Kirjoittaja Aihe: Lukemisesta ja kirjoittamisesta  (Luettu 66701 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #75 : 18.11.16 - klo:16:52 »
Enkä minäkään oikein osaa olla  kirjoittamatta.  :039:
Hyvää ja siunauksellista viikonloppua ystävät !

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #76 : 18.11.16 - klo:17:23 »
Enkä minäkään oikein osaa olla  kirjoittamatta.  :039:
Hyvää ja siunauksellista viikonloppua ystävät !

Kiitos samoin!   :039:

Samaapa toivon itseltäni, vapautta ja iloa kirjoittamiseen.
Välillä vaan takkuaa ja kynnys on korkea.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #77 : 23.10.17 - klo:11:10 »
   Hiljainen löytää harvoin otollisen nmaaperän kylvää hiljaisuudessa keräämäänsä viisautta.

Usein hän on kuitenkin kiitollinen, kun joku avaa sanaisen arkkunsa vaivautuneen hiljaisuuden rikkoen.

....hän haluaisi sanoa sanansa, mutta ei ehdi, koska nopeammat ovat jo siirtyneet seuraavalle levelille ajatusten vaihdossa. Niinpä hän tyytyy osaansa siksikin, että on kokenut töksäyttävänsä saatuaan jotain suustaan ulos.

Vaivautuneena olen huomannut kaikkien tuijottavan ja odottavan seuraavaa repliikkiä. Joku saattaa sanoa: "Nii-in..?" Voi herttilei sentään, kun se on sulonen! Ja liikuttava! Upada uppista että.


Nainen on elämä, mies kuolema kuulemma.

Tämä on todella hyvä, todellatodella.  Hiljaisuuden ylistys. Vaikenemista voi harjoitella aistimusten kautta. Painaa ylähuulta alahuulen päälle. Miltä tämä tuntuu?  Hyvä. Nyt on suu suljettuna ja pysyy vaikka mielessä sinkoilisi miljoona ajatusta. Vaali tätä.

Paitsi että nainen on kuolema, mies elämä ja se on näin jostain syystä aina, kaikkialla.  Siksiköhän, osittain, sairaanhoitajat tahtoivat, että lääkäriksi saataisiin mies?  Että sen pitää olla mies?

Siksiköhän koko naispappeuskeskustelu juuriltaan saakka?

No, menee aiheesta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #78 : 07.02.19 - klo:14:13 »
Etsivä löytää. Luettuani Amos Ozin kirjan Juudas halusin sitä täällä vähän referoida ja paikkahan löytyi. Po kirja on kirjailijan viimeinen ja järjestyksessään 14.
Juonessa ei ole liikaa ihmisiä, että pysyin helposti kärryillä. Kirjailijan elämänkatsomus poikkeaa omastani aika selkeästi, mutta ei se haittaa, koska hän tälläkin kertaa kertoo paikoista ihan oikeilla nimillään, että ikäänkuin olisin matkamuukalainen. Jerusalemissahan asiat kerrottiin tapahtuneen opiskelijanuorukaiselle. Shmuel kuitenkin lopetti opiskelunsa, mitkä koskivat Raamatun tutkimista. Shmuel pääsi kolmeksi kuukaudeksi jännään asuinyhteisöön ramman miehen apulaiseksi ja kuuntelijaksi, kolmantena yhteisössä vaikutti juutalainen verevä nainen Atalja. Hienosti kirjailija johdatteli Shmuelin ja Ataljan asian seesteiseen eroon asti, vaikka välissä seikkailtiin Eroksenkin poluilla. Lienee niin, että hyvä juutalainen kirja ei ole riittävän hyvä ilman fyysisen rakkauden kohtia.
Tapahtumat Jerusalemissa ajoittuivat v 1959 talveen, kolmen kuukauden ajalle. Ajalle tyypillisiä sotakohtauksia oli vähän, pitää muistaa, että Jordania piiritti tuolloin kolmelta kantilta Jerusalemia.

Kirjan päätöstapahtumat kuvattiin tapahtuneiksi linja-automatkalla Jerusalemista Beer Shevaan, mistä Shmuel suunnitteli jatkavansa uudisraivaajahommiin hiljattain perustetun Mitzpeh Ramonin kaupunkiin. Ajelin itsekin perheeni kanssa po alueella 1976/77, kun kävimme Eilatista lomalla pohjoisessa. Voin kirjoittaa, että muistan vieläkin ajamisen suureen rotkolaaksoon - maktesh Ramoniin, josta oli vastaavasti jyrkkä nousu Eilattiin ajellessa.
Alueen korkeussuhteet voi parhaiten ymmärtää, kun kuvittelee lähtevänsä har Ramonilta, Ramonin vuorelta korkeus vähän alle kilometrin, kävelemään muusta vuoristosta selvästi alempaan kraateriin. Tämä alue on villeintä Negeviä, yleensä ruskeata väritykseltään, mutta on sinne saatu vihreitä alueita viihdyttämään ihmisten silmiä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #79 : 14.02.19 - klo:14:26 »
Jatkan tähän vähän kirjoittamistani. Kirjoitin villistä Negevistä, sillä Mitspeh Ramon on sitä aluetta, missä israelilaiset napisivat Moosesta ja Aaronia vastaan. Tästä on kuvaus 4.Moos 20 alusta eteenpäin. Vedestä oli kova puute niin ihmisille kuin pikkukarjalle. Paikka on myös Juudan heimon eteläraja Joos. 15 alusta eteenpäin. Ko paikkoja lukiessani tunnen Raamatun historian omakohtaisesti kuin elävän, vaikka siitä on kauan, kun paikkojen läpi perheeni kanssa ajoin.
Har Ramonille kiivetäkseen pitäisi lähteä pohjoisesta tai etelästä Egyptin rajan tuntumassa kulkevalle päätielle, sillä poikittaista tietä ei ole olemassa. Kiipeäminen vuorelle varmasti palkitsisi vaivannäön, sillä vuorelta avutunee huimaavat näköalat henkilölle, joka näistä asioista pitää.
Eilatin lomalla tällaisia reissuja voisi tehdä, jos vuokraisi auton ja ajelisi itse.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #80 : 14.02.19 - klo:14:48 »
On sinulla vaan aika tavalla omakohtaista näkemystä ja kokemusta monilta matkoiltasi!
Raamatussa mainitut asiat ja paikat saavat lisää perspektiiviä, lisäävät ymmärrystä.

On se vaan aikamoinen puute etten ole koskaan Israelissa käynyt.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #81 : 14.02.19 - klo:15:06 »
On se vaan aikamoinen puute etten ole koskaan Israelissa käynyt.

Tämän voi aika edullisesti korjata.
Olen joskus vieraillut Google Earth'illa eri puolilla maailmaa.
Mm. pienten venäläisten kylien pikkuteitä olen körötellyt.
Tulee sellainen tunne, ikään kuin olisi oikeasti käynyt näillä paikoilla.
Kun kyllästyy vaikka venäkläisiin pikkukyliin, voi muutamassa hetkessä hypätä vaikka Australiaan valtateille tai vaikkapa Roomaan.
Jos nettiyhteys ei ole kovin nopea, voi vaikka tilata joksikin aikaa mahdollisimman nopean yhteyden ja sen jälkeen on kiva matkailla eri puolilla maailmaa, eri kaupungeissa tai kaupunkien välillä, eri kylissä.

Jos fyysisesti matkustaa johonkin ja kyllästyy ja haluaakin toiselle puolelle maailmaa, ei fyysinen siirtyminen kovin nopeaa ole, mutta Google Earh'in avulla sekin onnistuu - ja valtavan edullisesti.

Ei muuta kuin hyvää Israelin matkaa Vn!
Ehkä piankin kerrot meille mitä kaikkea olet Israelissa nähnyt ja kokenut.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #82 : 14.02.19 - klo:16:09 »
Nuorimies-Köösti, tervehdys. Todella hieno asia, että googlen mahdollisuudesta kerroit :039:.
Kuljin tietä myöten alaspäin Ramonin kraateriin, sanoisin, että liian nykyaikaiset maisemat. Tie oli modernisoitu. Kyllä v1976/77 po tie oli ainakin öljysoraa, en olisi autollani lähtenyt soratielle.
Sitten korjaus edelliseen tekstiini: näyttää siltä, että Mitzpe Ramonista  lähtee tie Har Ramonin suunnassa olevaan kämppäriin.
Veli Vn, meitä on kuljetettu erilailla täällä maanpäällä. Muukalaisen osaa se on. Heprealaisessa uskovaisessa lienee körtin esimerkki, sillä kummatkin ymmärrämme olevamme vain lainassa täällä.
VeeÄnnä, Sinä voisit kirjoitta Norjan vuonoista.
« Viimeksi muokattu: 14.02.19 - klo:16:16 kirjoittanut 1944 »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #83 : 14.02.19 - klo:16:48 »
Onhan se kiva, kun nuoreksi kutsutaan vaikka ikää on kertynyt.

Tuosta Google Earh'ista.
Jos olen menossa bussilla johonkin uuteen paikkaan, yritän katsella Google Earh'in avulla reitin pysäkiltä paikkaan, johon olen menossa ja yritän painaa mieleeni maisemamerkkejä.
Tällöin ei parhaassa tapauksessa tarvitse ottaa edes karttaa mukaan.
Kartta tosin onkin mukana, koska kännykkä on mukana, mutta en ole vielä harjaannuttanut itseäni käyttämään karttaa tai Google Earth'ia kännykällä.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #84 : 15.02.19 - klo:09:11 »
^
Yritin kehua, että olet nuori. Itse olen 74 v.
Tilasin autooni integroidun navigaattorin, että voisin surffailla reilusti. En suunnittele Israelin matkaa autolla.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #85 : 15.02.19 - klo:20:56 »
Kävimme Israelin ystävien tilaisuudessa. Kolme kolportööriä, toinen toistaan parempia, että tilaisuudesta nautin. Kirjoitan tähän osioon, koska sain jutella yhden veljen kanssa lomailusta Israelissa, hän oli kärryillä Mitspe Ramonin paikasta. Kaveri oli lukenut myös Juudas-kirjan. Kävi ilmi, että olimme kiinnittäneet eri asioihin huomiota kirjassa. Mitä siitä kaveri totesi ja jatkoi, että me emme ole korvausteologisella uralla.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #86 : 15.02.19 - klo:21:29 »
Hyvin muistit veli veneheitto mistä joskus olen tainnut kertoa...onhan siitä jo aikaa...
mutta jospa vielä joskus Norjan vuonon rantoja ajelemaan, kohti vuonon pohjukkaa,
ja taas meren suuntaan, ylös ja alas komeita maisemia ihaillen.

Taitaa olla kyllä niin että Hurtigruten-laivalta jää mulla vuonot näkemättä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #87 : 16.02.19 - klo:08:37 »
Muistinvaraista omakohtaista tekstiä olen yrittänyt kirjoittaa Veli Femsjungarelle mm :002: :003: :018: :039:. Tahtoo vaan käydä, että uusimpia asioita ei tule huomioonotetuksi sitten riittävästi. Tutkin taas Israelin matkoiltani saatua uusinta karttaa. Siihen on painettu kaksi itä-länsi suunnassa kulkevaa aluetietä Negevissä, väri vihreä eikä Google ole niitä kuvannut, koska ne eivät mene sinisiksi.
Toinen tie on ylempänä Nitsanan kohdalle ja toinen Mitspe Ramonista Har Ramonin suuntaan ihan lännessä olevalle rajatielle asti. Kehitys on ollut siis silmin nähtävää.
Olen kuin nuori ihmisvesa, kun olen löytänyt uusia lomailumuotoja minäkin ja seuraan sitä yhtä muoria, joka mainosti menevänsä kuuhun.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #88 : 21.02.19 - klo:09:42 »
Luen käsiini saamiani juutalaiskirjailijoiden  teoksia mielelläni. Lopetin Isaac Bashevis Singerin Shosa-kirjan eilen illalla. Singer sai Nobelinsa v 1978. Kirjassa kuvataan Puolan juutalaisten elämää 1900 luvun alkuvuosikymmenillä. Kurjaa ja köyhää on ollut elämä kaikin tavoin.  Antisemitismi oli voimissaan.
Ns vuorosanaisista kirjoista en oikein pidä, mutta tällä kertaa sekin oli ok. Suomeksi on käännetty tämän kirjailijan teoksista mm Orja ja Lublinin taikuri sekä muutama lasten kirja.
Arvelisin, että olen mieltynyt puolalaiseen 30-luvun tango-musiikkiin juuri po kirjojen kautta. Tänään poliittinen Puola on liian ylpeä myöntämään eräitä menneisyytensä ongelma-tekojaan, vaan lukee itsensä uhriksi natsi-Saksan teoissa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Lukemisesta ja kirjoittamisesta
« Vastaus #89 : 01.03.19 - klo:10:13 »
Luin Hesarista artikkelin, missä kerrottiin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ongelmien lisääntymisestä. Asiat koskettelivat antisemitismiä Euroopassa. Suomalinen asiantuntija pelkisti kotoperäiset syyt kolmeen asiaan: äärioikeiston perimä 20-30-luvuilta, poliittisen kentän vasemman laidan Israel-vastaisuus ja islamilaisen väestön antisemitismi. Tuttuja syitä, joissa poliittinen vasemmisto on onnistunut hämärtää toimiaan siten, että yleinen mielipide lienee erilainen kuin tutkijan mielipide.
Olen surullinen asiantilasta.