Kirjoittaja Aihe: Äänekkäät ihmiset  (Luettu 10056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #15 : 09.01.12 - klo:14:44 »

   Kirjoittakaa, jos olen väärässä: suomenruotsalaiset ovat äänekkäitä(kin); "-kin" siksi, että he ovat myös äänettömiä ja kaikkea siltä väliltä. Tai sitten ei. Mikä minä olen herraskaisia yhteisöjehuja arvioimaan, en mikään.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #16 : 09.01.12 - klo:16:06 »
   Kirjoittakaa, jos olen väärässä: suomenruotsalaiset ovat äänekkäitä(kin); "-kin" siksi, että he ovat myös äänettömiä ja kaikkea siltä väliltä. Tai sitten ei. Mikä minä olen herraskaisia yhteisöjehuja arvioimaan, en mikään.

Minulla on kyllä tuttavapiirissäni niin suuri otos suomenruotsalaisia että väittäisin ylläkirjoitettua asenteelliseksi pötypuheeksi. Suomenruotsalaiset (kaan) eivät ole "sellaisia" tai "tällaisia" vaan heissä on erilaisia ihmisiä kuten meissä mulliturpasuomalaisissakin (mm. isoäänisiä ja normaaleja).

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #17 : 09.01.12 - klo:16:33 »

   No niin minäkin ajattelen, mutta tulipahan kirjoitettua, sainpahan "sanoa".


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #18 : 09.01.12 - klo:18:08 »
Helsingin suomenruotsalaiset kyllä ovat paljon kovempiäänisiä, niin busseissa kuin muuallakin.

Venäläiset, somalit ja amerikkalaiset, suunnilleen noin menee se äänenkäyttö tilastoni ja suomenruotsalaiset ovat joukossa toisena.
Noin siis yleisesti otten. Tietysti joukossa on joku harva hiljaisempi poikkeus.

Onko tämä sitten rasismia, niin minusta ei.

Kovaääniset ihmiset ovat piinasielulle.
« Viimeksi muokattu: 09.01.12 - klo:18:15 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #19 : 09.01.12 - klo:18:42 »
Olen edelleenkin sitä mieltä että olkoon kovaääninen ihminen sitten somali, suomenruotsalainen, aitomulliturpasuomalainen tai vaikka ukugubu-zulubu-hottentotti, niin kovaäänisyys ilman konkreettista syytä on röyhkeyttä ja moukkamaisuutta. Kovaäänisyys on perusteltua vain silloin jos kanssaolijat eivät muutoin kuule mitä sanotaan. Hyvät käytöstavat vaativat säätämään volumea vähän pienemmälle ja sopeuttamaan sitä ympäristöön.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #20 : 09.01.12 - klo:19:05 »
Lainaus
Hyvät käytöstavat

 :eusa_think:

aitomulliturpasuomalainen
ukugubu-zulubu-hottentotti

 :eusa_think:
Herra armahda.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #21 : 09.01.12 - klo:19:25 »
Ääni voi olla keino käyttää valtaa, meluääni ilkivaltaa?

Puhutteleva kertomus voimasta, vallasta, äänestä ja Jumalan esiintymistavasta Raamatussa:
"Hän sanoi: "Mene ulos ja asetu vuorelle Herran eteen". Ja katso, Herra kulki ohitse, ja suuri ja raju myrsky, joka halkoi vuoret ja särki kalliot, kävi Herran edellä; mutta ei Herra ollut myrskyssä. Myrskyn jälkeen tuli maanjäristys; mutta ei Herra ollut maanjäristyksessä. 12 Maanjäristyksen jälkeen tuli tulta; mutta ei Herra ollut tulessa. Tulen jälkeen tuli hiljainen tuulen hyminä. 13 Kun Elia sen kuuli, peitti hän kasvonsa vaipallansa, meni ulos ja asettui luolan suulle. Ja katso, hänelle puhui ääni ja sanoi: "Mitä sinä täällä teet, Elia?" (1. Kun. 11-13)

Nykykaupunkien linnut kuulemma laulavat tutkimuksen mukaan kovemmin kuin maalla -pystyäkseen viestimään toisilleen melun yli. Melu lisää melua.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #22 : 09.01.12 - klo:19:35 »
Meluaminen voi olla opittuakin. Urheiluselostajat huutavat lähes koko ajan selostaessaan. Kun joku tekee hyvän suorituksen, niin sitten he huutavat kurkku suorana. Sitten kun jotain urheilijaa haastatellaan, niin hänkin yleensä huutaa vastauksensa. Minä en tykkää kuunnella semmoista.

Meillä oli kerran opettaja, jonka tunnilla katsottiin hiihtoja televisiosta. Oli mukamas tärkeät kilpailut ja urheilufriikit halusivat, että sitä katsotaan koulussa. Niinpä kaikkien oli pakko alistua siihen (vieläkin on traumoja siitä). Opettaja sääti äänen voimakkuutta niin pienelle, että kaikkien oli pakko olla hiljaa, jotta kuulivat. Ei liene mikään yllätys, että kyseessä oli musiikin opettaja (ei mikään rokkikukko).

