Kirjoittaja Aihe: Unien merkitys II  (Luettu 4303 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Unien merkitys II
« : 04.02.17 - klo:07:37 »
Heräsin niin kauheaan uninäkyyn, että en voi sitä tarkasti kuvata vaikka muistan sen kyllä.

Huusin ensimmäiseksi apua Kristukselta omaan hätääni ja kauhistukseeni. Aamiaisella Matti huomasi minun tilani, ja kerroin vähän hänelle.

Koin kehotusta puhua tästä myös täällä. Lapsista on kysymys.

Näin tuhottuja lapsia, elävältä poltettuja tai muuten tapettuja. Voi maailman syntiä , myös omia syntejäni !

...
Foorumilla on ollut ketju unista, mutta en löytänyt, joten aloitin uudestaan.
Miten unien merkitys koetaan, mistä ne kertovat.

Tuon kertomani kauhu-unen edellä olin nähnyt unta pihaleikeistä ja hiihtokilpailuista, sekä suuresta ihmismäärästä kokoustamassa Lahdessa. Nämä ovat selvät päivän tapahtumista avautuvat unet.

...
Kokosin rohkeutta kertoa. Näennäistä rohkeutta riittää, mutta tosipaikan tullen se tahtoo olla tiukassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #1 : 04.02.17 - klo:07:48 »
Jumala olkoon meille ihmisille armollinen! Onhan hän luvannut olla.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #2 : 05.02.17 - klo:15:51 »
 :)
Aika kiehtovia nämä unet ja selitykset.

Raamatun ns, profetiat tai tulevaisuuden ennustukset ovat myös kiehtovia.
Joskus nuorena olin vähän aikaan myymässä yhdessä kristillisessä kirjapaupassa Iisalmessa.
Ne jotka lainailivat niitä profetia kirjoja olivat kaikki erikoisia ja salaperäisen oloisia miekkosia.
Pisti aina silmään se porukka, kun he erottuivat muista asiakkaista.

Itse en ole nähtävästi tätä porukkaa, kun en ole lainaillut ja lueskellut sellaisia kirjoja kuin jokusen.
Eikä kai sitä voi ihan profiloida noin, kuten kirjoitin.

Itse kyllä aina mietin, kun näen jonkun pysäyttävän unen ja sitten, kun aikaa on mennyt, niin mietin mitä on tapahtunut ja mitä se uni tarkoitti.
Useimmitenhan unet on vaan menneiden asioiden käsittelyä alitajunnasta.
Jos näkee painajaisia, niin alitajunta vaan käsittelee jotain, vaikka kyllä jos on häiriötekijöitä, kuten joku naapuri pitää meteliä, niin sekin kyllä vaikuttaa että tulee painajaisia.

Yksi aika outojuttu kyllä on, kun itse näen unet mustavalkoisina, joskus on ollut pokkeus.
Niin siis outo juttu, kun vierailin yhdessä paikassa parikertaa, niin molemmilla kerroilla näin siellä saman unen.
Nuorempana sama uni toistui useamminkin.

Nykyään elämä on aika väritöntä ja unet sen mukaisia, eli nössöjä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #3 : 06.02.17 - klo:10:18 »
Unet ovat kyllä mielenkiintoinen aihealue.
Mulla kanssa mustavalkoisia pääsääntöisesti, mutta jos näen joskus ns värillisen unen, sen ikään kuin muistan paremmin.
Ja se, että herätessään muistaa mutta kun juo aamukahvia, on uni saattanut lipua jo niin etäälle ettei siitä saa kiinni enää edes unen hännänpäästä.
Joku asia on ollut, että olen useamman kerran elämässäni nähnyt saman unen, mutta sitä on kyllä tapahtunut harvoin.
Tai sitten en vaan yksinkertaisesti ole muistanut näkemääni unta aamuhetkeä pisemmä'lle.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #4 : 06.02.17 - klo:10:24 »

Se on totta, että suurinmmanosan unista unohtaa herätessään, vaikkakin mulla se johtuu siitä, että aina kiireellä nousen ja en jää miettimään mitä olen nähnyt, mutta viikonloppo unet muistuu :)

http://www.tiede.fi/blogit/kasikopelolla/ovatko_unesi_mustavalkoisia
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #5 : 06.02.17 - klo:10:48 »
Minullakin ovat unet yleensä värittömiä. Tuo aloituksen kauhu-uni oli värillinen. Punaista ja mustaa uhkuva, Molok-uunista punaisia syötäväksi paistettuja lapsenruumiita näin, ja muutakin.
Koin voimakasta painon tunnetta kertoa unestani.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #6 : 08.02.17 - klo:14:48 »



  Unessani käsissäni oli iso lautanen, joka oli kukkuroillaan maksalaatikkoa. Edessäni seisoi itse Putin,  Venäjän vihreänruskea armeijantakki yllään. Putin levitti käsiään ja nauroi, että annahan hän syö ruokani. Sitten hän muutti mieltään ja sanoi, että syöhän itse.

Konkreettisesti en ole tänä vuonna syönyt maksalaatikkoa. Ihan viime aikoina se Amerikan ukko on ollut enemmän mielessäni kuin mitä Putin.

Näen uneni väreissä - ja värejä on niissä usein paljon. Jostakin olen muinoin lukenut, että naiset ja taiteelliset ihmiset näkevät unensa väreissä. Ilmeisesti jompaan kumpaan noista ryhmistä kuulun.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #7 : 08.02.17 - klo:15:41 »
Hei Kalistaja, pitkästä aikaan. Ajattelin tässä tuonnoin josko sinä kirjoittaisit tähän saittiin. Onhan mummosi ollut ' näkijä'.

Olemme eri tavoin virittyneitä, siitä johtuvat kokemusmaailmamme, sekä unet.

Näen edelleen lähes kaikki painajaiseni samasta aiheesta, loppumattomista sekasotkuista pankissa. Kassantäsmäytys ei onnistu millään, tunnit kuluvat,eikä ole tietoa kotiinpääsystä. Perhe odottaa ruokaa tms.
Velvollisuudentuntoni on ylikehittynyt, siitä tämmoinen johtunee.

Malla kirjoitti unen ' häntään' tarttumisesta, muuten se unohtuu. Olen koettanut
toimia näin; Heräämisen äärellä käyn nopeasti läpi sen mitä näin. Silloin saatan muistaa unen pidempään. Aina se ei ole tarpeen, mutta ajottain teen näin. Lopulta lähes kaikki unohtuu, paitsi ne jotka ovat uskonelämään liittyvät tärkeät enneunet tai varoitukset.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #8 : 08.02.17 - klo:16:19 »
Joitakin unia on elämässäni ollut, jotka ovat jääneet ja piirtyneet tarkasti mieleen.
Jopa lapsuudesta muutaman muistan sellaisen.

Mutta useimmat unet tosiaan unohtuvat.

Joissakin koen ikään kuin symbolisen merkityksen olevan, tai avautuvat vasta jonkun ajan päästä, sellaisiakin koen nähneeni.

Mutta useimmat tosiaan unohdan melko pian.

Ihminen on kokonaisuus...kokemuksineen, persoonineen, perimän vuoksi....alitajunta, kaikki tiedostamatonkin ja tiedostettu minuus "huutaa joskus minussa"...mahdolliset puolustusmekanismit, defenssit...pettymykset, ilot, ja varmaan sairaudetkin antavat jotain unimaailmaan.
Ehkä näinkin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #9 : 09.02.17 - klo:18:09 »

Riitta mummolla selvästi tajua unista, Hyvin selitelty toi velvollisuus tunne.

Noin se minustakin menee, että jokin symboli tarkoittaa jotain piirrettä itsessä.
Yleensä kun näen unta autoista, niin aina ne tarkoittaa jotain talouteen liittyvää :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #10 : 09.02.17 - klo:19:08 »
Kiva jos olet sitä mieltä että tajuan jostakin jotakin, edes vähän.
Uniin en usko sillä tavoin kuin unienselittäjät uskovat. En ole koskaan lukenut tai omistanut unikirjaa tms.

Sen olen jo tähän ikään oppinut, että näen unia yleensä päivän asioista kun ne ovat olleet mutkikkaita , ikäviä, tai muuten voimakkaita kokemuksia.

Unet jotka osoittavat tietä kohti Jumalaa, erotan kyllä. Niitäkin on, mutta hyvin harvoin. Niitä jään pohdiskelemaan, mutta en puhu niistä enää.
Uskontien alussa luulin niidenkin kuuluvan ' todistettaviin' asioihin.

Olen täälläkin kertonut niistä symboleista, kuvista, joita on näytetty. Kuten kellotauluista ja rististä maapallon päällä. Myös ryppyinen  pergamentti ja käsien hipiä ovat näitä.
Tuo taannoinen kauhu-uni oli poikkeus, vahva, josta oli pakko kirjoittaa.

Raamatussa sanotaan suunnilleen; Nuorukaiset näkevät näkyjä ja vanhukset uneksivat unia. Mitä silläkin mahdetaan kertoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #11 : 19.02.17 - klo:18:22 »
 :)
Tää on kiehtova aihe :)

No tätä sivuten.
En tiedä kuinka muut kokevat, mutta itse olen aika herkkä vaistoamaan toisten ihmisten tilaa, jos jotain joku painaa, mutta joskus en taas huomaa ja ihmettelen, miks toi vieressä alkoi itkeen.

Toinen mille olen aika herkkä, kun joku tulee johonkin paikkaan, niin ennen kuin toinen on edes ovella olen jo melkein menossa avaamaan ovea :)
Muutenkin tiedän jotenkin painostavana, jos edessä on tulossa hankalia tilanteita.
Ehkä se on niin, että osaisi sitten rukoilla, kun tuntuu siltä.

Joitain muitakin tälleen herkkiä ihmisiä tiedän. Kai siinä on jotain samaa, kun joku tuijottaa ja tunnet sen, vaikka et näekkään.
On olemassa sellainen kvanttifysikaalinen koe, jossa ammutaan elektroneja reistä läpi ja ne menevät ihan selaisin ja eivät osu reikiin, mutta kun ihminen katsoo sitä rposessia, niin elektronit menevät reiistä :)
https://www.youtube.com/watch?v=TDuqeBON8So

Tosta yhen kaverini kanssa ollaan väitelty ja pähkäilty useasti.

Nämä nyt on tälläisiä huuhaa korkealentoisia juttua, mutta kivoja miettiä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Unien merkitys II
« Vastaus #12 : 19.02.17 - klo:18:50 »
Raamatussa kerrotaan ainakin Joosefin unista, ja Jaakobin tikapuu-unesta. On muitakin, esimerkiksi Hesekiel sanoo; En tiedä olinko unessa vai valveilla kun näin....
Ihmiskunta on näitäkin unia koettanut ymmärtää kauan. Eikä niitä ole epäiltykään, ihmetelty kylläkin.

Olen, luulen ainakin olevani myös hyvä vaistoamaan mielialat ja ihmisen luonteen, kunhan näen ja kuulen hetken häntä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)