Kirjoittaja Aihe: Riivatun rakkineet 9.  (Luettu 31233 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #30 : 03.05.19 - klo:18:04 »
^En tiedä, koska en tiedä, miksi ihmeessä ne Ylen kanavat eivät näy. Ja eihän se telkkari olisi kuin parisataa euroa, kun en halua mitään koko seinän peittävää mallia. Saako sillä hinnalla digiboksia edes?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #31 : 03.05.19 - klo:21:05 »
^En tiedä, koska en tiedä, miksi ihmeessä ne Ylen kanavat eivät näy. Ja eihän se telkkari olisi kuin parisataa euroa, kun en halua mitään koko seinän peittävää mallia. Saako sillä hinnalla digiboksia edes?

En ymmärrä miksi Yle ei näy sillä heilllä on voimakkaimmat kentät kaikkialla. Meinaatko siis hankkia pienemmän telkkarin kuin minun 32 tuuman monitori?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #32 : 05.05.19 - klo:00:07 »
^Nuo tuumat eivät sano minulle mitään, joten en tiedä. Pienen kumminkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #33 : 05.05.19 - klo:06:54 »
Kuvaruudun tuumat ovat samoja pituusmittoja kuin ennenvanhaan nauloissa ja lankuissa. Tuumailu on erikseen. Vanhan Joulukärpäsen vitsi kysyi: Montako tuumaa on televisiossa? Vastaus kuului: Pari hyvää illan mittaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #34 : 05.05.19 - klo:09:50 »
^Nuo tuumat eivät sano minulle mitään, joten en tiedä. Pienen kumminkin.

Tuuma on jokun Englannin kunkkuvainaan peukalon pään pituus ja senteissä noin 2,5cm. Näköradioissa ja monitoreissa se mitataan diagonaalisesti eli miten suurimmat numerot saa suoralla viivalla. Kuuluisa kakkosnelonen on 2tuumaa paksu ja 4tuumaa leveä tuhdimpi lauta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #35 : 05.05.19 - klo:15:27 »
Vanhat mitat vaihtelivat valtakunnasta toiseen. Suomessa mitattiin nähtävästi englantilaisilla tuumilla siksi, että puutavaraa vietiin sinnepäin. Tämä on puhdas arvaus.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #36 : 05.05.19 - klo:15:35 »
Vanhat mitat vaihtelivat valtakunnasta toiseen. Suomessa mitattiin nähtävästi englantilaisilla tuumilla siksi, että puutavaraa vietiin sinnepäin. Tämä on puhdas arvaus.

Arvaan että arvasit oikein. Kaupalliset näkökohdat yleensä voittivat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #37 : 06.05.19 - klo:02:09 »
Joo, tunnen kyllä kakkosnelosen tuumat, mutta en hahmota tuumaa telkkarimittana. Etenkin kun se mitataan diagonaalisesti, mikä on ihan älytöntä (kakkosnelonen on tässä suhteessa vielä tolkullista). Haluaisin sellaisen, joka mahtuu tuohon 50-senttiseen Lundianväliin, kuten tuleva entinen telkkunikin mahtuu.

Sitten varmana silläkin on väliä, mitä kaikkia piuhoja ym. siihen töllöttimeen saa kiinni. Ja tosiaan se tallentaminen, se on minulle tärkeä ominaisuus.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #38 : 06.05.19 - klo:07:29 »
Menin naapuriin maksamaan talven linkousmaksun. Pirtissä oli vain mummi sisällä. Hän kaukosäätimestä laittoi katsomansa ohjelman "muistiin", että kerkiää sen katsoa, kun nyt voi jutella. En tiedä, että minkälaiseen tallentimeen ohjelma meni. Telkkari oli aika iso ja modernin näköinen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #39 : 06.05.19 - klo:07:33 »
Joo, tunnen kyllä kakkosnelosen tuumat, mutta en hahmota tuumaa telkkarimittana. Etenkin kun se mitataan diagonaalisesti, mikä on ihan älytöntä (kakkosnelonen on tässä suhteessa vielä tolkullista). Haluaisin sellaisen, joka mahtuu tuohon 50-senttiseen Lundianväliin, kuten tuleva entinen telkkunikin mahtuu.

Sitten varmana silläkin on väliä, mitä kaikkia piuhoja ym. siihen töllöttimeen saa kiinni. Ja tosiaan se tallentaminen, se on minulle tärkeä ominaisuus.

24 tuumaa, veikkaisin.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #40 : 06.05.19 - klo:11:08 »
Diagonaalinen mittaus = ristiinmittaus telkkarissa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #41 : 14.05.19 - klo:14:12 »
Digiboksini koki ihmeparantumisen, kun vaihdoin antennipiuhan lyhyemmäksi  :icon_eek:. Keksin kokeilla moista, kun tutustuin jo etukäteen hankintalistallani olevan uuden digiboksin käyttöohjeeseen, ja satuin sopivan kaapelin kotoa löytämään. Nyt näkyy kadonneet Ylen kanavatkin taas.

Kaukosäädin ei kuitenkaan toimi, vaikka vaihdoin paristot. Jaksaa muutaman painalluksen verran ja sitten simahtaa. Noin vanhaan (10 vuotta) ei varmaan uuttakaan saa, joten kai se on sittenkin hommattava uusi boksi. Lähdenkin tästä kaupoille  :039:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #42 : 14.05.19 - klo:14:14 »
On olemassa ns yleiskaukosäätimiä ja samanmerkkinen toisen laitteen saattaisi? toimia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #43 : 14.05.19 - klo:18:35 »
^Uusi rakkine toimii. Vanha ei tottele sen kaukosäädintä, vaikka merkki on sama. Pitää vielä kokeilla, saako uuden boksin näyttönä käytettyä joskus aikaisemmin ostamaani tietsikan näyttöä. HDMI-reikä ainakin löytyy kummastakin. Mutta katselee tuolla vanhalla telkkarillakin, kun boksissa on scart-liitäntä. Tallennus suoraan ulkoiselle kiintolevylle on vielä kokeilematta.

Harmittaa kun vanhassa kaukosäätimessä oli parempi design kuin tässä uudessa. Sopi kouraan paremmin ja näppäimet paremmilla paikoilla. No, aina ei voi voittaa. Taidan olla kroonisen tyytymätön.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riivatun rakkineet 9.
« Vastaus #44 : 14.05.19 - klo:18:44 »

 No, aina ei voi voittaa. Taidan olla kroonisen tyytymätön.

Tyytymättömyys nykyiseen on kehityksen lähtökohta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi