Kirjoittaja Aihe: Jos et olisi körttiläinen..  (Luettu 49545 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #45 : 15.08.06 - klo:21:55 »
Kirjoittakaa, jos olen väärässä. Seppo ei vaan halua, että sinä lähdet toiseen leiriin. Nimittäin joskus ennenkin on leikki yhtäkkiä muuttunut todeksi. Vakavissasihan sinä tietysti olit, että osa sinusta ainakin voisi olla katolinen. Minä(kin) olen viehättynyt katolisuuden mahtavuuteen. Isossa talossa on ison talon edut, mm. hengellis-maallinen traditio ja aarteisto. Työsarkaa olisi myös silmänkantamattomiin. Työnäkyjä saattaisi olla suurempi valikoima.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #46 : 15.08.06 - klo:23:19 »
kveekaria mä yritän syksylle tai ensi keväälle puhumaan syntisen pääkaupunkiseudun Seuratuvalle.   :!:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #47 : 16.08.06 - klo:09:22 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Kirjoittakaa, jos olen väärässä. Seppo ei vaan halua, että sinä lähdet toiseen leiriin. Nimittäin joskus ennenkin on leikki yhtäkkiä muuttunut todeksi. Vakavissasihan sinä tietysti olit, että osa sinusta ainakin voisi olla katolinen. Minä(kin) olen viehättynyt katolisuuden mahtavuuteen. Isossa talossa on ison talon edut, mm. hengellis-maallinen traditio ja aarteisto. Työsarkaa olisi myös silmänkantamattomiin. Työnäkyjä saattaisi olla suurempi valikoima.


Oikeassa olet. Katoliseksi voi ryhtyä jos ei pidä Sibeliuksen joululaulusta En etsi valtaa, loistoa en kaipaa kultaakaan. Viimeinen sana myös merkityksesssä rakkaani.

 Kiereltyäni Eurooppaa yllin kyllin minua on moinen parameus ruvennut yököttämään. Kuinka kirkkoruhtinaat ovat toisten rahoilla koreilleet ja kilpailleet keskenään kenellä on komeampi temppeli valtapiirissään. Käy vaikka katsomassa Itävallan ökyluostarit kuten Melk jne. ja muut Keski-Euroopan ökykirkot. Kyllä savupirtissä on jotain alkuvoimaa ja pyhää yksinkertaisuutta. Siellä voi veisata "nöyryyttä hiljaisuutta Jumala rakastaa" kuten adventtivirressä sanotaan.

Kuten jo kerran sanoin, ei Juhanista katolista saa. Niskalaisuus ja katolilaisuus kun kulkevat eri teitä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #48 : 16.08.06 - klo:12:03 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Suuri osa kysymyksistä oli kylläkin sellaisia, ettei mikään vaihtoehto kunnolla sopinut.


Jep. Etenkin inkarnaatiota koskevassa kysymyksessä ei mielestäni otettu riittävästi huomioon sitä mahdollisuutta, että muilla planeetoilla olisi (älyllistä) elämää. Oli vaikea valita, montako inkarnaatiota Jumalalla/jumaluudella on, kun vaihtoehto "useita tai lukemattomia" tuntui jotenkin viittaavan hindulaisuuteen tjsp. eikä siten tuntunut omalta. Taisin vastata, että "yksi".

Olisin kaivannut vaihtoehtoa "Yksi Jumalan inkarnaatio kutakin syntiinlangennutta olioryhmää kohden siten, että ko. ryhmä voi oivaltaa Jumalan tulleen ihmiseksi/kyseiseksi olioksi". Miksi tätä kysymystä pohditaan kristikunnassa niin ylettömän vähän? :D
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
amerikankielinen testi
« Vastaus #49 : 17.08.06 - klo:11:31 »
mä olin liberaali protestantti, enkä ollut katolinen - harmin paikka :cry: - tästä mennään epäillen iankaikkiseen elämään. Terv. niskaslainen. PS. Seppos on oikeanlaisten näkyjen näkijä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Markkusenpete

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Re: Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #50 : 17.08.06 - klo:17:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
Niin mihin herätysliikkeeseen kuuluisit?
ja miksi juuri siihen.


musta ainaki tuntuu siltä etten mitään muuta voisi koskaan ollakaan joten en oo sitä voinu koskaan edes ajatella ettäkö joku muukin vaihtoehto tulis kuuloonkaan. Ja parempi niin :)

Poissa JuhaniM

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #51 : 17.08.06 - klo:18:49 »
En voi itse kuvitellakaan mitä olisin silloin. Körttiläisyys on antanut elämääni paljon ja esimerkiksi (lähes) kaikki ystäväni olen saanut körttiläisistä piireistä.
Ei se ole uskova,joka nukkuu kylläisenä yönsä naapurinsa valvoessa nälissään

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
jos et olisi körttiläinen
« Vastaus #52 : 17.08.06 - klo:22:53 »
Synnyin körttiläiseen kotiin. Äidinmaidosta sain jo körttiläisyyden. Isäni, joka ei ollut kaikkein paras kanttori soitteli pianolla "Tie taivaan kaita ahdas on...". Minulla oli siedettävä lapsuus. En päässyt irti körttiläisyydestä vaikka minä yritinkin. Akkani, joka hoitelee kuudetta hirviötä on körttiläinen. Katolisuus, jonka minä on nostanut esille, eihän se ole sellaista, jota ääriprotestantit pitävät paholaisen työnä. Tutut katoliset ystävät minulle sanovat, että olemme kristittyja kaikki. Vitsiähän siinä on, että "jos et olisi körttiläinen". Siis minä en ole päässyt körttiläisyydestä eroon.  :wink: En helkkari minä ole siirtymässä katoliseksi.
wilhelmi niskasen jäljillä

SAASTA

  • Vieras
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #53 : 18.08.06 - klo:21:42 »
No enhän minä ole körtti. En siltikään vaikka olenkin Herättäjän ikuisuusjäsenmaksun (vrt. vuosijäsen) maksanut. Joitakin körttitekstejä on kyllä tullut vuosien varrella luetuksi ja veisaaminen yhdessä on hengittämiseen verrattavaa tärkeydessään. Muttakun, äidinmaitoni oli sellaista ettei se maistunut petäjältä. Ei silloin oikeesti voi olla körtti. Jos Jumala hyvyydessään suo voivat ehkä lapsenlapseni käyttää tuota hunajaa tihkuvaa nimitystä itsestään.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #54 : 19.08.06 - klo:09:34 »
Minä en kannata tuota äidinmaito-oppia. Äitini kristillisyys oli peräisin Pasilan pyhäkoulusta ja kirkkokuorosta. Siltä pohjalta hän lähti apteekkia pitämään Ambomaalle ja meni isäni kanssa naimisiin. Hän taas oli lähtöisin Viipurin diakonissalaitokselta. Yksi körttiläinen kummitäti minulla toki oli, mutta hänen miehensä oli toista maata, kallellaan profeettojen ennustuksiin ja aioonien sykleihin. Katson silti oikeudekseni lukeutua tähän petäjävapriikin puulaakijoukkueeseen.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #55 : 19.08.06 - klo:17:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Katson silti oikeudekseni lukeutua tähän petäjävapriikin puulaakijoukkueeseen.


Hyvin muotoiltu!

Sanavalmiina ihmisenä en juuri tiedä kuin Siionin virret jotka hiljentävät kaiken oman viisauden. Tie täällä maailmassa tuntuu usein ahtaalta ja kaidalta, eikä jaksa vaatimuksia ja ihmisen suurta viisautta ja vallankäyttöä. Sydän ei tosiaan ole täällä kotonaan.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #56 : 19.08.06 - klo:19:18 »
SV 155 on paljon pietistisempi äkkipäätä ymmärrettynä kuin SV 156. Nehän ovat eri ajoilta. Ne on synnytetty kahdesta eri kädestä. Ne siikkarit eivät ole pietistisiä vaikkakin ajattelin jossain nuoruudessa.
 Jos "körttiläistä metodologiaa" käyttää (Jumala on suuri ja ihminen on kärpäsenpaska), siinä ihminen näkee kaikkivaltiaan, kaikentietävän ja armollisen Jumalan suuruuden. Eihän meillä ole varaa olla pietistejä, jotka pisteyttävät ihmisen contra jumalan tilanteen. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #57 : 20.08.06 - klo:08:24 »
Kärpäsenpaska on kai hiukan liian kuollutta kuonaa, mutta vaivainen mato sentään vielä mönkii, matkamies kun on.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Matosia vain voimaantuneita ihmisiä?
« Vastaus #58 : 20.08.06 - klo:11:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kärpäsenpaska on kai hiukan liian kuollutta kuonaa, mutta vaivainen mato sentään vielä mönkii, matkamies kun on.


Tätä hieman ihmettelen körttiläisessä fraseologiassa. Miksi ollaan niin jumalattoman syntisiä kärpäsenpaskoja tai maanmatosia? Tapaamani körtit ovat henkisesti voimakkaita ja  ajatuksiltaan vapaita ja epäileviä ihmisiä. Ei kai Jumala luonut meistä maan matosia kärpäsenpaskasta puhumattakaan?  :-?

Olen käsittänyt niin, että tehtävämme on olla luomakunnan kruunuja, jotka pitävät hyvää huolta luonnosta, kanssaihmisistään ja itsestään?
Acta, non verba.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Matosia vain voimaantuneita ihmisiä?
« Vastaus #59 : 20.08.06 - klo:11:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Olen käsittänyt niin, että tehtävämme on olla luomakunnan kruunuja, jotka pitävät hyvää huolta luonnosta, kanssaihmisistään ja itsestään?


...mutta, jotka eivät ylennä itseään. Siis sananlaskun mukaan "kohtuus sitä pitää olla kerjätessäkin". Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja päinvastoin. Kuitenkin siinä on semmonen jännä paradoksi, että ei saa itseään alentaa ylennyksen toivossa tai miten sen nyt selittäisi. Eli jos itsensä alentaa muiden vuoksi, niin silloin sitä pikemminkin ylentääkin itsensä, ei alenna.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."