Kirjoittaja Aihe: Patikointia Serujan polulla  (Luettu 65622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #45 : 29.10.17 - klo:21:43 »
Ei suinkaan.
Pitää osallistua samalla tavalla kuin ennen. Hiljaista on tietysti ollut ja taisi Seppos jotakin  kyselläkin. Porukassa on muutamia, joille tämä kirjoittelu on ensiarvoisen tärkeätä.
Täällä on monta kohtaa, johon voi aina jotakin kirjoittaa. Mentäs kituenkin eteenpäin, jospa uusia tulisi, eivätkä he heti lopettaisi.

Jospa juttu alkaisi luistaa kun heittää ajatuksen joka on ns. puoliraaka puheenaihe, eikä siihen heti tarjottaisi ainoaa totuutta joka naulataan oveen niinkuin Luther aikoinaan teesinsä Wartburgin kirkon oviin,  ja sanojaa hirtettäisi siihen.  Tulis hieman väljyyttä ainakin hieman kevyempiin keskusteluihin. En tarkoita että esim. opillisia keskusteluja tulis keventää mutta muuten vois rimaa alentaa. Mä olen mielestäni heittänyt nimimerkkini peliin usein kieli poskella, ja joskus hyvinkin aralla omallatunnolla. Ihan vain siksi että jospa se auttaisi jotain kanssakulkijaa. Joku kaveri aikoinaan määritteli mut rinnalla kulkijaksi joka rohkaisee, toivoisin olevani edes sen väärti.
Kiitos ja anteeksi. t. Donpate

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #46 : 29.10.17 - klo:22:01 »
Helppo yhtyä sanoihisi donpate!
Itsekin tässä vähän mietin, kirjoitanko, ja mitä.
Luultavasti höpisen nyt vähän kevyemmällä asenteella kuin aikaisemmin.
Siinä on kyllä se vaara että ei ymmärretä meikämannea sitäkän vähää,
kun on totuttu ehkä siihen että leikkiä en laske vahingossakaan.

Tämäkin kuuluisi kördebaariin eikä Serujan poluille.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #47 : 30.10.17 - klo:17:10 »
Kirjoitanpa tässä viimeisenä käyntimme Qasr el Jahudin kastepaikalla. Se on Jordanilla, vähän Jerikon keskustan eteläpuolella ja selkeästi etelään Allenbyn sillasta, joka on yksi virallinen reitti Jordaniaan. Paikalla näytti olevan kastettavia uskovaisia, kirkko lähellä, toisen rauniot myös ja ihmisiä läähättämässä kuivassa ja kuumassa aromaassa. Rakennus saattoi olla myös jonkun kirkkokunnan monasteri. Paikka on avattu vasta joitakin vuosia sitten, sillä se on hyvin sensitiivisellä alueella sotilaallisessa mielessä.
Tällä paikalla Joosua Nuuninpoika saattoi tuoda israelilaiset Jordanin ylitse idästäpäin, edelleen perimätiedon mukaan Elia olisi mennyt päinvastaiseen suuntaan ja tullut temmatuksi tulisiin vankkureihin. Jeesuksen kastepaikkana sitä pidetään myös eräiden kirkkokuntien mukaan.
Paikkaa ei ole vielä ehditty "virittää" lisääntyviä turistimääriä palvelemaan. Vessat olivat uudessa rakennuksessa ja toinen rakennus toimi matkamuistomyymälänä. Kuumaa kahvia ja teetä oli tarjolla ilmaiseksi vain oppaille ja kuskeille. Olin saanut yskää ja kurkkuni kipeäksi jääkylmässä pikkubussissa, joten puhuin itselleni oppaiden oikeuden saada kuumaa juotavaa. Joku arabiaksentilla puhuva kuski siitä minulle huomautti, mutta hymyilin vain kuin sfinksi ja jatkoin teeni sekoittamista. Sitten kävin kiittämässä myymälähenkilöä hänen ystävällisestä eleestään. Käytin englannin kieltä, että olisin riittävästi incognito enkä haver sel Israel.
 

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #48 : 07.11.17 - klo:20:33 »
Yhtenä päivänä Jerusalemista meillä oli matka Latrunin alueella olevaan Israelin armeijan panssarimuseoon. Sen keskellä on muinainen Taggartin linnake, joista Leon Uris kirjassaan Exodus paljon joutuu kirjoittamaan. Tätä linnaketta juutalaiset yrittivät sitkeästi 47/48 sodassa vallata, mutta eivät onnistuneet, vain kovat tappiot joutuivat kärsimään. Vasta v1967 sodassa tämä alue palautui Israelille.
Minulle näytteillä olevat sotavälineet olivat ulkoapäin tutun näköisiä, siis arabeilta vallatut, koska oma armeijammekin niitä aikanaan käytti. Tämä Latrunin alue käsittää monia ympäristn rauniokumpuja Aijjalon, Sora, en nyt muita muistakaan, ja alun maa-alueiden jaossa se tuli Daanin heimolle. Ei siinä oikein asumisesta mitään tullut, kun niin piti tapella ja loppujen lopuksi daanilaiset muuttivat pohjoiseen Laiksen alueelle, Libanonin raja-alueelle ja valtasivat sieltä asuinpaikan, minkä polttivat tulella ja rakensivat uuden linnoitetut kaupungin, jonka nimesivät Daaniksi. Tänään tämän kaupungin rauniokumpu on omalla paikallaan pohjois-Israelin rajojen sisällä. Siinä vaiheessa, kun pohjoinen valtakunta, Israel tuli idästä tulleen valloittajan ylikäymäksi, Daankin autioitui ja sen asukkaat vietiin pakkosiirtolaisuuteen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #49 : 21.12.17 - klo:17:04 »
Seuraavalla kerralla, jos Jumala suo, tehdessäni matkan ylös Jerusalemiin haluaisin kävellä siellä alhaalla kulkevissa muinaisissa portaikoissa ja kapeilla kujilla. Ne ovat 2000 v takaa ja jääneet "ikäänkuin konkelotilaan", kun Rooman valtakunnan kohortit särkivät temppeliä. Sieltä on löydetty leeviläisen korkean temppelivirkamiehen takin helmatiuku kullasta. Kovin syvällä ne tätä päivää ajatellen ovat, jopa 17 m. Ja YK:n alainen UNESCO sulkee silmänsä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #50 : 22.12.17 - klo:13:33 »
Mitä tuossa ennen kirjoitin, niin katselin TV seiskan jotakin arkeologista ohjelmaa asiasta. Tunnelit ovat löydetyt kauan sitten, koska ne oli jo keritty vahvistaa tukevilla rautakehikoilla. Yhdessä kohdassa heprealainen arkeologi näytti ylös pientä tunnelia, kehä alle metrin,että tuosta saadaan käsitys sijainnistamme täällä alhaalla. Hän selitti, että tämä on ollut temppeliin johtava portaikko, missä askelmat olivat jännästi yhden askeleen  ja sitten seuraava kahden askeleen pituiset. Muslimien pyhät rakennukset ovat tasoitetun temppelialueen päällä, puhutaan Moorian vuoresta Raamatussa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #51 : 22.12.17 - klo:16:42 »
Olen myös netistä hakenut tietoja Suolameren (Kuollut meri) tilanteesta ja nyt löysin hyvän artikkelin: googlaa "kuolleen meren vaikutus Israelin vesihuoltoon". Teksti löytyy vihreällä ylhäällä värittetyllä sivulla. Meren pinta laskee toista metriä/vuosi. Teksti on suomeksi. Samalla kertaa löytyy osoitetiedot virallisesta järjestöstä Keren Kajemet le Israel. Se tutkii vesiasiaa ja metsiä.
Viime retkelläni näin isoja, valahtaneita rotkoja Suolameren rannoilla. Ne syntyvät, kun suolakerrokset liukenevat veden laskuun liittyen.
Asia on minusta vakava ja toivon, että Suolamereen voitaisi saada lisävettä po artikkelin kirjoittajan esittämien toimenpiteiden kautta.
Pahoittelen, että olen niin tyvessä, että en osaa tehdä linkkiä.

