Kirjoittaja Aihe: Kaikki pääsevät taivaaseen?  (Luettu 50961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #90 : 13.08.19 - klo:08:47 »
Rohkenin mainita taannoin jossain tekstissäni, että ymmärtääkseni Raamatussa ilmoitetaan, että suurin osa ihmiskuntaa joutuu helvettiin. Tästä minua "tukistettiin" ylläpidon taholta. Sitä en kuulemma tiedä minä eikä sitä tiedä kukaan muukaan. Lienenkö ihan väärin tulkinnut Raamattuni?

En tiedä, onko tämä aihe kielletty tällä foorumilla tai joskus aiemmin loppuunkaluttu. Jos on, niin seppos voi poistaa tämän heti kättelyssä.

Ellei tämä aihe ole ihan körttiläisten hittilistalla, niin ainakin minun körttikodissani on tästäkin ollut mainintaa.

Mielestäni et ole tulkinnut väärin Raamattuasi, koska helvetti on yksi olennainen osa Raamatun kokonaissanomaa. Luterilaisen kirkkomme uskon mukaan pienoisevankeliumi on kristillisen uskomme ydin, miten vain meidän Herramme Jeesus Kristus on ainoa tie helvetistä pelastumiseen. Tähän pelastuksen ihmeeseen saadaan yhteys vain armonvälineiden kautta, sillä luterilaisen kirkon uskon mukaan  armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Armonvälineillä tarkoitetaan Jumalan sanaa, kastetta ja ehtoollista, joiden välityksellä Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa.

"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
(Joh.3:16)



Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #91 : 30.08.19 - klo:01:26 »
Minä tiivistäisin näin: Kaikki pääsevät taivaaseen, paitsi ne, jotka eivät piittaa sellaisesta taivaasta, johon kaikki pääsevät.

Ai että mie tähän hullaannuin! 


Koskaan en ole muuten käsittänymitä on Pyhän Hengen pilkkaaminen. Osittain siksi pelkään kadotusta kai.

Toisaalta kun joku selittäis mihin meni usko Anttolan kirkon urkuparvella jouluaattona 2016 ellen väärin muista, kello on tarkempi eli klo 17.00-17.30.  Ja kaikki oli hyvin mennessä ja tulles.  Saarnaa. En kuunnellu, kaikki kyvyt meni siinä että pysyin siinä jyrkäs kohtaa seisomassa, oli mielipuolisen ahdasta. Isä oli kuunnellu, hoksasi että evankeliumi oli Matteuksen jouluevankeliumi, kelaili jotain saarnasta.  Hänel oli parempi seisomapaikka.

Nyt melkein pelkään esimerkiksi vetää Dietricus Docensia hyllystä.  Luen Raamattua VT n alusta varovasti.  Pelottaa vaan mikä. Jos tää toimia vähän kun seurakuntana kuten kerran ennen, niin seuraa Isä Meidän  ja synnintunnustuksen ja uskontunnustus,...  ikävänä on ollut kansakouluun, aamuhartauksien ja ruokarukouksia niin että sydäntä pusertaa. Miks ne viedään pois lapsilta jotka olis kristittyjä?  Voisiko kehittää rukouksen johon vois kaikki yhtyä? Mie sanon, että uskon riisto on lapsen riistoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #92 : 30.08.19 - klo:01:30 »
Kaiken ajan muuten siitä Anttolan joulusta on kantanut ajatus, ettei minua usko pelasta, Jumala pelastaa, se viimeisen päivän herättäjä,  Jeesus Kristus, Vapahtaja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #93 : 30.08.19 - klo:12:33 »
Mutta pääsenkö Taivaaseen, siihen on vaikea uskoa, ei ole pienintäkään aihetta päästä, ja älkää nyt höpöttäkö että tuolla mielellähän sinne...  Nyt ollaan pienellä paikalla joo, alatte löydetty... hurraa! 

Varmaan. Mutta sinne pääsivät ne jotka seurasivat Kristusta, ja varmasti he tiesivät että ei heitä myöskään asenne pelasta.  Ei alatiet eikä pienet paikat. Jokaisella herätysliikkeessä on omat harhakuvitelmansa. Ihmisen omaan voimaan ripustautuneet.

Kun elämä meni vituralleen, enkä jaksanut elää läheskään oikein, en nyt tiedä olisiko mennyt paremmin jos rippikoulussa olisi puhuttuihin siitä, ei uskoontulosta, kuka tietää, tosin meidät opetettiin lukemaan Raamattua ja sieltähän se 9lisi löytynyt. 

Jos ajattelen Kristuksen seuraajia, niin ajattelen ihmisiä jotka antoivat hyvän elämänsä, jopa henkensä 

uskonsa,miksei,  mutta myös maansa, kansansa, toisten puolesta, kun niin vaadittiin.  Kun niin tarvittiin. Joku Risto Ryti saattoi olla uskovainen, körttiläinen  tai sitten ei, mitä olettaisin, mutta hän antoi koko elämisensä, jotta Suomen kansalla olisi mahdollisuus säilyä itsenäisenä. Yleensä säilyä.


Siinä oli eräs, joka taisi seurata Kristusta.  Sitä se olisi ollut.  Kymmenen vuotta kuritushuonetta. ” maataan voi palvella niin monin tavoin”
« Viimeksi muokattu: 30.08.19 - klo:12:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #94 : 30.08.19 - klo:12:51 »
Minulle se ” kymmenen vuotta kuritushuonetta” olisi ollut lääkärin ammattiin jääminen. Siihen ehkä sopeutui, jos oli koulussa hyvä ja niin että se huomattiin, tottui olemaan tietynlainen, ja, itse kun vain lintsasin keskikoulussa ja menin viitosella vuosi ja luokka.  Lukiokynnystä ei vielä ollut. Siellä opiskelin, koska minua pelotti meidän papin Keijo Rainerman puheet niin, etttä koulujutut jotenkin helpotti. Ja niin ne kiinnostikin lopulta.

lähdin opiskelemaan sitä mikä kiinnosti. En tajunnut, miten minua nillitettiin minne menenkin. Se alkoi heti. Kun tiedekunnasta tuli tulokset sisäänpäässeistä.  Olin tottunut liian hyvälle, eli olemaan ihan vaan yks tavallinen, ja onnellinen. Minuun ei kiinnitetty mitään erityistä huomiota, ja s3 jotenkin sopi, koska tiesin että jotain vikaa minussa on, kun välillä kaikki kuin katosi enkä tiennyt miksi olin niin äkäinen ja voin huonosti, ja kun kysyttiin mikä tuli ja mistä mustasta huipusta puhuin, en tiennyt yhtään.


Olin paskiainen,enkä ymmärtänyt, olin se sama Leena.  Miksi?  Miksi te sillä tavoin minulle teitte? Ja niille tuhansille muille, jotka karkasi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #95 : 30.09.19 - klo:15:54 »
Joku Risto Ryti saattoi olla uskovainen, körttiläinen  tai sitten ei, mitä olettaisin, mutta hän antoi koko elämisensä, jotta Suomen kansalla olisi mahdollisuus säilyä itsenäisenä. Yleensä säilyä.
Presidentti Risto Ryti kuitenkin hylkäsi kommunisti Martta Koskisen armonanomuksen hänen saatuaan  kuolemantuomion maanpetoksesta. Martta Koskinen oli maamme viimeinen teloitettu nainen. Hänet ammuttiin 28.9.1943 yhdessä käpykaartilaisen eli sotilaskarkuri Olavi Heimanin kanssa. Toivottavasti he pääsivät taivaaseen uskomalla Kristukseen turvautuen kasteen armoon viime hetkillään.
« Viimeksi muokattu: 30.09.19 - klo:15:59 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaasee
« Vastaus #96 : 30.09.19 - klo:22:57 »
Presidentti Risto Ryti kuitenkin hylkäsi kommunisti Martta Koskisen armonanomuksen hänen saatuaan  kuolemantuomion maanpetoksesta. Martta Koskinen oli maamme viimeinen teloitettu nainen. Hänet ammuttiin 28.9.1943 yhdessä käpykaartilaisen eli sotilaskarkuri Olavi Heimanin kanssa. Toivottavasti he pääsivät taivaaseen uskomalla Kristukseen turvautuen kasteen armoon viime hetkillään.

En minä sanonut Rytiä pyhimykseksi joka kaiken päälle olisi ollut erehtymätön.  Hän ei pitänyt kommunisteista.  Nuorena miehenä joutui näkemään ne Mommilan veriteon, joita Väinö Linna soveltaa kun on pojilleen vihainen ( kun pastori Salpakari vaimoineen on ensin motkottanut  torpparilleen ) ja Akseli suuttuu: ” Minä en kumminkaan ole ollu koko Mommilassa... En taida kunnolla tietää, missä semmoinen paikka onkan. ”

Kesti aikoja yhdistää Mommila, Pentinkulman pappila, Jussin suuttumus.

Ja tulihan se kapina.sen merkitys oli ” Vapaussotana” niin eri, niin eri kuin olisi puhe kahden eri valtion kähinöistä. 

Siitä ja kaikesta huolimatta. Ryti junaili itsestään sotasyyllisen tekemällä omaan piikkiinsä sopimukset ase-  ja viljatoimituksista Saksasta eikä erillisrauhaan siis rynnätty. Siinä olisi käynyt kalpaten.Oli sopinut Marskin kanssa että tästä tulee sitten presidentti.  Kyllä Ryti tiesi mitä seurauksia saa.
Hän palveli maataan tavalla, joka sillä hetkellä oli Suomelle välttämätön ja minä kunnioitan häntä.

.................

Jos pengomme lokaläjät,   löytyy niitä Lutherin tuotannosta, se luterilaisen tulisi tietää ja varmaan hän tietääkin. 

Että Lutherin opetus kuuliaisuudesta hallintavallalle todella vaikutti natsien valtaanpääsyyn perustuu kyllä siihen, että ”Esivalta ei turhaan miekkaa kanna” sai niin valtavan sijan epäröivien mielessä. Että sillä oli niin suuri sija saksalaisessa luterilaisessa opetuksessa.   

Voisihan tätä jatkaa, mutta minä en tahdo.  Lutherin löytö lunastuksesta, samaan aikaan kehittynyt kirjapainotaito, yhteistyöhön ryhtyneet, jotka alun perin suhtautuivat kriittisesti kuten Philipp Melanchthon tekivät arvokkaan työn.
.................

Yksikään ihminen ei ole Kristuksen kaltainen ja siihen meidän on tyytyminen. Kyllähän Dietricus Docens...  Minun on mainittava, että, tuota, sanokaamme, pääsee lähelle...   Ja minun kun piti vain penkoa se juttu esille ovatko kaikki kristityt jotenkin mielenvikaisia kun tämä vaikutti niin terveeltä. 

Eli pääsen sanomaan että joskin minulla oli hyvä psykoanalyysi, Sigmund Freud hänkin pahasti, pahasti lensi lankaan. 
« Viimeksi muokattu: 30.09.19 - klo:23:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kaikki pääsevät taivaasee
« Vastaus #97 : 01.10.19 - klo:10:52 »
En minä sanonut Rytiä pyhimykseksi joka kaiken päälle olisi ollut erehtymätön.  Hän ei pitänyt kommunisteista.  Nuorena miehenä joutui näkemään ne Mommilan veriteon, joita Väinö Linna soveltaa kun on pojilleen vihainen ( kun pastori Salpakari vaimoineen on ensin motkottanut  torpparilleen ) ja Akseli suuttuu: ” Minä en kumminkaan ole ollu koko Mommilassa... En taida kunnolla tietää, missä semmoinen paikka onkan. ”

Kesti aikoja yhdistää Mommila, Pentinkulman pappila, Jussin suuttumus.

Ja tulihan se kapina.sen merkitys oli ” Vapaussotana” niin eri, niin eri kuin olisi puhe kahden eri valtion kähinöistä. 

Siitä ja kaikesta huolimatta. Ryti junaili itsestään sotasyyllisen tekemällä omaan piikkiinsä sopimukset ase-  ja viljatoimituksista Saksasta eikä erillisrauhaan siis rynnätty. Siinä olisi käynyt kalpaten.Oli sopinut Marskin kanssa että tästä tulee sitten presidentti.  Kyllä Ryti tiesi mitä seurauksia saa.
Hän palveli maataan tavalla, joka sillä hetkellä oli Suomelle välttämätön ja minä kunnioitan häntä.

Tuo on toki aivan totta puhtaan sinivalkoisen isänmaamme ollessa selviytymisen Euroopan mestari liittoutumalla ensin Hitlerin kanssa, mutta Saksan häviön ollessa varma maamme vaihtoi Hitlerin Staliniin.

Neuvostoliiton vaatiessa ehdotonta antautumista Ryti-Ribbentrop-sopimuksella maamme presidentti Risto Ryti sitoutui Hitlerille tekemästä rauhaa Neuvostoliiton kanssa. Ryti-Ribbentrop-sopimus takasi Saksan ase- ja viljatoimituksien lisäksi suomalaisia taisteluissa avustaneiden saksalaisen 303. Rynnäkkötykkiprikaatin, 122. Jalkaväkidivisioonan sekä lento-osasto Kuhlmein tuen jatkossakin sitoen maamme poliittisesti ja sotilaallisesti Saksaan.

Kuitenkaan presidenttinä Ryti ei halunnut tehdä poliittista itsemurhaa, vaan olisi halunnut viedä sopimuksen eduskuntaan. Puolustusvoimien ylipäällikkö marsalkka Gustaf Mannerheim ja pääministeri Edwin Linkomies tiesivät Rytin tavoin, ettei sopimus olisi mennyt eduskunnassa lävitse painostaen Rytin antamaan Ryti-Ribbentrop-sopimuksen kirjeen muodossa omissa nimissään, minkä Ryti teki. Rytin esittäessä kirjeensä hallituksen istunnossa varmennettiin Rytin tulkinta, jossa Suomi vapautuisi kirjeen lupauksista Rytin erotessa toimestaan.

Suomessa katsottiin Ryti-Ribbentrop-sopimuksen voimassaolon lakanneen Rytin erotessa tasavallan presidentin tehtävistä marsalkka Mannerheimin tultua presidentiksi sinivalkoisen armeijamme materiaalitilanteen ollessa parempi kuin koskaan, mikä puolestaan vahvisti maamme asemaa saada kohtuullinen välirauha Stalinin kanssa, jossa maamme säilyi ainakin jollain tasolla itsenäisenä valtiona. Liittoutuneet päättivät jo sodan aikana, miten Saksan liittolaisina taistelleiden häviäjävaltioiden poliittinen johto oli sodan aloittajina saatettava vastuuseen Rytin saadessa sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä kymmenen vuotta kuritushuonetta.

Pariisin rauhansopimuksessa 1947 toisen maailmansodan voittaneet liittoutuneet tekivät rauhansopimukset Saksan liittolaisina taistelleiden häviäjävaltioiden Italian, Romanian, Unkarin, Bulgarian ja Suomen kanssa häviäjävaltioiden saadessa säilyttää itsenäisyytensä. Pariisin rauhansopimuksessa vahvistettiin Moskovan välirauhansopimus vuodelta 1944, jossa maamme luovutti Neuvostoliitolle Karjalan, Suomenlahden ulkosaaret, Sallan-Kuusamon alueet ja Petsamon. Suomen oli myös korvattava vahingot, jotka se aiheutti Neuvostoliitolle.

Lähteet

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ryti%E2%80%93Ribbentrop-sopimus

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sotasyyllisyysoikeudenk%C3%A4ynti

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pariisin_rauhansopimus_(1947)
« Viimeksi muokattu: 01.10.19 - klo:11:04 kirjoittanut luterilainen »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #98 : 01.10.19 - klo:11:32 »
Luterilainen ! tykkään lukea Sinun tekstisi. Et niitä tuulesta temmo.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #99 : 02.10.19 - klo:00:14 »
Tykkäisin vielä enemmän jos lähteenä olisi muuta kuin wikipedia.  Satuin harrastamaan hartaasti Saksan politiikkaa ensimmäisestä maailmansodasta koska kiinnostuin noin tarkemmin Weimarin tasavallasta —- sillä olisi ollut mahdollisuuksia selviytyä, jos köyhyys olisi saatu kuriin, eli maksettu veroja, eikä mitään ihmeellistä ” kun raha loppuu niin painetaan lisää” . 

Sitten oli pakko huomioida Suomen politiikka, vaikka siihen en silloin vielä syttynyt aivan yhtä kiinnostuksella.  Yritin selvittää Aawekörtti Docensin taustaa, mutta piispa ja Suomen yhteyshenkilö Heckelin ja Luther- Agricola- seuran perustamisesta se levisi, ja niin kuin nyt ihmiselle tapahtuu. 


Hyvää kirjallisuutta edustavat Murtorinteen kaikki teokset, ne saa vielä suomeksi. Perehtyneisyyttä saa monipuolisemmin muuten kuin googlettamalla, näin olen aina ajatellut.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat ” poliittisella itsemurhalla” mutta sen opin historiankirjoista jo lukiolaisena, että Ryti oli Mannerheimin kanssa alun perin sopinut siitä, että hän tekee aivan oikein tuon sopimuksen, ja kun hän luopuu virastaan ja Suomi saa uuden presidentin, sopimus voi raueta. Joku nimittäisi tuota poliittiseksi itsemurhaksi.  Ryti itse sanoi:  Maataan voi palvella niin monin tavoin.  Olisihan hän voinut kieltäytyä. 

Erillisrauha on eri asia kuin samanlainen liittolaissuhde joka Suomella oli Saksan kanssa.ensin solmitussa Moskovan rauhassa Suomi oli päivänselvä häviäjä, ja sai määräyksen ajaa saksalaiset pois maasta, samalla Neuvostoliitto vaati omia kansalaisiaan takaisin.  Osan onnistui paeta, minun sukuni, siis sen valkoisen, ystäväperhe selviytyi moottoriveneellä Ruotsiin, kun Moskovan rauhanehdotuksen. määräykset olivat selvät. 

Sotilasliitto se ei ollut. 

Sen verran tapahtui esimerkiksi itäisen Suomenlahden saarilla, joista muutamaa Saksa piti sitkeästi hallinnassaan, että N-L: n aseelliset joukot ajoivat nämä pois. Nehän jo Moskovan rauhan solmimisen perusteella kuuluivatkin  Neuvostoliitolle.  Lapin sodan Suomi selvitti itse.

Lopullinen rauha ehtoinen ja niiden vahvistamisineen solmittiin Pariisissa vasta 1948.

Lähteitä löytyy nyt isäni oppikirjoista Kansojen historiaan ja niihin Murtorinteisiin, joita erityisesti suosittelen. Jos olisivat kotona, saisit sivun tarkkuudella. Nyt on niin tosi kurjasti ettei minulla ollut niihin varaa.
« Viimeksi muokattu: 02.10.19 - klo:00:24 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #100 : 02.10.19 - klo:00:34 »
Taivaaseen pääsystä on ainakin päästy maallisiin, pitäisiköhän vähän jarruttaa. Kyllä huomasin ettei mikään ole niin kivaa kuin historia. 

Joku kysyi kerranmillaistaon Taivaassa. Musiikkipitoista, ja luentosaleja joissa opetetaan k a i k k e a ja joissa  saa kuljeskella, ja kuoro joka laulaa Bachin Jouluoratoriota ja Händelin Messiasta ja paljon muuta ja jollain tavalla jokainen kuulee sitten sitä mitä toivoo ja...

Siellä majailee pieni siilini, siilistien pikku rakkaat muuttavat Sateenkaarimaahan, asiasta vallitsee laaja yksimielisyys.  Eihän siiliä koskaan Paratiisista edes karkotettu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #101 : 02.10.19 - klo:08:59 »
Mark Twain on kirjoittanut teoksen Kapteeni taivaassa (Captain Stormfield's Visit to Heaven). Olen sen joskus lukenut. Muistan siitä sen verran, että autuuteen tulijat johdatettiin ensin pilven reunalle kultaista harppua soittamaan. Sitähän saapujat osasivat odottaa. Ennen pitkää rämpyttely rupesi itse kutakin vaivaamaan ja heidät ohjattiin varsinaiseen iäiseen onneen, joka oli kullekin heitä eniten miellyttävä. 'Musiikkiopistotaivas' sopisi tähän mielikuvaan ihan mainiosti.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #102 : 02.10.19 - klo:10:01 »
Ymmärrän, että Wikipediassa on disinformaatiota. Lähinnä tykkään siitä, että edes johonkin lähteeseen viitataan, kun asiaa esitetään. Minulla on jonkilainen tietotaito arvostella kirjoitettua tekstiä. Nenääni alkaa kutitella, jos tietooni yritetään vaikuttaa perustelemalla "korpifilosofisella" tavalla, vaikka itse taidan olla po filosoofi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #103 : 02.10.19 - klo:10:22 »
Tykkäisin vielä enemmän jos lähteenä olisi muuta kuin wikipedia.  Satuin harrastamaan hartaasti Saksan politiikkaa ensimmäisestä maailmansodasta koska kiinnostuin noin tarkemmin Weimarin tasavallasta —- sillä olisi ollut mahdollisuuksia selviytyä, jos köyhyys olisi saatu kuriin, eli maksettu veroja, eikä mitään ihmeellistä ” kun raha loppuu niin painetaan lisää” . 

