Kirjoittaja Aihe: Säätiedotus 43  (Luettu 24707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #75 : 20.12.19 - klo:17:52 »
Olen arponu, kumpihan osuis paremmin, Forecan vai Accuweatherin sääennuste 3 kk.  Olen lukenu kaikkea näistä ja kyl, niihin saattaa luottaa ellei suoranaisesti usko että päivälämpötilat 2 kk päästä pitäis juuri tasan paikkansa.  Erot johtuu siitä mallista jonka ne syöttää koneeseen ja jonka tietsikka sylkäsee ulos.

Tämä tulee olemaan laillaan kiinnostavaa.

Onkohan Miehikkäläs lunta?  Lapsi 2 majottuu sinne.  Olis joku tuttu.  Toisaalta vielköhän Joensuus olis, oli siellä Myyrä muistoni mukaan.

Se on kaunis kaupunki.  Mutta onko siilejä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #76 : 24.12.19 - klo:05:37 »
Mikkelissä on karsee rapakeli.  Kuulin paikallisilta että olis ollut lunta jo 15 senttiä, mutta parin päivän vesisade ja no niin.

Tykkäisin sinisestä kaamoksesta harmaata enempi. Joensuussa laski aurinko jo aika lailla varhemmin kuin Hesassa, valoa siis oli kyllä, nythä ei ole.

Ihmettelen kuin sitä valikoitui asumapaikaks juuri Hesa, kai se meni opiskelujen takia ja sitte kaikkien jatko-opiskelujen ja silleen. Ehkä ne vähitellen vois lopettaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #77 : 27.12.19 - klo:10:16 »
Reipas pakkaskeli, -9,5, lumi pysynee kevääseen asti. Pihassa on lapsille kunnollinen mäkikumpu tehtynä tyskästä lumesta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #78 : 28.12.19 - klo:18:27 »
Reipas pakkaskeli, -9,5, lumi pysynee kevääseen asti. Pihassa on lapsille kunnollinen mäkikumpu tehtynä tyskästä lumesta.

Kaksi tyyntä päivää ja hetki auringonvaloa, kertokaas mihin vois ilmastopakolainen muuttaa. Huomenna sataa taas vettä. Millanen mesta se Mikkeli olis asua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #79 : 29.12.19 - klo:12:12 »
Toissayönä oli -23, nyt samat numerot, mutta pilkulla erotettuna. Tulee lounaasta ja sataa lunta eli myteri keli. Satakoot nyt, kuin on nähnyt.
Kaarinalla on flunssan poikanen äänestä päätellen. Olisin lähtenyt hakemaan Kestilän kaupasta rohtoja, mutta heikompana astiana tässä perheessä en olisi osannut ostaa oikeita rohtojuureksia. En osaa erottaa kolmantena kasvamaan lähtenyttä käivärän alkua, missä olisi parhaat ainekset taudin toppuuttamiseen. Kaarina lähti itse ja minä jäin kotimieheksi. Menin lämmittämään pikkupuolta ja kävin nakkaamassa saunankin kiukaan pesään punaisen kukon.
Olen luopunut talviaikaan käyttämästä tulitikkuja, sillä ne kostuvat muutamassa päivässä eivätkä syty. Olemme ostaneet pitkäkaulaisia sytkäreitä, joissa on butaani paloaineena. Lisäksi kannattaa ostaa jälkitäyttöä varten säiliö, jossa on myös ponneainetta. Kun sytyttäminen on vaikeaa, niin silloin kaasu on yleensä vähissä. Nyt tarvitsee vain sytkäri ja lisäsäiliö panna yhteen siten, että säiliö on yläpuolella ylösalaisin ja painaa kamppeita yhteen, niin ponneaine valuttaa uutta butaania sytkärin säiliöön. Sen näkee silmillä, niin nopeasti säiliö täyttyy.
Propaani olisi parempi aine kestämään kylmää, mutta sitä käytetään vain isommissa teräspulloissa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #80 : 30.12.19 - klo:18:16 »
Meillä oli tapana sytyttää hiihtoreisuilla taukotulet jossain Espoon perukoilla syttypaloilla. Onko ne epäekologisia en tiedä, kun silloin ei seikasta puhuttu.  Joka tapauksessa, jossain Luukin metsänpuolella oli niitä nuotiopuita, ja tietty Nuuksiossa mis oli hyvät mäet, mutta ainahan ne oli erittäin märkiä, ei niitä olisi muulla konstin sytytettykään.

En tiedä mitä ne maksaa, kun ne toi joku toinen. Luulis että pikkumuru riittäis sentään sisätiloissa ja kohtuukuivahkoissa puissa. Enkä tiedä saako niitä käyttää sisätiloissa.

………………..

Mihin ihminen muuttais että näkis lunta. Tietenkin on myös kelvottomia talvia, opin kansakoulussa ja myöhemmin lisää, että ns napakorkea joskus ylettyy joskus ei.  Nyt kyl en enää usko lumitalviin eteläs. Kotiin päin jo vihjasin että häivyn johkin.  Täällä oli mielemkiintosta tehdä työnsä mutta niin monta muuta saa www.lla jos verkko pelittää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #81 : 31.12.19 - klo:12:26 »
Oli plussallakin, mutta nyt kiraisi - 6:een. Aurinko on näkyvissä matalalla eikä ylene riittävästi, että näkyisi pihapiirissä, vaan jää liittokuusikon taakse.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #82 : 31.12.19 - klo:20:13 »
Alkuillasta oli kova tuulenkoje. Peltikatto rytisi. Kun miesväki oli menossa saunaan, sähköt ehti katketa kaksi kertaa. Onneksi ei pitkäksi aikaa. Toki saunassa olisi näynyt saunoa kynttilän valossakin, mutta jos katko kestää kauan, ei vesi nouse kaivosta.  :017: 
Onneksi katkot jäivät lyhyiksi. Nyt on kummasti tyyntynyt. Varmaan saa raketitkin ammuttua muutaman tunnin päästä.  :023:

Mittari näytää jopa -4,6 astetta.  :icon_eek: 
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #83 : 01.01.20 - klo:12:04 »
Se on kaunis kaupunki.  Mutta onko siilejä.

On siilejä! Niitä luonnonvaraisia. Ja paljon! Tai oli ainakin vielä silloin kun äitini niitä hyysäsi. Kun hän muutti rivitaloon, innostui siileistä kunnolla, lihotti syksyllä, hankki talvipesiä. Nyt on kyllä jo raihnastunut ettei muuta kuin jos joku oikein pieni siili syksyllä näkyy niin sitä ehkä vielä yrittää.

Kas tässä pari yksilöä äitini pihalta 12 vuoden takaa, sikäli kuin saan kuvan näkyviin. On itse ottamani kuva. Äh, menipä pieneksi... no olkoon, säädän joskus. - Siinä kuvan alla kun lukee siilit.png, niin siitä kun napsauttaa, saa ladattua itselleen vähän isompana.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #84 : 01.01.20 - klo:12:11 »
Onkohan Miehikkäläs lunta?  Lapsi 2 majottuu sinne.  Olis joku tuttu.  Toisaalta vielköhän Joensuus olis, oli siellä Myyrä muistoni mukaan.

Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy lumitilanne: https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/tampere?map=snowdepth

Kelaa sivua alaspäin niin ihan oikeassa alanurkassa on kartta, josta näkyy missä on. Eli on Joensuussa kyllä.

Ja voihan samalta sivulta ylempää valita paikkakunnan, kun on oranssilla pohjalla suurennuslasi niin kirjoittaa sen vasemmalle puolelle paikan nimen, esim. Miehikkälä, niin pääsee tarkastelemaan tilannetta siellä. Lumen syvyys 0 cm esim. löytyy siten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #85 : 01.01.20 - klo:12:24 »
Jooo eli tuolta http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4308.msg233324#msg233324 saa ladattua vähän isompana samaisen siilikuvan. Jos osaa. Pitäis kai kokeilla miten se tabletilla sujuu; sitä vaan ei tule normaalisti näin kotioloissa käytettyä kun läppäri on paljon kätevämpi.

Jaa niin se sää, täälläpä jopa on aurinko paistellut tänään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #86 : 01.01.20 - klo:13:49 »
Oulussa tulee oikein märkää lunta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #87 : 01.01.20 - klo:14:21 »
On siilejä! Niitä luonnonvaraisia. Ja paljon! Tai oli ainakin vielä silloin kun äitini niitä hyysäsi. Kun hän muutti rivitaloon, innostui siileistä kunnolla, lihotti syksyllä, hankki talvipesiä. Nyt on kyllä jo raihnastunut ettei muuta kuin jos joku oikein pieni siili syksyllä näkyy niin sitä ehkä vielä yrittää.

Kas tässä pari yksilöä äitini pihalta 12 vuoden takaa, sikäli kuin saan kuvan näkyviin. On itse ottamani kuva. Äh, menipä pieneksi... no olkoon, säädän joskus. - Siinä kuvan alla kun lukee siilit.png, niin siitä kun napsauttaa, saa ladattua itselleen vähän isompana.

Suurta!  Kuulostaa täydelliseltä. Minullahan on yksi talvipesä mutta unelmissa on oikein siilirivari.  Joensuuhun ja rivariin ja pihalle siiliasumusrivari, sen vielä teen.  Jäi kai sinne joku opiskeluajan tuttu. Tervetuloo kaikki.


Se sää:  Pikkkusen auringonvaloo.  Menen pihalle.
« Viimeksi muokattu: 01.01.20 - klo:14:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #88 : 09.01.20 - klo:20:10 »
Ajelimme tänään Kajaaniin hakemaan Lagunan vanteet, käytetyt, terässellaiset, siis halvimmat. Sää oli hieno ja aurinkoinen, juuri pakkasella. Navigaattorimme juonitteli kaupungin keskustassa ja ajatti ihan ympyrän. Mistähän johtui?
Kävimme tietysti LIDL:ssäkin.
Olen käytettyjä vanteita ostanut paljon ja ne puhdistuksen jälkeen maalannut, nyt ei tarvitse, sillä 70 eurolla sain kunnon maalissa olevat ja ruosteettomatkin. Ai niin lumi on ohentunut sateisten päivien aikana kolmannekseen Vaalassa, mutta Kajaanissa oli eri meininki, sillä lunta oli riittävästi minun maun mukaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Säätiedotus 43
« Vastaus #89 : 11.01.20 - klo:12:14 »
Kalenteritalvi on kohta pulessavälissä. Lunta ei näy missään, kuuraa on. Täydenkuun yönä oli talven pakkasenäätys n. - 6 astetta.  :107:  Keviästi menee. Säästää lämmityksessä, aurauksessa ja hiekottamisessa. Valmettikin on joutanut olemaan välillä korjaamolla.  :icon_wink:
Pyryharakka