Siperian ikiroutamaahan on nyttemmin alkanut ilmaantua syviä pyöreitä kuoppia, jopa 100 metriä syviäkin. Tätäkin seuraan ja olen jotenkin ymmärtävinäni, että kuopat syntyisivät, kun maan sisässä oleva metaanitasku posahtaisi. Siis kaasuräjähdys, lienenkö oikeassa kinkeripiirissä ajatukseni kanssa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #52 : 23.01.18 - klo:19:37 »
Olen löytänyt tiedon, että Eero Junkkaala ja Atte Korhola vetävät yhdessä matkan Israeliin huhtikuun loppupuolella kuluvaa vuotta. Edellinen on arkeologi ja jälkimmäinen yliopistomiehiä. Molemmilla on lämmin suhde Israeliin. Vähän nopeaan tahtiin tulisi matkamme, enkä tiedä ihan tarkoin, että miten matka vedetään. En enää haluaisi kulkea samoja retkiä uudelleen, mutta yksinkään en pääse kaikkiin haluamiini paikkoihin. Olen sitä mieltä, että omaehtoinen matka ei anna kenellekään riitävästi tietoa varsinkaan, jos ei ole ajoneuoa käytettävissä. Tällä iällä en haluaisi ajaa itse autoa Kaanaan maalla. Urpokin vetää taas lokakuulla matkan, siinä köörissä ainakin kuluisi aika nopsaan. Minua edelleen viehättää ajatus kulkea alhaalla lähellä Araunan puimatantereen korkeuskäyrää ja se onnistuu vain, kun menee asianomaiseti järjestetyille arkeologisille tunnelikierroksille.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #53 : 23.01.18 - klo:21:52 »
Itse lähtisin tälle mainitsemallesi matkalle jos olisi rahaa eikä lentopelkoa.
Israelissa ei ole tullut käytyä, luultavasti se on iso puute...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #54 : 24.01.18 - klo:12:08 »
Lentopelosta paljon puhutaan. Kait senkin voittamiseen on tuunauskeinonsa. Tällä iällä en enää ajattele säästämistä. Ei Sinun reissujesi puutteesta kukaan voi kantaa ottaa, ei sellainen ole rakentavaa.
Olemme Kaarinan kanssa etsineet Shalom-lehdet voidaksemme vielä kerran lukea Eero Junkkaalan artikkelit. Viime talvena kävin hänen luennollaan Oulun tuomikirkkoseurakunnan tiloissa. Hölmönä pitää kirjoittaa, että en oikein paljon muista, mitä meille luennoitiin. Kaarinan sukulaisen esittämän kysymyksen muistan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #55 : 21.02.18 - klo:19:05 »
Lähi-idän tilanne huononee, näin saan ajatella. Suomalainen media kertoo harvakseltaan esim Israelista asioita. Seuraan TV 7:n uutisointia, mikä mielestäni on hyvin totuudellista. Viime aikoina on ollut rakettien ampumista Gazasta, jolloin Israel on vastannut omalla tykistölläänkin. Hamas kaivaa yhä tunneleitaan, mikä homma ei ole tuottavaa saatuun hyötyyn nähden. On kehittyneitä välineitä, joilla kaivaminen paljastetaan ja sitten vain odotetaan, että milloin olisi hyvä hetki tunneli räjäyttää. Viime aikoina omasta televisiosta olen voinut seurata ransakalaista uutisointia, mikä on selvittänyt laajemminkin alueen tapahtumia. Iran on voittanut toimissaan, Turkki pyrkii samaan, kärsijöitä kyllä riittää. Venäläisiäkin on kaatunut paljon. Libanonin tilanne on räjähdysherkin. Hizbollahilla on tavaraa niin paljon, että sitä pitäisi vanhimmasta päästä päästä syytämään Israelin alueelle. Uutena on tullut esiin merialueen kaasuvaroista riitely Libanonin ja Israelin kesken.
Jos osakaan näistä ongelmista ilmentyy sotatilanteina, niin patikointi Serujan poluilla vähentyy radikaalisti. Tästä on kokemuksia.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #56 : 21.02.18 - klo:19:49 »
Olet ilmeisen hyvin perillä Israelin tilanteesta ja uutisista.
Tv7:lta minäkin niitä olen seurannut, aivan liian vähän kuitenkin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #57 : 22.02.18 - klo:08:31 »
Kristillisenä sionistina yritän pysyä ajan tasalla.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #58 : 05.03.18 - klo:12:46 »
Lienen ollut kovinkin kopea nimittäessäni itseäni kristilliseksi sionistiksi. Sanottakoon niin, että haluaisin sellainen olla. Joka Israelia siunaa, tulee itse siunatuksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Patikointia Serujan polulla
« Vastaus #59 : 12.03.18 - klo:13:38 »
Urpolta tuli viesti kaikkiin kysymyksiini koskien syksyn Herättäjän matkaa. Ovat käyneet kaikissa  paikoissa, ylhäällä Danissakin. Lupasi tehdä tuotapikaa tulevan pyhiinvaellusmatkan tarkemman ohjelman, että ei kun odottelemaan.