Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme  (Luettu 31269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #135 : 21.12.14 - klo:13:25 »
Nokkoskastikkeessa on mukavan voimakas alkukesäinen aromi, vaikka nokkoset on pakastettu jo kaksi vuotta sitten. Nokkoskastikkeen kanssa hieman yrttituorejuustoa, lisukkeeksi riisiä ja keitettyjä lanttukuutioita. Hiukka askeettista mutta hyvää. :P

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #136 : 22.12.14 - klo:00:31 »
Hyviä torttuja sain kasaan aika satsin. Se harminpaikka tapahtui että voi jäi kauppaan  ja nelkein vehnäjauhotkin. Niin paketoin ja luin kuinka kävi Omrin dynastialle ja Juudan nousun uhon ja tuhon  ja kristilliset mestat.

Mutta ajattelin, heti maanantaiaamuna isku voipaketteihin ja ehkä leipaisen vaniljaviinerei. Tiedän että isäni pitää niistä. Ne onkin hyviä. Tiukahkahko pullataikina kaavitaan ja rasvataan ja taitetaan ja leikataan kapei suikalei joita venytetään ja kierretään. Ne kiepautetaan kunnes ne pyrkii solmuun. Syntyy solmu. Niin toimitaan kunnes kaikki taikina on mennyttä.

Tänä jouluna teen homperskoja tuplamäärän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #137 : 22.12.14 - klo:17:29 »
Tein ison lanttulaatikon ja toisen aivan pienen. Se on nyt maistettu ja makoisaksi todettu. Samaten kokeilin Maunolta kerran joululahjaksi saamani smetanasillin reseptiä. Erinomaista oli. Siinähän olikin jo jouluruokien makuja. Lisäksi paistoin kaslerit. Sinappi , omatekoinen sekin, täydensi jouluruokatunnelmaa. Kaljamäskistä leipomani limput ovat hyviä vaikka ulkomuodosta ei arvaisi. Käy myös kahvileiväksi juuston kanssa. Yhden  leivistä annoin vävylleni kun hän kävi tuomassa lasisen joulukukan, punaisen.  :003:

Kun meillä on aina ollut jouluvieraita olen alkanut nauttia näistä aatonaatto-päivistä kahden Matin kanssa.
Kuusikin on jo valmis, tuossa se loistelee vanhojen koristeiden alla, vanha kuusi, n. 15 v.
Meillä on vanhaa kaikki. Kotia ja koiraa myöten.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #138 : 22.12.14 - klo:17:55 »
Minun on tänään tehtävä kaikki aikaa vievät jutut, muuten en ehdi sillä työ vie jouluni tänä vuonna. Paisti, puuro, raakapakastepiirakat ja tortut. Mukavaa puuhaa. :) Muut valmiina pakkasessa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #139 : 22.12.14 - klo:18:00 »
Ostamani leipä onkin homeessa. Onko velvollisuus palauttaa tuo kauppaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #140 : 22.12.14 - klo:18:09 »
En tiedä onko se velvollisuus, mutta jos et vie, ei tieto homeisesta tuotteesta mene kaupalle eikä leipomolle. Tuotevalvonnan kannalta suosittelen palauttamaan. Saat sitten tuoreen tilalle.

Itse olen palautellut tuotteita kauppaan tai ottanut suoraan yhteyttä tuotteen valmistajaan tai pakkaajaan. Esim. eräänä jouluna mantelipussissa oli aika monta mantelia, jotia selvästi oli jokin toukka tai kovakuoriainen nakertanut. Pussissa ei ollut mukana yhtään hyöntistä. Niinpä käytin kaikki kelvolliset mantelit. Ilmitin tuotteen pakanneelle firmalle sarjanumeron ja kerroin, että heitin muutaman mantelin pois, kun ne oli "valmiiksi syötyjä". Sain kirjeen ja pari keittiöpyyhettä lahjaksi.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #141 : 22.12.14 - klo:19:07 »
^Ainakin mantelien laatu oli testattu, kun olivat maistuneet!

Komeimmat löydökseni taitavat olla pikkusormeni kokoisia toukkia parsakaalissa, ihan parsakaalin värisiä, joten ei niitä muovipakkauksen alta erottanut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #142 : 23.12.14 - klo:16:45 »
Tänään oli jo helpompaa tekemistä. Kinkku on uunissa ja tuuvinkiperunat kiehumassa. Valmistin sienisalaatin ja Maunon sillihöystön. Koristelin kuivan punssikakun sokerivesikuorrutuksella ja raastetulla appelsiininkuorella.

Huomiseksi jää enää tuuvingin paistaminen, riisipuuron keittäminen, lohen ja mädin sulattaminen, pöydän kattaminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #143 : 23.12.14 - klo:17:37 »
Meillä jouluvalmistelut harvinaisen pitkällä, Kinkku oli työpäivän ajan uunissa. Hiukan ylikypsä siitä tuli, mutta varmaan maistuu noinkin. Lohenkin graavasin lennossa.  Laatikot paistoin eilen. Piparit urakoin jo samalla kuin tein muutaman (?) jouluseuroihin. Lusikkaleivät ja morokeksit tein lauantaina. Ja lomalla olevan miesväen lähetin jo eilen kauppaan. Kuusikin tuli tämään sisään ja punaiset liinat on pöydillä ja matot lattioilla. Joulu saa tulla, kun taloyhtiön lenkkisauna puhdistaa vielä koko porukan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #144 : 23.12.14 - klo:17:41 »
Minulla on vaikka mitä tekemättä. Kohta iskee stressi! Harvoin on laatikoiden paisto jäänyt näin myöhäiseen.

Leipä onkin nyt vähän ongelma, kun ostamani oli homeessa. Se olisi täydellinen graavilohen ja sienisalaatin alusta, mutta sitäpä sorttia ei enää kaupassa ollutkaan. Katsoo nyt miten tuo toinen valintani toimii.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #145 : 23.12.14 - klo:19:41 »
Otimme kinkun äsken uunista. Mittari näytti silloin 78 astetta. Se on siis mehevän ja rapean välimailla.
Graavilohen ja sienisalaatin kanssa pidämme paljon Oululaisen hapankorpuista. Misäksi on perunalimppua, makeaa vaaleaa leipää ja kaljan mäskistä tekemääni vierreleipää.

Meille kristityille joululla on hengellinen merkitys, vaan pakanuuden aikana  vietettiin ensin Kekrinä sadonkorjuujuhlaa ja Talvipävän seisauksena valoisamman  ajan alkua. Syömällä hyvin, tietenkin.
Paastot niin katolisilla kuin ortodokseilla päättyivät ruoan ylenpalttisuudella juhlimiseen. Sitä perinettä mekin jatkamme.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #146 : 23.12.14 - klo:20:14 »
Jokapäiväinen leipämme on muuttunut. Kun pikku Antti (195cm/120kg) tulee kotiin käymään kuten nyt, niin pitää olla myös keliaakikon leipää. Se pitää ottaa muussakin huomioon.

Jatketaan seuraavassa osassa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi