Kirjoittaja Aihe: Herännäisyys mediassa  (Luettu 19677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #30 : 24.10.06 - klo:09:07 »
HeinoM: kurkista tuolta: http://www.h-y.fi/hk/hkindex.htm Löytyy Kantolan haastattelu! ( HK 11/98 )

Poissa Annuu

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 79
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #31 : 24.10.06 - klo:17:11 »
Hei tämähän on mielekiintoinen aihe!
En itse ole City-lehden juttua lukenut, vaikka jotain olen tainnut kuulla.. Kuulostaa mielenkiintoiselta pitää etsiä se jostain käsiini. En itse hirveän usein törmää herännäisyyteen mediassa mutta jos siitä jossain on maininta olen aina hyvin kiinnostunut millaisena se on kuvattu. Se ärsyttää kyllä ihan kamalasti, kun ihmiset on asiasta hyvin tietämättömiä, niin herännäisyydestä annetaan ihan vääristynyt ja huono kuva tämän City-lehden kaltaisissa jutuissa, enkä kyllä menisi sanomaan että kaikki nuoret osaisivat suhtautua tarpeeksi kriittisesti esim. lehtijuttuihin yms mediaan.! (minä mukaan lukien)

Tähän SubTV:n mainokseen olen myös  törmänynt.!:) Haluaisin nähdä sen ohjelman.

Oletteko muuten lähiaikoina törmäillyt herännäisyyteen mediassa?

HeinoM

  • Vieras
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #32 : 24.10.06 - klo:21:41 »
Jeps, nyt on Kantolan haastattelu luettu, kiitoksia vain. Siteeraus oli siitä kohdasta, jossa K. vähän kritisoi yksilökeskeisyyttä ja elämyksien perässä juoksemista. Samassa lehdykässä on muuten hyvin kiinnostava Ilkka Huhdan haastattelu. Suosittelen lämpimästi...

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #33 : 26.10.06 - klo:13:21 »
Helsingin Sanomien Nyt liitteessä oli pari viikkoa sitten Nykäsen kolumni. Kopioin sen tähän, koska se ei enää ollut lehden sivuilla. Toimittaja Anna-Stina Nykäsen haastattelu on ollut Janne Villan tekemänä Hengellisessä Kuukauslehdessä 1998. Se löytyy www.h-y.fi sivuilta.

NYT, 13.10.2006, Nykänen Anna-Stina

Lainaus
Uskon asussa

...
Suomessa näkee hare krishnoja, rastoja ja huivipäisiä muslimeja. Onko täällä enää kristittyjä, jotka erottuisivat arjen valinnoilla ja ulkonäöllä? Joku tuttu sanoi, että selvimmin amisheja muistuttavat käpyläläiset vihreät.

Harrastuksiinhan meillä suhtaudutaan kuin uskontoon. Kadulla erottaa gootteja ja räppäreitä. Kantritanssin harrastajatkin tunnistaa omaksi ryhmäkseen selvemmin kuin perusluterilaiset, joita ei ulkonäön perusteella yhdistä mikään.

Ennen herännäisillä oli oma körttipukunsa, vähän kuin amisheilla. Nykyisin se on museokamaa. Körteistä on tullut kirkon liberaaleja. He edustavat uskovaisina noposlaista hämäläistä tyyliä:
ei tehrä tästä ny numeroo.

Körttipapit haluavat näyttää, että ovat samanlaisia syntisäkkejä kuin muutkin. Alkoholiahan käytti myös körttien isä Paavo Ruotsalainen aikoinaan. Nykykörttiä ei kapakassa erota muista mikään. Ehkä körttiys tulee paremmin esiin vasta krapulassa, sillä katumuspuolella ja synnintuntojen syvyydessä?
...


*Ylläpidon muokkaus: saksittu mm. amisheja ja maallistunutta uskoa mm. körttiläisyyden ja lestadiolaisuuden kautta käsittelevästä kolumnista muut kuin körttiläisyyttä koskevat kohdat, jottei tule tekijänoikeuspykälät loukatuiksi. *

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #34 : 28.10.06 - klo:20:31 »
Tämän viikon Itse valtiaiden jakson nimi on Paavon viimeiset kiusaukset :P
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #35 : 30.10.06 - klo:16:47 »
Lainaus käyttäjältä: "mannaryyni"
Tämän viikon Itse valtiaiden jakson nimi on Paavon viimeiset kiusaukset :P

Joo, mää naureskelin sille kans.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #36 : 05.12.06 - klo:11:29 »
Alkuperäistä juttua en löytänyt käsiini, mutta osuipa vaan silmään Keskisuomalaisen Lehtiharava-palstalta (lyhyitä poimintoja muista lehdistä) alunperin Taloussanomista saksittu pätkä...

Lainaus käyttäjältä: "Taloussanomat"
Näkemys pörssistä jonkinlaisena rahan bordellina istuu sitkeästi körttiläisessä sielunmaisemassa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ketjun alussa...
« Vastaus #37 : 05.12.06 - klo:15:36 »
Tämän ketjun alussa puidaan Ari"Paska" Peltosen ( hän käyttää itse tuota nimimerkkiä) elokuussa 2006 julkaistua juttua Kansanlähetyspäivistä. Luin tuon jutun bussissa matkalla Helsingistä Vantaalle, ja muistin kauhistelleeni jutun kehnoutta ja kliseisyyttä. Ei maksa vaivaa kenellekään tuon lehden ja tuon kyseisen jutun etsiminen. Tämä samainen Peltonen teki taannoin jutun Hesari NYT-liitteeseen siitä kun hän oli ostanut tontin Lapista ja perustanut sinne VALTION ( Voi kuinka hauskaa !?). Tuo teko olli matkittua, HS on kertonut jo vuosia kuinka toimittaja Malmberg osti tontin pohjoisesta ja kuinka hän siellä tapaa tuolloin tällöin käydä. Radiossa tämä Paska Peltonen tunnetaan huutamisesta. Yhdenkään radio-ohjelman sisältöä en muista, ja tuskin muistaa moni muukaan. Eli lukekaa tarkasti, mitä lehtiin kirjoitetaan,  ja kuunnelkaa mitä radiosta puhutaan, oli asialla toimittaja tai ei.  Ennen kaikkea: kuunnelkaa itseänne, niin näette milloin mennään metsään.

Poissa maxu

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #38 : 05.12.06 - klo:17:18 »
osmo, toi kantolalinkki ei toimi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #39 : 05.12.06 - klo:18:12 »
Lainaus käyttäjältä: "maxu"
osmo, toi kantolalinkki ei toimi


Ei toimi Herättäjä-Yhdistyksen sivujen uusimisen takia. Nykyään haastattelu löytyy täältä: http://www.h-y.fi/hk/arkisto.html#hk98.

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #40 : 25.01.07 - klo:13:29 »
Tänään Ylen radiohaastattelussa Kokoomuksen siilinjärveläinen puheenjohtaja Babyface Katainen mainitsi Nilsiän hyväksi paikaksi.  Toimittaja sitten mainitsi körttiläisyyden  ja Paavo Ruotsalaisen.  Katainen sanoi itse arvostavansa körttejä ja perusteli sitä körttien suvaisevaisuudella.
Körttipätkä on haastattelun lopulla ja se pitäisi löytyä Ylen vaalisivuilta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #41 : 25.01.07 - klo:15:38 »
Ei nyt ihan suoraan liity, mutta Jaakko Elenius, tai oiekastaan Eleniuksen aikoinaan toimittama Kotimaa-lehti oli tuomittu sakkoihin kunnian loukkauksesta. Loukkaus sii oli tapahtunut Eleniuksen ollessa päätoimittajana. En muista saiko Elnius henkilökohtaisa sakkoja, mutta hän oli jutun yhtedessä vahvasti esillä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Herännäisyys mediassa
« Vastaus #42 : 25.01.07 - klo:16:50 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Ei nyt ihan suoraan liity, mutta Jaakko Elenius, tai oiekastaan Eleniuksen aikoinaan toimittama Kotimaa-lehti oli tuomittu sakkoihin kunnian loukkauksesta. Loukkaus sii oli tapahtunut Eleniuksen ollessa päätoimittajana. En muista saiko Elnius henkilökohtaisa sakkoja, mutta hän oli jutun yhtedessä vahvasti esillä.


(Lisää Kotimaan verkkolehdessä. Taisi siinä päätoimittajakin kovat sakot saada. Pitääpä näemmä tosi tarkkana olla.)