Kirjoittaja Aihe: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä  (Luettu 26041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #15 : 26.02.05 - klo:20:11 »
Niin ja mitäs sitten jos tulee kutsu jonnekin linnan juhlaan tai muualle "hienoon" paikkaan ja ei yhtään tiedä, miten olla...?
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #16 : 26.02.05 - klo:20:44 »
Ei se voi hienoissa juhlissa sen kummempaa olla kuin muuallakaan. Hienoissa juhlissa on lisäksi se hyvä puoli että jo kutsussa kerrotaan miten olisi syytä pukeutua... Eli sen suhteen ei tule mokia. Ja yleensä joka paikassa on aina joku enemmän tai vähemmän tuttu henkilö...

Ja jos ei kirjahyllystä löydy Käytöksen kultaista kirjaa niin kipin kapin kirjakauppaan! Sieltä löytyy kullanarvoisia vinkkejä juuri tuollaisia tilanteita varten, kun ei ole jostain asiasta varma :wink:

Poissa Dorothea

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
    • http://scissorkiller.deviantart.com/
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #17 : 01.03.05 - klo:00:03 »
Tähän minun kohdalleni voisi nyt liittää sen kuvan, jossa majavan päälle kaatuu puu ja kuvassa lukee kissan kokoisilla kirjaimilla: "Et vain osaa." :oops: Nämä perinteiset käyttäytymissäännöt ovat hieman hukassa. Kotona ei ole koskaan oltu rottinkikepin kanssa vahtimassa, että milloin se tyttö tulee multaisilla kynnenalusilla ruokailemaan. Perussäännöt juhliin ja tilaisuuksiin on joten kuten hallussa, mutta muutoin on meillä vallinnut periaate- "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat!"

Kättelen kyllä tuttuja vanhempia ihmisiä aina heitä vieraillessani tai juuri näissä tavallisissa, sisätiloissa pidettävissä juhlissa. Jos aloittaa kättelemään vieraita, olisi minusta sopivaa kätellä kaikkia, ettei kukaan tunne itseään ulkopuoliseksi. Sitten vaihdetaan muutama sananen tai nimi ja puristetaan lopuksi kättä (tai tuttu puristaa minun kalaksi muuttunutta kättäni). Eihän siinä loppujen lopuksi edes mene kauan, vaikka saattaakin joutua kuuntelemaan väliin tuntemattomien keski-ikäisten hauskoja 'vitsejä' ja nauramaan tekonaurua  ^^ no offence körtti-kurpat. Ehkä toiselle saa hieman iloisemman mielen, jos häntä on näin kunnioitettavasti kohdeltu.
Käytöksen kultaista kirja olisi minulle kyllä varmasti hyvin tarpeellinen, mutta en vain voi kuvitella itseäni sitä lukemassa.  Olen tätä rentoa tyyppiä, joka mieluummin oppii kantapään kautta kokemuksesta ja korvaa iloisella asenteella sekä mukavalla jutustelulla muut puutteensa.
English humor resembles the Loch Ness Monster in that both are famous but there is a strong suspicion that neither exists. Here the similarity ends: the Loch Ness Monster seems to be a gentle beast and harms no one; English humour is cruel.
-George Mikes

Poissa mari

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #18 : 04.03.05 - klo:14:40 »
Meillä Oulussa ei ole juuri minkäänlaista logiikkaa kättelyssä, ainakaan opiskelijapiireissä. Seuroissa pyritään kättelemään kaikkia tasapuolisesti, mutta joskus saattaa tulla inhimillisiä erehdyksiä.

Eri herätysliikkeiden kättelyperinteessä on kuitenkin havaittavissa joitakin eroja. Kun lestaadiolaiset kättelevät, he sanovat "Jumalan terve". Viidesläiset toivottavat puolestaan "Rauhaa". Körteillä on kätellessä tapana kysyä "Tulitko autolla vai kävellen?"   :?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #19 : 04.03.05 - klo:15:12 »
Seuroissa kättelen kaikki järjestyksessä ja nousen kiltisti seisomaan kun joku muu kättelee minua. Herättäjäjuhlilla jos näen tuttuja juttelemassa tuntemattomien kanssa, kättelen tuttujen lisäksi myös heidän juttukaverinsa ja yleensä yhteiset tutut sitten esittelevät meidät.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Kättelystä ja hyvistä tavoista
« Vastaus #20 : 08.10.06 - klo:07:50 »
Kun menen ensi perjantaina kotiseuroihin, kättelen kaikki lähimmästä alkaen. Saa nähdä, onnistuuko. Samalla sanon nimeni niille, joita en tunne. En tunne isäntäväkeäkään, ja useimmat vieraatkin tapaan todennäköisesti ensimmäisen kerran.
Jänskättää.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #21 : 08.10.06 - klo:09:46 »
Täällä useampikin valitteli sitä, ettei hanskaa kaikkia käytöskiemuroita. Lisäksi usein siihen päälle (muualla siis, täällä nyt ei sitä ollut havaittavissa) tulee tulikivenkatkuinen vuodatus, että "ihan turhaa semmonen p*ska ja typerää toisten nöryyttämistä ja eikö se riitä jos on ilonen ja avoin ihminen???++????+". Minä sanoisin, että ei riitä. Tuota valitusta kun ei koskaan kuule sellaisilta, joilla tavat ovat hallussa.

Itse katson hallitsevani jotain vähän kimurantimpiakin kikkoja (juhlapöydän eri aterimet, sen että suutaan ei pidä pyyhkiä muuten kuin juuri ennen juomista [ai miksikö? No, aikuisellahan periaatteessa ei ole tarvetta pyyhkiä suupieliään kun se ruoka pannaan siististi suuhun, mutta ennen juomista varmistetaan, ettei lasin reunaan jää huulista rasva-, huulipuna- tai ruokatahroja]) mutta silti jos pääsee juhliin, joissa muut osaavat ottaa muut ihmiset vielä paremmin huomioon (siitähän käytöstapakoodeissa on lopulta kyse, vaikka monen tavan alkuperäinen perustelu on unohtunut ja tuntuu nykyaikana epärelevantiltakin), tulee niin ylevä olo että! Ja se se vasta mukavaa on. Matkimallahan sitä nekin vieraat tavat oppii.

Oho, tulipa luennoitua. Pahoittelut.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #22 : 08.04.18 - klo:15:03 »
Välillä tuntuu oli sitten körttiläisyydestä jne. kysymys. Niin mielistely on tullut hyviin tapoihin mausteeksi.

Minä en pidä esimerkiksi siitä että kätellään "löysällä kädellä" ja katsekontakti on jossain katon rajassa.

Vastakkaiselta sukupuolelta kyllä hyväksyn tämän. Se miksi näin on se jääköön lukijan pohdittavaksi.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #23 : 08.04.18 - klo:15:46 »
Benkun kanssa samaa mieltä, tuosta "löysästä" kättelystä. Tulee ihan huono olo. Olen joskus lukenut jotain selitystä, mistä se johtuu, mutten muista. Ja jos ihminen katsoo ohitseni kätellessä, tuntuu ettei häntä vois vähempää kiinnostaa. Pahinta on, kun ollaan porukassa ja kättelijä puristaa kättäni ja samalla juttelee jollekin muulle ihmiselle.
Pitäiskin rohkaistua seuraavan kerran kiskaisemaan häntä kädestä ja sanoa: Huh huu, minä olen tässä.  :023:
Pyryharakka

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #24 : 14.04.18 - klo:21:22 »

Mäkin osaan tapakätellä, jos on sellainen tilanne, että sitä odotetaan, mutta noin muuten, niin en katso silmiin kätellessä puristusvoimasta en osaa sanoa, se kai on luonnostaan aika voimakas.

Juutalainen sananlasku tai opetus tai vitsi tai mikä nyt sitten on, että kun pyydät rahaa, niin kättele lujasti ja katso samalla silmiin.
Sen he osaa kätellessä katsoa anovasti silmiin, mutta mieli voi olla toisen kukkarossa.

Voipi olla antisemiittien juttuakin.

Itse en tykkää siitä silmiin katselusta, kun itse luen ihmistä muuten.
Vitsailen ja katson reaktioita tai juttelen välillä vakavampia välillä kevyempiä ja kyllä aika äkkiä luen ihmisen ja varmaan useasti väärin.

Sinänsä kauniit tavat kaunistavat ja niiden puolesta olen ja olen itaekkin hyvin kohtelias.

En kuitenkaan vedä mitään johtopäätöksiä ihmisistä niin pienestä kuin kättely.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #25 : 15.04.18 - klo:18:54 »
Olen aina halunnut kätellä toisia ihmisiä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #26 : 15.04.18 - klo:19:08 »
Kättely tuntuu ihan luonnolliselta minusta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #27 : 15.04.18 - klo:19:15 »
Käytösoppaan mukaan arvokkaampi ojentaa ensin kätensä. Kuka sitten onkaan tasa-arvoisessa yhteiskunnassa arvokkaampi? Esimerkkinä on perinteen mukaan kirkkoherra.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #28 : 18.04.18 - klo:06:00 »


   Körttiseuroissa käydessä on tullut laitettua merkille, että siellä hyvät käytöstavat ovat edelleen kunniassa, myös opiskelijaseuroissa. Voisitteko valottaa siis hieman, miksi kättelykulttuuri tuntuu olevan esillä erityisesti herännäispiireissä ja annetaanko körttiperheiden lapsille keskimääräistä parempaa tapakasvatusta? Kuinka sitten toimia oikeaoppisesti ja hyvätapaisesti körttiseuroissa? Kuka kättelee ketä, missä tilanteessa ja missä järjestyksessä?

Ihan hieno juttuhan se on, kun vaan itse ei olisi niin sivistymätön juntti  :wink:



   Aloitteen tekee vanhempi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kättelystä ja hyvistä tavoista körttiläisyydessä
« Vastaus #29 : 18.04.18 - klo:10:38 »
   Aloitteen tekee vanhempi.

Vanhempi = Arvokkaampi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi