Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus osa 4  (Luettu 5112 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #60 : 07.01.24 - klo:08:12 »
Nyt toit Pena meidät asian ytimeen.  Viisaus ja Tyhmyys !

Viisaus on Jumalalta, tyhmyys on välinpitämättömyyttä ja ylpeilyä  omilla taidoilla.

Tyhmyys on täysin eri asia mielestäni kuin  vajavaisuus. Se on luovuttamatonta oikeassaolemista.

Jumala on rikas antaja !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #61 : 07.01.24 - klo:12:03 »
Sain menneellä viikolla Pipliaseuralta kommenttipyyntöjä Psalmien alustavista käännöksistä. Täytyy todeta, että tässä vaiheessa kieli on köyhää. Jos halutaan suomalaistaa Raamatun tekstiä, niin pitäisi kiinnittää huomiota siihen, miten asiat suomeksi ilmaistaan. Suora käännös ei aina ilmaise sitä, mitä tekstillä tarkoitetaan. Aikamoisen jäykkää tekstiä sain kommentoitavaksi.  :kahvi:

Raamattu on tietysti ihmisen tekstiä ja melkoista valikointia tehtiin Raamattua koottaessa. Siksi Raamattua ei voi pitää kirjaimellisena Jumalan sanana vaan juutalaisten ja kristittyjen vaikutuksesta syntyneenä. Raamattu edustaa myös antiikkia ja sitä edeltävää aikaa tapoineen ja asenteineen. Siksi Raamatun kirjaimellinen tulkinta vie meidät kauas uskon ytimestä. Me uskomme tänään, emme antiikin aikana.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #62 : 07.01.24 - klo:12:31 »
Tuhat kiitosta sinulle tästä Salis !


Noinhan se on, on oltava. Olen hapuillen ajattellut, mutta en ole tiennyt, että raamattumateriaalia onkin nollu oin paljo, runsaasti. Ja ihmiset ovat valinneet mitä Jumalan sanaksi laitetaan.

Tuon historiallisen ja runollisen vanhatestamentillisen ymmärrän koska historiaa olen tutkinut. Runouttakin olen tutkaillut. Edesmennyt Jaakko Hämeen-Anttila  on radiossa puhunut Lähi-Idän runoista. Ne kuulostivat tutuilta, kuin raamatun mukaan kirjoitetuilta.

Miksi fundamentalistit eivät tästä kerro, vaan korostavat  joka sanan pyhyyttä.

Jumala kohdataan toki Kristuksessa muuallakin, kuten mystisessä yhteydessä. Moni kokee Hänet luonnossa ja musiikissa.

Kiitos kiitos !  Kerro lisää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #63 : 07.01.24 - klo:12:40 »
Pidän Jussi Aron 1973 suomentamista psalmeista (Psalmit nykysuomeksi, Sisälähetysseura ja Pipliaseura). Tuttu paimenpsalmi on saanut tällaisen asun:

Herra on paimeneni, minulta ei mitään puutu.
Hän vie minut lepäämään vihreille niityille,
hän johtaa minut virkistävän veden ääreen.
Hän antaa minulle uutta voimaa;
hän johtaa minua oikeaa tietä,
sillä hän on nimensä veroinen.
Vaikka vaeltaisin pimeässä laaksossa
en pelkäisi mitään pahaa,
sillä sinä olet mukanani;
sinun paimensauvasi rohkaisee minua.
Sinä katat eteeni pöydän
vihollisteni läsnäollessa,
sinä voitelet pääni öljyllä
ja tarjoat minulle runsaan maljan.
Koko elinaikani saan kokea
pelkkää hyvyyttä ja ystävyyttä;
minä saan oleskella Herran huoneessa
koko pitkän ikäni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #64 : 07.01.24 - klo:12:54 »
Raamattu on tietysti ihmisen tekstiä ja melkoista valikointia tehtiin Raamattua koottaessa. Siksi Raamattua ei voi pitää kirjaimellisena Jumalan sanana vaan juutalaisten ja kristittyjen vaikutuksesta syntyneenä. Raamattu edustaa myös antiikkia ja sitä edeltävää aikaa tapoineen ja asenteineen. Siksi Raamatun kirjaimellinen tulkinta vie meidät kauas uskon ytimestä. Me uskomme tänään, emme antiikin aikana.

Annoin tuon lainaamani tekstin ChatGPTlle ja kysyin, mitä Paavo Ruotsalainen olisi tuosta sanonut.
ChatGPTn tulkinta oli seuraava:

Paavo Ruotsalainen, joka eli 1800-luvulla ja oli syvästi juurtunut perinteiseen kristilliseen uskoon, olisi todennäköisesti suhtautunut varauksellisesti tähän näkemykseen. Ruotsalaisen ajattelussa Raamattu oli Jumalan sanaa ja sillä oli keskeinen asema kristillisessä uskossa ja elämässä. Hän korosti Raamatun auktoriteettia ja merkitystä henkilökohtaisen uskon ja hengellisen elämän ohjenuorana.

Ruotsalainen olisi todennäköisesti kyseenalaistanut näkemyksen, jossa Raamattua pidetään pelkästään ihmisten kirjoittamana tekstinä ja sen kirjaimellista tulkintaa vältettäisiin. Hän olisi korostanut, että vaikka Raamatun teksti on kirjoitettu ihmiskäsin, se on Jumalan inspiroimaa ja sen sanoma on ikuinen ja ajaton. Ruotsalainen olisi myös korostanut, että Raamatun sanoma on relevantti kaikille aikakausille, ei vain antiikin ajalle.

Ruotsalaisen näkemyksen mukaan Raamatun kirjaimellinen tulkinta ei välttämättä johda pois uskon ytimestä, vaan päinvastoin, voi ohjata syvemmälle ymmärrykseen uskon perusasioista. Hän olisi todennäköisesti kehottanut ymmärtämään Raamatun opetukset hengellisen elämän ohjeina ja Jumalan tahdon ilmauksina, jotka ovat yhtä merkityksellisiä nykypäivänä kuin ne olivat antiikin aikana.

Yhteenvetona, Paavo Ruotsalainen olisi todennäköisesti vastustanut näkemystä, joka alentaa Raamatun asemaa pelkäksi historialliseksi tai kulttuuriseksi dokumentiksi, ja sen sijaan korostanut sen ikuisuutta ja Jumalan sanan auktoriteettia.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #65 : 07.01.24 - klo:13:46 »
Paavo Ruotsalaisen suhdetta Raamattuun on tutkittu. Petri Järveläisen teoksessa Yks enkeli yks perkele -Kirjoituksia Paavo Ruotsalaisesta on mielenkiintoinen luku Herännäisyys bibliodraamana. Sen referoiminen ei tässä onnistu. Lainaan kuitenkinm katkelman:

Tarkasteltaessa herännäisyyden ja erityisesti Paavo Ruotsalaisen raamattunäkemystä, sillä on epäilemättä yhtymäkohtia edellä kuvattuun augustinuslaiseen raamattunäkemykseen* Armonkerjäläisiksi itsensä mieltäneiden ihmisten raamatullisuus on ollut esimerkiksi yhden ainoan jakeen jokapäiväistä uudelleenmietiskelyä. Tällaisista jakeista erittäin suosittu on ollut esimerkiksi "autuaita ovat hengellisesti köyhät". Paavo Ruotsalaisen kirjeissä puolestaan tapaa jatkuvasti hieman eri muodoissa toistuvan Roomalaiskirjeen jumalattoman vanhurskauttamista koskevan jakeen. Jostakin raamatunjakeesta kiinnipitäminen ja sen meditaatio on yksi Ruotsalaisen raamatullisuuden tunnuspiirre, mutta tämän rinnalla esiintyy toinenkin. Kiinnostavan näkökulman sen tulkintaan antaa viime vuosina paljon innostusta herättänyt bibliodraaman ajatus. Teesini onkin, että Paavo Ruotsalainen harjoitti bibliodraamaa.

*Augustinuksen mielestä Raamatun henki ei tietenkään paljastu muuta kuin sen kirjaimen välityksellä. Hengen avautuminen merkitsee kuitenkin ensisijaisesti tekstin ja sen kuulijan tai lukijan välille syntyvää hengellistä yhteyttä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bibliodraama

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #66 : 07.01.24 - klo:14:04 »
Minulla on myös tapana toistaa samoja rakkaimpia Raamatun paikkoja. Ne luo ikäänkuin sillan jolta näkyy laaja maisema.

