Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen, osa 8  (Luettu 9436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Tätä luin / tämän luen, osa 8
« : 15.07.14 - klo:09:16 »

    v Lukeminen avartaa, teoria tukee.
   .
   .
   .


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #1 : 16.07.14 - klo:19:39 »

Olen edennyt herännäisyyden historioissa lukuun jossa kerrotaan Juhani Ahon suhteesta körtteihin, isänsä ja esi-isiensä herätysliikkeeseen.

Erityisen hienosti hän ymmärtää romaanissa Kevät ja takatalvi Paavo Ruotsalaisen uskonnäkemyksen. Paavo puhuu siinä kolmelle nuorelle miehelle jotka tulevat "tietä kysymään ". Koin sen kohdan aivan omakseni. Olavi Kares katsoo Ahon juuristaan huolimatta olleen agnostikko.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #2 : 22.07.14 - klo:11:21 »
    v Lukeminen avartaa, teoria tukee.
No ei kai nys sentään. Kyl se tyyten teoriasta riippuu. Tieto tukee.

   .
   .
   .



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #3 : 22.07.14 - klo:14:40 »
Luulen lukevani kahta ketjua kirjoista ja lukemisesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #4 : 22.07.14 - klo:15:58 »
Täytynee ensi talvena kertailla Kareksen historia. R-M kirjoittaa niin tykökutsuvasti. -80 luvun alussa luin itse po historian, joten "sivistystä" on enää hintsusti meikäpojan päässä.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #5 : 22.07.14 - klo:16:24 »
Luulen lukevani kahta ketjua kirjoista ja lukemisesta.
Minulla on sama tunne.  :icon_biggrin:

Jokohan olen kertout maanmainiosta kirjasta, jolla tällainen huonouninen saa helpommin unen päästä kiinni? Vanhempieni luona luen iltaisin nukkumaan käydessä Olavi Kareksen Päiväkirjaa vuodelta 1957. Se on kyllä kiinnostava, mutta lisäbonuksena uni tulee joutuisaan. Kirjan on omistuskirjoituksen mukaan ukkini antanut isälleni 30-vuotislahjaksi. Se näyttää loppuvan toukokuuhun 1958, ja isäni on saanut sen lokakuussa 1958. Tarkoittaa, että Kares on kiikuttanut sen aika tuoreeltaan painoon...

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #6 : 22.07.14 - klo:18:41 »
Mietin, minkä säväyksen tekisi jos lukisi jotain mitä nuorena luki. Vaikka Hesseä, Kafkaa nyt ainakin ja ehkä Osamu Dazaita. Nämä kaikki vaikuttivat voimakkaasti herkkään mieleen tai johonkin.

Kyllä, löysin hyllystäni Franz Kafkan "Novelleja", siitä minä aloitan.


Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 510
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #7 : 22.07.14 - klo:19:15 »
Ainakin samaa kirjaa nuorena ja vaikkapa 30 vuotta vanhempana lukiessaan kiinnittää eri asioihin huomiota. Itse huomasin tätä Pohjantähdessä. Ja varmaan yksi hyvän kirjan kriteeri on, että se puhuttelee eri-ikäisiä lukijoita, maailmankirjallisuuden kohdalla jopa eri roduista ja kansallisuuksista tulevia...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #8 : 22.07.14 - klo:19:49 »
Nyt ryhdyn "kipin-kapin" hankkimaan Oravalan romaania Erämaan profeetta. Joko kirjastosta tai divarista sen varmaan vieläkin saa. Niin hienosti Olavi Kares kuvaa sekä Aukusti Oravalaa itseään, että kirjaansa jota on käännetty useille kielille, ja josta on otettu monia painoksia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #9 : 22.07.14 - klo:21:12 »
Mietin, minkä säväyksen tekisi jos lukisi jotain mitä nuorena luki. Vaikka Hesseä, Kafkaa nyt ainakin ja ehkä Osamu Dazaita. Nämä kaikki vaikuttivat voimakkaasti herkkään mieleen tai johonkin.

