Kirjoittaja Aihe: Pääsiäinen  (Luettu 6299 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Pääsiäinen
« : 13.04.17 - klo:20:32 »
 :102:
Mä en vaan tajuu?

Mitä pääsiäisenä toivotetaan?
Jeesus kavallettin ja ristiinnaulitseminen,, ei kai ainakaan iloista pääsiäistä?
Ai niin istina vas crest.
Totisesti Hän on ylös noussut.
_____________

Oon ihan kujalla tän pääsiäis jutun kaa.

Noitia, tipuja ja lapsia loitsimassa ovien takana?

Miten noi niinku liittyy pääsiäiseen ?
-Silloinhan Juudas kavalsi Jeesuksen jonka sitten roomalaiset sotilaat löi ristille, kun ensin olivat hakanneet ihan romuksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #1 : 13.04.17 - klo:21:48 »
Pitkänäperjantaina surraan kärsimystä ja kuolemaa, pääsiäisenä riemuitaan ylösnousemuksesta. Silloin voidaan käyttää vanhaa tervehdystä: - Kristus nousi kuolleista! - Totisesti nousi!

Venäjäksi se on: - Hristos voskrese! - Voistinnii voskrese!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #2 : 13.04.17 - klo:22:10 »
Pitkänäperjantaina surraan kärsimystä ja kuolemaa, pääsiäisenä riemuitaan ylösnousemuksesta. Silloin voidaan käyttää vanhaa tervehdystä: - Kristus nousi kuolleista! - Totisesti nousi!

Venäjäksi se on: - Hristos voskrese! - Voistinnii voskrese!

Täytyy nyt todeta, että opettajan ojentamisesta mula on parempi venukkienkieli :)

Ikävä kyllä sama viha kun pikkukakarana opettajia vastaan, kun lapsesta asti musta opettajat ei aina olleet ihan oikeassa näkemyksineen, mutta se onkin jo humoristisempi juttu.

Nykyään en vihaa niin opetttajia, mutta enempi kun oon nähnyt isojen firmojen johtajia miten ne on moraalittomia ja typeryksiä.

Itse asia miten tää pääsiäinen on näin sekanen?
Ois kiva tietää ja kiitos vastauksesta.
Jotenkin kait vieläkin tämä pääsiäinen on tunteita nostattava aika, kuten aioin muinoin.

Koko pääsiäisfaktat ovat mielenkiintoisia.
Ei varmasti ole kuten kulttuurimme kertoo, vaan Jeesus hakattiin tosi pahasti ja alasti ristiinnaulittiin ja ei ollut mikään kaunis näky.

Nämä maalaukset Jeesuksesta ristillä on ihan irvikuvaa siitä mitä todella tapahtui ja mikä oli kivun ja vaikerruksen määrä.

Luin jonkun evankelista papin kertomuksen, kun hän vei pyhäkoulu porukan eläintarhaan ja sanoi niille uusille tuleville kristityille.
Kristityt yleensä heitettiin noille Leijona pedoille.
Ei Jeesuksen ja opetuslasten elämä kovin kaunis ollut.

Ihmetyttää tää Pääsiäinen.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #3 : 13.04.17 - klo:22:27 »

Baarissahan on taas kiva :)

ihan ku meitin kördebuljussa :)

https://www.youtube.com/watch?v=oZrQe1S_gPE
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #4 : 14.04.17 - klo:03:16 »
Pistän tähän pääsiäisen sekavuudesta yhden muutaman vuoden takaisen chattikeskustelun, jos sen bittiarkistostani pääsiäisenä löydän.

Mutta tuo on totta että helposti menee sekaisin asiat. Meillä niin tykätään siitä ristiinnaulitsemisesta, että ylösnousemus unohtuu. Minulla oli 1. luokalla kansakoulussa näitä juttuja, ja silloinkin painotus oli niin ristiinnaulitsemiskeskeistä, että en minä sitä ylösnousemusta hiffannut kuin paljon myöhemmin. Olin kai kovasti kiintynyt Jeesukseen kaikkien niitten kertomusten pohjalta, ja sitten ahdisti kun pahat ihmiset menee ja ristiinnaulitsee sen. Piirsin aiheesta paljon kuvia, niitä on tallessa. Ylösnousemuskuvia en piirtänyt.

Siis pitkäperjantai ja sitä edeltävä kiirastorstai ovat oma juttunsa. Ne eivät ole pääsiäinen, vaikka asiat saattavat sekaantua jo siksi, että pääsiäislomalle lähdetään viimeistään kiirastorstaina.

Pääsiäinen on vasta sunnuntaina. Juhlitaan ylösnousemusta, riemuitaan siitä. Älköön kukaan poistuko nälkäisenä, sillä juhlaruokaa on paljon, niin sanotaan saarnassakin. Tuonelalle voidaan näyttää pitkää nenää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #5 : 14.04.17 - klo:07:29 »
Pääsiäisen profetia Jesajalta

53. luku vanhempi käännös;

JESAJA 53

1. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #6 : 14.04.17 - klo:07:34 »
Lapsuudessani pitkänäperjantaina piti olla kotona, kylää ei saanut kiertää. Poikosenahan kylää kierrettiin, ja silloin niitä kavereita löytyi. Muistan, että yhtänä pitkänäperjantaina, kun kovasti valitin, että aika ei kulu, sain luvan vesikelkalla alkaa kerätä risuja, pajuja ja katajia "pääsiäisvalakiaa" varten. Kotini oli tien päässä viimeinen, lopulle kilometri tielle, että kait naapureitten näkemättä sain puuhata. Oli muuten hankikeli. Sellainenhan on nytkin täällä V-heitossa.
Hengelliset opit pääsiäisestä taisin saada mieleeni vasta rippikoulussa. Oli sellainen vanhapoika rovasti, jolla oli aikaa pitää seurakunnan poikakerhoa. Kävin niissä jutuissa mielelläni. Lehtolalla oli rainakuvia, joilla sai tehdyksi asiansa mielenkiintoiseksi. Lisäksi hän oli ollut Vaasan varuskunnassa sotilapappina, joten kuuntelin nekin jutut hörökorvin. Isäni oli sotainvalidi ja terapoi itseään kertomalla hyvin paljon juttuja sotatieltään, niitä samoja, mutta sain vakaan käsityksen, että minusta tulee sotilas.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #7 : 14.04.17 - klo:16:52 »
Pääsiäisen profetia Jesajalta

53. luku vanhempi käännös;

JESAJA 53

Tuo on jo pitkänäperjantaina. Pääsiäisyönä on tämä Jes. 55: 1-7

Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen!
Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa,
ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää,
ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!
Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää,
vaihdatte työstä saamanne palkan
siihen, mikä ei tee kylläiseksi?
Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvin,
te saatte nauttia parhaista herkuista.
Kuulkaa minua, tulkaa minun luokseni,
kuulkaa, niin te saatte elää!
Minä teen ikuisen liiton teidän kanssanne
ja lupaan olla liitossani uskollinen,
niin kuin olin uskollinen Daavidille.
Hänet minä otin todistajaksi kansoille,
tein hänestä kansakuntien käskijän ja hallitsijan.
Sinä olet kutsuva tänne kansan, jota et tunne,
ja kansa, joka ei sinusta tiennyt, rientää luoksesi
Herran, sinun Jumalasi, takia
ja Israelin Pyhän tähden.
Hän korottaa sinut kunniaan.
    Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää,
huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä!
Hylätköön jumalaton tiensä
ja väärintekijä juonensa,
kääntyköön takaisin Herran luo,
sillä hän armahtaa,
turvautukoon Jumalaan,
sillä hänen anteeksiantonsa on runsas.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #8 : 14.04.17 - klo:17:23 »
Juuri noi kuin veli-veneheitto kertoi oli ennen. Nyt ovat tänään Pitkänäperjantaina kaupat auki 11 - 20, paitsi Alko.
Niimpä mekin lähdimme aamupäivällä ajelemaan Herttoniemeen . Autoja valui vastavirtaan solkenaan, vaikka eilenkin tiemmä oli tiet täynnänsä.

Tytär ja vävy taritsivat lammasta ja vävyn superherkullista perunasosetta. Ensin söimme parsaa ja uppomunia majoneesin keralla. Lampaan lisäksi oli rucolaa ja minttuhyytelöä. Jälkkärinä mutakakkua sitruunasorbetilla hölvättynä, ja vahvaa kahvia.

Pojat kasvavat ja komistuvat, Urho miehistyy. Hän täyttää 18 muutaman päivän päästä. Se olikin vierailumme eräs aihe.

Synttärikorttiin kirjoitin tämän SV 94:5

 Salattu kallio, se myrskyt kestää
ja rakennuksen sortumasta estää.
Salattu, luja toivon ankkuri.
Valkeus, joka armon tielle koittaa,
perintö, jonka armon lapsi voittaa,
on salattu.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #9 : 15.04.17 - klo:10:53 »
Perheen kesken keskustelimmekin siitä, miten juhlat venyvät ja vetistyvät. Suklaamunia syödään paastonaikana ja sima ilmestyy kauppoihin ennen kuin pääsiäinen on ohi. Niinpä palmusunnuntaista alkava ja pääsiäiseen päättyvä piinaviikko ei ole enää kertomus, jota eletään vaihe vaiheelta. Sekavaksihan se menee.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #10 : 15.04.17 - klo:11:58 »
Tänään on Hiljainen lauantai. Kristus on haudassa ja käy Tuonelassa. Kuolemallaan hän voitti kuoleman.

Päivän lukukappale Vanhasta Testamentista;

Job 19: 25-27

Minä tiedän, että lunastajani elää.
Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina
ja lihani on riistetty irti,
minä saan nähdä Jumalan,
saan katsella häntä omin silmin,
ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo!
Tätä minun sydämeni kaipaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #11 : 15.04.17 - klo:14:21 »
palmusunnuntaista alkava ja pääsiäiseen päättyvä piinaviikko ei ole enää kertomus, jota eletään vaihe vaiheelta. Sekavaksihan se menee.

Milloin se on ollut kertomus?

70-luvulla lapsuudessani pääsiäinen edeltävine viikkoineen ei ollut mitään niin kovin erikoista, lähinnä se oli sitä, että oli vähän pidempi viikonloppu eikä tarvinnut mennä kouluun. Rairuohoa kasvatettiin ja munia maalattiin vesivärein, ihan tavallisia keitettyjä munia siis. Kun muna oli syöty, nätit kuoret sinne ruohoon tipujen seuraksi. Ruoho sai kasvaa kunnes joskus vapun jälkeen sen sai siirtää ulos. Sunnuntaina oli jotain "parempaa" ruokaa. Kaupat nyt tietysti olivat perjantaina ja maanantaina kiinni. Koulussa ehkä oli askarreltu palmusunnuntaiksi pari virpomavitsaa tai muuten oli pajunoksia maljakossa, mutta ei virpomassa käyty tietenkään, ja pääsiäisen sisällöksi mieltyi se ristiinnaulitseminen, ei ylösnousemus. Kirkossa ei käyty. En muista että edes niitä ortodoksien yöllisiä kirkonmenoja olisi katseltu; ei niitä taidettu silloin vielä edes televisioida? (Muuten me kyllä olimme yökyöpeleitä.)

Vaikkei toisten sieluntilan arviointi ehkä ole ihan asiallista, niin sanoisin että äitini oli joustava tapakristitty joka mielellään teki kaiken kuten aina ennen muttei pakonomaisesti kuitenkaan (ihan kiva kokeilla akkainlehdestä joku uusi rahkapullaresepti, etenkin kun sai minut keittiöön mukaansa); isäni ateisti mutta ei räyhähenkinen sellainen eli mielellään noudatti vanhoja tapoja vaikka sisältö puuttui; ja me lapset luonnostaan niin rauhallisia ettei perjantaina tarvinnut kieltää riekkumasta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #12 : 11.05.17 - klo:21:51 »
...Iankaikkinen pääsiäinen

Isä Nikita kilvoitteli Johannes Kastajan skiitassa kaikkiaan kolmetoista vuotta työssä, rukouksessa ja hengelisen opetuksen jakamisessa. Syksyllä vuonna 1906 vanhus vilustui ja alkoi pian tämän jälkeen heiketä. Hänellä oli jo useiden vuosien ajan ollut luja sisäinen varmuus siitä, että hänen kuolemansa tulee tapahtumaan pääsiäisenä.
Vuodenvaihteen jälkeen, suuren paaston toisella viikolla isä Nikita oli antanut määräyksen tuoda luostarista arkku valmiiksi. Igumenilta hän pyysi kysymään siunauksen saada hautansa skiitan kirkon alttaripäätyyn. Vanhus järjesti itse etukäteen hautajaisiaan. Hän käski tarjota veljestölle teetä sokerin kera, oliiveja ja rinkeleitä. Nämä tarvikkeet hän antoi skiitan isännälle.
Piinaviikolle tultaessa vanhuksen kunto heikkeni entisestään. Kipuja ja särkyjä hän ei kuitenkaan valittanut, vaan toisti koko ajan Jeesuksen rukousta.Hänelle tultiin antamaa Ehtoollista jokaisen liturgian jälkeen.
Suurena lauantaina skiitan rippi-isä toimitti liturgian ja kello viisi aamulla antoi isä Nikitalle Ehtoollisen. Vanhus oli jo aivan heikko mutta täysin tajuissaan. Päivällä rippi-isä vieraili hänen luonaan ja lupasi seuraavana yönä, pääsiäisyönä, tuoda vanhukselle Ehtoollista heti aamuyöstä. Tähän vanhus vastasi:" Tulee kuolonuneen nukkuminen."
Illalla isä Nikita kysyi kelloa. Vastattiin, että on seitsemäs tunti menossa.Tähän kuoleva vastasi:"Nyt ei ole enää mitään peljättävää! Herra on jo astunut tuonelaan ja murskannut sen teljet." Sitten hän kääntyi rippi-isän puoleen ja sanoi:" Siunaa minut, isä, ja suutele minua." Tämän jälkeen hän lähetti skiitan veljet kirkkoon toimittamaan ehtoonjälkeistä palvelusta ja jäi yksinäisyyteen. Kun veljet palasivat kirkosta, oli vanhus jo antanut henkensä Jumalalle valoisan pääsiäisyön odotuksessa.

(Luvussa Skeemamunkki Nikita 1832-1907, kirjassa Valamon Paterikon, luostarin isien elämäkertoja, arkkimandriitta Panteleimon, Valamon luostarin julkaisuja 1989)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #13 : 30.03.18 - klo:13:31 »
Pitkänäperjantaina surraan kärsimystä ja kuolemaa, pääsiäisenä riemuitaan ylösnousemuksesta. Silloin voidaan käyttää vanhaa tervehdystä: - Kristus nousi kuolleista! - Totisesti nousi!

Venäjäksi se on: - Hristos voskrese! - Voistinnii voskrese!

VK.77.

1.
Käy yrttitarhasta polku,
vie Golgatalle se.
On Hengen viitoittama
sen joka askele.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

2.
Tien kaikkein raskaimman Jeesus
on käynyt armossaan,
kun meidän kurjain tähden
hän kulki kuolemaan.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

3.
Oi rakkautta näin suurta,
kun meitä säälii hän,
maailman synnit kantaa,
tuo meille elämän!
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

4.
Nyt, köyhä syntinen, riennä
luo Herran Jeesuksen!
Saat rauhan, lohdutuksen
haavoissa Kristuksen.
Se tie vie viimein taivaaseen,
mutta tie se on tuskien.

5.
Myös laulun oppia uuden
saat tiellä taivahan.
Se taivaassa jo kaikuu
edessä Karitsan.
Hän kuoli kaiken täyttäen,
mutta tie oli tuskien.


Carl Gotthard Liander 1889. Suom. Martti Ruuth 1903. Virsikirjaan 1986.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Pääsiäinen
« Vastaus #14 : 30.03.18 - klo:14:10 »
Esittelyvideo Matteuspassiosta:

https://www.youtube.com/watch?v=g3ujMSrysI4
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)