Sitten oli pakko huomioida Suomen politiikka, vaikka siihen en silloin vielä syttynyt aivan yhtä kiinnostuksella.  Yritin selvittää Aawekörtti Docensin taustaa, mutta piispa ja Suomen yhteyshenkilö Heckelin ja Luther- Agricola- seuran perustamisesta se levisi, ja niin kuin nyt ihmiselle tapahtuu. 


Hyvää kirjallisuutta edustavat Murtorinteen kaikki teokset, ne saa vielä suomeksi. Perehtyneisyyttä saa monipuolisemmin muuten kuin googlettamalla, näin olen aina ajatellut.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat ” poliittisella itsemurhalla” mutta sen opin historiankirjoista jo lukiolaisena, että Ryti oli Mannerheimin kanssa alun perin sopinut siitä, että hän tekee aivan oikein tuon sopimuksen, ja kun hän luopuu virastaan ja Suomi saa uuden presidentin, sopimus voi raueta. Joku nimittäisi tuota poliittiseksi itsemurhaksi.  Ryti itse sanoi:  Maataan voi palvella niin monin tavoin.  Olisihan hän voinut kieltäytyä. 

Erillisrauha on eri asia kuin samanlainen liittolaissuhde joka Suomella oli Saksan kanssa.ensin solmitussa Moskovan rauhassa Suomi oli päivänselvä häviäjä, ja sai määräyksen ajaa saksalaiset pois maasta, samalla Neuvostoliitto vaati omia kansalaisiaan takaisin.  Osan onnistui paeta, minun sukuni, siis sen valkoisen, ystäväperhe selviytyi moottoriveneellä Ruotsiin, kun Moskovan rauhanehdotuksen. määräykset olivat selvät. 

Sotilasliitto se ei ollut. 

Sen verran tapahtui esimerkiksi itäisen Suomenlahden saarilla, joista muutamaa Saksa piti sitkeästi hallinnassaan, että N-L: n aseelliset joukot ajoivat nämä pois. Nehän jo Moskovan rauhan solmimisen perusteella kuuluivatkin  Neuvostoliitolle.  Lapin sodan Suomi selvitti itse.

Lopullinen rauha ehtoinen ja niiden vahvistamisineen solmittiin Pariisissa vasta 1948.

Lähteitä löytyy nyt isäni oppikirjoista Kansojen historiaan ja niihin Murtorinteisiin, joita erityisesti suosittelen. Jos olisivat kotona, saisit sivun tarkkuudella. Nyt on niin tosi kurjasti ettei minulla ollut niihin varaa.

Wikipedia on toki vähän niin kuin suuntaa-antava tietolähteenä, ja googlettamalla pääsen helpommalla kuin että lähtisin kirjastoon etsimään historiankirjoja, jotka sodan voittajat ovat kirjoittaneet. Historia ei siis pysty kertomaan, mitä todella tapahtui. Sen sijaan historia voi esittää vain tulkintoja, ja valtiomiesten suuhunkin laitetaan sanoja, joita he eivät ehkä ole oikeasti koskaan sanoneet tai ne erotetaan asiayhteydestään. Aivan samoin monet puhuvat Martti Lutherinkin suulla.

Jälkikäteen on spekuloitu, miten Ryti-Ribbentrop-sopimuksesta kieltäytyminen olisi tuskin johtanut apuvoimien poisvetämiseen, toisin kuin Saksan ulkoministeri Joachim von Ribbentrop oli uhkaillut, mutta Mannerheim ja Ryti eivät olleet varmoja asiasta eivätkä halunneet riskeerata apua.