Kyllä, löysin hyllystäni Franz Kafkan "Novelleja", siitä minä aloitan.

Muistan, kun lukiolaisena luin Kafkaa ja aloin nähdä "kafkamaisia" unia. Yhden muistan vieläkin. Tuskin enää niin voimakkaasti vaikuttaisi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #10 : 22.07.14 - klo:22:17 »
Kafka oli lukiolaiselle kova juttu ja aikaansai keskusteluja, joissa esittämieni puheenvuorojen vaikeaselkoiseen viisauteen en ole sen koommin yltänyt. Mieshenkilöhän on tunnetusti viisaimmillaan 19-vuotiaana, kysykää vaikka niiltä.

Mt

myyrä

  • Vieras
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #11 : 23.07.14 - klo:09:24 »
Nyt ryhdyn "kipin-kapin" hankkimaan Oravalan romaania Erämaan profeetta. Joko kirjastosta tai divarista sen varmaan vieläkin saa. Niin hienosti Olavi Kares kuvaa sekä Aukusti Oravalaa itseään, että kirjaansa jota on käännetty useille kielille, ja josta on otettu monia painoksia.


Tuli luettua se eka kerran vuonna 1980 ja silloin itkin lukiessani. Toisella kerralla teki vielä vaikutuksen, mutta tuskin enää tekisi. Sen kirjan gloria on himmennyt. Tuollahan se hyllyssä kyllä olisi.

Kareksen viisiosaisen kirjasarjan paras on kyllä ykkösosa, koska siinä kerrotaan niin vanhoista tapahtumista ja henkilöistä joista ei paljon muissa kirjoissa ole.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #12 : 23.07.14 - klo:09:59 »
Kiitän kokemuksen jakamisesta, myyrä. Sain kirjan varattua kirjastosta. Olavi Kares innoitti minut Erämaan profeetasta täysin. Saada nähdä kuinka käy.
Nyt täytyy kurkata LASTsta ( kirjastomme nettisivu) löytyykö tuo I-osakin.

Innostun joskun lukemastani kovasti. Näin kävi mystikkojen Eckartin, Ristin Johanneksen ja Äiti Teresan  kirjojen kanssa. Koin niiden avulla jotakin kontemplaatiostakin ja  koin "pyhittyväni ".   Ei auta ruveta elämään hyvienkään kirjojen avulla. Itse on oma tie rämmittävä turvaten heikkojen Auttajaan.
Mielenkiintoista on kuitenkin lukea kuinka toisilla matkamiehillä on "kulkenut ".

Linturikasta elämää Joensuuhun.  :051:

Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #13 : 23.07.14 - klo:14:20 »
Kafka oli lukiolaiselle kova juttu ja aikaansai keskusteluja, joissa esittämieni puheenvuorojen vaikeaselkoiseen viisauteen en ole sen koommin yltänyt. Mieshenkilöhän on tunnetusti viisaimmillaan 19-vuotiaana, kysykää vaikka niiltä.

Mt

Tuosta tulikin mieleen, että kerran piti äidinkielentunnille lukea Hesseä, mutta en muilta harrastuksiltani ehtinyt, vaan luin vain teoksen viimeisen luvun. Kontrollitehtäväksi opettaja käski sattumoisin analysoida loppuratkaisua. Tein sen - siis lukematta koko teosta - ja opettaja kuinka ollakaan luki luokan edessä minun kirjoitukseni ja kehui sitä omaperäiseksi.  :)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tätä luin / tämän luen, osa 8
« Vastaus #14 : 23.07.14 - klo:19:23 »
Tuosta tulikin mieleen, että kerran piti äidinkielentunnille lukea Hesseä, mutta en muilta harrastuksiltani ehtinyt, vaan luin vain teoksen viimeisen luvun. Kontrollitehtäväksi opettaja käski sattumoisin analysoida loppuratkaisua. Tein sen - siis lukematta koko teosta - ja opettaja kuinka ollakaan luki luokan edessä minun kirjoitukseni ja kehui sitä omaperäiseksi.  :)

Logiikasta on monesti apua
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi