Kirjoittaja Aihe: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)  (Luettu 23798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #15 : 18.08.08 - klo:12:39 »
2. kirje Timoteukselle 3
 
Lainaus

19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis



Vaikka en pystykään sanatarkasti seuramaan UTn opetusta, niin siltikään en tee elämääni helpommaksi muokkaamalla Raamatun sanaa helpommin minulle sopivaksi. Siihen ei minulla ola lupaa.

Huonokin oikea ohje on parempi kuin hyvä väärä ohje.

Jos luonnollinen viisaus ei riitä, niin  Jumala on luvannut viisautta jokaiselle  (Katso tarkemmin Jaakob 1:5 UT)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #16 : 18.08.08 - klo:12:45 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Enkö ole uskossa, jos en onnistu luopumaan syntisestä elämästä?


Olemme kaikki epätäydellisiä. Kova pyrkimys täydellisyyteen riittää, koska emme voi saavuttaa täydellisyyttä. Uskot vaikka oletkin syntinen. Kaikki, jotka uskovat, ovat syntisiä. Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa.

Lainaus
Muun muassa poltan tupakkia ja minulla on paljon rahaa, jota en anna köyhille, vaan säästän pahan päivän varalle. Lisäksi joskus tulen ajatelleeksi pahaa ihmisistä, joille minun pitäisi antaa anteeksi.


Onko tupakin polttaminen tai rahan omistaminen syntiä?
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #17 : 18.08.08 - klo:18:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Onko tupakin polttaminen tai rahan omistaminen syntiä?


Mikä ei ole syntiä? Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta, on syntiä? Onko siis oikeasti tarpeellsta kysyä, onko jokin asia syntiä?
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #18 : 18.08.08 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Onko tupakin polttaminen tai rahan omistaminen syntiä?


Mikä ei ole syntiä? Kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta, on syntiä? Onko siis oikeasti tarpeellsta kysyä, onko jokin asia syntiä?


Näin juuri. Tähän retorinen kysymykseni viittasi, mutta Sinä sanoit sen paremmin.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #19 : 18.08.08 - klo:21:07 »
Tupakanpoltto, oli 1900 luvulla tavallista pappienkin  keskuudessa.

Nykyisin  se ehkä on harvinaisempaa.

Onko tupakanpoltto  himoa?  Jos se on himo, niin  sitä varmaan pitäisi varoa.  Mahdollisesti lopettaa kokonaan,

Usea UTn paikka puhuu himosta.

Lainaus
3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;
4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
 


Ennen oli tavallista, että körtttiseuroissa poltettiin tupakkaa, eikä sitä oikeastaan paheksuttukaan.

Miten lie nykyään.

Poissa harhailija

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #20 : 19.08.08 - klo:11:06 »
Nuo saastaisuus, kiihko ja paha himo, tarkoittivat varmaan jotain hyvin selkeää ja konkreettista aikoinaan, mutta noita voi nykyään soveltaa ties mihin.

Voisiko joku tarkentaa, mitä nuo omasta mielestään tarkoittavat, käytännön esimerkein?

Jotkut kuitenkin käsittävät himon ainoastaan seksuaaliseksi himoksi, ja niin edelleen.

Entäs tuo kiihko? Pitäisikö nyt mennä karismaatikkojen porukoihin vähän tuomitsemaan...?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #21 : 19.08.08 - klo:11:31 »
Haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus kuulostavat kaikki samanlaisen elämäntavan piirteiltä. Jostakin on jäänyt mieleen ajatus, että kaiken haluaminen itselle tässä ja nyt on äärimmäinen epäluottamuslause elämälle. Elämän paikalla voisi olla myös Jumala. Häneen luottava ottaa kiitollisena vastaan, mitä minäkin päivänä saa eikä rupea rohmuamaan ja sikailemaan. Tällaiseksi pyrin ja edellinen en haluaisi olla. Yritetään.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #22 : 19.08.08 - klo:16:41 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Onko tupakanpoltto  himoa?  Jos se on himo, niin  sitä varmaan pitäisi varoa.  Mahdollisesti lopettaa kokonaan.


