Kirjoittaja Aihe: Teodikea tutkittavana II  (Luettu 38459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #30 : 19.04.15 - klo:10:00 »
Jumala kielsi enimmäisiä ihmisiä syömästä tiedon puusta, nimenomaisesti hyvän ja pahan tiedon puusta Edenissä.  Ikiaikainen uteliaisuus haluaisi tietää kaiken.

Kuka tai mikä loi ikiaikaisen uteliaisuuden? Ja hyvän ja pahan tiedon puun?
Kuka tai mikä kattaa lapsille pöytään kakun ja sanoo, että jos syötte paheellista kakkua terveellisen pettuleivän sijaan, vihastun ikiajoiksi ja vielä lapsenlapsenlapsennekin(jne.) saavat tuta hirmuisen suuttumukseni?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #31 : 19.04.15 - klo:11:05 »
Emme voi, emmekä saa tietää.  Emmehän tiedä mistä syöpä tai virukset tulevat, mutta luotamme hoitohenkilökuntaan, toivottavasti.

Vaikka minä saisin kaiken tiedon....
https://youtu.be/XfCFawm1zlo
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #32 : 19.04.15 - klo:11:39 »
Emmehän tiedä mistä syöpä tai virukset tulevat, mutta luotamme hoitohenkilökuntaan, toivottavasti.

Jos Kaikkivaltias on kaikkivaltias, hän on luonut nekin.
En todellakaan luota hoitohenkilökuntaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #33 : 19.04.15 - klo:11:41 »
Kuka tai mikä loi ikiaikaisen uteliaisuuden? Ja hyvän ja pahan tiedon puun?
Kuka tai mikä kattaa lapsille pöytään kakun ja sanoo, että jos syötte paheellista kakkua terveellisen pettuleivän sijaan, vihastun ikiajoiksi ja vielä lapsenlapsenlapsennekin(jne.) saavat tuta hirmuisen suuttumukseni?

Arvelen tyytyväni siihen mitä tiedetään ihmisen kasvuun liittyvistä ongelmista. Jos joku putkahtaisi valmiina tähän maailmaan, joutumatta pikkuvauvasta matkustamaan hamaan hautaan, kysyisin itse kai samaa.

Ei sunkaan sitä kakkua kiellettykään. Meillä on yksi ainoa kertomus viimeisestä tuomiosta ja kiinnittäisin huomioni mieluummin siihen. Minulla oli nälkä.... Ja söitte itse koko kakkunne vaikka saitte lopulta vatsanpuruja.

Tehokkain tapa kieltää etsimästä tietoa on todeta että "vaikka minulla olisi kaikki tieto...". Kuka sen sanoo, ettei tiedon hankkinut rakastaisi ehkä enemmänkin kuin hän joka ei ymmärrä?   :kahvi: 



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #34 : 19.04.15 - klo:11:43 »
Emme voi, emmekä saa tietää.  Emmehän tiedä mistä syöpä tai virukset tulevat, mutta luotamme hoitohenkilökuntaan, toivottavasti.

Vaikka minä saisin kaiken tiedon....
https://youtu.be/XfCFawm1zlo

Noh, näin kroonikkona tai paremmin sanoen tyypillisenä  aivovauriolapsena täytyy todeta kohdanneensa sekä luotettavia että tietämättömiä, ja ne jälkimmäiset olivat joks epäluotettavia.  :003:

Liinalle piti tuon menemän.

Kyllähän tiedetään mistä syöpä tulee, ei siinä ole epäselvää. Viruiset asuttivat tämän paikavn ensimmäisenä joten eipäs puhuta pahaa esi-isistä   :003:  Tosin puhun minä niistä pääasiassa pahaa.
« Viimeksi muokattu: 19.04.15 - klo:11:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #35 : 25.04.15 - klo:18:05 »
Kuka tai mikä on luonut Hyvän ja Pahan? Minusta Luojalla on pienoinen ongelma ja myös jonkinlainen vastuu, jos hän on luonut Hyvän oheen Pahan. Jos ei ole luonut, hän ei ole Kaikkivaltias vaan jonkin kilpailevan seuran pomo.
"Vapaa tahto" on alati kätevä poisselitys, mutta kun sekin tahtokin on luotu. Tai jos ei ole, mistä se ilmestyi? Miksi Armollinen Johtaja ei rajannut heti alussa pois luomiensa olentojen törttöilymahdollisuuksia?

Sanotko pahaksi sitäkin, kun nuo eläimet tuolla tappavat toisiaan aika tuskallisillakin tavoilla? Repivät elävältä, mutta eivät tapa vaan jättävät kitumaan ja haaskalintujen jatkonokittavaksi?

Ei sitä kai oikein törttöilyksikään voi kutsua, kun poikasilleen siinä vain koettavat ravintoa hankkia. Sellaiseksi maailma luotu että kipua on.

Minusta kuulostaa jotenkin itsekeskeiseltä tai suuruudenhullulta ajatella, että paha - sitä minkä joku elävä olento voi kokea pahaksi, ei-toivotuksi olotilaksi itselleen - olisi vain ihmisperäistä. Kyllä sitä oli jo ennen ihmistä olemassa.

(Pahoittelen sitä että tämä ei varmaan mitenkään liity käytyyn keskusteluun, jota en edelleenkään ole ehtinyt perehtyen lukea.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #36 : 25.04.15 - klo:18:40 »
Sellaiseksi maailma luotu että kipua on.
Juuri näin.
Ja: jos maailma oletetaan luoduksi, joku/jokin on sen luonut juuri tällaiseksi, tuskien tantereeksi. Kaikkivaltiuden näen tuossa kuvassa, armoa en.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #37 : 25.04.15 - klo:19:42 »
^Olisiko ollut parempi jättää luomatta? (En väitä asiasta juuta enkä jaata, ihan vain kysyn.)

Jobin kirjan loppupuolella tätä taidetaan käsitellä, kysytään Jobilta, olisiko hän sitten tainnut luoda paremmin. Mutta tätä en sano todistaakseni yhtään mitään. Job on sitä paitsi sikäli vähän tylsä henkilö että taisi murehtia lähinnä omia vastoinkäymisiään, ei muuta.

Eipä sitä kai kellekään oikein voi todistaa, että siinä jotain armoa on. Joko kokee niin tai sitten ei. Parhaimmillaan voi koettaa elää muita kohtaan armollisesti. Jotkut kyllä suuttuvat siitä kun toinen ei koe Jumalaa armolliseksi tai ylipäätään usko sellaisen olemassaoloonkaan. Minusta se on aika hassua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #38 : 26.04.15 - klo:08:58 »
Juuri näin.
Ja: jos maailma oletetaan luoduksi, joku/jokin on sen luonut juuri tällaiseksi, tuskien tantereeksi. Kaikkivaltiuden näen tuossa kuvassa, armoa en.
Kyllä on armoa... ainakin mielestäni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #39 : 26.04.15 - klo:14:33 »
Kyllä on armoa... ainakin mielestäni.

Ihmisä kuolee Välimerellä hirvittävissä olosuhteissa, kiitos ihmiskauppiaiden. Missä siinä on armo? Siinäkö että kauppiaiden kapteenikaveri pelastuu?
Ihmisiä kuolee luonnonkatastrofeissa, hirvittävissä oloduhteissa (uusin: Nepal). Missä siinä on armo?
Jne. Jne. Jne.
Eikö armo kuulu kaikille? Jos ei, miksei? Onko tässä jokin orwellilainen idea: "Kaikki ansaitsevat armon, mutta toiset ansaitsevat sen enemmän kuin toiset"?

Mun mielestä olisi melkein parempi olla jättänyt koko kasa luomatta, koska tulos on näin armoton.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #40 : 26.04.15 - klo:14:49 »
Ei se mene noin suoraviivaisesti.  Silloin Jumalan ei olisi pitänyt luoda luonnon monimuotoisuutta, ei meriä, ei tuulta, ei tulivuoria. Eikä ihmistä, alituisesti parempaa etsivää, seikkailevaa .
Ei valinnanvapautta, eikä ymmärrystä. Mikä olisi silloin maailma ?

Jumalan armon ja varjeluksen kysymykset eivät ole ihmisen ratkaistavia. 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #41 : 26.04.15 - klo:14:50 »
^^Ja sinäkin kuolet. Emme tietenkään vielä tiedä, miten. Kai sitä vähän voi miettiä sitä kautta, olisiko parempi, ettei omaa elämää olisi ollut olemassakaan.

Välimeren kuolemiin taitaa olla muitakin syyllisiä kuin ihmiskauppiaat. Ahneena paskiaisena olen osallinen, tiedostan tilanteen, mutta en tunne mitään kummempaa syyllisyyttä, ja, mikä olennaisempaa, en tee mitään.

Nämä eivät ole perusteluja armon olemassaolon puolesta, sillä ei sitä voi todistaa. Joko kokee että sitä on tai sitten ei, mutta ei kai se oma vika ole, kokee kummin hyvänsä. Mutta jos valittaa kaikkivaltiaan armottomuutta, eikö pitäisi itse pyrkiä edes vähän parempaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #42 : 26.04.15 - klo:15:00 »
^^Ja sinäkin kuolet. Emme tietenkään vielä tiedä, miten. Kai sitä vähän voi miettiä sitä kautta, olisiko parempi, ettei omaa elämää olisi ollut olemassakaan.

Kyllä. Ja kyllä.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #43 : 26.04.15 - klo:15:01 »
Ei se mene noin suoraviivaisesti.  Silloin Jumalan ei olisi pitänyt luoda luonnon monimuotoisuutta, ei meriä, ei tuulta, ei tulivuoria. Eikä ihmistä, alituisesti parempaa etsivää, seikkailevaa .
Ei valinnanvapautta, eikä ymmärrystä. Mikä olisi silloin maailma ?

Pikkasen parempi?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Teodikea tutkittavana II
« Vastaus #44 : 26.04.15 - klo:15:09 »
Kuolemat ovat enemmän tai vähemmän hirvittäviä, mutta niitä edeltää elämä, jossa on usein ollut joitakin hyviäkin hetkiä, iloa sun muuta sellaista. 

Mikä se muuten pistää ihmisen hankkimaan lapsiakin, jos ajattelee että ihan turhaa hommaa koko eläminen. (Kristityn nyt varsinkin, kun aina on se riski, että oma lapsi päätyykin helvettiin.) Siinä vaiheessa kun ottaa omiin käsiinsä (tai muihin elimiin) oikeuden luoda uusia eläviä olentoja, menettää valitusoikeutensa maailman pahuudesta.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.