Kirjoittaja Aihe: Jumalanpalveluksen messukaavasta  (Luettu 23747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Seisominen
« Vastaus #30 : 17.05.05 - klo:15:26 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
iso möhlä on siunauksessa seisominen.

Lainaus käyttäjältä: "Teme"
Ehkäpä seisomisen esikuva löytyykin jostain yli 2000 vuoden takaa


Ainakin muuan eteläsavolainen körttipappi esitti eksegeettisenä mielipiteenään, että Aaronin siunatessa kansaa tällä Herran siunauksella, kansa istui. Mooseksen kirjoissa ei kuitenkaan kerrota muuta kuin Jumalan sanoneen, että millä sanoilla Aaronin ja hänen poikiensa on siunattava kansa (4. Moos. 6:22-27).

Toimitettuaan ensimmäistä kertaa uhria, Aaronista kerrotaan:

Sitten Aaron kohotti kätensä israelilaisten puoleen, siunasi heidät ja tuli alas alttarilta toimitettuaan syntiuhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin. Mooses ja Aaron menivät pyhäkkötelttaan, ja kun he tulivat ulos, he siunasivat kansan. (3. Moos. 9:22-23)

Tätä edeltää kansan "asettuminen" pyhäkköteltan edustalle (9:5). Hepreassa käytettävä verbi voidaan kääntää "seisahtua" ja ihan suoraan "seistä". Aaron kyllä toimittaa pitkään uhreja ennen siunaamista, joten vaikea uskoa kaikkien jaksaneen seistä koko toimituksen ajan!

Joku perusteli minulle sitä seisomista sillä, että siinä seurakunta siunataan matkalle. He siis seisovat jo lähteäkseen niinkuin israelilaiset lepopaikalla autiomaassa ja heti siunauksen päätyttyä erämäävaellus jatkuu. Toki kun siunausta vielä seuraa loppumusiikki (jota tiedän joidenkin matalakirkollisten vastustavan: "ei tänne mihinkään konserttiin ole tultu"), on sen ajaksi tapana istua, joten tämä matkaan siunaamisen tuntu siitä vähän katoaa.

Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Siunaus tarkoittaa kumartumista kuorman ottoa varten.


Voihan siunaksenkin sellaisena kokea. Itse koen synninpäästön kuorman ottamisena ja siunauksen matkalle varustamisena.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #31 : 17.05.05 - klo:19:20 »
Hmm.. ehkä taaskin meni ristiin käsitys siitä, mitä seisominen tarkoittaa. Minulle se ei missään tapauksessa ole toisen yläpuolelle asettumista, vaan toisen kunnioittamista. Kun tervehdin jotakuta, tapani on aina ollut nousta penkistä seisomaan, koska minulle on opetettu, että se on kohteliasta ja toisen kunnioittamista. Mulle ei ole tullut mieleenkään, että sen joku tulkitsisi toisen yläpuolelle asettumiseksi. Puhuessakin useimmiten nousen, koska ääni ja henki kulkee paremmin, mutta myös sillä kunnioitan kuuntelijoita. Samalla asenteella nousen myös jumalanpalveluksessa seisomaan: nousen kunnioittaakseni Jumalaa.

Antaaksi, en tunne körttikulttuuria ja kirjoitan pakostakin omasta taustastani käsin. Siihen on kuulunut mm. äärikarismaattisessa ja vapaakirkollisessa toiminnassa mukana oleminen. Nykyään sitten pääosin ihan perusluterilaisesta. (Voisin kertoa hassun tilanteen viime kesän evankeliumijuhlista... anoppini lähellä, joten sinne sitten mentiin. Jostain syystä siellä tuli puhuttua tilaisuuksista "kokouksina". Tuota sanaa käytetään vapaakirkollisessa terminologiassa seurojen tai hengellisen tilaisuuden tilalla. Yksi kaveri naureskeli "nuortenkokoukselle" hetken aikaa... ja saattoi olla, että moni muukin joutui hmmästelemään.)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Anonymous

  • Vieras
Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #32 : 17.05.05 - klo:19:30 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"


HERRALLE KIITOS SELLAISESTA LAHJASTA, JOKA VETÄÄ IHMISIÄ IÄSTÄ RIIPPUMATTA HERRAN SANAN ÄÄREEN!!!


Lainaus
caps for the win


Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa.   Eikö tarkoitus ole juuttua Herran armoistuimen eteen eikä sana ääreen. Edellinen lause on kieltämättä vaikea, mutta jos tuntee amerikalaista kulttuuria niin se aukenee. Tarkoitus ei ole että jäämme roikkumaan kirjaan, vaan ristiin. Siis ei ole tarkoitus, että me jatkuvasti luemme kirjaa ja jätämme ystävät yksin, vaan kirjalla on paikkansa, mutta siitä ei saa tehdä uutta Baalin patsasta, kuten eräille on käynnyt. Ero on yllättävän iso, jos palvoo kirjaa eikä elävää Jumalaa.


No kuhan ei caps lock jää roikkumaan päälle.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #33 : 05.02.21 - klo:04:10 »




Nyt ollaan mielenkiintoisessa aiheessa.   Eikö tarkoitus ole juuttua Herran armoistuimen eteen eikä sana ääreen. Edellinen lause on kieltämättä vaikea, mutta jos tuntee amerikalaista kulttuuria niin se aukenee. Tarkoitus ei ole että jäämme roikkumaan kirjaan, vaan ristiin. Siis ei ole tarkoitus, että me jatkuvasti luemme kirjaa ja jätämme ystävät yksin, vaan kirjalla on paikkansa, mutta siitä ei saa tehdä uutta Baalin patsasta, kuten eräille on käynnyt. Ero on yllättävän iso, jos palvoo kirjaa eikä elävää Jumalaa.

No kuhan ei caps lock jää roikkumaan päälle.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #34 : 05.02.21 - klo:04:23 »


Jumalanpalveluksen messukaava oli luterilaisten vastaus Paavi Paulus VIn messukaavaan. Mielestäni se oli oikein tehty, sillä paavin uusi messu oli oliivioksa uskonpuhdistukseen ja ansaitsi vastauksen. Toisaalta, lopputulos oli luopua herätysliikkeitten aikaisemmista vaikutuksista Jumalanpalvelukseen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumalanpalveluksen messukaavasta
« Vastaus #35 : 05.02.21 - klo:16:07 »
^^Huomautan, että noin kirjoitti seppos, ei Anonymous. Tarkkana niiden lainausten kanssa!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.