Himot ne on hiirelläki niin sanoakseni.:wink: Poltin savukkeita, piippua ja sikareita noin 20 v. Ei ollut himoa. Kuului vain työrutiiniin. Kun ei saanu enää työpaikalla polttaa, lopetin. En myöskään polttanut kotona, kun vaimo ei tykännyt enkä polttanut lomilla, ettei lapset saanu väärää esimerkkiä. Olo on nyt parempi varsinkin jatkuvan kuntoilun takia.

Kieltääkö Munkki ykkönen myös seksin, koska se a) paitsi tekee höpöä, b) on erittäin terveellistä, mutta on c) himon seurauksena tapahtuva akti. :wink:
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #23 : 19.08.08 - klo:21:31 »
Lainaus
Kieltääkö Munkki ykkönen myös seksin, koska se a) paitsi tekee höpöä, b) on erittäin terveellistä, mutta on c) himon seurauksena tapahtuva akti.
_________________

Ei ole syytä laittaa Munkki-1 kieltäjäksi.

Raamattu kieltää eri asioita, ja tehtäväni ei ole kumotaa kieltoja eikä kärjistää niitä.

Ehdotan että vähennetään tarpeetonta syyttävää asennetta.


Seksi kuuluu avioliiton alueelle normaalina suvunlisäysaktina.

Avioliiton ulkopuoliseen seksiin en ole vielä löytänyt tukea Raamatusta.

Kuitenkin sitä on tehty kaikkina aikoina,  mm Daavid.

Raamatun neuvot eivät muutu sallituksi, jos useat rikkovat niitä vastaan.

Himo  on oma asiansa.    Sexiini yhdistettynä en himoa ole tavannut  teksteistä. voihan se olla kirjoitettuna VTssä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #24 : 20.08.08 - klo:08:02 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Seksi kuuluu avioliiton alueelle normaalina suvunlisäysaktina.


Kai seksiä nyt voi harjoittaa muutenkin ilman suvunlisäystavoitetta? :wink:

Lainaus
Avioliiton ulkopuoliseen seksiin en ole vielä löytänyt tukea Raamatusta.


Entäs esiaviolliseen seksiin? :lol:

Seksuaaliseen iloitteluun en ole hakenut tukea Raamatusta. Vapaat, aikuiset ihmiset voivat harjoittaa seksiä, kunhan vain toimivat vastuullisesti.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #25 : 20.08.08 - klo:12:04 »
Lainaus
Entäs esiaviolliseen seksiin?  



Humanismin nimissä seksi on saanut monia muotoja, joita ei kaikkea  Raamattu tue.

Avioliitto on nykyisessä muodossaan myöhäisempi kehitetty akti.  jeesus oli häissä ja muutti veden viiniksi.  Miten avioliitto oli  tavallisten ihmisten välillä  Jeesuksen aikana, on ehkä hiukan  vähemmän suuri tapaus.
Ehkä riitti ns kihlaus. Mm mustalaisten avioliitto perustuu jonkinlaiseen yhteiseen kolmen päivän piiloutumiseen muilta sukulaisilta.

Lainaus

Seksuaaliseen iloitteluun en ole hakenut tukea Raamatusta. Vapaat, aikuiset ihmiset voivat harjoittaa seksiä, kunhan vain toimivat vastuullisesti


Jos taarkoitat kahden vapaan ihmisen välillä tapahtuvaa seksiä kun sattumalta tavataan  sopivassa paikassa, niin usein kun se tapahtuukin, jopa työpaikalla, vieraisilla, tai  automatkalla, niin  osuus on varsinaisen kirkon opetuksen ulkopuolella.  Syntiä on kaikki, mitä syntinä pidetään.

Kun ollaan alueella, että mikään ei ole syntiä, niin  silloinhan ollaan alueella, jolloin ei parannuksen tekokaan ole tarpeellista.

