Noiden yksittäisten kohtien takana on mielestäni peruskysymyksenä: Hyväksytkö sen, että vahvempi aiheuttaa kärsimystä tai vaaran heikommalleen?
Tämä on eräs näkökulma asiaan. Kaikkialla asiaa ei nähdä tuolla tavalla.
(Toinen tapa nähdä kohdan 3 asia on se, että esim. aseen tarkoitus on suojella heikompaa osapuolta hyökkäyksiltä. Ehkä kommentoin eri näkökulmia noihin muihinkin myöhemmin.)
Näyttää siltä, että jos yhteisö uskoo, että kärsimyksen tuottaminen on hyödyllistä heikommalle osapuolelle tai jos se uskoo, että
kärsimys ei merkittävästi haittaa heikompaa osapuolta tai
jos uskotaan, että saatava kokonaishyöty (kärsivän yksilön hyöty, jonkun toisen yksilön hyöty tai koko yhteisön hyötö) ylittää kärsimyksestä tulleen haitan, tällöin yhteisö voi hyväksyä kärsimyksen.
Riippuu yhteisöstä, minkälaisia kärsimyksiä se hyväksyy ja minkälaisia kärsimyksiä se ei hyväksy.
Ääriesimerkkinä abortti, jossa lopetetaan sellaisen olennon elämä, joka 6:n vuoden kuluttua menisi eskariin, 7 vuoden kuluttua kouluun, ehkä 18 vuoden kuluttua saa ylioppilaslakin jne. Eri puolilla maailmaa on ihmisiä, jotka uskovat, että tässä tapauksessa kärsimyksen ja tuhon aiheuttaminen heikommalle osapuolelle ei haittaa, koska sen aiheuttamisesta saadaan taloudellista tai muuta hyödyksi katsottua. Sitten on myös ihmisiä (kuten minä), jotka uskovat, että tuollaista kärsimystä ei pidä luokitella 'kärsimykseksi, joka ei haittaa' vaan se pitää luokitella 'kärsimykseksi, joka haittaa'.
- - - - - - - - - - -
Ajan siis takaa seuraavaavia väittämiä:
A) Jos "suvaitsevaisuus" ymmärretään niin, että sillä lisätään yksittäisen yksilön vapauksia ja toimintamahdollisuuksia, niin on pääsääntöisesti (ehkä aina) varsin helppoa kustakin asiasta todeta, onko henkilö juuri kyseisen asian suhteen suvaitsevainen vaiko ei.
B) On olemassa absoluuttinen oikea ja väärä.
Kun suvaitaan väärää, ollaan pahoilla teillä, kun suvaitaan oikeaa, ollaa hyvillä teillä.
Kun ollaa suvaitsemattomia väärää kohtaan, ollaan oikeilla teillä, kun ollaan suvaitsemattomia oikeaa kohtaan, ollaa pahoilla teillä.
C) Käsitys oikeasta ja väärästä vaihtelee ihmisten/ihmisryhmien välillä ja näinollen kustakin lukemattomsta yksittäisestä asiasta (joita voidaan suvaita tai olla suvaitsematta) löytyy oikean ja väärän suhteen käsityksiä laidasta laitaan.
D) Kaikesta edellisestä johdettuna: Jos jollekulle ihmiselle annetaan lisämääre "suvaitsevainen" tai "suvaitsematon" se on kuin olkinuken rakentaminen tuuliselle paikoille tai kuin katsella keisarin uusia vaatteita. On mahdotonta laskea suvaitsevuusindeksin arvo, koska asioita on niiin paljon. Ja vaikka voitaisiinkin laskea tuo luku, ollaan silti suossa: kuka takaa, että henkilö suvaitsee enemmän oikeita asioita, kuin vääriä?