Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme  (Luettu 31393 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #60 : 15.10.14 - klo:22:23 »
Sain viime ravintolareissultani fine dining -tartunnan ja kävin äsken Tampereen parhaassa ravintolassa syömässä särkeä ja perunaa.  :039:

Mikä on tämä Tampereen paras? Särki on maukas kala, harvoin sitä tarjotaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #61 : 15.10.14 - klo:23:27 »
C.

Söin kyllä muutakin, mutta tuo särki nimenomaan kiinnosti. Oli ehkä vähän parempaa kuin omat särkikokkailuni  :003:. Minusta tuntuu, että särki ottaa itseensä aika lailla elinvetensä makuja, eli mistä tahansa mutalammesta ei saa hyvää. Tarjoilija kertoi, että heillä on sopimuskalastajansa kanssa sellainen diili että ottavat kaiken kalan mitä vain tulee, lajista riippumatta, joten ruokalistalta löytyy sitten särkeä jos sitä on sattunut tulemaan.
« Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo:23:31 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #62 : 16.10.14 - klo:21:14 »
Muutkin kalat ottavat makua, jos elävät kovin mutalammessa. Säilykekalana särki on aivan ehdoton suosikkini, varsinkin savustettu öljyyn säilöttynä. Lapsena sain niin monta kertaa ruodon kurkkuun suolasärjestä, että en uskaltanut vuosiin syödä ollenkaan.

Kuvien perusteella C:ssä saa todella fine diningia. Minä olen joskus syönyt Berthassa, siellä oli maukasta, mutta konstailematonta ruokaa.

Hansin matkassa -ohjelmassa Hans lounasti Nizzassa minun suosikkiravintolassani la Merendassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #63 : 16.10.14 - klo:21:43 »
^Lapsuudenkodissani tehtiin joskus isosta särkisaaliista sardiineja (saalis oli iso, kun en vain malttanut lopettaa onkimista). Parempi säilyke minusta on kyllä savustettu ja öljyyn säilötty muikku. Suolatun muistan meillä särkikaloista vain säynettä. Lahnat pantiin paistopussissa uuniin pitkäksi aikaa mietoon lämpöön, niistä tuli sillä tavoin hyviä. Salakat varmaan menivät kissalle, samoin kuin pilkkireissuilla joskus saadut särjet. Kyllä kissa on kalastajan ystävä numero yksi. (No jaa, kai koirakin kalaa söisi.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #64 : 18.10.14 - klo:21:43 »
Tänään lautasella parhaat jauhelihapihvit ikinä  :icon_eek:. Ostin hevosta (jauhettuna siis), sekaan muna, Dijon-sinappia, hienonnettua salottisipulia, mustapippuria, ripaus suolaa. Paistoin Oivariinissa, kun sitä sattuneesta syystä oli, vaikka normaalisti olisin käyttänyt voi-oliiviöljyseosta. Tuli parempaa kuin hienossa ravintolassa syömäni hevonen. Taikina oli jo raakana aika ihanaa, enkä ihan rutikuivan kypsäksi sitten paistanutkaan.

Aina joskus tulee syötyä hevosta, kun kotimaista kaupasta löytyy. Kyllä on myös kaakissa ja kaakissa eroa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #65 : 19.10.14 - klo:12:52 »
Minä sain lihakaupastani poroa. Söimme jo poron potkakiekoista tehtyä "osso buccoa"  ja huimenna olisi tarkoitus tehdä kastiketta jauhelihasta.

Hevonen on hyvää.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #66 : 19.10.14 - klo:20:10 »
Söin tuossa joku hetki sitten marja coctailin.
Vitamiineja syksyn pimeään aikaan.  :eusa_angel:

Aamupuurossa myös yleensä lisänä marjoja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #67 : 20.10.14 - klo:11:36 »
Janssonin kiusaus, punajuuria, suolakurkkuja ja ruisleipää oikean voin kanssa. Maistui yllätysruokailijoillekin.

Kohta kahvia ja keksejä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #68 : 20.10.14 - klo:12:33 »
Janssonin kiusaus, punajuuria, suolakurkkuja ja ruisleipää oikean voin kanssa. Maistui yllätysruokailijoillekin.

Juuri soin, mutta nyt tuli taas nälkä! Punajuuret viipaloisin sen ruisleivän ja voin päälle. Parempaa ei ole.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #69 : 21.10.14 - klo:10:17 »
Tämä on se aika vuodesta että alan herkutella Annas -piparkakuilla ja mandariineilla, ja jatkan Jouluun asti. Myös vuodenaikaan liittyvän iloisen ylläriherkun sain taas tänäkin syksynä/ tänään; pussillisen lähihirven lihaa. :) Ajattelin jo että jään ilman koska olen melkein kaikki illat poissa kotoa. Juurespalojen kanssa siitä saa ihanan paistin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #70 : 21.10.14 - klo:10:19 »
Reisun päällä sain syödä aika monta muikkukukkosta  :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #71 : 22.10.14 - klo:17:22 »
Söin tuossa joku aika sitten valtavan annoksen salaattia ja mannapuuroa ja mansikoita.
Ja kahvitkin join.

-Kiitos jokapäiväisestä leivästä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #72 : 23.10.14 - klo:13:55 »
Parsakaalia, porkkanaa, lanttua kiehautettuna, puolukkaa.
Aamulla oli kaurapuuroa ja marjoja päällä, kahvi ja leipää juustolla ja paprikalla.
Kun syön kasvikset niin hedelmäcoctail päällysruoaksi.
Sitten kahvia. :kahvi:
-Kiitos tämän päivän ruoasta !

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #73 : 23.10.14 - klo:21:04 »
Halusin, että laitettaisiin jotakin kukkakaalesta ja sitähän Lidlistä sai. Energiaa alkaa kulua, sillä pihassamme makuullaan oleva honka on jopa 800 litraa metsurin arvioimana. Koivu on siitä puolet. Homma on ajateltuna kivaa :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #74 : 23.10.14 - klo:21:12 »
Mukavapa niin.  :eusa_angel:

Minä joskus teen kukkakaaligratiinia.
Tai syön sellaisenaan.
Tai kiehautan hiukan suolaisessa vedessä.
Kaikki kaaliruoat ovat hyvää.