En minäkään tykkää kuunnella semmoista, jos joku kailottaa yleisellä paikalla kännykkäänsä niin isosti, että kaikki varmasti kuulevat.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #23 : 09.01.12 - klo:19:42 »

   Amerikkalaiset ovat äänekkäitä, herrojen herroja. Oikeat herrat, jotka palvelevat, ovat sävyisiä. Siis osa amerikkalaisista, ne jotka ovat suurvallan luoneet, ovat hiljaisia puurtajia, mutta osaavat korottaa äänensä tilanteen niin vaatiessa tai sitten vain yksinkertaisesti toimia. Toki sananen silloin, toinen tällöin on tarpeen toiminnan ihmisellekin. Työmuurahaisen ei kuitenkaan paljoa tarvitse pukahtaa, rukoilla ja tehdä työtä vaan.
Käskijälle ei esimerkkinä oleminen riitä. Johtajan on ajoittain lisättävä volyymia, jotta kaikki kuulevat ja ymmärtävät.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #24 : 09.01.12 - klo:20:31 »
Meluaminen voi olla opittuakin. Urheiluselostajat huutavat lähes koko ajan selostaessaan. Kun joku tekee hyvän suorituksen, niin sitten he huutavat kurkku suorana. Sitten kun jotain urheilijaa haastatellaan, niin hänkin yleensä huutaa vastauksensa. Minä en tykkää kuunnella semmoista.

Meillä oli kerran opettaja, jonka tunnilla katsottiin hiihtoja televisiosta. Oli mukamas tärkeät kilpailut ja urheilufriikit halusivat, että sitä katsotaan koulussa. Niinpä kaikkien oli pakko alistua siihen (vieläkin on traumoja siitä). Opettaja sääti äänen voimakkuutta niin pienelle, että kaikkien oli pakko olla hiljaa, jotta kuulivat. Ei liene mikään yllätys, että kyseessä oli musiikin opettaja (ei mikään rokkikukko).

En minäkään tykkää kuunnella semmoista, jos joku kailottaa yleisellä paikalla kännykkäänsä niin isosti, että kaikki varmasti kuulevat.


 :003:  Minun anopilla on erittäin kova ääni. Kun hän soittaa, kuulen olohuoneeseen asti luurista mitä hän puhuu vaimolleni vaikka sillä on luuri korvassa.   Itse , jos joskus joudun puhumaan anopin kanssa, pidän luuria kaukana korvasta. Karsea yhdistelmä; anoppi ja kova ääni...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #25 : 09.01.12 - klo:20:45 »
Minä olen ollut (toivottavasti voin jo sanoa menneessä aikamuodossa)
kova-ääninen,
pikkuveli varsinkin aina huomautti,
että "älä huuda"
omasta mielestä puhuin ihan normaalisti  :icon_eek:

Nykyään puhun h i t a a a s t i
ja  hiljaa


 
Herra armahda.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #26 : 09.01.12 - klo:20:49 »
Äitini on aika kova ääninen kailottaja.
Välillä ylittää ärsytyskynnyksen.
Keskimmäinen siskoni on myös hyvin suorasukainen teräväkielinen eläväinen tyyppi
ja kova väittelemään. Hän osaa myös matkia erilaisia puhetyylejä.
Kaverini Ilona, joka on päässyt kokemusasiantuntija-koulutukseen sekä
kaverini Sanna, joka toimii ylellä toimittajana ovat molemmat harvinaisen
voimakasluonteisia naisia ja erittäin kypsiä, myös hyviä äänenkäyttäjiä
pikkusen ovat molemmat lesbomaisia.
Elämä on kemiaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #27 : 09.01.12 - klo:23:02 »
Opettajasuvun peruina - mummovainaakin oli Kotkan seminaarin käynyt - minulle on siunaantunut kuuluva puheääni. Kotona puhuttiin kuin katederilta. Yliopistossa suoritin 70-luvulla ns. puheopin tutkinnon, sisältö äänenmuodostuksesta ja runonlausunnasta kokoustekniikkaan. Viimeksi mainitulle kurssille menin väkisin. Ensin olisi kuulemma pitänyt suorittaa jokin kurssi, joka minulla oli vasta alussa. Ilmoitin, että en ole suorittanut, mutta lähden pois vain poliisin raudoissa noutamana. Perustelin kantaani järjestökokemuksella, josta olin palkkaakin nauttinut. Arvostettu opettajani ei kutsunut poliisia. Itsekseni totesin, että puhua kyllä osaan, mutta en osaa pitää turpaani kiinni. Päätinkin keskittyä opettelemaan vaikenemista. Kyllä oli vaikeaa, mutta onnistui kovalla yrittämisellä. Siitä on myöhemmin ollut runsaasti hyötyä. Nyt olisi kyllä vaikenemisen kertauskurssi tarpeen. Opettajan puoliso kävi pitämässä vaikuttavan luennon kansalaisvaikuttamisen keinoista. Hieno ja hyödyllinen kurssi.

Inhoan vahvistettua puheääntä. En ole koskaan puhunut julkisesti mikrofoniin - siis vahvistuksen takia, muuten kyllä. Yhdessä juhlassa juostiin eteeni mikrofonia, mutta karjaisin, että eiköhän tässä pärjätä vallan luonnonmenetelmällä. Ei valitettu. Kirkossakin tulee joskus ikävä entisenkaltaista rovastin verkkaista mylvintää saarnastuolista. Oli se juhlavaa, ikään kuin Sanaa olisi taottu päähän juntalla. Näin. On. Myös. Meidän. Ihmisten. Elämässä. Aa. Men.

Rakastan julkisten paikkojen kovaäänisiä, puheliaita naisia. Maksaisin mielelläni televisiomaksun verran, jos sillä taattaisiin tasainen hurpatus toreilla, turuilla ja raitiovaunuissa.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #28 : 10.01.12 - klo:07:27 »
näinhän se on...
wilhelmi niskasen jäljillä

myyrä

  • Vieras
Vs: Äänekkäät ihmiset
« Vastaus #29 : 10.01.12 - klo:12:18 »
Puhu hiljaa rakkaudesta... :icon_eek: