Kirjoittaja Aihe: Kotikokki II  (Luettu 34290 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #90 : 01.12.17 - klo:14:52 »
Maksa on hyvää kun ei kypsennä liikaa, tulee kuivaksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #91 : 01.12.17 - klo:15:43 »
Totta.  Minäkin olen oppinut vasta jokunen vuosi sitten tuon oikean paistotavan, siivut leikattava riittävän ohuiksi, paistetaan vain pari minuuttia puoletaan .Siivut otetaan kuumalle tarjoiluastialle. Pannulle kaadetaan tölkki kermaa ja hiukan vettä, suolataan ja pippuroidaan. Kastike eri kippoon. Jos tykkää sipulista, kuten me, on erikseen ,etukäteen kuullotettu sipulirenkaita kasarissa tms. sopivassa paistoastiassa. Sipulit maksan päälle. Tarpotaan esim. muussin ja puolukkasurvoksen kera.

Äitini paistoi maksaa kauan ja lisäksi keitti kastikkeessa. Se oli sitä sen ajan tapaa kun omat possut teurastettiin ilman lihantarkastamon valvovaa silmää.
Kalakin tönkkösuolattiin jotta lapamato varmasti kuoli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #92 : 01.12.17 - klo:18:00 »
Opin joskus sellaisen "reseptin", että sipulirenkaar pannulle ja kuullotettiin. Joukkoon lisättiin maksasuikaleet joita "tökittiin" pannulla, oikeasti kamat oli pannulla ja tökittiin lastalla, niin että harmaantuivat. Kaadettiin kerma päälle ja kiehautettiin, suola ja valkopippuri toimii mausteena hyvin. Tarjoillaan perunoiden tai muussin kanssa+ puolukkahillolla.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #93 : 03.12.17 - klo:23:07 »
Pikku-Kallelta kysyttiin pyhäkoulussa, luettiinko heidän perheessään ruokarukous ennen jokaista ateriaa. Pikku-Kalle vastasi ylpeänä:
– Ei meidän tarvitse, meidän äiti on aika hyvä kokki.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #94 : 15.12.17 - klo:10:58 »
Meidän kohtalainen kotikokki, siis minä, kokkaan huomisille kävijöille, herttoniemisille,pöytäänpantavaa.

En nyt joulupöytää kata, vaan syksyisen metsän satoa ' laareistani'. On tulossa hirvenvasaa vatkulina, ja suppilovahverokeittoa, sekä lämpöisiä uunileipiä keiton kanssa.
Tänään teen vatkulin, se on jo porisemassa. Huomena ehdin muut aamupäivällä.
Tortut kahville syntyvät kädenkäänteessä. Kaapissa on Rainbow´n makoisia karpalopikkuleipiä. Pakasteesta otan tarvittaessa rahkapiirakoita.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #95 : 15.12.17 - klo:20:23 »
Kotikokista ravintolakokiksi?

Joskus tekisi mieli perustaa jonnekin "ulkomaille" ravintola, josta saisi suomalaista ruokaa jostakin 50 vuoden takaa. Sellaista mitä kotona oli. Ruokalistalla siis makkarakuppeja (sipuliteemakkaraa pitäisi olla), läskisoosia, paistettuja silakoita, kaalilaatikkoa ym. Vihannesten virkaa toimittaisivat porkkanaraaste, lantturaaste, kaaliraaste, etikkapunajuuret, suolakurkut ja puolukkahillo. Pöytään tuotaisiin maitopurkki ilman eri tilaamista, kuten nykyään saa ravintolassa kannullisen vettä. Vettä jos haluaa niin sitä pitäisi pyytää, ja tarjoilija kohauttaisi kulmiaan ja toisi kannullisen jotain haaleaa kraanasta valuttamaansa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #96 : 15.12.17 - klo:21:11 »
Muistanet ajan kun maitoa myytiin pusseissa, olikohan heti irtomaidon jälkeen vai oliko se pulloissa jossain vaiheessa. Pussit innoiti mattojen kutomiseen ja ties mihin, muistan mummoni niitä leikanneen matonkuteiksi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #97 : 15.12.17 - klo:21:23 »
^Joo, hämärästi muistan pussimaitoajan! Kamalin "innovaatio" ikinä. Sellainen kun leviää kassissa, niin johan pitääkin uusi kassi hommata. Vaikka sitten sellainen maitopusseista kudottu. Ja oli kanssa sellaisia kannuja, joihin maitopussin sai sopivasti sujautettua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #98 : 19.12.17 - klo:13:22 »
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa persimonia. Hedelmä on kaunis ja kypsänpehmeä, mutta liian makea makuuni. Siksi en niin suuresti välitä banaaneistakaan vaikka niitä syön koska ne ovat niin käteviä ja ravinteikkaita eväitä ottaa mukaan töihin. Kaipaan tiettyä hapokkuutta mitä esim. mangossa ja ananaskirsikoissa ja ananaksessa ja suuressa osassa hedelmiä on. (Verigreippi-tuoremehu on ihanaa isolla iillä) Kokeilin paistaa persimonia ja taatelia kinkunviipaleiden kanssa. Ihan ok, taateli parempi, jotenkin mausteisempi maultaan. Sitten kokeilin -koska nyt olen hankkinut sen tehosekoittimen :) - sekoittaa persimonista ja ab-jogurtista smoothien. Laitoin sinne vielä vähän tyrnimarjoja, pihlajanmarjoja,( siis muutama ) hiukan fariinisokeria ja persikan makuista muruteetä.  Hyvää tuli, sain juuri sen pienen hapokkuuden jota kaipasin. Mutta ehkä olisin voinut laittaa enemmänkin hapokkaita marjoja, happamuus hukkuu melkein täysin persimonin makeuteen. Mutta ei siltikään niin hyvää kuin yksinkertainen banaani-mansikka -smoothie johon tulee lisäksi hiukan maitoa, fariinia ja vaniljasokeria.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #99 : 19.12.17 - klo:19:11 »
Olemme siis vastakohdat.  Minä en voi juuri appelsiiniä tai mandariinia syödä, olen liikahappoinen. Puolukat, jokapäiväinen ruoanlisuke meillä, ei käy minulle ilman sokeria. Matti on vähähappoinen kuten koko perheensä oli. Sanovat että vähähappoiseen vatsaan tulee helpommin vatsasyöpä. ??? No, niinhän niillä anopin vanhemmilla ja siskoilla olikin.

