Kirjoittaja Aihe: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi  (Luettu 4840 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« : 28.09.19 - klo:22:32 »
Tämä oli Ibsenin Peer Gyntistä, jonka Kaupunginteatteri esitti joskus 1982, tai se meni neljä vuotta.
Lämpiössä törmäsin kaveriin, joka tuli neljättä kertaa katsomaan. Se oli viimeinen esitys, oli pitänyt ja pitänyt, mutta kerkisinpä. Kyllä harmitti että se oli viimeinen. Vakavasti.

Olen lujasti miettinyt tuota ja moneen kertaan. Aivan oma itsensä voi harvoin olla, jos tahtoo säilyttää edes joitakin ihmisiä lähellään. Eikä kukaan ole itselleen kylliksi. Sellainen käsite kuin ” true self” sius tosi minuus, merkitseekin sitä minkä lähimmät omaiset sietävät koska heidän on pakko. Tai jos jaksaa heitä armahtaa, ei ihan kaikkea tuo julki.  Halveksittu ja väärinkäsitetty ” false self” tarkoittaa jonkinlaista siistittyä versiota. True self olisi kai jotain mitä antiikin kyynikoksi, ne jotka kulki rääsyistä ja paskoi kaduille, koska etsivät todellista itseään.

False self on peseytynyt ja pukeutunut. Aivan omaksi itsekseen ei voi heittäytyä tai, no niin.

".................

No joo. Oli vissiin vaikea päästä alkuun.

Minua riivaa kai hautaan asti taipumus lukea, millainen minun nyt täällä pitäisi olla. En nyt puhu körteistä koska se ei siellä ollut ongelma ja tämäkin on totta.

Mutta muuten. Kun menin viettämään välivuotta Lärkkullaan, ajattelin että kun nyt asutaan internaatissa ja minun ei tää epilepsia ole yhtään kuosissa, niin olisikohan hyvä mainita siitä skolmötessä.  Että mitä ei sitten tarvi yhtään ja älkää suotta ainakaan. Menen rektorilta kysymään lupaa, olin jo tullut niin araksi.  ”Du muste komma ihåg en sak! Du är inte en läkare här. Du är ett elev, julistaa ärade herr rektor, ja minä peräännyin. Etten siis saa sanotuksi että oli puhetta semmosesta että kun on tämmöistä päävikaa. En patient.  Ingenting gällande yrket nu. Sujukdom. Att borde tala om epilepsia, hej du jävla idiot. Etten minä ymmärrä mistä hän nyt puhuu.


Samana iltapäivänä saapuu Barbro, jonka piti opettaa musikpsykologiaa. Se oli hyvin myöhään maanantaisin, ja äkkäsin että tässä on karsittava kaikenlaista jos tosissanimeinaan tehdä ne teoria- aineet kun olen niistä ihan hukassa.  No, toiset on peruneet kanssa, ja Barbro äkkää, Leena, hon visserligen har.... Psykiater som..... Jasså och talad med rektorn.... jaja!  Yritän selittää., etten ole kerrassa kenenkään kanssa arvioinut hänen opetustaan en vaikka.

Haistan mistä tuulee: täällä on ruvettava vetämään jotain roolia, katuva syntinen, joo. Näillä mentiin. 

Tämä ei ole koko totuus, en minä niin hyvin näyttele. Minä todella en ajatellut mennä mihinkään vapaaehtoisiin hartauksia aamulla, ja menin. No veckomässaan en ainakaan, ja menin. Ihmettelin kyllä mitä pirua minä täällä, ihan kirjaimellisesti, mutta paljon oli mukana teatteria, kun totesin, herrajesta, nämähän heittää mun täältä ulos, ja tahtoisin jäädä.

Vuoden kuluttua sanoin Stefanille että et sitten sen vertaa erota milloin puhuis lääkäri ja milloin potilas, ja kyllä vaan olin kitkerä. Että mitä jos olisin tappanu itseni? Ei hän kuin hymyili hämillisesti.


Mutta hän selitti kyllä minulle, ettei viidesläisyys olekaan kristinuskon keskeisin tulkinta, ei se oikeastaan ole sitä kuin niin napin, jos mennään niin tiukille kuin minkä minä hylkäsin sanomalla Jumalalle meneväni nyt uskosta, se on kaikkien kannalta parasta.

......................

Tuo oli aivan tyyppiesimerkki, minä haistan mistäpäin tuulee, ja työssä se tietysti oli pelkkä hyöty.

Elämässä se on hirveää, sillä saatan antaa käsityksen että tänne ja minun asioihin saa puuttua miten ikinä lystättää, kun tulee vastaan semmoinen puuttuja, ja se yrittääkin rajan, ja minä räjähdän ja se saa silmilleen kaikki tänne hankitut verhoilukankaat ja reput ja roimat kun minulla sattuu olemaan tuvantyhjennys vielä lisäksi....  Seuraa suunnaton raivo, ja hänet haistoin aikoja sitten, siinä on tyyppi joka ei koskaan anna sitten anteeksi, siksi kai niitä anoppejakin on kerennyt karttua.... Tulevat rähjäämään kello kaksitoista ja ihme tapahtuu, puolitoista tuntia, ja saan ne ulos.

Mutta olisin minä sen pitänyt ystävänä. Se vain ei olis onnistunut ilman sitä menoa, että hän elää vähän minunkin elämääni noin lupaa kysymättä.


Jos olis huonompi hajuaisti olis jo kysynyt, mitä ihmettä, mulle vai kuule kiitos ei eikö mulla nyt ole sitä satasta ......        just joo kun juuri olin niin tyytyväinen kun se narureppu hajos, eihän tää ole tottakaan että tuot tänne mulle toisen.  Ei oltais edes sovinnossa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.19 - klo:22:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #1 : 30.09.19 - klo:23:25 »
Jäi kysymättä toisilta oletteko huomanneet itsessänne samaa, vai oletteko aina jotenkin selkeästi mitä olette, oma itsenne ja ilmeisesti sinnepäin että itse itsellenne kylliksi.

Ja kuinka tämmöisestä pääsee. Olen miettinyt kyllä, ja nykyisellään se on osaltansa semmoista vähän poissaolevaa mieltä, eli ihminen saattaa keskittyä johonkin juttuun, ja sitten toiset joutuvat näkemään tutustumisessa kaiken vaivan. Yksi työparini sanoi,  että piti kyllä että jotenkin tuo on outo, mutta ei saa selvää millä tavalla. Se oli sitä Dietricus Docensin aikaa. No se sitten selvisi ja tuli puheeksi.

Hajamielisyyttä, vähän kuin sama miten täällä hääräätte, yks lysti mitä mulle sanotte.  On tässä muuta miettimistä.

Mutta ei kokonaan. Ja ainakin siitä seuraa harmia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #2 : 01.10.19 - klo:08:25 »
Nykyisin puhutaan, että ihmisellä on oikeus määritellä itsensä. En ole aivan samaa mieltä. Me määrittelemme koko ajan toisiamme milloin mitenkin. Onhan se joskus kiusallista, mutta kuuluu mielestäni yhteisöllisen olion luontoon.

Joku erotteli ihmisen minäkuvaa tähän tapaan: se jollainen haluan olla, se jollainen mielestäni olen, se milaisena toinen minut kokee ja ehkä vielä se jollainen todella olen. Niitä 'toisia' on kaiken lisäksi aika liuta. Miten kaukana toisistaan nuo kuvat sitten mahtavat itse kullakin olla?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #3 : 01.10.19 - klo:08:41 »
Kai olen oma itseni, mutta ei se sitä tarkoita että olisin itselleni kylliksi. En todellakaan ole.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #4 : 01.10.19 - klo:09:51 »
Oma minuuteni huononee. Menneisyyteni virheet painavat päälle.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #5 : 01.10.19 - klo:14:58 »
Sain lapsena olla oman heimoni parissa ja minut hyväksyttiin . Opettajani ja äiti muokkasivat esiintymiskykyä parhaakseen katsomaansa suuntaan. Itse en siitä mitään vahinkoa saanut ennen kuin myöhemmin kun elämän paineissa minusta tuli esiintymiskammoinen.

Avioiduin tuiki-hämäläiseen sukuun jossa tunsin olevani 'erilainen'. Eivät ne juuri pahasti sanoneet, mutta luin ajatukset.

Matti on yrittänyt 'kouluttaa' minusta mieleistään, vaan kuinkahan on onnistumisen laita. Olen vahvatahtoinen ja sisukas pitämään puoleni.

Kansanlähetys-aikoina huomasin samaa, en ollut mallin mukainen. Aloin väistää niitä opetuspuheita ja onnekseni löysin tähän körttijoukkoon.

En mittaile täällä lainkaan mitä minusta ajatellaan, olen niin kuin olen, milloin minkäkin asian parissa.

Tietyn tyyppiset uskovaiset eivät varmasti ymmärrä että harrastuneisuuteni  ja kirjoituksieni  perusteella minua voisi pitää uskovana.  Uskallan kysyttäessä sanoa:
Uskon Jumalaan ja Kristukseen ja Pyhään Henkeen kuten Uskontunnustusessa sanon.

Ihmisyydestäni olen karistanut paljon tarpeetonta, kuten vanhetessa on luonnollista. Tietty hiominen on ollut kyllä tarpeen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #6 : 01.10.19 - klo:18:08 »
Nykyisin puhutaan, että ihmisellä on oikeus määritellä itsensä. En ole aivan samaa mieltä. Me määrittelemme koko ajan toisiamme milloin mitenkin. Onhan se joskus kiusallista, mutta kuuluu mielestäni yhteisöllisen olion luontoon.

Joku erotteli ihmisen minäkuvaa tähän tapaan: se jollainen haluan olla, se jollainen mielestäni olen, se milaisena toinen minut kokee ja ehkä vielä se jollainen todella olen. Niitä 'toisia' on kaiken lisäksi aika liuta. Miten kaukana toisistaan nuo kuvat sitten mahtavat itse kullakin olla?

Ne olisi mukava saada tänne kaikki, ne kuvitteelliset leenat, ja katsoa olisivatko edes yhtä mieltä mistään. Saattaisi tulla luja tappelu ennen yötä jos iltaseitsemäksi kutsuttaisiin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #7 : 01.10.19 - klo:23:42 »
Omat tuntemukseni itsestäni vaihtelee, eikä ehkä mitenkään loogisestikaan.

Jossain olen varsin outo kummajainen...jossain taas ihan läsnä tällaisena kuin olen.

Yritän muistaa:
Olen Jumalan luoma ainutlaatuinen ja ainutkertainen ihminen, persoona, oma itseni...
eikä minulla ole lupa pitää halpana Jumalan luomistyötä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #8 : 04.10.19 - klo:19:14 »
Olen viime aikoina miettinyt aika paljonkin, miten minusta tuli minä. Se pohdintä lähti jostain kirjoittajapiirimme kotitehtävästä. Olen alkanut kirjoitella muistiin erilaisia minulle merkityksellisiä tapahtumia vuosien varrelta, jotka oletan muokanneet minuuttani.
Tärkeimpänä tietenkin on koti ja lähipiiri, jossa kasvoin. Toisaalta huomasimme luokkakokouksessa erään vanhan luokkakaverin kanssa, että meistä ei olisi tullut sitä mitä olimme, ellemme olisi koulun päätyttyä muuttaneet etäämmäs perhepiiristämme. En tietenkään tiedä, voiko se olla todella totta. En ole kokeillut sitä kotipiiriin jäämistä. Joka tapauksessa tähän suuntaan kasvaminen olisi ollut kivuliaampaa.
Meillä on tiivis perhepiiri. Sisko ja toinen veli jäi kotiseudulle ja viettävät paljon aikaa yhdessä ja ennen myös vanhempiemme kanssa. Minä ja toinen veljeni, joka myös etäämmällä asuu, olemme kasvaneet "itsenäisemmiksi". En oikein osaa avata, mitä tuolla tarkoitan.

Luulen että ikä ja elämänkokemus ovat tehneet tehtävänsä. Olen aika lailla sinut itseni kanssa. Minulla on kai geeneistä ja kotikasvatuksen tuotteena  huumorintaju. Siitä on paljon iloa jokapäiväisessä elämässä. Uskallan sitä käyttää päivittäisissä tilanteissa. Nauran paljon ja herkästi. Vähän yritän karsia, mitä voi sanoa kenenkin kuullen.
Se että tuppaan juttelemaan kaikkien kanssa on kai karjalaisuutta ja lisäksi suurelta osin kristillisestä kasvatuksesta tullutta. Kaikki ihmiset on Jumalan luomia, joten minun ei pidä karsastaa erilaisuutta lähimmäisissäni. Tervehdin yhtälailla kunnanjohtajaa kuin paikallista pultsaria. Saatan heittää kommentin säästä jne. Kommentoin jotain ventovieraallekin ihmiselle, jos jokin tilanne kommentin mielessäni herättää.

Toki harmittaa, kun en jotain osaa, tai opi. Harmittaa kun epäonnistuu. Erityiseti harmittaa kun mokaa niin, että joku loukkaantuu. Mutta olen oppinut antamaan itsellekin anteeksi. Kehittämisen varaa toiki on, mutta etupäässä olen leppoisasti minä.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #9 : 05.10.19 - klo:13:46 »
^
"Leppoisasti minä", erinomaisella tavalla oivallat.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #10 : 04.11.19 - klo:07:19 »
Ibsen taisi tarkoittaa, että nämä kaksi harvoin viihtyvät samassa mielessä.  Kuka tahtoo määritellä kaikessa itsensä, on itse itselleen tarpeeksi.

