Kirjoittaja Aihe: Kotikokki II  (Luettu 34680 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #105 : 21.12.17 - klo:14:15 »
Otin kinkun uunista ja toppasin ruisleipäpalaa paistinrasvaan joka oli valunut kinkun alusastiassa oleveen vesitilkkaan. Näin testasin maun ja suolan, ja hyvää on.

Nämä vanhusten jouluvalmistelut suoritetaan hitaasti ja hartaasti, jokaisesta vaiheesta nauttien.
Matti ' nauttii' parhaillaan haristuneiden funkis-tuolien liimaamisesta autotallissa.

Illalla on perunoiden keittäminen ja kuoriminen tuuvinkia varten. Yön yli se imeltyy ja aamulla pannaan uuniin kaksi isohkoa laatikkoa. Toisen saa tylleröiden äiti.

Suolasienet saavat liota huomis-illasta lauantai aamuun. Sitten on niiden silppuamisen vuoro, samoin rosolli-tarpeiden. Viimemainitut laitan ensin jokaisen lajin omaan rasiaansa ja vasta aattona sekoitan sallaatin. Meillä pidetään, että siinä pitää olla silliä ja etikkaa.
Lohi on graavattu ja on pakastimessa josta toinen file otetaan itselle aattona. Se on kohmeisena mukava leikata, saa ohuita siivuja. Toisen varaan tapaninpäivän vieraille pienten karjalanpiirakoiden kanssa syötäväksi.

Homperskat pyöräytän vasta huomena kun siirappi puuttuu talosta.
Terveisiä Sieviin pikku-mummulle !

                                                 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #106 : 21.12.17 - klo:16:27 »
No onpahan sinulla paljon jouluvalmistelua kokkaamista ja leipomista!
Ymmärrän että suuri ilo tällainen!
Mukava lukea.
Meillä vain kinkun paistaminen, valmiit laatikkoruoat kaupasta...siinä se...
Torttuja koitin itse väsätä...on ne hyvän makuisia kyllä...vaikka ulkonäkö sitä sun tätä..  :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #107 : 21.12.17 - klo:16:39 »
Paljon vähemmän on nykyään kuin silloin kuin kaikki tulivat jo aatto-aamuna puurolle. Äiti, isä ja velikin elivät.

Nyt tylleröt vanhempineen tulevat aatonaattona saunaan ja puurolle. Aatto ja Joulupäivä on varattu itsellemme, mutta Tapanina rysähtää. Silloin tulevat muut paitsi herttoniemiset. He olivat viime sunnuntaina. Heille tulee ystävän koira hoitoon jouluksi.

Tyttäret eivät kumpikaan enää syö perinteisiä jouluruokia. Toinen paistaa blinejä, toinen poronfilettä. Minäkin yritän uudistua joka vuosi, mutta tulos on aina tämä: kinkku, laatikot, sillit, rosollit ym.

Nyt puuttuvat maksa- ja hukipaté, mädit, silakkarullat hyytelössä. Etenkin makeista jälkiruoista ja monista leivonnaisista olen luopunut. Ensin pakon edessä, nykyään mielelläni.

Minulla on hyvä ' kodinkone' merkkiä Matti, joka kuorii perunat ja paloittelee rosolliin tarvittavat. Yhdessä on mukava tehdä !

Olen ollut joulumielellä koko adventin ajan. Joulumusiikkia kuuntelen pitkin päivää ja illalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #108 : 21.12.17 - klo:18:01 »
 :eusa_angel: :eusa_angel: :eusa_angel:
No juu, nämä valmistelujen määrät riippuu tietysti paikalla olevasta väestön määrästä!
Vai tapanina rysähtää...  :023:

Meillä rysähtää tällä tietoa vuoden vaihteessa, siihen pitää jotenkin varautua.
Tällaisia rysähdyksiä on mummujen ja pappojen kiva odotella!   :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #109 : 21.12.17 - klo:18:04 »
Ja minä en valitettavasti mikään kodinkone ole....tiskikoneen täyttö ja tyhjennys
ja käsitiskikin sujuu.
Yhden sortin sairaus rajoittaa hommiani jonkin verran...siksi mm. torttujen kauneus kärsi...
Mutta tavoitteita pidän yhä yllä, mm. leipomisen suhteen...  :023:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #110 : 21.12.17 - klo:18:45 »
Kävin kalassa, sain lohta ja lipeäkalaa, mutta en haluamanilaista silliä. Enkä myöskään haluamanilaista nättiä lasipurkkia sillille. Lasimestarin sillin ideahan on se, että se on hauskan värikästä purkissa, ja siksi se onkin juuri lasimestarin, kun mestari osaa puhaltaa sille astian jossa se on edukseen. Eikun kieli vyön alla jatko-ostoksille. Myös ihan tavalliset 400 gramman voipaketit olivat lopussa.

Niin joo, graavaisiko sitä lohen nyt jo, ja pistäisi pakastimeen? Lähden jouluksi kavereille kylään ja he harmittelivat, kun fileerausveitsi unohtui kesämökille, niin lohesta ei saa ohuita siivuja. Itse kyllä tykkään paksummistakin lohipalasista. Tässä on kuulemma maakunnallisia eroja, lännessä leikataan sormenpaksuisia pökäleitä ja idässä läpikuultavia hiutaleita. Kai kun idässä lohi on suolaisempaa niin ei sitä voi paljon kerralla ottaa. Ostin siis lohta kun kauppahallin myyjä sanoi ettei uutta enää ennen joulua tule.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #111 : 21.12.17 - klo:18:51 »
Torttuja koitin itse väsätä...on ne hyvän makuisia kyllä...vaikka ulkonäkö sitä sun tätä..  :039:

Lapsuudenkodissani oli sellaisia D-mallisia joulutorttuja aina, se on vähemmän vaativa tapaus.

Ja jos tulee rumia torttuja niin ainahan voi nautiskella silmät kiinni.

Seurustelin kerran yhden tyypin kanssa jolla ei ollut sitten minkäänlaista avaruudellista hahmotuskykyä, ja hänelle oli ihan ylivoimaista ajatella, miten ne joulutortun sakarat pitää asetella. Onnistui sitten taittamaan ne niin, että seurauksena oli enkelinmallinen torttu. Siitä lienee olemassa valokuvakin, pistän näytille jos löydän sen digimuodossa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #112 : 21.12.17 - klo:19:02 »
Kävin kalassa, sain lohta ja lipeäkalaa, mutta en haluamanilaista silliä. Enkä myöskään haluamanilaista nättiä lasipurkkia sillille. Lasimestarin sillin ideahan on se, että se on hauskan värikästä purkissa, ja siksi se onkin juuri lasimestarin, kun mestari osaa puhaltaa sille astian jossa se on edukseen. Eikun kieli vyön alla jatko-ostoksille. Myös ihan tavalliset 400 gramman voipaketit olivat lopussa.

Hyvin olet kyllä perillä näistä lasimestarin silleistä, puhaltavista lasimestareista myöskin...
että eiköhän silleillesi vielä sopiva lasipurkkikin löydy.  :023:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #113 : 21.12.17 - klo:20:09 »
No onpahan sinulla paljon jouluvalmistelua kokkaamista ja leipomista!
Ymmärrän että suuri ilo tällainen!
Mukava lukea.
Meillä vain kinkun paistaminen, valmiit laatikkoruoat kaupasta...siinä se...
Torttuja koitin itse väsätä...on ne hyvän makuisia kyllä...vaikka ulkonäkö sitä sun tätä..  :039:

Mullakin toi jouluruokien teko jää muiden hartioille.

Kerran yritin uunissa laittaa kalkkunan, mutta siitä tuli niin kuiva, että oli enempi tuskaa sitä narskutella.
Soittelin kaikki kaverini läpi ja kysyin neuvoja, mutta eihän siitä ja loppuvaiheessa taisin jo juoda jouluviiniäkin, niin paljon, että se taidemuoto taisi voittaa.

Jouluruuat on kyllä mitä parhaita ja toi mainitsemanne lasimestarin silli, onkohan nimi siitä sen väristä, mutta yksi parhaita anteja joulupöydässä.
Toinen on porkkanalaatikko, mutta paras jouluruoka on rosolli sen vaahdon kanssa.

Hyvää ja rauhaisaa joulua.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #114 : 21.12.17 - klo:20:15 »
^Minusta kalkkuna on jokseenkin aina kuivaa, oli sen laittanut kuka ja miten hyvänsä. Itse en ole yrittänyt. En tiedä onko se sitten vähän kuin kana, siis tarkoitan kana eikä broileri, eli rikkimennyt munakone: Parhaimmillaan antamassa makua liemeen ja kastikkeeseen, ei niinkään isona lihaköntsänä. Ja jänis samaa sorttia kuulemma, tosin siitä minulla ei ole omaa kokemusta.

Mutta nytpä testaan appenzeller-juustoa ja jouluolutta. Tuo juusto sillin, rosollin, makean limpun ja maltaisen oluen kanssa on aika pistämätön yhdistelmä!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #115 : 21.12.17 - klo:21:16 »
Kyllä noi uskomattomat yhdistelmät joskus toimii ja toivonkin jotain kommenttia miten sulla kävi?
Kokemusta on jänöstä joka jäi syömättä kun oli erehtynyt joskus entisessä elämässään ehtinyt loikkia vapaana. Vaimo vain katsoi taivaan sineen ja sanoi ettei maistu.?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #116 : 21.12.17 - klo:21:26 »
^Siis tuon yhdistelmän olen jo vuosia sitten testannut ja hyväksi todennut. Tosin tuo Mufloni Joulupukki ei ollut ihan sellaista olutta mitä siihen haluaisin, joten sitä en osta lisää; jouluksi jotain muuta. Juusto on turhankin maukasta. Silliä nyt ei vielä ollut valmiina, kun liemi on vasta jäähtymässä.

Toinen oiva jouluyhdistelmä on graavilohi, sienisalaatti, voi ja pelkästä rukiista tehty leipä, ja kyytipoikana punaviini. En nyt osa sanoa mikä rypälelajike on paras. Sienisalaatissa ei saa olla liikaa sipulia ja sen pitää olla ihan hienoa, ja pelkistä rouskuista teen (mieluiten haapa- tai mustarouskuista). Jotain hapanmaitotuotetta mutta ei liikaa, salaatin ei kuulu valua, kun lautaselle nostaa reilun keon.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #117 : 21.12.17 - klo:21:27 »
Kyllä n.80` naudan paahtopaisti hakkaa monta ylikypsää tuotetta, oli sitten valmistaja kuka tahansa. Nää on kuitenkin loppujen lopuksi makuasioita.
Tässä vaiheessa en malta olla kiinnittäättä huomioa kastikkeen osuuteen. Jos pihtaat kastikkeessa niin miksi yleensä ottaen valmistat ko ruokalajia? Kastike kruunaa ruoan, sanoo vanha koulukunta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #118 : 21.12.17 - klo:21:33 »
^Kastike on usein parempaa kuin ns. itse ruoka. Vierailin viime kuussa kaverillani, hän paistoi kyljykset ja ne olivat kovin sitkeitä, mutta kastike oli aivan ihanaa. En tiedä mitä kaikkea siinä oli, mutta teki sen samalle pannulle kyljysten kanssa ja oli siinä ainakin kookosmaitoa tai -kermaa, sipulia ja tomaattia. Juuri sopivasti hapanta ja suolaisuutta ja pippuria ja ripaus makeutta, ihan hyvän ravintolan soosin tasoa. Ylistin ruokaa niin että kokki jo rupesi vähän kiusaantumaan  :003:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #119 : 21.12.17 - klo:21:40 »
Joskus kun reissaan näillä laivoilla Viroon tai Ruotsiin tai Venäjälle, niin olen sanonut kanssa matkustajille että voisin vaikka juoda tätä kastiketta, hyvä kastike on kruunu aterialle.
En välitä näillä matkoillani trendiruoasta, vaan perus setistä josta löytyy joskus ylläreitä.
Nyt mulla on valittu useapaa eläintä joista kehittää safkat tilanteen mukaan joulupöytään.
Tää on mun ala, kaloja pois sulkematta.