Kirjoittaja Aihe: Jos et olisi körttiläinen..  (Luettu 49175 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #15 : 08.05.06 - klo:21:27 »
Mistäs minä tiedän. Satun olemaan körttiläinen, enkä mitään muuta itse koe nyt omaksi asiakseni. Vaikea sanoa, mitä jos en olisi, kun olen oikeastaan aina ollut, enkä mitenkään ole kummallisena tai huonona asiana pitänyt. Mihinkäs sitä siitä sitten...

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #16 : 08.05.06 - klo:23:45 »
Vaikea kysymys, yhtä lailla ainakin minulta voisi kysyä, että minkämaalainen et olisi, jos et olisi suomalainen tai että mihin uskontoon kuuluisit, jos et olisi luterilainen. Eli minulle körttiläisyys ja kristillisyys on sellaisia asioita, jotka ovat lapsuudesta asti ollut läsnä, ei se ainakaan aluksi ollut mikään oma valinta. Ei kuitenkaan voi sanoa, ettenkö muusta tietäisi; tiedän kyllä asiapitoista tietoa, mutta toisaalta en ole kokenut tarvettakaan siihen, että alkaisin etsiä uutta "hengellistä kotia". Körttiläisyys on tuntunut minulle hyvältä asialta elämässäni, eikä minun ole tarvinnut sitä ruveta kovinkaan paljon kyseenalaistamaan (paitsi tietenkin se iänikuinen epäily  :roll:). Suvaitsevaisuuteni erilaisuutta ja ihmisen yksilöllisyyttä kohtaan on kuitenkin nykyään niin laaja, etten voisi kuvitella ryhtyväni ainakaan ihan heti lestadiolaiseksi, evankeliseksi tai vitoslaisiksi. Rukoilevaisuudesta en tiedä oikein mitään, mutta se kuulostaa lempeältä  8-[

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #17 : 09.05.06 - klo:08:30 »
Minä kai voisin pitää körttiläisyyttäni - sen verran kuin sitä on - omana valintanani. Toki siihen ovat vaikuttaneet monet ihmiset eri vaiheissa elämääni. Mukaan rakastamiseksi sitä taidetaan sanoa. En kuitenkaan koe, että kukaan olisi ääneen mitään kutsua esittänyt. Siionin virret ovat koskettaneet jo ennen kuin olen hoksannut niiden niitä olevan. Virsikirjastakin niitä tulee kohti. Jos tällaista kehitystä ei olisi takanani, olisin varmaan niin sanottu tapakristitty, joka onkin ihan hyvä tapa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #18 : 09.05.06 - klo:08:32 »
Mää oon vissiin kerran ollu evankeliumijuhlilla (onksse noin?) ko mun mumma oli siellä ammaamassa, ne kun sattuvat olemaan mumman kotipitäjässä ja se vielä pari vuotta sitte oli lastenohjaaja ammatiltansa. Ja me sitte mentiin sinne kans. Ja isä kanniskeli niin paljo heliumpalloja että meinas lähtä lentoon. Mut en mää oikiastaan muuta sieltä muista, mää olin aika pieni.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa ebezzo

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #19 : 23.07.06 - klo:19:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
VL ja muut lestadiolais-haarat veisaavat Siionin Matkalauluja. Tosin muistan että siiäkin sitten osalla on jokin toinen painos Siionin Matkalauluista, mutta en ole varma.


Siionin matkalaulut on Rauhan Sanan ja Uusheräyksen yhteinen laulukirja. Vl:llä on Siionin laulut, esikoisilla puolestaan Virsikirja ja hengellisiä lauluja.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
veisuukirjoista
« Vastaus #20 : 24.07.06 - klo:05:30 »
Aika suurella prosentilla rauhansanalaisuus etc... nämä heput pitävät parhaimpana virsistä "On laupeus sanomaton... SV 179"
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
en mitään
« Vastaus #21 : 24.07.06 - klo:08:44 »
Jos en olisi niin, en olisi mitään kuten nytkin. Ei körttiläinen ole evankelikaalien silmissä mitään ja toivon ettei muidenkaan, vaikka itse aina isottelenkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #22 : 13.08.06 - klo:21:48 »
Laajennetaanpa vähän kysymystä.. Jos et olisi körtti (+luterilainen), mikä olisit?

Testaa kantasi, anna äänesi.
http://www.beliefnet.com/story/76/story_7665_1.html


Oma ykköseni oli muuten tiukemman linjan kveekarius..

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #23 : 13.08.06 - klo:22:49 »
En testannut, mutta varmaan tiukemman linjan amish tai ehkä vähän pehmeämpi mennoniitta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #24 : 13.08.06 - klo:22:57 »
Siinä mun tulokset. Oikeastaan ne pitää aika hyvin paikkansa, sillä jos en olisi luterilainen, niin haluaisin olla ortodoksi. Senkin vuoksi, että suvussa on ortodokseja ja olen aika paljon ollut heidän tilaisuuksissaan.




1.  Eastern Orthodox (100%)  
2.  Roman Catholic (100%)  
3.  Mainline to Conservative Christian/Protestant (97%)  
4.  Seventh Day Adventist (93%)  
5.  Orthodox Quaker (89%)  
6.  Hinduism (76%)  
7.  Jehovah's Witness (72%)  
8.  Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (60%)  
9.  Mainline to Liberal Christian Protestants (60%)  
10.  Orthodox Judaism (60%)  
11.  Islam (47%)  
12.  Jainism (42%)  
13.  Sikhism (39%)  
14.  Mahayana Buddhism (38%)  
15.  Liberal Quakers (37%)  
16.  Unitarian Universalism (37%)  
17.  Theravada Buddhism (36%)  
18.  Bahá'í Faith (36%)  
19.  Christian Science (Church of Christ, Scientist) (35%)  
20.  Scientology (28%)  
21.  New Thought (23%)  
22.  Neo-Pagan (21%)  
23.  New Age (21%)  
24.  Secular Humanism (17%)  
25.  Reform Judaism (15%)  
26.  Nontheist (14%)  
27.  Taoism (9%)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #25 : 14.08.06 - klo:16:06 »
Johanneksen listasta Liberal Quaker tuntui jotenkin kotoisimmalta. Olen joskus lapsena saanut Quaker Oats -kaurapuuroa ja isoksi olen kasvanut.

Poissa Maija

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #26 : 14.08.06 - klo:18:08 »
Olen 100% ortodoksikveekari ja hyvänä kakkosena 87% liberaaliprotestantti. Eipä siis liene syytä kirkkokunnan vaihtoon. Seuraavaksi kävisi adventismi taikka liberaali kveekarius.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #27 : 14.08.06 - klo:20:46 »
1.    Secular Humanism (100%)
2.    Unitarian Universalism (98%)
3.    Nontheist (95%)

:O

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #28 : 14.08.06 - klo:22:37 »
Minä sain seuraavat:

1. Orthodox Quaker (100%)
2. Mainline to Conservative Christian/Protestant (94%)
3. Seventh Day Adventist (94%)
4. Mainline to Liberal Christian Protestants (93%)

Oli kyllä hiton vaikeaa kieltä, täytyy myöntää. Vaikka kymmenen vuotta olen enemmän englantia lukenut kuin suomea niin silti uskonnollinen termistö taitaa olla jäänyt vähemmälle, huomasin.

Kauhanen T

  • Vieras
Jos et olisi körttiläinen..
« Vastaus #29 : 14.08.06 - klo:22:44 »
100%:nen ortodoksikveekari minäkin, en malta odottaa päästä kertomaan tätä ystävälleni joka on oikeasti ortodoksikveekari! Neljännelle sijalle kone arpoi minulle "Mainline to Conservative Christian/Protestant (94%)" mikä itsestäni kuulostaa uskottavalta määritelmältä.