerääntyvät nyt puheenjohtaja Petteri Orpon pään päälle.

Kuntavaalit ovatkin Orpolle yrityskielellä sanottuna "tulos tai ulos". Haastajien kannatuksen ratkaisee se, kumpaa kylkeään kokoomus haluaa puolustaa. Liberaalilla laidalla Elina Lepomäki on vahvistanut asemaansa, vaikka konservatiivinen vaihtoehto Antti Häkkänen tukkisi paremmin miesten vuotamisen perussuomalaisiin. Kokoomuksessa muristaan siitäkin, miten Ylen kyselyssä 2,2 prosenttia kirjannut Hjallis Harkimon Nyt-liike on pilaamassa kokoomukselta jo toiset vaalit. Kuntavaalituloksesta riippuu sosialistien, keskustan, kommunistien perillisten vasemmistoliitosta ja vihreiden halu jatkaa erityisen vaarallista ja haitallista haittapolitiikkansa.

Lähde

Ylen kannatusmittaus: Perussuomalaiset nousi SDP:n ohi suosituimmaksi puolueeksi – kokoomus vajoaa edelleen
https://yle.fi/uutiset/3-11677649

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Politiikkaa, osa 15
« Vastaus #179 : 07.12.20 - klo:02:10 »
Suomalaiset ovat onnen pekkoja. Ajatelkaa, jos teillä olisi vain kaksi puoletta ja molemmat huonommat kuin mikään puole nykyään Suomessa. Ai, te olisitte sitten amerikkalaisia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.