Kirjoittaja Aihe: Raamattupiiri, Joonan kirja  (Luettu 26359 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #30 : 30.09.16 - klo:09:01 »
Siitä tosiaankaan ei ole yhtä tulkintaa Jeesuksen haudassaoloajasta. Jeesus on voitu haudata  meidän laskutavan mukaan jo keskiviikkona. Netistä löytyy hyviä perusteluja eri näkemyksille. Tavalla tai toisella katsottuuna kuitenkin niin, että tuo kolme päivää ja kolme yötä voidaan katsoa toteutuneen. Minmissään siis meidän ajattelutavan mukaan tuo noin puolitoista vuorokautta.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #31 : 30.09.16 - klo:18:55 »

 Mua nauratti eniten se kohta, kun Joona hermoili sitä, että ensin hän käännytti koko kaupungin ja teki sitä ja tätä Jumalalle.
Sitten Jumala salli jonkun auringonkukan tai muun kasvin kuivettua hänen päänsä yltäantamasta varjoa.
Siitä Joona sai totaalisen hepulin.

Aika änkyrä väärä kaveri joka asiassa Joona oli.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #32 : 01.10.16 - klo:09:11 »
Joonan kirja on hyvä esimerkki Raamatussa olevasta huumorista. Joillekin sitä on vaikea tunnistaa tai tunnustaa. Miksi pyhän kirjan pitäisi olla tosikkomainen?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #33 : 01.10.16 - klo:12:17 »
Muistaakseni on kirja joka on: Pyhä nauru -Jaakko Heinimäki ja muistelisin että olen sen lukenutkin.

Ilo on myös yksi ns Hengen hedelmistä.
Paavali kirjoitti ilon kirjeensä vankeudesta, siinäpä vasta kontrastia.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #34 : 01.10.16 - klo:13:41 »
Onko se ilon kirje Filippiläiskirje?

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #35 : 01.10.16 - klo:16:38 »
Joonan kirja on hyvä esimerkki Raamatussa olevasta huumorista. Joillekin sitä on vaikea tunnistaa tai tunnustaa. Miksi pyhän kirjan pitäisi olla tosikkomainen?

Ihme että mulla on joku vääristynyt tapa nähdä kaikkea hauskaakin Raamatussa.
Kai väärin sanoa, mutta Jeesuksella oli kyllä paras huumori ikuna ja tilanne komiikka.
Ehkä mulla on vääränlainen Jumalakuva.

Yksi mitä nauroin ja oliko kaveri mukana oli joku Paavalin kirjeestä tehty saarna.
En tiedä oliko edes saarnamies tarkoittanut sen olleen humoristinen selostus, mutta kaverini kanssa, se osui ja upposi meihin.

Paavali oli siinä tapansa mukaan putkassa, kun oli aiheuttanut jonkun kaaoksen tullessaan johki isoon kaupunkiin.
Siellä sitten oli joku karannut orja ja Paavali häntä siinä opasti lopettamaan juopottelun.
Varmaan siellä putkassa Paavali kyseli, et mites sinä nuorimies tänne olet joutunut.
Orja siinä sitten selostanut, että no tulin tänne suureen kaupunkiin ja ei musta oikein ole ollut hyötyä kenellekkään ja masentuneena pikkasen juhlin ja sit noin ja näin ja tässä ollaan.
Tekis mieli takas orjaksi, mut ei kai se isäntä mua enään takasin ota.

No Paavali siinä sitten opetti joitain totuuksia ja sai orjan tekemään muutosta elämässä.
Paavali siinä sitten, mulla on näitä meriittejä, niin kirjoitan sun pomollesi, että ottaa sut takasin.
Ennen niin hyödyttämättömän, nyt hyödyllisen toivoisin minä vanha Paavali että ottaisit takaisin.
Ei ole pakko, mutta pikkasen olet mulle velkaakin, no ei siitä, mutta ota tää entinen hulttio takaisin.

En kyllä muista mistä Raamatussa toi on, mutta jostain sieltä.

Oikeesti se, että Raamattu ei selittele ihmisen huonoutta, vaan käsittelee, niin raiskauksia, aviorikoksia alkoholi ongelmaa ja kaikkea inhimillisyyttä eroittaa Raamatun raadollisuudessaan muista pyhistä kirjoista.
Raamattua vastaan ei voi käydä millään tekosyyllä.
Ainoa tekosyy taitaa olla, että siellä on ristiriitaisuuksia.

Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #36 : 01.10.16 - klo:17:05 »
Paavalin kirje Filemonille. Sentähden, vaikka minulla Kristuksessa on paljon rohkeutta käskeä sinua tekemään, mitä tehdä tulee, niin rakkauden tähden minä kuitenkin mieluummin pyydän, ollen tämmöinen kuin olen, minä vanha Paavali, ja nyt myös Kristuksen Jeesuksen vanki- pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta, sinulle ennen hyödyttömän, mutta nyt sekä sinulle että minulle hyödyllisen; hänet minä lähetän sinulle takaisin, hänet, se on: oman sydämeni. Olisin tahtonut pidättää hänet tykönäni, että hän sinun sijassasi olisi palvellut minua, joka olen evankeliumin tähden kahleissa; mutta ilman sinun suostumustasi en tahtonut tehdä mitään, ettei hyvyytesi olisi ikäänkuin pakollinen, vaan vapaaehtoinen. Sillä ehkäpä hän sentähden joutui eroamaan sinusta ajaksi, että saisit hänet takaisin iäksi, ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle, kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana! Jos siis pidät minua toverinasi, niin ota hänet luoksesi niinkuin minut; mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa, niin pane se minun laskuuni. Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #37 : 01.10.16 - klo:17:50 »
 :039:
pena taitaa olla opettaja hautaan asti :)
« Viimeksi muokattu: 01.10.16 - klo:17:56 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #38 : 01.10.16 - klo:18:24 »
Opin saanti on hyvästä, opettaminen arvokasta. Tämä ei ole ' raamatullalyöntiä '.

Minä toivon oppivani hautaan saakka.  :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #39 : 02.10.16 - klo:18:43 »
Pidän Joonan inhimillisyydestä. Myös evankeliumeissa koen jotain empatiantapaista opetuslapsien ymmärtämättömiä kysymyksiä kohtaan, on jotenkin helpompi samaistua. Ja kokea turvallisuuden tunnetta omien epäonnistumisien keskellä: vain yksi on onnistunut täydellisesti. Yksi joka sanoi ettei muuta merkkiä anneta kuin Joonan merkki. Ja kuitenkaan tämä yksi ei vastustanut Jumalan tahtoa, niin kuin Joona teki.

Vanhassa testamentissa olen vähän ihmetellyt tuota että eläimet otetaan mukaan ihmisten rangaistukseen, esim. kun kansoja on tuhottu, niin myös ihmisten omistama karja piti tuhota. Joonan kirjassa myös eläimet puettiin säkkipukuun.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #40 : 05.02.21 - klo:04:08 »
Pidän Joonan inhimillisyydestä. Myös evankeliumeissa koen jotain empatiantapaista opetuslapsien ymmärtämättömiä kysymyksiä kohtaan, on jotenkin helpompi samaistua. Ja kokea turvallisuuden tunnetta omien epäonnistumisien keskellä: vain yksi on onnistunut täydellisesti. Yksi joka sanoi ettei muuta merkkiä anneta kuin Joonan merkki. Ja kuitenkaan tämä yksi ei vastustanut Jumalan tahtoa, niin kuin Joona teki.

Vanhassa testamentissa olen vähän ihmetellyt tuota että eläimet otetaan mukaan ihmisten rangaistukseen, esim. kun kansoja on tuhottu, niin myös ihmisten omistama karja piti tuhota. Joonan kirjassa myös eläimet puettiin säkkipukuun.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #41 : 05.02.21 - klo:04:26 »


Jotkut folkloristit painottavat Joonan kertomuksen ja Punahilkan kertomuksen samankaltaisuudet, esim. toinen nousee kalan vatsasta ja toinen suden.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #42 : 06.02.21 - klo:03:48 »
Joonan kanssa keskusteltuaan merimiehet kääntyivät Herran puoleen ja rupesivat huutamaan avukseen Raamatun Jumalaa.
Kun myrsky taukosi, merimiehet olivat edelleen kiinnostuneita Herrasta.

Niin, no. Sehän meni niin, että merimiehet tiesivät Joonan lähteneen jumalaansa pakoon, ja että myrsky johtui tästä. He kysyivät Joonalta, mitä meidän pitäisi sinulle tehdä. Joona käski heittää mereen. Merimiehet eivät kuitenkaan halunneet niin kaltoin toista kohdella, vaan yrittivät vielä kerran soutaa rantaan. (Hienosti tehty minun mielestäni.) Vasta kun eivät onnistuneet, totesivat että kai tuo tosiaan on heitettävä yli laidan, ja rukoilivat Joonan jumalaa* pyytäen, ettei tämä vetäisi heitä vastuuseen hänen hengestään. Ja sitten meri tyyntyi, miehiä oli kohdannut armo  :eusa_angel:, minkä takia he "pelkäsivät ja kunnioittivat nyt Herraa, uhrasivat hänelle teurasuhrin ja tekivät pyhiä lupauksia"  :eusa_pray:.

Muistin kyllä tuon, että Joona otti nokkiinsa, kun Niinive tekikin parannuksen eikä hänen ennustamansa hirmuisa tuho toteutunutkaan. Silti pyrskähdin nauruun, kun 4. luvun 1. jakeen luin.

*Kirjoitan pienellä, sillä merimiesten näkökulmasta Joonan jumala oli tässä vaiheessa vain yksi jumala muiden joukossa. Mutta siis eivät kuitenkaan halunneet heittää johonkin vieraaseen jumalaan uskovaa mereen omaa hätäänsä helpottaakseen, se oli hienoa. Tiedä sitten jatkoivatko kukin omien jumaliensa palvontaa Herran ohella, jonka nyt kyllä varmasti tunnustivat merkittäväksi ja mahtavaksi jumalaksi. Yhden jumalan palvontaan pitäytyminen ei tainnut tuolloin vielä olla oikein in noilla seuduilla?

Ja mitä se Joona sinne kaupungin ulkopuolelle jäi kyttäämään, kuinka kaupungin käy? Mitä se enää hänelle kuului, tehtävä suoritettu onnistuneesti!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #43 : 06.02.21 - klo:07:30 »
Joonan kirjan viesti taitaa mennä suurimmaksi osaksi ohi siltä, joka lukee Raamattua tässäkin kohtaa tosikkomaisesti sananmukasesti totena. Kun ymmärtää tarinan liioittelevaksi karikatyyriksi, sanoma selkenee.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Raamattupiiri, Joonan kirja
« Vastaus #44 : 06.02.21 - klo:08:06 »
Joonan kirjan viesti taitaa mennä suurimmaksi osaksi ohi siltä, joka lukee Raamattua tässäkin kohtaa tosikkomaisesti sananmukasesti totena. Kun ymmärtää tarinan liioittelevaksi karikatyyriksi, sanoma selkenee.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Raamatussa on monta tyyliä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.