Johannes kastaja saanasi parannusta niin ankarasti, että publikaanitkin tekivät parannuksen ja kastettiin parannuksen kasteella.  Jeesus sanoi hänestä, että hän oli  suurin....katsotaan UTsta.
Monet eivät uskoneet häntä, monet kiukustuivat häneen, ja lopulta sai menettää päänsä, kun eräs valtaa käyttävä nainen pyysi hänen päänsä
lautasella tuotavaksi itselleen.  

On vaarallista saarnata parannusta.  Kiinan monet papit saivat kuolla hirsipuussa  ennen kultturivallankumousta.

 Nyt on Kiinassa enempi kristittyjä, luku voi olla yli 100 miljoonaa. Katsokaa uusia tilastoja. :?:  :o

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #26 : 20.08.08 - klo:12:35 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Humanismin nimissä seksi on saanut monia muotoja, joita ei kaikkea  Raamattu tue.


Taas sai humanismi leiman.


Lainaus
Jos taarkoitat kahden vapaan ihmisen välillä tapahtuvaa seksiä kun sattumalta tavataan  sopivassa paikassa, niin usein kun se tapahtuukin, jopa työpaikalla, vieraisilla, tai  automatkalla, niin  osuus on varsinaisen kirkon opetuksen ulkopuolella.


Sulla taitaa olla likainen mielikuvitus. Taisin kirjoittaa jotakin aikuisten seksistä vastuullisella tavalla enkä siitä, että sattumanvaraisen vastaantulijan kanssa ryhdytään harjoitamaan seksiä.

Lainaus
Kun ollaan alueella, että mikään ei ole syntiä, niin  silloinhan ollaan alueella, jolloin ei parannuksen tekokaan ole tarpeellista.


Naisen ja miehen toisiaan kunnioittava ja vastuullinen seksi, joka ei ole sattumanvaraista, ei ole syntiä. Sinun näkökulmastasi se saattaa olla, muttei minun näkökulmastani.

Lainaus
On vaarallista saarnata parannusta.  Kiinan monet papit saivat kuolla hirsipuussa  ennen kultturivallankumousta.


Jos joku nyt huutaa torilla megafonin kanssa, että tehkää parannus, niin enpä taida lähteä mukaan, kun en tiedä, että mistä suunnasta on kysymys. Jos joku luotettava henkilö kehottaa parannukseen yksityisesti,  voisin lähteä mukaan.

Lainaus
Nyt on Kiinassa enempi kristittyjä, luku voi olla yli 100 miljoonaa. Katsokaa uusia tilastoja.


Kiinan kovassa, monin tavoin epäinhimillisessä yhteiskunnassa ja työkulttuurissa kristinuskon sanoma rakkaudesta ja armosta puree hyvin. Kristinusko tuo mukanaan myös rationaalisemman maailmankuvan, jota välttämättä itämaiset uskonnot eivät tuo mukanaan.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #27 : 18.01.09 - klo:08:02 »
Vedettiinkö Kiinassa pappeja hirteen lain vai evankeliumin saarnan vuoksi? Maolaisuudesta muistan kulttuurivallankumouksen julkiset parannuksenteot. Arvelisin Saliksen tavoin, että armo ja rakkaus on kiinalaisessa ajattelussa se radikaali piirre, joka sekä kiinnostaa että saa aikaan jyrkimmän torjunnan.

Poissa Seeker

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #28 : 19.01.09 - klo:09:57 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Avioliitto on nykyisessä muodossaan myöhäisempi kehitetty akti.


Niin on, ja tätä taustaa vasten on kummallista, että väität, että avioliiton ulkopuolinen seksielämä olisi Raamatun vastaista.

Itse asiassahan tämä menee niin, että nykyaikaiselle avioliitolle ei ole varsinaista raamatullista perustetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #29 : 19.01.09 - klo:12:09 »
Mutta mistä Jeesus otti vertauksen sulhasesta ja morsiamesta ja häähuoneesta?Entä Kaanaan häät ?Hääpidot ? Ovatko vain vertauksia
Israelin ja Jumalan suhteesta ja taivaanilosta ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)