Kirjoittaja Aihe: Jokapäiväinen leipämme  (Luettu 31391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #105 : 07.12.14 - klo:17:54 »
Pena ! !Ihan varmasti tiesit, että pakkaseen.

Olisi varmaan pitänyt hakea joku makeasti naurava hymiö tuon kommenttini perään. Olen itse ikääntymisen seurauksena mennyt yhä useammin senoissani sakaisin ja pari kertaa vielä kakkastakin nolommin. Siksi voisin luennoida oikoluvusta pitkään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #106 : 07.12.14 - klo:22:53 »
 :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #107 : 09.12.14 - klo:23:02 »
"Rouskut ryöppään ja laitan kakkaseen." Mihin?!
  :icon_lol:   :icon_lol:   :icon_lol: 
Ne on ne minun pahat kirotusvirheet. Siis pakkaseenhan minä laitan. Sieltä sitten sulattelen ja laitan vaikkapa sienisalaatiksi.  :003:

Lukivika ei ole ilo, mutta se tuottaa paljon hupia. Pidän sitä jopa rikkautena.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #108 : 10.12.14 - klo:07:16 »
Hyvä Purtsi ! :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #109 : 13.12.14 - klo:18:30 »
Olen syönyt mielelläni kalan päitä, mutta jostakin omituisesta syystä jättänyt silmät aina lautaselle. Muutama päivä sitten uskaltauduin kokeilemaan, ja siinähän ne meni kuin muukin pää. En aio enää skipata niitä.

Mutta sen sijaan tätä nyt rouskuttamaani kirjolohen mätiä en ymmärrä. Onko nämä siis tarkoitus poksauttaa suussa rikki? Kamalan vaikeaa!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #110 : 14.12.14 - klo:16:59 »
 :109:  Vau, Öppiäinen! Olet vasta toinen ihminen minun lisäkseni, jonka kuulen syövän kalanpäitä. Minä aina vitsailen kaupan kalatiskillä, että tappelen meidän kissan kanssa, kumpi saa lohen pään. Todellisuudessa meidän kissa ei niitä huoli. Saan syödä kalojen päät ihan yksin.  :023:
Jätän vain kidukset syömättä. Sellaisen neuvon joku joskus antoi. Niihin kuulema kertyy kaikenlaista, kun kalat suodattavat niiden läpi vettä.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #111 : 14.12.14 - klo:17:47 »
Sie oot nii nuor viel, jot et muista kui resitentti Kekkonen näytti esmerkkii, kui suolasilakka syyvään kokonaisen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #112 : 14.12.14 - klo:18:40 »
Lukivika ei ole ilo, mutta se tuottaa paljon hupia. Pidän sitä jopa rikkautena.

Nii miäki.


Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #113 : 14.12.14 - klo:19:44 »
Tänään lounastimme Haaparannan Ikean joulubuffetissa. Siellä on aina tarjolla kaikki ruotsalaisen joulupöydän herkut, ja minulla on olo kun Vaahteramäen Eemelin Joulumetkussa. Tarjolla on kinkut, syltyt, makkarat, lihapullat, pekonit, maksapasteijat, sillit, lohet, silakat sekä kasvispuolena perunoita ja haudutettua kaalia. Oikea karppaajan unelma, rasvaa, proteiineja ja suolaa säästämättä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #114 : 14.12.14 - klo:21:32 »
Sie oot nii nuor viel, jot et muista kui resitentti Kekkonen näytti esmerkkii, kui suolasilakka syyvään kokonaisen.

Minäkin olen sitten vielä nuori, mutta en niin nuori sentään, etten muistaisi, kun Harri Holkeri kehotti köyhiä syömään silakkaa, ja tietenkin päineen päivineen. (Nykyäänhan silakkaa ei kovin usein saisi syödä, joten muutakin murkinaa pitäisi köyhän pöytäänsä kehittää.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #115 : 15.12.14 - klo:07:45 »
Tänään lounastimme Haaparannan Ikean joulubuffetissa. Siellä on aina tarjolla kaikki ruotsalaisen joulupöydän herkut, ja minulla on olo kun Vaahteramäen Eemelin Joulumetkussa. Tarjolla on kinkut, syltyt, makkarat, lihapullat, pekonit, maksapasteijat, sillit, lohet, silakat sekä kasvispuolena perunoita ja haudutettua kaalia. Oikea karppaajan unelma, rasvaa, proteiineja ja suolaa säästämättä.

Ei kai mustikkasoppaa pilkkumissa ?  Näitkö Pöperö-maijoja  ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #116 : 15.12.14 - klo:21:12 »
Sie oot nii nuor viel, jot et muista kui resitentti Kekkonen näytti esmerkkii, kui suolasilakka syyvään kokonaisen.

Voi kuule, ehä mie niin nuor oo. Kokonaisenahan myö syötiin kotonakin suolasilakat, paistisilakat jne. Ja paistinkalassa se pyrstö, se se vasta makia on.

Muuten tuo pilkkumi. Sitä ei täällä kukaan ole kuullut. Meillä kotona oll usiampiki pilkkumi. Miulla myös täällä kaksi astiaa, joita mie tituleeraan pilkkumiksi.  :003:
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #117 : 15.12.14 - klo:21:39 »
Halsterisilakat syötiin kokonaisena. Paistetuista silakoista jätän päät pois, evät ja pyrstön
olen syönyt, vaikka niissä olisikin siilaantunutta jätevettä, vai mitä täällä tarinoitiin  :003:
Pilkkumi on tuttu sana lapsuudesta kun tarkemmin muistelen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #118 : 15.12.14 - klo:21:40 »
Ei mei äitikää puhun plkkumist, vaa se  ol soppa-kulho. Siit meil olj sellanen matalamp suorakaitee malline reunallinen astija. Se olj karotti. ( oisko enklantii, carrot - porkkana, tarjoiluvati )

Miul on yön yli kylmäs omatekone torttutaikina, ei kaupan myymii. Höihi tulloo kermaa, voita ja jauhoo.
Huomena paistan tortut, ja vähäsen rusinapullii.
Tää  miu kunto on vaa heikohko, uusiin vahvoin antipioottiin takija, ja sit viel toistakii uutta lääkettä kaikkiin entisiin pillerejen päälle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #119 : 16.12.14 - klo:10:32 »
Eikö pilkkumi ja soppaskooli ole eri astioita? Minusta edellinen on pyöreä ja kanneton ja jälkimmäinen voi olla soikea, kahvoilla ja kannella varustettu ja vaikka jalallinenkin.