Kirjoittaja Aihe: Jumalan johdatus vielä kerran  (Luettu 17807 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Jumalan johdatus vielä kerran
« : 22.04.10 - klo:10:56 »
Mietin pitkään, kirjoittaako tästä. Miksi häiritsisin niiden uskoa, jotka ajattelevat ja uskovat toisin? Luottavat siihen, että Jumala heitä johdattaa, että järki on suorastaan tämän luottamuksen vihollinen numero yksi?

Toiseksi --- miksi jälleen puhuisin itsestäni?  Eikö se ole, no, aika itsekeskeistä?

No, olen ajatellut ja kirjoitan. Joku päätti keskustelun kuvaamalla miten Herra johdatti hänet maatalonemännäksi, tehtävään joka vastasi täsmälleen hänen kouluaikaisia mieltymyksiään, ja toimia joissa hän oli lahjakas.  Mutta elämä ei ole loppuun eletty. Ehkä - siis, ehkä joku jolla ei ole mennyt yhtä nappiin, jopa löytää jonkin ajatuksen, joka rohkaisee ja lohduttaa. Ehkä keskustelu järjen roolista saa sijansa - tai, Jumalan antama järki saa sijansa, emmekä sitä enää pelkää.

Ja Freudhan käytti aina itseään esimerkkinä. Kun häneltä kysyttiin miksi, hän sanoi että muu ei ole mahdollista, kun Wienin pienissä juutalaispiireissä kaikki tuntevat toisensa, hänellä on lääkärinä vaitiolovelvollisuus, ja sitäkään riskiä ei sovi ottaa että tapausesimerkeistä joku tunnistettaisiin. Tuntekoot hänen neuroosinsa - ei toisten. Tuntekoot foorumilaisetkin nämä minn koruttomat kysymykseni - ei esimerkiksi potilaideni. En tiedä osuko tänne tutt - muu ei ole sallitta, ja minuun oin voitava luottaa. Tämä esipuheeksi. Koettakaa kestää - jatko on lyhyempi.


En tiedä ennätänklö edes osallista keskusteluun, on taas hommaa, mutta yritän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #1 : 22.04.10 - klo:11:13 »
Meille oli opetettu: Kun kuljet rukoillen, Jumala johdattaa sinua. Pyydä Herraa avaamaan ovi tiedekuntaan tai sulkemaan se, ellei Hän halua sinun opiskelevan esimerkiksi lääketiedettä. Siitä ei puhuttu mitään, kannattaisiko harkita omaa soveltuvuuttaan ammattiin, esimerkiksi.

Näillä mentiin, ja "Herra avasi oven". Vakava sairaus puhkesi osittain työperäisesti, keskushermosto ei vain kestänyt 36 tunnin työrupeamia.  Seurasi pitkiä lääkekokeiluvaiheita komplikaatioineen ja ongelmineen, ja ajoittaista työkyvyttömyyttä, joka näytti lopulliselta. Sitten puhkesi sivusairaus joka voi viedä hengen, jonka lääkekulut lähestyvät kymmentä tuhatta tonnia vuodessa, sillä se "ei ole hoidettavien sairauksien listalla". Ilman kuolee. Hoidon korvaaminen millään tavalla on tällä hetkellä lain vastaista. Ei perustuslain tietystikään, mutta myöhemmin säädettyjen asetusten.

Tällöin viitoslainen ent lehtorimme sanoi minun rikkoneen Jumalan tahtoa kun olin lukenut lääkäriksi. Siksi olen siinä missä nyt olen. Siksi tuli sairaus ja köyhyys - tilanteita joissa on pitänyt valita, ostetaanko lääkkeet vai ruoka. MInä todella tiedän mitä on elää ilman syötävää useta päiviä - kun joka ryyni ja jauhon hippu on käytetty.

Siis, ei ollut vielä leipäjonoja enkä tiennyt että diakoniatoimisto olisi auttanut, olin huonosti perillä diakoniatyöstä ylipäätään - opettajamme olivat keskittyneet seurakunnan nuorten opetuksessa muihin teemoihin. Jumala siis oli joko suuttunut minulle Hänen tahtonsa rikkomisesta, tai olin harhautunut muutoin - kuinka, jäi epäselväksi.

