Kirjoittaja Aihe: Tie, totuus ja elämä!  (Luettu 6380 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #15 : 27.04.10 - klo:09:55 »
Tieosuus - osallisuus tiestä

Mistä kaikesta olemme osallisia?
- armosta
- Jumalan lupauksista
- Kristuksesta
- kärsimyksistä .  .  .  .  .  .  .  .  näin ainakin minulle on opetettu.

Mieltäni on monesti askarruttanut osallisuus Kristuksen kärsimyksistä. Minulle on monesti selitetty, että todellista uskovaa maailma vihaa. Jos et koe vastustusta, ei uskosi ole elävää. Joidenkin "tosi uskovien" kokema "maalilman ihmisten" vastustus näyttää sivusta enemmänkin johtuvan "uskovan" omasta käytöksestä kuin uskosta. Miten on foorumilaiset, koetteko maailman vihaa?  :icon_eek:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #16 : 27.04.10 - klo:10:05 »
Tieosuus - osallisuus tiestä

Mistä kaikesta olemme osallisia?
- armosta
- Jumalan lupauksista
- Kristuksesta
- kärsimyksistä .  .  .  .  .  .  .  .  näin ainakin minulle on opetettu.

Mieltäni on monesti askarruttanut osallisuus Kristuksen kärsimyksistä. Minulle on monesti selitetty, että todellista uskovaa maailma vihaa. Jos et koe vastustusta, ei uskosi ole elävää. Joidenkin "tosi uskovien" kokema "maalilman ihmisten" vastustus näyttää sivusta enemmänkin johtuvan "uskovan" omasta käytöksestä kuin uskosta. Miten on foorumilaiset, koetteko maailman vihaa?  :icon_eek:

Jos et koe vastustusta, ei uskosi ole elävää.  Vierastan tuommoista, kuulostaa suoritukselta.
Olen samaa mieltä, että vastustus johtuu monesti enemmän "uskovan" omasta käytöksestä kuin uskosta.
Lähetystyöntekijät maailman eri kolkilla taatusti näkevät paljon semmoista, kuinka kristityt ovat osallisia Kristuksen kärsimyksistä. Ajatellaanpa vaikka muslimista kristityksi kääntyviä, heillä ongelmia riittää hengenvaaraksi asti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #17 : 27.04.10 - klo:10:20 »
Jos et koe vastustusta, ei uskosi ole elävää.  Vierastan tuommoista, kuulostaa suoritukselta.
Olen samaa mieltä, että vastustus johtuu monesti enemmän "uskovan" omasta käytöksestä kuin uskosta.
Lähetystyöntekijät maailman eri kolkilla taatusti näkevät paljon semmoista, kuinka kristityt ovat osallisia Kristuksen kärsimyksistä. Ajatellaanpa vaikka muslimista kristityksi kääntyviä, heillä ongelmia riittää hengenvaaraksi asti.

Ei vain kuulosta, vaan se on suoritusta. Ei täällä Suomessa kukaan koe todellista vainoa aidon uskon takia, mutta jos ärsyttää tarpeeksi muita, niin kyllä kerjäämällä saa mitä haluaa.

Tulee mieleeni tosijuttu tuolta vuosien takaa. Olin silloin vielä alle kaksikymppinen ja työkaveri oli tullut helluntaiuskoon ja aina kun hän meni toilettiin, hän otti raamatun mukaan. No siinä vierähti puolituntia äkkiä lukiessa reiällisellä tuolilla. Esimies tuli kysymään minulta apua, kun hän ei haluaisi loukata, mutta ei tuo ole oikein sopivaa. Mietin pääni puhki miten kaverille sanoisi asiasta ja sitten välähti. Sanoin kaverille, että olet myynyt tämän työajan firmalle ja nyt vietät sen lukemalla pipliaa. Luuletko, että firmalta varastettu aika kelpaa Jumalalle? Kaveri ymmärsi asian ja se loppui siihen ja olimme ystäviä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #18 : 27.04.10 - klo:10:55 »
Ei vain kuulosta, vaan se on suoritusta. Ei täällä Suomessa kukaan koe todellista vainoa aidon uskon takia, mutta jos ärsyttää tarpeeksi muita, niin kyllä kerjäämällä saa mitä haluaa.

Tulee mieleeni tosijuttu tuolta vuosien takaa. Olin silloin vielä alle kaksikymppinen ja työkaveri oli tullut helluntaiuskoon ja aina kun hän meni toilettiin, hän otti raamatun mukaan. No siinä vierähti puolituntia äkkiä lukiessa reiällisellä tuolilla. Esimies tuli kysymään minulta apua, kun hän ei haluaisi loukata, mutta ei tuo ole oikein sopivaa. Mietin pääni puhki miten kaverille sanoisi asiasta ja sitten välähti. Sanoin kaverille, että olet myynyt tämän työajan firmalle ja nyt vietät sen lukemalla pipliaa. Luuletko, että firmalta varastettu aika kelpaa Jumalalle? Kaveri ymmärsi asian ja se loppui siihen ja olimme ystäviä.

Kyllä se niin taitaa olla, että asioilla on aikansa ja paikkansa. Työtoverisi tuli siis ratkaista kumman herran palveluksessa ainakin tietyn ajan pääasiassa hän oli/ on. Kahta herraa ei tietyllä lailla voi palvella samanaikaisesti. Firmatyön vaihtoehtonahan hän olisi voinut ajatella vaikkapa evankelistan uraa. Mutta mites miehen myöhempi elämä, tiedätkö seppos siitä? Pysyikö hänellä Raamattu repussa!?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #19 : 27.04.10 - klo:10:59 »
Kyllä se niin taitaa olla, että asioilla on aikansa ja paikkansa. Työtoverisi tuli siis ratkaista kumman herran palveluksessa ainakin tietyn ajan pääasiassa hän oli/ on. Kahta herraa ei tietyllä lailla voi palvella samanaikaisesti. Firmatyön vaihtoehtonahan hän olisi voinut ajatella vaikkapa evankelistan uraa. Mutta mites miehen myöhempi elämä, tiedätkö seppos siitä? Pysyikö hänellä Raamattu repussa!?

Kyllä mies siitä jäähtyi, mutta en tiedä kovin pitkälle. Käsittääkseni siirtyi passiivijäsen puolelle myöhemmin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #20 : 27.04.10 - klo:19:27 »
Totuuden henki, johda sinä meitä...!

Mainittu virsihän on aivan ihana, minulle se tuo hyvinkin lämpimiä lapsuuden ja kouluajan muistoja.

Itse yritän veisata kyseistä virttä ajatuksen kanssa. Tuossa virressä on paljon.

Olen erittäinkin samaa mieltä.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33769
Vs: Tie, totuus ja elämä!
« Vastaus #21 : 28.04.10 - klo:08:09 »
Koulu- ja varusmies(sisar)muistot minullekin tästä tutusta virrestä tulevat.
Aamuhartaudet ja varusmieskonfirmaatiot.

On meillä Aarre verraton laulettiin Hausjärvellä "pikku-pappi" Aarre Keravuoren kunniaksi. Hän oli meidän rakastettu uskonnonopettajamme ja luokanvalvoja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)