Nykyisin historiantutkijat ovat sitä mieltä, että jatkosodassa Suomi hyökkäsi Neuvostoliittoon, ja oli Saksan liittolainen. Suomi ei ajautunut sotaan vasten tahtoaan, vaan osallistui tietoisesti Saksan rinnalla operaatio Barbarossaan. Jos Suomi ei olisi liittoutunut Saksan kanssa, niin Hitler olisi hyökännyt joka tapauksessa maamme kautta Neuvostoliittoon Petsamon nikkelin ollessa sille elintärkeää. Toisaalta Neuvostoliitto olisi hyökännyt maahamme idästä, ja maastamme olisi tullut Saksan ja Neuvostoliiton taistelukenttä.

Suomalaisten piti valita Hitlerin ja Stalinin välillä, ja joutuivat lopulta käytännössä valitsemaan molemmat. Ensin Suomi liittoutui Saksan kanssa, kunnes tajusivat Stalingradin jälkeen Saksan häviävän sodan. Saksalaisten ilmatuella ja materiaaliavulla Suomi onnistui kesällä 1944 torjumaan Stalinin joukkojen suurhyökkäyksen Tali-Ihantalan taistelussa, joka oli yksi toisen maailmansodan suurimmista taisteluista, johon osallistui enemmän sotilaita kuin El Alamein taisteluun. Tämän jälkeen Neuvostoliitto suostui välirauhanehtoihin, jotka olivat jokseenkin siedettäviä, ja Suomi vaihtoi Hitlerin Staliniin. Välirauhanehtoihin kuului saksalaisten entisten aseveljien karkottaminen, jota kutsutaan Lapin sodaksi, vaikka siinä kukaan ei julistanut mitään virallista sotaa. Lapin sota loppui 1945 viimeisten saksalaisten vetäydyttyä Norjaan poltettuaan lähes puolet Lapin rakennuksista kylvien maaston täyteen miinoja operaatio Koivussa (saks. Unternehmen Birke)

Toisen maailmansodan seurauksena noin 97000 suomalaista oli kuollut, maamme menetti tuntuvan osan alueestaan, ja joutui maksamaan Neuvostoliitolle kolmensadan miljoonan silloisen dollarin sotakorvaukset. Lisäksi Suomi joutui allekirjoittamaan sopimuksen, jossa maamme lupasi Neuvostoliitolle ystävyyttä, yhteistyötä ja avunantoa sekä myös sotilaallista apua. Sopimus raukesi vasta Neuvostoliiton hajotessa, ja nykyisin Venäjä katsoo voivansa puolustautua ilman suomalaisten apua.

Lähteet

http://www.hi3.fi/9-suomi-toisessa-maailmansodassa-jatkosota/suomi-liittoutuu-saksan-kanssa/

https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1947/19470020/19470020_2

https://lapinsota-1944.weebly.com/vaumllirauha-ja-operaatio-birke.html#

https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1948/19480017
« Viimeksi muokattu: 02.10.19 - klo:10:27 kirjoittanut luterilainen »

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8322
Vs: Kaikki pääsevät taivaaseen?
« Vastaus #104 : 02.10.19 - klo:21:07 »

Minusta ikävähköä, että ihmiset murehtii tuosta millä pääsee taivaaseen ja kuinka paljon tekoja siihen tarvitaan ja millaisia oliko armonkappaleita tai seremoneja.

Jumalasta tehdään joku pahatahtoinen henkilö, kun ei tykkäisi ihmisistä.
Minusta Raamatussa on, että antoi poikansa ihmisille joita kohtaan hänellä on HYVÄ tahto.
Ei Jumala ole veljien syyttäjä Piru on.

Kerran yksi tosi hurskas vanhus ei mennyt ehtoolliselle ja kysyin, että no mikäs nyt, miksi et Herramme armon pöytään?
No Hän, et ei se nyt käy en ole sen arvoinen ja olen liian syntinen.
Aattelin, et no sit mä ole täys pakana, jos toi tuntee olevansa liian syntinen.
Sanoin tolle pyhimykselle, että toi ehtoollinen on tarkoitettu juuri syntisille.
Sehän on ehtoollisen tarkoitus.
Saada synnit anteeksi.
Ei ne kun ei tunnusta olevansa syntisiä ole ehtoolliselle sopivia, vaan juuri syntiset.

No se nyt meni sit meni miten meni ja eihän mummeli ottanut ehtoollista.

Jotenkin kristinuskon armo on niin sekoitettu ties minne.
Tik toc.