En ymmärrä vieläkään kuinka olisin voinut tuon tarkemmin tietää Jumalan tahtoa ja johdatusta kohdallani. Siihen saakka olin mennyt kuin lapsi, oikeastaan edes ajattelematta. Rukoilin ja uskoin että Jumala minut tiedekntaan johti, kun kerran rukoilin - no, tietysti piti lukea pääsykokeisiin, mutta en nähnyt sitä Herran tahdon vastaiseksi.

Ehkä foorumilaiset ymmärtävät tämän asian minua paremmin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #2 : 22.04.10 - klo:11:37 »
Hei Ikävöivä, mie olen se emäntä.
Kuitenkaan mielestäni Jumalan johdatus ja oman järjen käyttö ei ole vastakkaisa asioita. Minä pyrin aina käyttämään järkeä. Onhan Jumala minulle sen antanut. Uskon, että Jumala voi vaikuttaa järkeni kautta. Jos kuitenkin omat järjenpäätelmäni menevät harhaan, uskon, että Jumala voi johdattaa omasta toiminnastani huolimatta minua oikeaan suuntaan.

Olen tässä vuosien varrella ollut mukana kaikenlaisessa viidesläisessä ym. toiminnassa. Oma ajatusmaailmani on kuitenkin alkanut muuntua. Aloin kokea vierautta viidesläisyyteen. Ajatusmaalilmani oli muuttunut körttiläisyyden suuntaan. Itse en kuitenkaan löytänyt tietäni körttiläisyyden pariin, koska olin lapsuudessani saanut väärän kuvan körttiläisyydestä. Järkeni ei tässä auttanut, kun en osannut etsiä saman kaltaisesti ajattelevia körttiläisyyden parista. Tyttäreni alkoi vuosi sitten houkutella minua mukaan. Täältä sitten löytyikin mieleiseni porukka. En kutsu tätä tapahtumaketjua sattumaksi vaan Jumalan johdatukseksi.

Toinen esimerkki: Aloin syksyllä 2008 opiskella työn ohessa. Mietin harkitsin ja rukoilin johdatusta. Koin johdatukseksi mennä opiskelemaan. Viime talvena totesin sen käyvän liian raskaaksi minulle ja lopetin kesken. Olinko ymmärtänyt Jumalan johdatuksen väärin? Eikö minun olisi pitänytkään alkaa sitä opiskelua? Teinkö väärin kun lopetin, vaikka uskoinkin Jumalan johdatukseen?
Ei minulla ole mitään varmaa vastausta noihin. Siitä huolimatta uskon Jumalan johdatukseen.
Olen myös huomannut, että siitä opiskelusta, jonka ehdin suorittaa, on minulle ollut jo hyötyä.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #3 : 22.04.10 - klo:12:23 »
Kiva kirjoittaa tähän Pyryharakan perään meidän keskinäisistä johdatuksistamme.

Minä rekisteröidyn foorumille puolitoista vuotta sitten Maunon neuvosta.  Tiitiäisen ilmestyttyä jonkin ajan kuluttua löysin sukulaissielun. Ilmeni että tyttönen on minua reilusti yli 40 vuotta nuorempi. Eipä haitannut.
 Sitten johdattui Tiitiäiselle kesätyöpaikka Lahteen. Niissä yhteyksissä tutustuimme lähemmin ja lämpimämmin. Siten tutustuin myös äiti-harakkaan. Meitä yhdistää kovasti etelä-karjalaisuus ruokaperinteineen, eläinrakkaus, ja käännynnäis-körttiläisyys.

Oman elämäni vauhti-vuosista olen kertonut. Niihin ei auttanut muu kuin äkkipyssäys kuin seinään, jotta tulin Pelastajan tutuksi. Samalla ryminällä viidesläisyys hotkaisi minut kaikkineni. Luulin olevani oikeiden uskovaisten joukossa, vaikka totuudessa on sanottava että se hurskastelu valkeni minulle heti. Luulin vain ettei muunlaista oikeaa uskoa olekaan.
Kai oli minulle johdatettu näin. Opiksi ainakin on tullut otettua nyt kun tiedän tämän armon kerjäläisten alatien kulun ilman vaatimuksia.

Johdatettu on sisäiseen rauhaan ja iloon, jota en koskaan löytänyt pyhitys-opissa.

Johdatettu on uusia ystäviä taaksejääneiden tilalle. Ajatustelun vaihto ja ajatuksien luku täällä foorumilla on ollut minulle parasta elämänkoulua toivossa ja totuudessa.

Pidän oman elämänkulkuni tätä kautta kun vanhetessa on ymmärrys lisääntynyt ja rakkaus lähimmäiseen tähdentynyt oikeana Jumalan lahjana.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #4 : 22.04.10 - klo:12:44 »
Hei Ikävöivä, mie olen se emäntä.
Olinko ymmärtänyt Jumalan johdatuksen väärin? Eikö minun olisi pitänytkään alkaa sitä opiskelua? Teinkö väärin kun lopetin, vaikka uskoinkin Jumalan johdatukseen?
Ei minulla ole mitään varmaa vastausta noihin. Siitä huolimatta uskon Jumalan johdatukseen.
Olen myös huomannut, että siitä opiskelusta, jonka ehdin suorittaa, on minulle ollut jo hyötyä.  :icon_wink:
No tervepä terve, niinhän se olikin.
Ehkä se körttispappi, joka torppasi koko ajatuksen Jumalan johdatuksesta, tahtoi hillitä tuon tyyppistä kyselyä. Tietenkin pitäisi saada vastaus häneltä itseltään ollakseen varma.  Hän selitti, että nämä kuuluvat tässä meidän luterilaisessa  ajattelussamme (joka on vain yksi tapa ajatella, tietty)  "ehdonvallan asioihin" - termi jonka saa joku viisaampi avata - ihmisen luvallisesti valittavia käsitin itse.  Eli on kuin elämä ojentaisi tarjotinta:  Ota vain joko tuo voileipä jossa on kurkkua tai tuo jossa on tomaattia päällä - minä, sinun Herrasi ja sinun Jumalasi hyväksyn kuin päin vaan. Nämä meistä suuret valinnat saattavat olla niitä kurkkuja tai tomaatteja...niin. MInulle jäi pysyvä hätä niistä joilla ei ole kurkkua, ei tomaattia, sillä nälkiintyminen on ikävää. Painoin alimmillani 42 kiloa - vakava alipaino - ja minulla oli koko ajan nälkä, vaikka olisin saanut kuinka paljon ruokaa. Nyt se ei totisesti enää näy...voisi olla vähemmän...mutta ongelmana on terveellisen ruoan hinta. Itse valmistaen kyllä pystyy paljoon ja raha riittää toisillekin.

Ymmärsin niin, ettei noista pidä ainakaan syyllistyä, eikä ylipätään haaskata aikaansa noihin kysymyksiin. Opiskelusta on aina hyötyä. Tosin tietysti erikoislääkärin tutkinto...hm. Se maksoi montako miljoonaa verorahoja markka-aikaan - perustutkinto, oliko se 6 miljoonaa, taisi olla,, ja viehän se 12 vuotta jos nopeasti toimii. Ja jos se vielä vie terveyden, on meidän vedettävä vain yksi johtopäätös: JOS Jumala ajatteli ja on ylipäätään "liittosuhteeseen asettuva" Jumala (selasin kummitytön pääsykoekirjoja) Hänen näkemyksensä meidän hyvästämme poikkeavat suuresti omistamme.

Siksi minun on kerta kaikkiaan sen lehtorin kommentit hyljättävä erheellisinä, ja näin on, vaikka asia on vanha eikä enää tunnu pahalta. Kyllä hän erehtyi...ei Hän. En enää etsi "johdatusta" lillukanvarsista, ja pidän mahdollisena että minulle suuri on Jumalalle pikkujuttu.  

Kaipa koko juttu on nurinpäin. Mitäs nyt? Kuinka suhtautua, kuinka sopeutua? Etsimään omasta elämästä niitä merkkejä johdatuksesta, vai ei ollenkaan. Turvallisuuden tuo vie aika totaalisti - täytyy kysellä sitä nyt sitten, että antaisko.

Usein muistelen sitä elokuvaa jossa keskitysleirin vangit päättivät haastaa Jmalan oikeuten. No, juristit osasivat asiansa, ja argumentaatio oli pätevää. Jumala todettiin syylliseksi. "Entä nyt" jok kysyi, kn heitä haettiin kaasukammioon. "Rukoile", vaastasivat toiset.

MUtta nyt ikävöivää ikävöidään ellei hän häivy työmaalleen. Kauhistus ajan kulua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #5 : 22.04.10 - klo:17:04 »


Kaipa koko juttu on nurinpäin. Mitäs nyt? Kuinka suhtautua, kuinka sopeutua? Etsimään omasta elämästä niitä merkkejä johdatuksesta, vai ei ollenkaan. Turvallisuuden tuo vie aika totaalisti - täytyy kysellä sitä nyt sitten, että antaisko.


Niin me ihmiset ollaan hyvin erilaisia. Toista saattaa johdatuksen ajatteleminen viedä kovaan kipuiluun miettiessään, mikä on Jumalan tahto, mitkä on merkit jne. Toinen taas kokee sen turvallisena ja helppona elämänä. Minusta on niin turvallista, kun luotan, että loppuviimeksi ollaan kuitenkin Jumalan kämmenellä, meninpä minä syteen tai saveen.
Silloin tällöin päädyn rukoilemaan: "Herra tutki minut ja tarkasta tieni, jos se on vaivaan vievä, niin johdata minut oikealle tielle." Ei se poista minun vastuutani tekemisistä ja tekemättä jättämisistä, mutta se on jonkinlainen perusturva.  :eusa_pray:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #6 : 22.04.10 - klo:18:26 »
Tiedä häntä. Jostakin syystä olen alkanut kavahtaa tuota "kipuilu"-sanaa ainakin omalla kohdallani. En liene niin kärsinyt kuitenkaan, että kuvaisin kohtaloani niin juhlallisin nimin. Tai, olen nähnyt paljon ja pahempaa. Se on aika, no, dramaattinen ilmaus.  

Tietenkin olen miettinyt missä olisin ja kuinka ajattelisin, ellei elämäni ja jumalasuhteeni  taitekohtaan olisi osunut tähän kysymykseen vastaamaan  henkilöä, joka osoitti tuon ajattelun pätemättömäksi ja pitämättömäksi.  Lienee johdatusta kohdallani tavata sitten tällainen körttiteologi, syvästi uskova mies. Itsestäni vaikutti kyllä siltä, että hän puhuu nyt  jossakin määrin ohitseni,  eli omassa nuoruudessaan koko heidän perhettään suorastaan kiusanneille viidesläisille  yhtenä joukkona. Tulin siltä paikkakunnalta, siinä kaikki, ja teemakin on leimallisesti viidesläinen.

Silloin oltiin selvässä taitekohdassa jonka huomasin. Kysyin: Jumalaltako tämä tulee? Oma kysymykseni jatkui vielä silloin, että no sitten ei ole hätää. Hän osoitti ja uskon että aivan oikein, että ei, ei, koko lähtökohta on väärä. Noin ei saa ajatella, se ei ole ainakaan luterilainen ajatus, me kannamme tse vastuun ja olemme velvoitetut käyttämään järkeämme.   Sairastuminen on kuitenkin tapahtuma jota ei voi säädellä järjellä eikä vastunotollakaan, ainakaan omassa tapauksessani.  Se tulee.  

Kun minulle osoitettiin selkeästi etten voi näin ajatella,  jankutin aikani, mtta olin ensinnäkin huonossa hapessa, todella sairas, joten en varmaan osannut esittää kysymystäni oikein. Pappi puolestaaan kävi kanssani läpi jotakin joka ei kuulu minun elämääni ollenkaan: "Niin sinä tietysti uskot johonkin ihmeelliseen sunnitelmaan joka täytyy toteuttaa, ja jos nyt muttaa tälle kadulle eikä tuolle niin hirveitä tapahtuu". Enhän minä. Näin sen, mutta hän oli silti vakuttava myös suhteessa minun tilanteeseeni.On merkillistä, miten yksi keskustelu - tai yksi keskustelu ja viisi e-mailia - saattaa kääntää koko ajatuksen kulun, jos on itse liian huonokntoinen edes ajatellakseen - oireet väsyttivät todella kovasti..

Tuonhan sanoin: En haluaisi sohaista niitä enkä vietellä epäilyyn joiden on hyvä olla kuten juuri nyt ovat.  Jos on varma ja voi hyvin, mielestäni ei kannata lähteä kiusaamaan itseään koko teemalla. Jos taas löytyy niitä, joilla on minulle vastaksia tuosta,  jotakin jota en vielä ole kuullut, olisin varsin kiitollinen. Jos taas ei ole, niin eihän sille mitään mahda, saattaa hyvin olla ettei teema ole kovin keskeinen herännäisyyden hengellisessä kyselyssä. Se koskettaa ihmistä näissä jonkinlaisissa rajakokemksissa, kuten kuolemanvaaraan joutuminen, tai muu. Silloin tuollainen turvallisuus olisi suuriarvoista, ja luja vakuutus siitä että niin ei tule uskoa, osui kohdallani vähän, ehkä,  hankalaan vaiheesen. Vaikea sanoa. Jos siis uskoo johdatukseen, uskoo kai tässäkin?
« Viimeksi muokattu: 22.04.10 - klo:18:30 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #7 : 22.04.10 - klo:18:39 »
Ja tästä henkilöstä vielä. Minlla ei ole kerta kaikkiaan pahaa sanottavaa koko ihmisestä --- joskus koko juttu tuntuu epäoikeudenmukaiselta kerrottavaltakaan.  Mutta kun tätä ei oikein muuten ymmärrä. Siinä on ihminen, joka todella välittää seurakunnastaan, eikä ole meistä kummankaan syy,. että hän on kertomiensa mukaan kärsinyt aika lailla viitoslaisten tempauksista. Foorumi ei ole eri suuntaa edustavien kritisointia varten -- voisiko sanoa, että sillä herätysliikkeellä osuivat olemaan jotkin pakolliset lastentautitaipumukset ja ehkä paikallisesti hyökkäävää väkeä, kun hänen perheensä siellä asui. Muistot sitten virisivät kun me kohtasimme, ja minä tulin kysymyksineni.

Hyvä tapa voi olla "kysellä Jumalalta suoraan" - antaa Raamatun sanan vaikuttaa itseensä ja ymmärrykseensä. Mutta meillä on myös seurakunta oppiaksemme, ja pappisvirka opetustakin varten. Ei ole tarkoitus olla kristitty privaatisti.  Kehittää äkkiä uudenmallista uskoa. :003: näin arvelen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #8 : 22.04.10 - klo:21:37 »
Soutaessa näkee vain sen mistä on tullut. Jos vääntää niskaa ja kurkkii koko ajan taakseen eli yrittää nähdä eteenpäin, vene harhautuu helposti suoralta kurssilta. Kartan ja kompassin avulla onnistuu oudoilla vesillä, yleensä. Olen aika haka lukemaan karttaa. Kun sitten vene karahti väärän saaren rantaan, oli aikaa lukea ne pienetkin präntit. "Alueella magneettisia häiriöitä."

Perinteiseen saarnatapaan tässä kohdassa todetaan, että näin on myös meidän ihmisten elämässä.

Mt

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #9 : 22.04.10 - klo:22:12 »
Olen kuullut Afrikasta (en muista mistäpäin) sanonnan, että menneisyys on edessämme ja tulevaisuus selän takana. Sillä tarkoitetaan juuri tuota, että menneisyyttä voi katsella, mutta tulevaisuutta emme näe.  :003:
Pyryharakka

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #10 : 23.04.10 - klo:07:31 »
Mennyt aika on afrikkalaisittain tallessa, me ajattelemme sen kuluneen pois ja luulemme omistavamme tulevaisuuden, jota afrikkalaisittain ei ole olemassakaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #11 : 23.04.10 - klo:08:03 »
Mennyt aika on afrikkalaisittain tallessa, me ajattelemme sen kuluneen pois ja luulemme omistavamme tulevaisuuden, jota afrikkalaisittain ei ole olemassakaan.

Googlehaun tuloksia:
 
Tulevaisuus on täynnä haasteita.
Tulevaisuus on osaamisessa.
Tulevaisuus on köyhissä viljelijänaisissa.
Sivilisaatiomme tulevaisuus on vaakalaudalla.
Mobiili tulevaisuus on nykypäivää.
Tulevaisuus on saavutettava.
Tulevaisuus on tekstitetty.
Tulevaisuus on nyt.
Tulevaisuus on eessäpäin.
Tulevaisuus on vielä veitsenterällä.
Tulevaisuus on jo täällä.
Tulevaisuus on hybrideissä. (Onko tää joku saariryhmä = Hybridit?)  :003:
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #12 : 23.04.10 - klo:08:29 »
Riitan hakutuloksia omasta menneestä:

Mennyt on lapsuus (muistoja nousee joka päivä)
Menneet ovat vanhemmat ja ainoa veli (muistelen heitä)
Mennyt on liehuva liekinvarsi (valokuvista löytyy)
Menneet ovat kouluvuodet opettajineen(luokkakuvia muutama muistoksi )
Menneet ovat monet vaikeudet (tulevista ei tiedä)
Mennyt on luulo uskovaisuudesta( nyt olen ja uskon)
Mennyt on mennyt maailma( tulevaa ihmettelen)
Minkä menetin sen olen saanut pitää muistoissa.

Tiellä vielä, muistellen ja eläen.Johdatuksessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #13 : 23.04.10 - klo:08:37 »
Saariryhmä on Hebridit. Sisä-Hebrideistä tunnetuin on Isle of Skye, josta on kotoisin yksi kauneimmista lauluista, Skye Boat Song. Ulko-Hebridit taas tunnetaan siitä, että Knallin ja sateenvarjon erikoisosaston virkamiehet pelkäävät alituiseen joutumista arkistotöihin Ulko-Hebrideille.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumalan johdatus vielä kerran
« Vastaus #14 : 23.04.10 - klo:08:40 »
Mennyt aika on afrikkalaisittain tallessa, me ajattelemme sen kuluneen pois ja luulemme omistavamme tulevaisuuden, jota afrikkalaisittain ei ole olemassakaan.
Tämä oli aika hyvä.

Tämä saa minut tuumimaan, kuinka me ihmiset sen lopulta luomme näköiseksemme.  Jos tässä todella liikaa mietitään johdatuksia ja kysellään merkkejä ja suuntia niin me pysähdymme emmekä lopulta rohkene ottaa askeltakaan. Ehkä Pyryharakkakaan ei sentään "joutunut" emännäksi maalaistaloon? Sinä rakastuit ja avioiduit ja siinä vaiheessa varmaan mietit sitäkin kuinka puolisosi tuleva työala vastaa omia toiveitasi?

Maanviljelys on vaativa ammatti, nykyisin ehkä vaativin mitä on, se edellyttää niin suurta ja monenlaista osaamista eläinten hoidosta koneenkäyttöön tai viljelykasvien ja rikkakasvien käyttäytymisestä, jatkuvaa valppautta, paperiviidakossa kahlaamista, ja kaiken aikaa jokin E-tuen raja joko  kulkee tai  ei klje  minun tilani etelä- tai pohjoispuolelta ja  joko vie minut konkurssiin tai ei vie. Hyvin senkaltainen tilanne kuin labiili sairaus, jota ei voi olla viemättä työpaikalle mukanaan, ja joka mukana kaikki kaatuu tai seisoo.

Mutta sieltä löytää varmasti myös paljon hyvää ja kiintoisaa ellei ole kauhea marisija koko perusluonteeltaan. Ja kaikesta hyvästä sopii Jumalaa kiittää, eikö.

"Nautin hiljaisuudesta, ja minut pistettiin asumaan hljaiselle alueelle", joku sanoo, joku toinen: Ihanaa, minä hakemalla hainkin ja kyttämälä kyttäsin paikkaa minne ei kuulu katumelu, ja viisi vuotta kierreltyäni löysin - kiitos Jumala kodista!




« Viimeksi muokattu: 23.04.10 - klo:08:44 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.