Minun mieluisimmat ovat juuri banaani, persimoni ja päärynä.
Syön kutakin joka päivä, banaania vain puolikkaan


Otin juuri uunista kaksi joululeipää, sekä keitin myös sinapin.

Aina näkyy puuttuvan tai loppuvan ainekset, nyt öljy, etikka ja hunaja. Kirjoitan heti muistilappuun, muu ei auta jos aion saada tarvitsemani kaupasta kotiin. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #100 : 20.12.17 - klo:12:44 »
Aamulla varhain panin rasvasillit likoamaan. Illalla niistä tulee Lasimestarin silliä.
Kauppareissu otti voimille, mutta jaksoin panna kotikaljan käymään ennen kuin kävin päiväunille.
Eilinen Huuto syvyydestä otti voimille rankkuudessaan, uni tuli vasta puoliyön jälkeen ja oli katkonaista ja unet pahoja.

Pohdin tarvitaanko meidän kahden hengen joulupöytään sillien ja graavilohen lisäksi mätiä. Alan päätyä siihen ettei tarvita. Jälkikasvu tulee Tapaninpäivänä kahveille jossa on myös jotain suolaista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #101 : 20.12.17 - klo:19:57 »
Aamulla varhain panin rasvasillit likoamaan. Illalla niistä tulee Lasimestarin silliä.

Apropos, silliohjeita juuri tutkin. Olen menossa joulukylään ja lupasin viedä lasimestarin silliä ja rosollia, arvostavat sellaisia. Hieman vaihtelua etikan, veden ja sokerin suhteessa, mutta 1 : 2 : 1 näyttää pätevältä. Marttojen ohje on imelämpi.

Olen ostanut apteekista kertakäyttöisiä kumihanskoja, vetäisen ehkä sellaiset käteen kun punajuuria rupean pilkkomaan. Aina en viitsi. Maalaushommissa kyllä aika ehdottomia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #102 : 20.12.17 - klo:21:15 »
Mielestäni persimon sopii mainiosti juustotarjottimelle pehmentämään esim. sinihomejuustoa.  :023:
Samoin hedelmäsalaattiin tai marjasalaattiin pehmentämään happamampien hedelmien tai marjojen makua.
Pyryharakka

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #103 : 21.12.17 - klo:07:57 »
Jos Riitta tarkoittaa happamuudella tuota ph-dieettiä mistä on paljon puhuttu, niin yllättäen sitruuna ja greippi toimii päinvastoin eli muuttaa happamuutta enemmän emäksiseksi. Happamuutta lisää liha, vilja, kahvi, makeat hedelmät, maito, munat, sokeri ja suola. Emäksisyyttä lisää kasvikset, juurekset, sitruuna, tattari, hirssi jne., yleensä lehtivihreää sisältävät kasvit. Yleensä taidetaan ajatella että länsimainen ruokavalio on liikaa happamoittava. Kaikki ei toki allekirjoita ph-dieetin merkitystä. (Viime syksynä tuli lueskeltua näitä asioita)

Pitäisi tehdä (tilaus äidiltä) jouluksi glögijuustokakku, piparipohjalla. Olen kerran sitä tehnyt ja oli hyvää.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #104 : 21.12.17 - klo:09:46 »
Vuosikymmeniä sitten kun vatsavaivojen takia lääkäri otatti ns. ' koeaamiaisen', ilmeni että vatsahapot olivat kaksinkertaiset. Silloin kiellettiin kahvi tyystin.
Nyt viimekeväisen sairastelun jälkeen olen saanut tyytyä neljään kupilliseen päivässä.
 Happamat eivät vain maistu minulle. Jo, jos ajattelen puolukoita, tulee hapan vesi suuhun. Piimästä kyllä pidän ja se on hyväksi vatsalle.

Karppaukseen en uskonut, eikä se tainnut suosikkidietiksi tullakaan. Täällä monet kertoivat sitä kokeilevansa.

Minä syön paljon hedelmiä, marjoja, vihanneksia ja kalaa, silleen lautasmallin mukaan. Liha ei enää ole herkkuani, mutta silti laitoin äsken kinkun uuniin.
Kotikalja on kahdessa 3,5 ltr kanisterissa jatkokäymisessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)