Terveempi ja paremmin voiva puolestaan on oma itsensä, ja äärettömän hienoa olisi jos todella kykenisi olemaan leppoisasti oma itsensä. Leppoisa osaa nauraa kömmähdyksilleen, ehkä?  Huumorintajua kutsutaan parhaaksi defenssiksi, eli itsesuojeluksi kaikelle mikä työntyy mieleen. Olkoon sanatonta ahdistusta tai nimettyä pakokauhua.

Ei, me emme yksinkertaisesti ole vapaita määrittelemään itse itseämme. Lapsi 3 teki härnätäkseen jossain virastossa jossa piti kertoa ikä, sukupuoli merkittiin: tyttö.

- Sulla ei ole mitään oikeutta määrittää mun sukupuolta, visersi tämä, tytöistä tyttömäisin pikku kaunotar kiharoitaan helauttaen.

 Sinne se meni, sukupuoli määrittämätön.

Ja me olimme tukehtua hänen äitinsä kanssa. Siis nauroin vatsani kipeäksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #11 : 23.04.20 - klo:20:49 »
Kai olen oma itseni, mutta ei se sitä tarkoita että olisin itselleni kylliksi. En todellakaan ole.

Minäkin kai olen oma itseni ja se on liiaksi.

Yritän aina piilotella itseäni ja mun kaverit ja työkaveritkin yrittää samaa.

Ne on aina, et Make sit nokkaumpeen ja et ala puhumaan, oo hiljaa.
No yleensä se menee siihen, et joku särähtää ja sit alkaa tulee mun näkemyksiä ja jengi kattelee hölmistyneenä toisiaan.

Kun mä olin nuori, niin silloin maailmaan mahtui tällästä 60 lukusta hulluutta ja 70 luvulla ja ties koska.
Ihmettelen milloin etelä pohjanmaalaisistakin on alkanut tulla jotain sisäsiistejä ja eivät osaa sannoo suoraan.

Nykyään vain naiset, kun on erilaisia ja homot sun muut uskoltaa sanella kuinka tulisi olla ja sanella ja vanhakaarti ei sano enään mitään.

Ei edes "voi Perkele !"
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #12 : 24.04.20 - klo:11:33 »
^
Minunlaiselle osuvasti kirjoitettu. Toiset uskaltaa sanoa todellakin. Olisikohan eteläpohjalainenkin jotakin muilta oppinut? Yksikseen on helpompi olla kuin porukassa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #13 : 24.04.20 - klo:21:35 »
Pikkasen rankka ja hankala aihe....en oikein tiedä mitä sanoisin....

Se että olen oma itseni...yritän olla...pyrin siihen....iloitsen ja nautin siitä...
Mutta annas olla...miten ympäristö sen kokee...suattaapi tulla palautetta ja ohjeistusta...
ja pitkään....

No, se siitä ja sen kestämisestä....
Kotioloista lähipiirissä en kerro enempää...

Välillä saatan "innostua" liikaa ulkoisista ärsykkeistä...no vaikka Trumpin puheet...
parasta vaan vaieten ihmetellä.

Veli viisveisaaja kertoi työelämästä..."oles nyt Make hiljaa"...jne
Mulla tuli vähän samantapainen muisto mieleen työelämän ajoilta.
Oltiin kokouksessa, istuin esimieheni vieressä, isoja herroja paikalla.
Minä olin vähän "aloittelija" silloin, innostuin silloinkin kun huomasin tietäväni esillä
olleista asioista sitä sun tätä, ja aloitin jotakin kertomaan ja se loppui kuin kanan lento.....
Esimieheni potkaisi pöydän alla sääreeni ja siitä oivalsin että jaaha, suu tukkoon...

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Ole oma itsesi- ole itse itsellesi kylliksi
« Vastaus #14 : 20.05.20 - klo:22:28 »
Hallitsevatko riippuvuudet elämääsi?

Pyöriikö elämäsi päihteiden käytön ympärillä? Onko sinulla pakonomainen tarve tehdä jotain? Olet saattanut jäädä koukkuun johonkin aineeseen tai toimintaan. Sinulla on kaikki mahdollisuudet vapautua kehästä, sillä riippuvuuksia voidaan hoitaa tehokkaasti.
Muutosta ei tarvitse tehdä yksin.


https://www.mtkl.fi/mika-askarruttaa/riippuvuude