Jo tietoisen uskontien alussa sain papilta pienen kirjasen Rakkaita Raamatunpaikkoja tms. Sieltä kohta: Armosta te olette pelastetut, Ette itsenne kautta ettei kukaan kerskaisi. Sitä käytän samoin kun muistutan kokemaani ja kuulemaani Käsieni hipiään olen sinut piirtänyt.

Siionin virsi Salattu Herra valtakunnassansa ja sen jatko-osa SV 100 kuvaavat Jumalan olemusta  ja matkamiehen vajavaisuutta , minulle selkeästi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #67 : 07.01.24 - klo:20:15 »
Nyt toit Pena meidät asian ytimeen.  Viisaus ja Tyhmyys !

Viisaus on Jumalalta, tyhmyys on välinpitämättömyyttä ja ylpeilyä  omilla taidoilla.

Tyhmyys on täysin eri asia mielestäni kuin  vajavaisuus. Se on luovuttamatonta oikeassaolemista.

Jumala on rikas antaja !


Jäin miettimään mitä Viisaudesta kirjoitetan. Näin Sley:



Viisaus on se Jumalan viisaus, josta puhutaan Vanhassa testamentissa (erityisesti Sananlaskujen 8. luvussa) tavalla, joka vie joskus ajatukset Kristukseen. Viisaus oli juutalaisille Jumalan koko pelastussuunnitelma, hänen sanansa ja hänen kaitselmuksensa. Jeesus sanoo nyt, että tämä Viisaus tunnetaan teoistaan.

Viittaus Matt. 11
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #68 : 11.01.24 - klo:11:09 »
Minulla on myös tapana toistaa samoja rakkaimpia Raamatun paikkoja. Ne luo ikäänkuin sillan jolta näkyy laaja maisema.

Toistan melkein päivittäin kahta kohtaa Johanneksen evankeliumista:

1) 1:1-18.
Alussa oli Sana….

2) 3:16-21
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon..
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #69 : 11.01.24 - klo:12:43 »
Jokaiselle löytyy se mitä kukakin tarvitsee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #70 : 11.01.24 - klo:20:44 »
Jokaiselle löytyy se mitä kukakin tarvitsee.

Ehkä on yksi keskus, jota kohti kuljemme, mutta kun lähdemme ympyrän kehältä ihan eri kohdista, kuljemme täysin vastakkaisiinkin suuntiin kulkiessamme kohti keskipistettä... Kiistaahan siinä syntyy, kun toinen näyttää olevan menossa ihan väärään suuntaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #71 : 12.01.24 - klo:03:19 »
Niin. Ei varmaankaan ole vain yhtä oikeaa tietä jota kaikkien tulee matkata. On valtateitä jolle mahtuu paljon porukkaa. Se ns. vetää hyvin. Mutta osa vuorelle pyrkijöistä löytää  erilaisia teitä, katuja ja kinttupolkuja. On kivikoissa eteneviä, on juoksuhiekassa tarpojia ja vesien läpi eteneviä.

Päämäärä on sama, matkan pituus vaihtelee. nnetussa matkaoppaassa on yksi tärkeä ohje:Älä tuomitse toisia matkalaisia. Ihmetellä ja kysellä voi. Myös kiinnostus toisia matkaajia kohtaan sallitaan.
( Ajatuksia aamuöisen vessakäynnin aikaan )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #72 : 19.01.24 - klo:16:20 »
Minä olen eri keskusteluissa kiinnittänyt huomiota siihen, että joillakin uskovilla on tapana viitata Raamattuun Sanana, kirjoitettuna isolla kirjaimella kuin erisnimi. He ovat usein sanainspiraation kannattajia, jotka pitävät Raamattua joka suhteessa erehtymättömänä tietolähteenä. He eivät yleensä rajoitu käsittämään kirjoituksia vain ilmoituksena Jumalasta ja uskon ohjeena vaan ottavat todesta vaikkapa sen kuvaukset luonnosta. Äärimmillään se johtaa tietysti mahdottomuuksiin, koska Raamatun maailmankuva on antiikkinen, monella tavalla hyvin rajoittuneeksi todistettu.
Sitä ihmettelen, että sanainspiraatioon nojaavat tekevät opistaan poikkeuksen Raamatun ydinkohtien osalta, vaikkapa Johanneksen evankeliumin alun, jossa isolla kirjoitettua Sanaa käytetään yksinomaan Kristusta, lihaksi tullutta Sanaa, tarkoittaen.


Taas on kirjoiteltu syvällisiä ja paljon mietittyjä, ainakin niin kuvittelen.

Mietityttää minä pena Raamatun pitää.

Karjalaisenkyöstin uskon  raamattuun luulen ymmärtäväni ainakin osin.

Olen taas ties kuinka monettta kertaa lukemassa raamattua läpi, siis on ohjenma, vain 5 lukua päivässä.
No tottahan se lukeminen vaikuttaa arkielämässä.
En tiedä onko kyse ajatusyhteydestä aamulla luettuun ja sen pitämisestä erehdyttämättömänä totena ja vaikuttavan arjen valintoihin ja moraalisiin valintoihin?

Mitenköhän minuun vaikuttaisi jos lukisin aamuisin vaikka Kauppalehteä vain?

Tai jotain muuta uskonnollista kirjaa, vaikkakaan en pidä raamattua vertailukelpoisena.

Sokea fundamentalismi ei varmaankaan minkään suhteen ole oikein, vaikka matematiikan.
Matematiikassakin juuri ne kun ei ole tyytynyt siihen että on vain nämä lainalaisuudet on tehneet suurimmat läpimurrot matematiikassa.

Eli ehkä joku avoimesti suhtautuminen raqamattuun voisi olla hyväksi.

Yksi professori kerran sanoi mulle, että raamattu kyllä kestää kaiken kritiikin ja raamattu todistaa itse puolestaan, kun siellä on, kun tekee näin niin se toimii.

Matematiikka ja insinööritiede on todella kiehtovia.

Matematiikassa on ihan mielettömästi variaatteja, on niitä onko algoritmejä, kun toistaa ja laskee joitain yhtälöitä, vaikka piin lukarvoa ties kuin pitkälle.

Sitten insinööritieto ja taide, aina ihmettelen joiden taloteknisten juttujen kanssa, kun luulisi ihan perus fysiologien määräävän miten rakennetaan ja hyvää tulee, niin insinöörit laskee ja muuttaa kaiken.

Mun rajallinen tai no eihän järjelle ole rajaa, mutta mulle rajan ylitys on tullut monta kertaa, miten itse ajatellut ja insinööri tehnyt jonkun ratkaisun kuin yli ainakin mun järjen, vaikkakin useimmiten 99% tekevät vääriä ratkaisuja.

Nykyään kun paljon teen sijoitustoimintaa, siis paljon en miljoonilla, niin se jos joku on ihan irti logiikasta, jotkut Wallstreeth Einsteinit ovat oppineet lukemaan jotain logiikkaa rahan liikkeiden liikkumisesta ja tehneet miljoonia.
- Itse joitain logikkaa olen löytänytt arvometallien ja öljen ja raaka aineiden saralla, kun maailmassa kuohuu, niin sen osaa laskea miten se vaikuttaa markkinoihin, mutta se loppusana.
Raamattu on myesteeri varsinkin miten vaikuttaa ihmiseen.



Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #73 : 19.01.24 - klo:17:03 »
Viisveisaaja oli julkaissut samat asiat kahteen kertaan. Siivosin lyhyemmän version pois.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ortodoksisuus osa 4
« Vastaus #74 : 19.01.24 - klo:18:18 »
Viisveisaaja oli julkaissut samat asiat kahteen kertaan. Siivosin lyhyemmän version pois.


Jaa, tajusitko mitään?

Yksi saunaolut vielä ja alan tajuamaan itsekkin mitä kirjoitin, kun nyt luutuat kirjoituksia, niin minun kirjoituksiani voit pyyhkäistä ulos ihan isolla kädellä kiitos.
Kaikki valta tekoälylle!